WYSTĄPIENIA PUBLICZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

You don't have to do it alone. How to involve others to get things done. Opracowanie: Ewelina Rupart.
Rozmowy Kwalifikacyjne
„Moje i oboWWWiązki” Natalia Gałka II f
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Skuteczne zachowania na rynku pracy
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Sprawdzian także dla rodziców
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pisać pracę dyplomową?
AUTOPREZENTACJA.
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Jak prezentować.
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Pedagogika szkoły wyższej
Rzecz o efektywności w biznesie
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Porady dla Twojego życia:
Wystąpienia publiczne.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Zasady przygotowania oraz przedstawiania prezentacji
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
BUDOWANIE RELACJI Materiał opracowali: Ewa Juszczyk, Paweł Borecki.
MOWA CIAŁA.
B e z p i c n y I n t e r.
O korzeniach i skrzydłach…
Stres przed sprawdzianem
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
Inwentyka, twórcze rozwiązywanie problemów
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Metody sprawnego uczenia się.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Z.Korzeniewski Smile! Moda na „keep smiling” atakuje.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Autoprezentacja eMKa Konsulting.
7 nawyków lidera.
Szkoła bez przemocy.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
Mowa ciała w pracy Podsumowanie Zygmunt Korzeniewski.
Jak zachowuje się nasze ciało przy kłamaniu?
Lepszy internet zależy od Ciebie!
TAJNIKI POZYTYWNEJ MOWY CIAŁA
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.3 Małgorzata Tubielewicz.
…czyli nie taki diabeł straszny
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

WYSTĄPIENIA PUBLICZNE PUBLIC RELATIONS WYSTĄPIENIA PUBLICZNE

Przygotowanie przekonującej prezentacji nie jest wyłącznie kwestią zacięcia krasomówczego. Jak z trudnego materiału stworzyć ciekawą i atrakcyjną prezentację oraz jak ją wygłosić, by odbiorcę zachwycić, poruszyć lub przynajmniej przekonać do swoich racji, wymaga na ogół pewnych umiejętności. Niektórzy się z nimi rodzą, inni po prostu muszą się ich nauczyć.

PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI Określ cel prezentacji – zastanów się co chcesz osiągnąć? (prezentacja może być potężnym narzędziem, które pozwoli ci przekonać słuchaczy do czegoś, zmotywować lub nawet nauczyć) Analiza widowni – kim będą twoi słuchacze? Co wiedzą na temat który zamierzasz poruszyć? Co powinieneś im zaoferować by twoje przesłanie padło na podatny grunt?

PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI Decydując o kształcie prezentacji, zastanów się nad odpowiednim wykorzystaniem pomocy wizualnych, umożliwiającym skuteczniejsze przekazanie tego, co masz do powiedzenia oraz lepsze zapamiętanie prezentowanego materiału.

PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI Każdy ma ulubiony styl uczenia się, większość jednak reaguje na bodźce wzrokowe niż słowo mówione. Aż 75% wiedzy gromadzimy przez zmysł wzroku, a połączenie słów i obrazu jest sześciokrotnie skuteczniejsze niż same słowa.

PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI Perfekcyjnie znać temat swej prezentacji Nigdy nie lekceważ wystąpienia. Twoi słuchacze bardzo szybko odczują, czy jesteś przygotowany, czy nie. Brak przygotowania może być źródłem tremy i zdenerwowania, a wtedy już prawie nic nie wychodzi.

Witaj w świecie tremy ! Za chwilę ważna prezentacja – Wstajesz i opuszcza cię pewność siebie, ściska w żołądku, twoje dłonie pocą się, zaschło ci w gardle, drżącą ręką sięgasz po notatki, trzęsie ci się głos i czujesz wypieki na policzkach. Jeżeli przeżyłeś coś takiego, to wiedz, że nie jesteś sam. Tego doświadcza prawie każdy.

WAŻNE UWAGI Zrób mocne wejście Pamiętaj, że nigdy nie będziesz miał drugiej okazji, żeby wywrzeć pierwsze wrażenie. Zaprezentuj się głośno, wyraźnie, swobodnie i z pogodną, uśmiechniętą twarzą – niech głos będzie twoim atutem. Niech Twoje zainteresowanie słuchaczami będzie widoczne w wyrazie twarzy.

Dobre rady: Jak zapanować nad tremą? Grunt to dobre przygotowanie Poznaj dogłębnie temat, przygotuj więcej, niż sądzisz, że uda ci się zaprezentować, zastanów się jakie pytania mogą paść z sali. Podczas pierwszej minuty swego wystąpienia wygłoś swój tekst z pamięci.

Dobre rady: Jak zapanować nad tremą? Skup się na widowni, nie na sobie Niepotrzebnie myślisz o swoim wyglądzie i o tym, jak brzmi twój głos, zamiast o właściwym przekazaniu swego przesłania. Jeżeli będziesz zbytnio skupiony na sobie, trema stanie się jeszcze większa.

Dobre rady: Jak zapanować nad tremą? Dobrze wykorzystaj reakcje swego organizmu (pozytywne myślenie – „Będę doskonały…. Ależ to ekscytujące….. Jaka to okazja dla mnie….”) Unikaj sztywnych zasad ( bądź elastyczny, zapomnij o krępujących regułach). Nie wyglądasz na aż tak zdenerwowanego (wydaje ci się że wyglądasz na zestresowanego denerwujesz się jeszcze bardziej i tworzy się błędne koło – co szkodzi twojemu wystąpieniu).

WAŻNE UWAGI Wygląd - Niech Twój ubiór i postawa świadczą o Twojej pewności siebie. Bądź bezpośredni. Mów o tym co znasz z bezpośredniego doświadczenia. Dobrzy mówcy wciąż powiększają grono swoich sympatyków. Umiejętnie lansują własne poglądy i pomysły. A to oznacza lepszą pozycję w firmie i wyższe zarobki.

WAŻNE UWAGI Zachowaj proporcję pomiędzy faktami i ich interpretacją. Nie używaj przeładowanych tekstem slajdów. Nie należy zarzucać słuchaczy zbyt dużą ilością szczegółowych informacji. Zapamiętają oni bowiem niewielką porcję danych. Za dużo faktów daje przeładowany informacjami program oraz wywołuje znużenie i senność. Okaże się że jesteś przygotowany ale nudny.

WAŻNE UWAGI Obserwuj reakcje słuchaczy. Jeśli ziewają, rozmawiają między sobą - natychmiast zmień ton lub tempo głosu. Wciągnij ich w dyskusję. Jeśli chcesz, by zainteresowali się twoim wykładem, na wstępie powiedz im, że będziesz zadawał pytania.

WAŻNE UWAGI Podtrzymuj kontakt wzrokowy. Nie mów do ściany czy do okna. Patrz w oczy poszczególnym słuchaczom. To bardzo wzmacnia siłę Twoich słów i podnosi Twoją wiarygodność. Nie mów nad głowami słuchaczy. Kontakt wzrokowy z konkretnymi osobami pozwoli Ci wybrać też optymalne tempo wystąpienia. Nie wyróżniaj żadnej części sali. Większość z nas nieświadomie preferuje część audytorium.

WAŻNE UWAGI Zwolnij. Od czasu do czasu daj słuchaczom chwilę wytchnienia i przemyślenia tego, co powiedziałeś. Moment ciszy to kropka. Bądź uczciwy. Ludzie wiedzą kiedy mówisz prawdę i kiedy zmyślasz. Staniesz się niewiarygodny i będą cię lekceważyć.

WAŻNE UWAGI Mów w pierwszej osobie "Sądzę, uważam, myślę, postanowiłem, zrobiłem...", zamiast bezosobowo, np. "Powszechnie uważa się...", "Najnowsze dane wskazują..." itp. Przekaz personalny łatwiej trafia do celu.

WAŻNE UWAGI Mów jak najprościej Żadnych rozbudowanych zdań, przemądrzałych słów i sformułowań. Może i robią wrażenie na niektórych słuchaczach, ale u reszty wywołują odruch niechęci. Jeśli istnieje obawa, że słuchacze nie znają jakichś słów, czy pojęć - absolutnie ich nie używaj .Nikt i tak tego nie zapamięta.

WAŻNE UWAGI Zbieraj anegdoty i ciekawe opowiadania Przydadzą Ci się jako przerywniki. Można je znaleźć w książkach, prasie, telewizji, Internecie. Ludzie łatwiej zapamiętują poważne treści, gdy kojarzą je z mniej poważnymi.

WAŻNE UWAGI Dbaj o mowę ciała, ale bez przesady Należy unikać gestów świadczących o nerwowości i braku pewności siebie. Jeżeli odruchowo wykonujesz nerwowe gesty rękami (skubanie paznokci, pocieranie nosa, ucha itp.) opanujesz je, biorąc do ręki wskaźnik, ołówek itp. Stój wyprostowany, w lekkim rozkroku, swobodnie. Możesz też lekko gestykulować.

PODSUMOWANIE UWAG Gestykuluj w swobodny i naturalny sposób. Efektywnie moduluj głos Utrzymuj kontakt wzrokowy Koncentruj się na tym co masz do przekazania, i na swoich słuchaczach. Nie unikaj odpowiedzi na pytania zadawane przez słuchaczy. To jednocześnie sposób na większe ich zaangażowanie i okazja do podania bardziej szczegółowych informacji na tematy, które ich interesują.

Dobre rady: Jak radzić sobie z pytaniami? Jeśli znasz odpowiedź, podaj ją jasno i zwięźle. Jeśli nie znasz odpowiedzi, poradź pytającemu, gdzie można ją znaleźć, sam zaproponuj znalezienie odpowiedzi lub zapytaj, czy ktoś ze słuchaczy jest w stanie odpowiedzieć na pytanie.

Dobre rady: Jak radzić sobie z pytaniami? Postaraj się przewidzieć pytania i argumenty. Nie neguj i nie staraj się bagatelizować poruszonej kwestii. Jeśli pytania zaczynają zaburzać przebieg prezentacji, zapisuj je na tablicy i odnieś się do nich na koniec spotkania.

ZAKOŃCZENIE Zakończ Niepewni mówcy, chcąc jak najszybciej skończyć i uciec, zapominają o dobrym finiszu. A dobry finisz jest tak samo ważny, jak dobry początek. Podsumuj swoją wypowiedź, wyjaśnij ewentualne niejasności i z uśmiechem podziękuj słuchaczom.

ZAKOŃCZENIE Pomimo coraz to nowszych sposobów porozumiewania się, wystąpienia publiczne wciąż pozostają bardzo ważne w świecie biznesu. Stojąc przed tłumem ludzi musisz wierzyć, że masz im do powiedzenia coś ważnego. To jak zdawanie trudnego egzaminu, który przeprowadza nikt inny, tylko publiczność. Zdanie go oznacza prawdziwy sukces.

LITERATURA

PREZENTACJĘ PRZYGOTOWAŁA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ PREZENTACJĘ PRZYGOTOWAŁA EWA MACIEJEWSKA