Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
Advertisements

Temat lekcji: GRANICA CIĄGU.
Debata Szkolna w Gimnazjum Myśliszewice,
Dalai Lama Test na osobowość
SŁOWOTWÓRSTWO PREZENTACJA WYKONAŁA ANNA NOWAKOWSKA.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Poniedziałek 8:00-12:00 1.Gry i Zabawy 2.Z komputerem 3.Historia 4.Planeta Ziemia 5. Zrozum francuza 6. Historia współczesna
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Co warto wiedzieć o sprawdzianie w szkole podstawowej ? – informacje dla ucznia.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODRZECZOWNIKOWYCH
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
Sprawdzian w szóstej klasie
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
LOGO DEBATA SZKOLNA Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi im. A. Mickiewicza w Turośli.
TARGI
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Ocenianie Kształtujące
Krótki ogon, długie uszy- nie ma go w przedszkolu
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
FUNKCJE.
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Gdyńska księgarnia „Filiżanka literatury”
Gdyńska księgarnia „Filiżanka literatury”. To jest Kasia. Ona ma (kawiarnia)…….z(książki) w Gdyni nad (morze)…….Ona kocha czytać (książki)…..Ona zdecydowała.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
OD ZABAWY DO KLASOWEJ OFICYNY WYDAWNICZEJ.  POZNANIE CIEKAWYCH SPOSOBÓW UCZENIA SIĘ ORTOGRAFII ICH UPOWSZECHNIANIE  ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Zasady pracy metodą projektu
„NIEODPŁATNE POMOCE EDUKACYJNE” DO DYREKCJI SZKOŁY Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców oraz pedagogów, Firma CREATUS z pomocą lokalnych firm doposaża.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Test Test Chrles kocha język polski. lubić jechać nazywać się mieszkać słuchać robić mieć pić dawać być uczyć się 0 On..……Charles. On …..z Francji. On…..grać.
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
Litera d Czytanie i pisanie.
SŁOWOTWÓRSTWO Vademecum świadomego użytkownika
Przedmioty artystyczne są 3:  Muzyka – p. Karolina Szurek, tylko w klasie pierwszej  Plastyka – p. Małgorzata Ozga w klasie 1 i 3 po pół roku  Zajęcia.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
,,Szkoła powinna dążyć do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako specjalista.” Albert Einstein.
m.in.: dlatego, że szkoła posiada:  monitoring wewnętrzny w szatni i na korytarzach,  monitoring zewnętrzny na dziedzińcu szkolnym,  imienne identyfikatory.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Natural Sciences, Natural English. Przemiany energii mechanicznej w rzucie pionowym.
Techniki efektywnego uczenia się
Publiczne Gimnazjum nr 6 w Białymstoku nauczyciel-opiekun praktyk pedagogicznych: mgr Katarzyna Lul-Worobiej KÓŁKO JĘZYKA FRANCUSKIEGO prowadzenie: studentki.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ O7_Cz ęści mowy Autor: Škola: Mgr.Beta Tomanek Základní 3kola a Mateřská škola s polským jaz. vyuč. Předmět: Polský jazyk.
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Dalai Lama Test na osobowość
Maria Pietraszewska.
Kształtowanie świadomości finansowej uczniów
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Nauczanie dwujęzyczne
Imię i nazwisko nauczyciela
Imię i nazwisko nauczyciela
Opracowanie: Agata Hachaj Danuta Zawadzka Bogusław Sitko
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Cechy podzielności liczb
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów Lekcja dla I klasy gimnazjum

Drogi Uczniu Celem lekcji jest przypomnienie podstawowych wiadomości oraz utrwalenia umiejętności, w które wyposażyła Cię szkoła podstawowa. Dlatego: Czytaj uważnie polecenia. W karcie pracy, którą masz przed sobą, rozwiązuj kolejne zadania. Dopiero wtedy przechodź do następnego slajdu.

Wiadomości I Są wyrazy, Porozumiewamy się za pomocą wypowiedzeń. Każde wypowiedzenie składa się z wyrazów. Wyrazy mają znaczenie. Są wyrazy, a. których znaczenie nie ma żadnego związku ani z ich brzmieniem, ani ich budową. b. których znaczenie rozumiemy dzięki ich budowie.

a. Wyraz niepodzielne słowotwórczo b. Wyrazy podzielne słowotwórczo. PRZYKŁADY: PRZYKŁADY: droga – wydzielony pas ziemi łączący miejscowości lub punkty terenu, przystosowany do komunikacji dróżka, drzewko, domowy, stołowy,, białawy, młodszy, drzewo – każda roślina wieloletnia dużych rozmiarów o wyraźnie wykształconym pniu. liczydło, przeczytać, dom, stół, biały, młody, liczyć, czytać,

Zadanie nr 1 Które z wyrazów są podzielne, które niepodzielne słowotwórczo? koń, jasny, koszykarz, kosz, piesek, konny, pies, koszyk, jaśnieć, koński, psiak Zadanie nr 2 Zdefiniuj poniższe wyrazy niepochodne, czyli niepodzielne słowotwórczo. Swoje propozycje zaprezentuj wszystkim uczniom. Klasa, szkoła, zeszyt, pióro, lekcja, rok, dzień

SPRAWDŹ Zadanie nr 1 Zadanie nr 2 Wyrazy podzielne słowotwórczo: piesek, koszykarz, psiak, konny, koszyk , jaśnieć, koński, Zadanie nr 2 Na przykład: Dzień – 1. Okres od wchodu do zachodu słońca. 2. Doba. Klasa – 1. Sala szkolna, w której odbywa się nauka. 2. Jeden z oddziałów, na jakie dzieli się szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadpodstawowa,. Możliwe inne definicje, sprawdź w słowniku.języka polskiego.

Wyraz podzielny słowotwórczo jest zawsze wyrazem pochodnym. Wiadomości II Wyraz podzielny słowotwórczo jest zawsze wyrazem pochodnym. Wyraz pochodny może być równocześnie wyrazem podstawowym dla innego wyrazu. PRZYKŁADY Wyrazy pochodne dzień – dziennik dziennik – dziennikarz dziennikarz – dziennikarka Wyrazy podstawowe

Zadanie nr 3 Zadanie nr 4 Uzupełnij tabelę według wzoru Wyraz pochodny Znaczenie słowotwórcze Wyraz podstawowy piecyk mały piec piec aptekarz ten, kto pracuje w aptece apteka ktoś, kto jest mądry miesiąc, w którym kwitną lipy szlak komunikacyjny, po którym się chodzi miejsce, gdzie rośnie trawa ten, kto maluje Zadanie nr 4 Zanalizuj poniższe wyrazy pochodne, wzorując się na tabelce zadania nr 3. biegacz, góral, mleczny, ogrodowy, parowiec, studentka

SPRAWDŹ Zadanie nr 3 Wyraz pochodny Znaczenie słowotwórcze Wyraz podstawowy mędrzec ktoś, kto jest mądry mądry lipiec miesiąc, w którym kwitną lipy lipa chodnik szlak komunikacyjny, po którym się chodzi chodzić trawnik miejsce, gdzie rośnie trawa trawa malarz ten, kto maluje malować

Zadanie nr 4 Wyraz pochodny Znaczenie słowotwórcze Wyraz podstawowy biegać biegacz ten, kto biega góra góral człowiek, który mieszka w górach mleko mleczny dotyczący mleka, z mleka ogrodowy ogród odnoszący się do ogrodu parowiec para statek poruszający się dzięki parze rodzaj żeński od wyrazu „student” studentka student

Zadanie nr 5 Podane wyrazy zapisz parami: wyraz podstawowy – wyraz pochodny. lew, kwiat, wilk, żaglówka, pisarz, lwica, pisać, żagiel, wilczyca, kwietnik Zadanie nr 6 Do podanych wyrazów pochodnych dopisz wyrazy podstawowe. badacz, brodacz, ciekawski, kierowca, malec, sękaty, starzec, szkolny, wesołek,

SPRAWDŹ Zadanie nr 5 Zadanie nr 6 lew – lwica kwiat – kwietnik badacz brodacz, ciekawski kierowca malec sękaty starzec szkolny wesołek badać broda ciekawy kierować mały sęk stary szkoła wesoły kwiat – kwietnik żagiel – żaglówka wilk – wilczyca pisać – pisarz

Mam nadzieję, że powtórka materiału była efektywna i ciekawa. To już koniec Mam nadzieję, że powtórka materiału była efektywna i ciekawa.