„Rozwiązanie komunikacyjne dla Naramowic” (Projekt wynika z „Planu Transportowego Aglomeracji Poznańskiej”) WARIANTY: 1T Wariant tramwajowy Wilczak – Rubież 2T Wariant tramwajowy Murawa – Rubież 3T Wariant tramwajowy Małe Garbary – Rubież 4A Wariant szybkiego autobusu Poznań Główny – Małe Garbary – Rubież 5AT Wariant mieszany tramwajowo- autobusowy 1T + 3A 6AT Wariant mieszany tramwajowo- autobusowy 2T + 3A
Wariant 1T Linia nr 3 Rubież – Stomil przez Ratajczaka Przyśpieszone linie autobusowe na Naramowickiej
Wariant 2T Przedłużenie linii tramwajowych nr 4 i 10 do pętli Rubież. Nie funkcjonuje pętla Murawa
Wariant 3T Nowa linia 30 Rubież – Kaponiera przez Garbary Likwidacja linii 47 Zmiana linii 69 i 911 Przyspieszenie autobusów na trasie tramwajowej
Wariant 4A Linia BRT1 Rubież – Poznań Główny PKP Przez Garbary i Królowej Jadwigi Likwidacja linii 47 Zmiana linii 69 i 911 Przyspieszenie autobusów na trasie BRT
Problemy techniczne i funkcjonalne Na odcinku północnym trasa prowadzona jest przez obszar niezabudowany. Węzeł Naramowicka – Lechicka jest wymagany dla funkcjonalności systemu transportu zbiorowego. W wariancie przez Murawę wysokie koszty generuje skomplikowany wiadukt i kolizja z linią energetyczną. Na ulicy Szelągowskiej trasa tramwajowa prowadzona jest w trudnym geologicznie terenie. Przeprowadzenie tramwaju pod wiaduktem kolejowym w ulicy Garbary jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. Na ulicy Garbary konieczne będzie „odebranie” samochodom po jednym pasie w każdą stronę.
Rozkładowy czas przejazdu na odcinku od Naramowicka – Łużycka do Garbary – Estkowskiego: Obecnie i w wariantach 1T i 2T : 13 min 30 sek Tramwajem w wariancie 3T: 9 min Autobusem w wariancie 4A, 5AT i 6AT: 8 min 30 sek
taboru
WSKAZANIE: WARIANT 4A – rezygnacja z tramwaju – linia BRT na odcinku od skrzyżowania Nowej Naramowickiej z Łużycką do skrzyżowania Garbary – Estkowskiego, poza systemem autobus tradycyjny na Naramowicach i wzdłuż Garbar i Królowej Jadwigi do Poznań Główny ew. Wolne Tory. W fazie realizacji jest to wariant: Najtańszy, Najbezpieczniejszy pod względem technicznym, Dostosowany do systemu transportu publicznego Poznania, Elastyczny, pozwalający na dopasowanie poszczególnych elementów do popytu, Innowacyjny, pomimo szeregu zastosowań na świecie w Polsce jest nowością, system opiera się w dużej mierze o rozwiązania IT, W fazie eksploatacji jest to wariant: Zapewniający poprawę funkcjonowania transportu zbiorowego, Gwarantujący uzyskanie efektów środowiskowych.
OBAWY: Pomysł tramwaju na Naramowice silnie wrósł w świadomość społeczną, nowy system może budzić sprzeciw. Elastyczność systemu jest zaletą ale niewłaściwie wykorzystana może być też wadą. Brakuje doświadczeń wdrażania takich systemów w Polsce. Istnieje niebezpieczeństwo, że pod szyldem poprawy transportu publicznego będzie realizowana rozbudowa układu drogowego dla samochodowego transportu indywidualnego. PROPOZYCJE: Kampania promocyjna BRT z wymyśleniem nazwy takiej jak PST i z informacją o planowanych rozwiązaniach. Złożenie wniosku aplikacyjnego (w oparciu o istniejące opracowanie). Zlecenie Studium Wykonalności (w oparciu o istniejące opracowanie). Wykonanie koncepcji systemu BRT.