Formy pracy z książką (lekturą)
Dzieciom, które nie opanowały jeszcze sztuki czytania, odpowiadają małe formy poetyckie wyrosłe z ludowej tradycji ustnej. Można uczyć ich na pamięć, wykorzystywać do inscenizacji.
czytanie z podziałem na role- które jest etapem do przygotowania inscenizacji, - inscenizacja- pogłębia znajomość lektury i daje okazje do przeżyć. Opracowując fragment do zainscenizowania uczniowie uczą się wyodrębniać zdarzenia, porządkują je w odpowiedniej kolejności.
teatrzyk lalek- przygotowanie rozpoczyna się od zaprojektowania dekoracji i lalek, następnie układamy scenariusz. audycja radiowa- ułożenie scenariusza, potem następuje nagranie audycji na taśmę magnetofonową. - opowiadanie baśni, lektury to najstarsza forma pracy z dziećmi, jak i również najskuteczniejszy sposób rozwijania zamiłowań czytelniczym,
dzienniczek lektur- zeszyt ćwiczeń z lekturą zaprojektować można na trzy lata nauki, uzupełniamy go w domu, w klasie znajduje się podczas spotkań z ciekawą książką. - wystawki- na lekcji plastyki dzieci mogą rysować ilustracje do przeczytanych książek, które umieszczamy na tablicy np. w kąciku książki, - ilustrowane katalogi albumowe- po opracowaniu książki dzieci mogą wykonywać karty do takich albumów np. na plastyce. Oprócz nazwiska autora znajdzie się zamiast tytułu książki charakterystyczny rysunek opowiadający treść książki.
prace plastyczne- pierwszym etapem jest prezentacja tekstu, następnie dzieci wykonują ilustrację, ogłaszają konkurs na najlepszy rysunek. konkursy, zgaduj-zgadula- zawierają pewne elementy zabawowe i stanowią ulubione przez dzieci formy zajęć. - gry i zabawy tematyczne- rozwiązywanie rebusów, zagadek, krzyżówek,