Gliwice, Poland 26 November 2010 William Evans - NAAL, Senior Advisor Rafal Ejsmont – PSWE, Research Expert Adult Education and Learning in Norway – Legislation.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Poland - DAPHNE subproject
Advertisements

Session 6 Case Study – Elektrim SA Saturday, January 15, 2011 SAL Wroclaw Lectures on Corporate Governance Geoffrey Mazullo Principal Emerging Markets.
Primary School in Kaźmierz Szkoła Podstawowa imienia Marii Dąbrowskiej w Kaźmierzu w Kaźmierzu.
Paweł Solon PRESENTS Jagiellonian Uniwersity Jagiellonian university Jagiellonian university in Krakow was the second university to be founded in Central.
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Legal Clinics in Poland Summary of the academic year 2004/2005 activity.
Saint Nicolaus.
Copyright for librarians - a presentation of new education offer for librarians Agenda: The idea of the project Course content How to use an e-learning.
YOUTH in Gdynia. YOUTH: step 1 – Recruitment (December 2007) Szkoła Podstawowa nr 21 Szkoła Podstawowa nr 6 Szkoła Podstawowa nr 12 Gimnazjum nr 15 Towarzystwo.
In Katowice Providence Project meeting Poland, Katowice, 8th of June 2010.
Software Engineering 0. Information on the Course Leszek J Chmielewski Faculty of Applied Informatics and Mathematics (WZIM) Warsaw University of Life.
Team Building Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Requirements Engineering Lecture.
Ministerstwo Gospodarki Poland'sexperience Waldemar Pawlak Deputy Prime Minister, Minister of Economy March 2010.
Autor prezentacji: Maria Rzepecka Mariusz Pałka
Polaryzacja światła.
Creating Public Value Lazarski School of Commerce and Law May, 2011 Edward T. Jennings, Jr. University of Kentucky Martin School of Public Policy and Administration.
POLSKA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. LECHA BĄDKOWSKIEGO W LUZINIE
Learning in Later Life in Europe MyRandoStory - creative writing software for seniors Anna Grabowska,
MS SQL SERVER udział w rynku. Source: Gartner Dataquest (May 2006) Company Market Share (%) Market Share (%) Growth (%) Oracle6, ,
DIRECT &INDIRECT QUESTIONS
The school volunteer club 1 / 19 Wolontariat XII 2006r. Gimnazjum im. Ks. W. Rabczyńskiego w Wasilkowie
Projekt "Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów indywidualnych współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego.
Lodz Regional Development Agency
Legal Clinics in Poland Summary of the legal clinics activity in the academic year 2010/2011 Basic information on the Polish Legal Clinics Foundation activity.
XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego w Warszawie easy - creative - effective ICT in Czacki | Marcin Stanowski | XXVII LO im T. Czackiego.
1 Office for supporting social initiatives BORIS.
Dariusz Borczyk Decision-making in the management of failed orthograde endodontic retreatment: A literature review with case reports Dariusz Borczyk BDS.
Do you know who I am? Czy wiesz kim ja jestem Soy alguien con quien convives a diario Im somebody you live with every day.. Jestem kims z kim żyjesz.
Profile of the patron School history Success story – our achievements School anthem Project members.
Granty i Fundacje w Polsce. Granty naukowe Unii Europejskiej.
. Four levels of education management: - Federal authorities, including the Department of Education; - The state authorities; - The local authority.
Trade unions - how to avoid problems ? Kancelaria Prawna Bujakiewicz & Sancewicz 1.
Piotr Nowak Development Manager Construction Innovation and Development Department The Chartered Institute of Building.
Zajęcia realizowane w ramach projektu Moja Szkoła - Mój kapitał na przyszłość współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
______________________________________ TARGU-JIU 2010.
WELCOME TO OUR SCHOOL Witamy w nasze szkole.
Theory of Computer Science - Basic information
Comenius The Great Wonders of Europe The Polish school is called … is called …
- For students (12 questions) - For parents (6 questions) - For grandparents (6 questions)
REGIONALNE CENTRUM INFORMACJI I WSPOMAGANIA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH REGIONAL INFORMATION and SUPPORT CENTER for NGOs EVALUATION V BALTIC SEA NGO FORUM.
TVP SA Odział w Łodzi Łódź ul. Narutowicza 13 TVP Łódź the Year of anniversary – it is already 55 years together.
WYDZIAŁ DS. OCHRONY PRAW WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ SŁUŻBA CELNA RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ Protection of Intellectual Property Rights in the Customs Service.
BLOOD DONATION.
Zasoby elektroniczne w cyklu akademickim Biblioteka w kryzysie czy kryzys w bibliotece Łódź 2010.
The educational project: „ HIGH SCHOOL EXAM - WE WILL BE ABLE!”
POLAND. we will take you on a journey during which you will learn something about us.
COMENIUS REGIO Families and Schools Together in European Regions
The Grumpy Test If at least one of these pictures does not make you smile, then you are grumpy and need to go back to bed. Test na ponuraka Jak nie usmiechniesz.
Stakeholder Analysis Lazarski University May, 2011 Edward T. Jennings, Jr. University of Kentucky Martin School of Public Policy and Administration.
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
PICNIC 2010 / 2011 Autorzy: Piotr Widomski Karol Mosakowski Marysia Sikorska.
I L.O. im. Mikołaja Kopernika in Bielsko-Biała The following presentation has been created within the confines of Socrates- Comenius Programme Teaching.
Teksty prymarne (original texts) to teksty autentyczne, nie są przeznaczone dla celów dydaktycznych; teksty adaptowane (simplified/adapted texts)są przystosowane.
NEW MODEL OF SCHOOL HEADS PREPARATION, INDUCTION AND CONTINUING PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN POLAND Roman Dorczak, Grzegorz Mazurkiewicz   Jagiellonian.
Copyright © 2010 Intel Corporation. All rights reserved. Intel and the Intel logo are trademarks or registered trademarks of Intel Corporation or its subsidiaries.
Projekt Budowa Centrum Transferu Technologii w obszarze Odnawialnych Źródeł Energii jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego.
I am sorry, but I can’t go out with you
NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA
Legal Clinics in Poland Summary of the legal clinics activity in the academic year 2012/2013 Basic information on the Polish Legal Clinics Foundation activity.
POLISH FOR BEGINNERS.
2 Review What is bionomial nomenclature Explain What is a genus
Wydział Elektroniki Kierunek: AiR Zaawansowane metody programowania Wykład 6.
A. When we celebrate? Celebrating the European Day of Languages ​​ on September 26 since We celebrate it in 47 countries.
Previously discusses: different kinds of variables
Media Release for Free and Reduced-Price Meals
Zapis prezentacji:

Gliwice, Poland 26 November 2010 William Evans - NAAL, Senior Advisor Rafal Ejsmont – PSWE, Research Expert Adult Education and Learning in Norway – Legislation and development Preliminary findings in the evaluation of “Teach-it.net”

Who am I, or rather, what are my recognized competencies You are connected to UNESCOs E-MAP database : William Evans (Expert) Expert > Areas of qualification / specialization Educational management information systems Data collection and processing Data analysis ICTs in educational planning and management Educational management Human resources management Administrative and financial management Other : Project Management Institutional development Other : Project Management

What is NAAL? The Norwegian Association for Adult Learning (NAAL) is the national NGO umbrella for adult learning in Norway. Our members are 19 governmentally approved adult learning associations with a member network of 467 more or less nationwide adult learning NGOs. In 2009 our members activity included training of participants and over courses.

What is non-formal learning ? Formal learning / education we all understand But what is un-formal and non-formal ? Un-formal: ”learning just happens” Non-formal: ”learning is intended”.

But first ! Action without vision is passing time…! Vision without action is day dreaming…! But Vision and Action can change the world…!

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development An overview of the field Policy and legislation The position The terminology The cooperation The bodies and providers The methods The participation The future…

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The first legislation for adult education in Norway came in There are today several laws and regulations for different parts of adult education; such as –adult community learning –liberal/popular adult education –adult education parallel to the ordinary school system –adult education at the work place/educational leave –recognition of skills/prior learning –Adult education for immigrants and refugees, Norwegian as a second language etc. But first, we have to take a look at the background for the position of adult learning in Norway…

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development 1814Norway separates from Denmark after 400 years. The Act of Constitution. A starting point for democracy and enlightenment and learning…

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The first NGO for adult learning – The Association for Popular Enlightenment. Lectures for adults. Widening democracy…

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The first residential folk high school (heimvolkshohschule) and the first University Extension or Popular University (volkshohschule) founded and established

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development Norway separates from Sweden. Becomes a monarchy. King Haakon VII. Rise of popular movements. Invention of the study circle as the tool for learning by dialogue. A growing working class. Books to be shared…

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The Norwegian Association for Adult Learning founded. The Workers Education Association. The first public grants to liberal adult education

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The first White Paper on popular adult education, including NGOs, libraries and cultural organizations

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The White Paper on adult education as a joint system, adult education run by study associations and the public schools. Reform: From 7 to 9 years of primary & secondary school established during the 1960 th. A “gap” for many adults…

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The Adult Education Act passing the Parliament. Emphasis on liberal adult education and the role of the study associations

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The Adult Education Act – Objectives: ”The purpose of adult education is to help the individual to attain a more meaningful life. This act shall contribute to providing adults equality in access to knowledge, insight and skills which promote the individual’s endeavors to find their own values and help in their personal development, and thus strengthen the basis for independent achievement and cooperation with others in work and community life.”

Adult Education and Learning in Norway Laws and Regulations The act… Adult education (AE) should and could be free from curricula and exams AE run by voluntary organizations (later adult education associations like WEA) AE at the work place Basic AE Responsibilities and subsidies… Public grants for all…

Adult Education and Learning in Norway Laws and Regulations The first White Paper on lifelong learning, emphasizing learning at the work place and the question of paid educational leave

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The Competence Reform initiated; learning for life and learning for work, formal, non-formal and informal competences recognized

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The competence reform The right to educational leave (not paid) The right to recognition and valuing of prior learning off all sectors (formal, non-formal and in-formal education, skills and competencies shall be recognized) Access to further education on the basis of recognition of prior learning and competencies The right to primary and secondary level of school for adults Promotion of basic skills for adults (read and write…) Promotion of learning at the work place

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The new Education Act for primary, secondary and upper secondary education, including the rights for (some) adult 2006

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development The education act and adults… The right to primary and secondary education for adults Free of charge A responsibility of the Counties Organized by the schools or new institutions The NGO-based Adult Education Associations and Distance Education Associations may be used as providers

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development Initiating a Green Paper on adult learning associations and learning in the civil sector, that is liberal or popular adult education and learning

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development A new law passed the Storting (the Norwegian Parliament) – a law covering adult education and learning which is not a part of the formal system, but in the non formal sector, NGOs, study associations and distance education… 2010 The law and regulation is active…

Adult Education and Learning in Norway Legislation and development Questions for the future… Adults needs and motivation Basic Skills and Basic Skills Program Drop outs Prisoners Handicapped Aged Refugees Democracy and active citizenship Critical consumerism and environment Challenges enough…

Thank you for your attention!

Ewaluacja Projektu „Teach-it.net. Modelowe doskonalenie zawodowe w dziedzinie IT dla animatorów życia społecznego w Polsce Południowej „ Wstępne Wyniki Gliwice, 26/11/2010 William Evans - NAAL, Senior Advisor Rafal Ejsmont – PSWE, Research Expert

Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Teach-it.net. Modelowe doskonalenie zawodowe w dziedzinie IT dla animatorów życia społecznego w Polsce Południowej

Rola NAAL w projekcie Teach-IT.Net Udział w koordynacji projektu Ewaluacja projektu Ewaluacja beneficjentów projektu Dostarczanie niezbędnej dokumentacji do raportowania przebiegu projektu

Teach-it.net. Cele projektu Cel ogólny: „Optymalizacja działań społeczeństwa obywatelskiego poprzez wyposażenie osób zaangażowanych w jego budowanie w wiedzę i umiejętności z dziedziny IT” Cel bezpośredni: „Podniesienie kwalifikacji znaczącej grupy pracowników samorządów, przedstawicieli szkolnictwa oraz NGO”

Przebieg procesu ewaluacji Wizyty robocze Spotkania –kierownictwo i pracownicy KANA –grupa projektowa –autorzy Kontakt z beneficjentami projektu Regularny kontakt z grupą projektową

Ewaluacja projektu - narzędzia Wywiady bezpośrednie –grupa projektowa –autorzy Kwestionariusze ankietowe Dane statystyczne –administracja projektu –platforma e-learningowa –kwestionariusze ankietowe

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Liczba uczestników Niepowtarzalni uczestnicy Niepowtarzalni absolwenci szkolenia – 996 Nie rozpoczęło lub zrezygnowało – 19 %

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Uczestnicy wg grup docelowych (zarejestrowani): Nauczyciele (79%) Administracja publiczna – 112 (11%) Organizacje pozarządowe – 108 (10%)

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Uczestnicy wg płci (absolwenci): Kobiety – 817 (82%) Mężczyźni – 179 (18%)

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Liczba i rodzaje przeprowadzonych szkoleń

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Liczba i rodzaje przeprowadzonych szkoleń ModułLiczba szkoleń 7.Zdalne nauczanie - uczenie się Sztuka prezentacji6 9. Przygotowywanie materiałów cyfrowych5 6. Kreowanie Internetu4 1. Podstawy technologii informacyjnej3 8.Projektowanie multimedialnego przekazu dydaktycznego2 2. Zastosowanie wybranych programów użytkowych w dydaktyce1 3. Włączanie technologii informacyjnej w lekcję przedmiotową1 4. Praktyka zastosowań technologii informacyjnej na lekcji0 5. Usługi internetowe - wybrane zastosowania dydaktyczne0 11. WebQuest0 Razem77

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Aktywność użytkowników platformy e-learningowej Średnia liczba wejść do systemu/szkolenie –nauczyciel: 84 –uczestnik: 32 Średni czas trwania szkolenia – 4 tygodnie

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Aktywność użytkowników platformy e-learningowej Forum –Publiczne wątki: 557 posty: – Nauczyciele wątki: 129 posty: 364

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Poziom satysfakcji uczestników Czy jesteś zadowolony z kontaktu z organizatorami kursu? Tak - 100% Źródło: Ankiety modułowe

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Poziom satysfakcji uczestników : Personel administracyjny odpowiedzialny za szkolenie (biuro) Źródło: Ankiety

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Poziom satysfakcji uczestników : Formalności Źródło: Ankiety

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Poziom satysfakcji uczestników Czy polecisz Twoim znajomym uczestnictwo w naszym szkoleniu? Tak - 100% Źródło: Ankiety modułowe

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Poziom satysfakcji uczestników : Na ile poleciłbyś to szkolenie swoim kolegom/koleżankom w pracy? Źródło: Ankiety

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Współpraca z wykładowcą Jak często zwracałeś się o pomoc do wykładowcy? –radziłem sobie sam, nie potrzebowałem pomocy wykładowcy 67% –potrzebowałem pomocy kilkakrotnie 33% Czy wykładowca pomagał w rozwiązywaniu ewentualnych problemów? –Tak 55% –Nie było takiej potrzeby 45% Źródło: Ankiety modułowe

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Współpraca z wykładowcą Jak oceniasz wsparcie otrzymane od trenera? Źródło: Ankiety

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Na ile jesteś zadowolony/a z udziału w szkoleniu? Źródło: Ankiety

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Na ile jesteś zadowolony/a z udziału w szkoleniu? „Cieszę się, że mogłam wziąć udział w tym szkoleniu, wiele się nauczyłam, bez tego szkolenia nie miałabym możliwości osiągnąć tej wiedzy. Mam nadzieję, że moja praca będzie bardziej bogata o zdobyte doświadczenie i wiedzę, którą będę się mogła dzielić z innymi” Kurs okazał się bardzo przydatny. Rozszerzyłem wiedzę i jednocześnie sam w szkole przeprowadziłem szkolenie związane z tematem zgłebionym na kursie e-learningowym. Sądzę, że e-learning ma przyszłość. Pozwala na szkolenia osób do tej pory częściowo lub całkowicie wykluczonych z powodu np. odległości, kalectwa lub sytuacji rodzinnej. Ja sama miałabym kłopot aby skorzystać ze standardowego szkolenia, ze względu na pracę głównie popołudniami i małe dzieci. Źródło: Ankiety

Teach-it.net – Wstępne wyniki projektu Komentarze Autor 1 „Dzięki Kanie mogę się rozwijać” Uczestnik 1 „Serdecznie dziękuję za Wasz trud w zorganizowaniu tego typu szkolenia i za to, że mogłam w nim uczestniczyć, choć brakowało mi było bezpośredniego kontaktu. Uważam jednak, że warto organizować takie szkolenia gdzie można brać udział tylko przy pomocy internetu - jest też mobilizacja do pracy. Pozdrawiam.” Uczestnik 2 „Dziękuję Kanie i norweskiemu sponsorowi za możliwość wzięcia udziału w szkoleniu.…” Źródło: Ankiety

Dziękuję za uwagę!