Prezentacja wyników badania rynku usług telekomunikacyjnych dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej 1
Plan prezentacji Klienci Indywidualni Posiadanie usług telekomunikacyjnych Telefonia Stacjonarna Telefonia Ruchoma Kwestie dotyczące telefonii stacjonarnej i ruchomej Internet Telewizja Klienci Instytucjonalni
Informacje o badaniu Klienci Indywidualni Ogólnopolska reprezentatywna próba gospodarstw domowych n=1600 Technika badawcza: wywiady osobiste PAPI z przedstawicielami gospodarstw domowych Realizacja grudzień 2009 Czas wywiadu: 40 minut Klienci Instytucjonalni Ogólnopolska reprezentatywna próba podmiotów gospodarczych n=400 Technika badawcza: wywiady osobiste PAPI z przedstawicielami firm Czas wywiadu: 20 minut
KLIENCI INDYWIDUALNI 4
Posiadanie usług telekomunikacyjnych 5
7,0% 1,9% 0,8% 4,5% 8,6% Telefon stacjonarny Telefon komórkowy VoIP Korzystanie z usług telekomunikacyjnych Wyniki w % 7,0% Telefon stacjonarny Telefon komórkowy VoIP Internet Płatna telewizja 1,9% 0,8% 4,5% 8,6% 2008 2009 Próba: wszyscy badani (n=1602) 6
Ocena rynku usług telekomunikacyjnych Top-2-boxes Średnia 45,4% 3,3 72,4% 3,9 57,0% 3,7 68,9% 3,9 Próba: wszyscy badani (n=1602) 7
Telefonia stacjonarna 8
XX – pokazano poziom w 2008 roku Telefonia stacjonarna Wyniki w % Posiadanie telefonii stacjonarnej 2008 2009 Próba: wszyscy badani (n=1602) 51,4 % Operator Zadowolenie z usług operatora (na skali 1-5*) TP Netia Dialog 2008 84,3 2008 4,3 2008 3,6 Średnia miesięczna wysokość wydatków za główny telefon: 70 PLN (mediana: 60 PLN, dominanta: 50 PLN) Średnia miesięczna wysokość abonamentu za główny telefon: 44,5 PLN (mediana: 43 PLN, dominanta: 50 PLN) Najlepiej oceniane aspekty to: Ogólna obsługa Klienta Dostępność informacji o nowych produktach i promocjach 81 PLN 49 PLN * Skala 1-5, gdzie 1 oznacza „w ogóle nie jestem zadowolony”, a 5 „pełną satysfakcję” Próba: posiadacze telefonu stacjonarnego (n=818) XX – pokazano poziom w 2008 roku 9
XX – pokazano poziom w 2008 roku Zmiany dotyczące telefonu stacjonarnego Wyniki w % Odsetek osób rozważających rezygnację z usług aktualnego operatora 2008 21,1 Najważniejsze kryterium przy zmianie operatora telefonii stacjonarnej to: Atrakcyjność cenowa oferty Atrakcyjność promocji i rabatów Próba: posiadacze telefonu stacjonarnego (n=818) Z usług jakiego innego operatora telefonii stacjonarnej skorzystał(a)by Pan(i)? 2008 25,9 2008 36,5 2008 5,1 2008 2,0 2008 56,3 Próba: osoby zamierzające zrezygnować z usług operatora (n=143) Próba: osoby zamierzające zrezygnować z tel. stacjonarnego (n=84) XX – pokazano poziom w 2008 roku 10
XX – pokazano poziom w 2008 roku Kwestie związane z brakiem telefonu stacjonarnego Wyniki w % Odsetek osób nie posiadających telefonu stacjonarnego Główne przyczyny braku telefonu stacjonarnego 2008 41,6 Wystarcza telefon komórkowy Jest za drogi Nie jest potrzebny Próba: wszyscy badani (n=1602) 2008 40,0 Czy w domu była wcześniej zainstalowana linia stacjonarna? Próba: badani nie posiadający tel. stacjonarnego (n=784) 2008 46,9 Główne powody rezygnacji z telefonu stacjonarnego Próba: badani nie posiadający telefonu stacjonarnego (n=784) Operator wykorzystywanego wcześniej telefonu Była za droga Kupiłem te. kom., lepiej odpowiada on moim potrzebom Nie była mi potrzebna 2008 90,1 Próba: badani, którzy posiadali wcześniej telefon (n=325) Próba: badani, którzy posiadali wcześniej telefon (n=325) XX – pokazano poziom w 2008 roku 11
Telefonia ruchoma 12
XX – pokazano poziom w 2008 roku Telefonia ruchoma Wyniki w % Posiadanie telefonii ruchomej 2008 2009 84,9 % Próba: wszyscy badani (n=1600) Liczba posiadanych telefonów Prywatne Służbowe 1 telefon 87,1 5,9 2 telefony 5,8 0,3 3 i więcej telefonów 1,8 0,1 Operator 2008 37,5 2008 33,1 Rodzaj aktywacji 2008 24,6 Post paid Pre paid Mix Próba: badani posiadający telefon kom. w gospodarstwie (n=1360) XX – pokazano poziom w 2008 roku 13
Korzystanie i częstość korzystania z usług telefonii ruchomej Rodzaj wykonywanych połączeń Wyniki w % Rodzaj wykonywanych połączeń Korzystanie i częstość korzystania z usług telefonii ruchomej Próba: badani posiadający telefon kom. w gospodarstwie (n=1360) 14
XX – pokazano poziom w 2008 roku Zmiany związane z telefonią ruchomą Wyniki w % Plany zakupu/dokupienia telefonu komórkowego Odsetek osób rozważających rezygnację z usług aktualnego operatora 2008 4,7 Próba: badani posiadający telefon kom. w gospodarstwie (n=1360) Rodzaj zmiany Próba: wszyscy badani (n=1600) Odsetek osób, w których gospodarstwach zmieniano operatora 2008 29,3 Operator, na jakiego dokonano zmiany – dotyczy całego gospodarstwa Próba: badani posiadający telefon kom. w gospodarstwie (n=1360) Próba: gospodarstwa domowe, w których zmieniano operatora (n=266) XX – pokazano poziom w 2008 roku 15
XX – pokazano poziom w 2008 roku Wydatki na telefon oraz akceptowane opłaty za usługi telefonii ruchomej Wyniki w % Średnie wydatki za telefon komórkowy 2008 84 PLN 2008 52 PLN 2008 53 PLN Akceptowane opłaty Maksymalne akceptowane opłaty za: • 1 MINUTĘ wykonywanego połączenia głosowego – 0,33 PLN • 1 SMS wysłanego – 0,15 PLN • 1 MMS wysłanego – 0,25 PLN Maksymalne akceptowane opłaty za: • 1 minutę połączenia głosowego wykonywanego do Polski – 0,88 PLN • 1 SMS do Polski – 0,43 PLN • 1 MMS do Polski – 0,68 PLN Odsetek osób korzystających z roamingu za granicą Próba: badani posiadający telefon kom. w gospodarstwie (n=1360) Próba: badani korzystający z roamingu (n=378) XX – pokazano poziom w 2008 roku 16
Kwestie dotyczące telefonii stacjonarnej i ruchomej 17
XX – pokazano poziom w 2008 roku Zmiana operatora przy zachowaniu dotychczasowego numeru telefonu Wyniki w % Odsetek osób, które słyszały o takiej możliwości Odsetek osób, które przy zmianie operatora chciałyby zachować swój numer 2008 69,4 2008 69,4 Jakiej telefonii dotyczyła możliwość zmiany operatora przy zachowaniu dotychczasowego numeru telefonu? A może przeniósł Pan już kiedyś swój numer telefonu? Stacjonarnej Komórkowej Nie wiem 2008 60,7 2008 80,6 Próba: badani korzystający z tel. stacjonarnego i/lub kom.(n=1531) XX – pokazano poziom w 2008 roku 18
Odsetek osób korzystających z OBN Ogólnokrajowego Biura Numerów Wyniki w % Dostępność numeru Odsetek osób korzystających z OBN Próba: badani korzystający z tel. stacjonarnego i/lub kom.(n=1531) Próba: badani korzystający z tel. stacjonarnego i/lub kom.(n=1531) Częstość korzystania o OBN „Po wyrażeniu zgody” Próba: badani korzystający z OBN (n=269) Próba: badani, którzy wybrali opcję „po wyrażeniu zgody” (n=1531) 19
Ogólnokrajowy Spis Abonentów Wyniki w % Czy korzystał(a)by Pan/Pani w dalszym ciągu ze spisu TP, gdyby był on płatny? Odsetek osób korzystających z OSA Próba: badani korzystający z tel. stacjonarnego i/lub kom.(n=1531) Próba: badani korzystający z tel. stacjonarnego i/lub kom.(n=1531) Częstość korzystania o OSA Akceptowane opłaty za OSA – odsetek zainteresowanych W formie CD/DVD Do 2 PLN 60,5 Od 2 do 3 PLN 49 Od 3 do 4 PLN 37,2 W formie książki Do 8 PLN 54,4 Od 8do 12 PLN 29,5 Od 12 do 16 PLN 18,8 Próba: badani, którzy byliby w stanie zapłacić za OSA (n=261) Próba: badani korzystający z OSA (n=296) 20
Internet 21
XX – pokazano poziom w 2008 roku Posiadanie i korzystanie z Internetu Wyniki w % Dostęp do Internetu 2008 2009 Próba: wszyscy badani (n=1600) Wzrósł odsetek użytkowników Internetu kosztem osób posiadających komputer. Korzystanie z Internetu (w ciągu ostatniego miesiąca) Miejsce korzystania z Internetu Częstość korzystania z Internetu 2008 40,5 2008 59,1 Próba: wszyscy badani (n=1600) Próba: badani korzystający z Internetu (n=968) XX – pokazano poziom w 2008 roku 22
XX – pokazano poziom w 2008 roku Rodzaj posiadanego łącza Wyniki w % Odsetek osób posiadających dostęp do Internetu Operator dostarczający Internet 2008 53,3 Próba: wszyscy badani (n=1600) Rodzaj dostępu do Internetu Prędkość posiadanego łącza Próba: badani posiadający dostęp do Internetu (n=875) XX – pokazano poziom w 2008 roku 23
Zadowolenie z dostawcy usługi Wyniki w % Ogólne zadowolenie z dostawcy Zadowolenie z poszczególnych aspektów Ogólna obsługa klienta Dostępność informacji o ofercie nowych produktów oraz rabatach, promocjach Atrakcyjność promocji i rabatów Oferta cenowa Wydatki za usługę Średnie miesięczne wydatki ponoszone za dostęp do Internetu: 60 PLN Maksymalne akceptowane opłata za: usługę dostępu do Internetu: 38 PLN przyłączenie do sieci Internet: 23 PLN Próba: badani posiadający dostęp do Internetu (n=875) 24
Telewizja 25
XX – pokazano poziom w 2008 roku Posiadanie telewizji Wyniki w % Posiadanie telewizji Rośnie posiadanie płatnej telewizji kablowej lub satelitarnej Bezpłatna telewizja 2008 2009 Płatna telewizja Ogólne zadowolenie z dostawcy Średnie miesięczne wydatki za korzystanie z telewizji: 45 PLN 2008 41 PLN Próba: wszyscy badani (n=1600) XX – pokazano poziom w 2008 roku 26
XX – pokazano poziom w 2008 roku Usługi wiązane Operator dostarczając usługi wiązane Odsetek osób korzystających z usług wiązanych 2008 12,3 Próba: wszyscy badani (n=1600) Rodzaj usług wiązanych Średnie miesięczne wydatki za korzystanie z usług wiązanych: 118 PLN 2008 131 PLN Próba: badani korzystający z usług wiązanych (n=364) XX – pokazano poziom w 2008 roku 27
KLINCI INSYTUCJONALNI 28
Posiadanie usług telekomunikacyjnych 29
6,6% 0,1% Telefon stacjonarny Telefon komórkowy Internet Korzystanie z usług telekomunikacyjnych Wyniki w % Telefon stacjonarny Telefon komórkowy Internet 6,6% 0,1% W 2008 roku usługa nie była badana 2008 2009 Próba: wszystkie firmy (n=400) 30
Ocena rynku usług telekomunikacyjnych Top-2-boxes Średnia 54,2% 3,6 71,7% 3,9 57,8% 3,7 Próba: wszystkie firmy (n=400) 31
Technologie wykorzystywane w komunikacji między pracownikami Próba: wszystkie firmy (n=400) 32
Telefonia stacjonarna 33
XX – pokazano poziom w 2008 roku Telefonia stacjonarna Wyniki w % Posiadanie telefonii stacjonarnej 2008 2009 Próba: wszystkie firmy (n=400) 79,3 % Operator Zadowolenie z usług operatora 2008 77,3 TP Netia Dialog 2008 8,0 TP Netia 2008 12,5 Średnia miesięczna wysokość wydatków za telefon: 260 PLN (mediana: 120 PLN, dominanta: 100 PLN) Średnie wydatki w TP: 292,6 PLN (mediana: 150 PLN, dominanta: 100 PLN) 327 PLN 320 PLN Próba: firmy posiadające telefon stacjonarny (n=242) XX – pokazano poziom w 2008 roku 34
Telefonia ruchoma 35
XX – pokazano poziom w 2008 roku Telefonia ruchoma Wyniki w % Posiadanie telefonii ruchomej 2008 2009 Średnia miesięczna wysokość wydatków za telefon: Era: 323,7 PLN Orange: 392,7 PLN Plus: 339,4 PLN 87,4 % Próba: wszystkie firmy (n=400) Operator Rodzaj aktywacji 2008 50,9 Post paid Pre paid Mix 2008 28,3 2008 31,2 Próba: firmy posiadające telefon komórkowy (n=350) XX – pokazano poziom w 2008 roku 36
Kwestie dotyczące telefonii stacjonarnej i komórkowej 37
XX – pokazano poziom w 2008 roku Zmiana operatora przy zachowaniu dotychczasowego numeru telefonu Wyniki w % Odsetek firm, które słyszały o takiej możliwości Odsetek firm, które przy zmianie operatora chciałyby zachować swój numer 2008 88,8 2008 86,8 A może Pana firma przeniosła już kiedyś swój numer telefonu? Jakiej telefonii dotyczyła możliwość zmiany operatora przy zachowaniu dotychczasowego numeru telefonu? 2008 13,8 Stacjonarnej Komórkowej Nie wiem 2008 60,3 2008 93,2 Próba: firmy korzystające z tel. stacjonarnego i/lub kom.(n=400) XX – pokazano poziom w 2008 roku 38
Odsetek firm korzystających z OBN Ogólnokrajowego Biura Numerów Wyniki w % Odsetek firm korzystających z OBN Próba: wszystkie firmy (n=400) Częstość korzystania o OBN Próba: firmy korzystające z OBN (n=194) 39
Ogólnokrajowy Spis Abonentów Wyniki w % Czy korzystaliby Państwo w dalszym ciągu ze spisu TP, gdyby był on płatny? Odsetek firm korzystających z OSA Próba: wszystkie firmy (n=400) Próba: wszystkie firmy (n=400) Częstość korzystania o OSA Akceptowane opłaty za OSA – odsetek zainteresowanych W formie CD/DVD Do 2 PLN 79,2 Od 2 do 3 PLN 65,5 Od 3 do 4 PLN 52,7 W formie książki Do 8 PLN 60,8 Od 8do 12 PLN 39,3 Od 12 do 16 PLN 31,5 Próba: firmy, które byłby w stanie zapłacić za OSA (n=112) Próba: firmy korzystające z OSA (n=166) 40
Internet 41
Posiadanie dostępu do Internetu Wyniki w % Dostęp do Internetu W 2008 roku usługa nie była badana 2008 2009 Próba: wszystkie firmy (n=400) Ogólne zadowolenie z dostawcy Średnie miesięczne wydatki ponoszone za dostęp do Internetu: 131 PLN Próba: firmy posiadające dostęp do Internetu (n=260) 42
Rodzaj posiadanego łącza Wyniki w % Odsetek firm posiadających dostęp do Internetu Operator dostarczający Internet Próba: wszystkie firmy (n=400) Rodzaj dostępu do Internetu Prędkość posiadanego łącza 80,3 Próba: firmy posiadające dostęp do Internetu (n=260) 43
Dziękuję za uwagę 44