Odzyskać siebie. Uzależnienia od komputera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Advertisements

Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
„Moje dziecko i Internet”
opracowała Justyna Tokarz
Bezpieczne poruszanie się po internecie.
JAK KORZYSTAĆ BEZPIECZNIE Z INTERNETU ?.
Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III
Syn Pani Justyny Enterowskiej Piotrek
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
Bezpieczeństwo dzieci w Internecie
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
– dobrodziejstwo czy przekleństwo dla naszych dzieci?
Twój przyjaciel czy wróg?
Uzależnienia a rozwój dziecka
Zespół Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Grabowcu
STOP Cyberprzemocy.
Bezpieczni w komputerowym świecie
Uzależnienie od internetu
UZALEŻNIENIE Internet.
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Przeciwdziałania zagrożeniom w Internecie .
Psychofizyczne skutki zażywania narkotyków
CZAS WOLNY DZIECKA.
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
Bezpieczeństwo dziecka w Internecie
BEZPIECZNIE W SIECI.
Dziecko w sieci.
Bezpieczny internet.
WYNIKI ANONIMOWEJ ANKIETY „BEZPIECZEŃSTWO W SIECI”
Kodeks 2.0 Wersja robocza. Punkt 1 Nauczyciele i uczniowie częściej urozmaicają lekcje grami, filmami, prezentacjami edukacyjnymi i on- line. TAK:NIE:
Wpływ gier komputerowych na człowieka
Bezpieczna w sieci. Enter Aleksandra Magryta – koordynatorka projektu Daphne Staying Safe Online: Gender and Safety on the Internet
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
Bezpieczeństwo w sieci
Bezpieczeństwo w Internecie.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Metody komunikacji.
(Nie)bezpieczna cyfrowa przestrzeń Warsztaty na Wojewódzkiej Konferencji Metodycznej „Bezpieczna+” Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni autor: Beata Rutkowska.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
CZY ROZMAWIASZ Z RODZICAMI O TYM CO ROBISZ W INTERNECIE (NA JAKIE STRONY WCHODZISZ, Z KIM SIĘ KONTAKTUJESZ)?
SZKODLIWE TREŚCI ONLINE Szkodliwe treści to takie materiały, które mogą: wywoływać negatywne emocje u odbiorcy lub promować niebezpieczne zachowania. Można.
Lepszy internet zależy od Ciebie!
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Dzień Bezpiecznego Internetu !
Projekt finansowany z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia.
Pojęcia: Cyberprzemoc - stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi.
Aleksander Kuliński klasa II A
Fonoholizm- przyzwyczajenie, czy uzależnienie?
Dzień Bezpiecznego Internetu
Bezpieczni w e-świecie
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Opracowała: Katarzyna Płatek
Bezpieczny internet – analiza ankiety dla rodziców
Czas wolny dawniej, a dziś - różnice czy podobieństwa.
(Agresja elektroniczna)
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Odzyskać siebie. Uzależnienia od komputera Warsztaty dla bibliotekarzy

INTERNET dostarcza nam informacji, rozrywki, umożliwia komunikację międzyludzką bez względu na miejsce i czas, wywiera ogromny wpływ na naszą osobowość, oddziałuje na charakter, kształtuje poglądy i opinie, poszerza naszą wiedzę, dostarcza rozrywki, umila wolne chwile.

ALE !!! stanowi także ogromne zagrożenie, brak kontroli nad czasem spędzanym przed tym medium może spowodować zatracenie w cyberprzestrzeni, co staje się przyczyną groźnego uzależnienia od Internetu.

UZALEŻNIENIE – DEFINICJA WEDŁUG B. T. WORONOWICZA uzależnienie od Internetu zaliczamy do uzależnień psychicznych uzależnieniem psychicznym nazywany „Stan wywołany potrzebami psychicznymi jednostki i działaniem środka. Jeżeli ktoś za pomocą środka psychoaktywnego pozbył się towarzyszącego lęku, poczucia bezwartościowości, odrzucenia, to będzie dążyć do powtarzania tego doświadczenia. Powtarza je ze względu na otrzymaną gratyfikację, „ pozytywne” efekty psychiczne, nie zaś w celu uniknięcia negatywnych(…)”

POJĘCIA UŻYWANE WYMIENNIE siecioholizm, nadmierne używanie Internetu, uzależnienie od komputera patologiczne używanie Internetu infoholizm

POCZĄTKI : Prekursorem, który zajął się zdefiniowaniem tego problemu był Ivan Goldberg, amerykański psychiatra, za nim zaś Bohdan Woronowicz w oparciu o kryteria z DSM IV wymienił następujące symptomy  charakteryzujące osobę nadużywającą Internetu, a mianowicie:

C.D.  zwiększenie liczby godzin spędzanych przed komputerem w celu uzyskania satysfakcji  pojawienie się uczucia niepokoju, natrętnych myśli, urojeń związanych z Internetem  poczucie przymusu skorzystania z Internetu  korzystanie z Internetu mimo świadomości następujących problemów ze zdrowiem fizycznym oraz psychicznym

C.D. przekładanie czasu poświęconego przed komputerem ponad pracę, rodzinę, przyjaciół, aktywność społeczną zaniedbywanie codziennych obowiązków nieudolne podejmowania starań w zmniejszeniu liczby godzin spędzonych przy Internecie

Według pionierki badań dotyczących infoholizmu Kimberley Young istnieją trzy fazy uzależnienia od Sieci ZAANGAŻOWANIE – Internauta poznaje atuty, zasoby Internetu, odkrywa oferowane przez niego możliwości, fascynuje go prostota z jaką zdolny jest nawiązywać interakcje z innymi użytkownikami. ZASTĘPOWANIE – Użytkownik odczuwa pragnienie utrzymywania relacji z osobami poznanymi w Sieci, co daje mu poczucie ulgi i swobody. Dotychczasowe zajęcia tracą dla niego na atrakcyjności.

C.D. UCIECZKA  - Nadużywanie Internetu. W tej fazie staje się uzależnieniem, użytkownik nie jest w stanie poradzić sobie z problemami, w związku z czym ucieka od nich zanurzając się w wirtualnym świecie. Powrót do rzeczywistości powoduje stany depresyjne, odczucie samotności, wyrzuty sumienia, z którymi dana osoba nie jest w stanie sobie poradzić.

DYSFUNKCYJNE UŻYWANIE INTERNETU Jak określa raport Fundacji Dzieci Niczyje pt. „Badanie nadużywania Internetu przez młodzież w Polsce i Europie”, dysfunkcyjne używanie Internetu jest terminem szerszym niż nadużywanie Internetu, ponieważ zawiera w sobie zakres znaczeniowy nadużywania Internetu oraz zagrożenia jego nadużywaniem. W Polsce 1,3 proc. respondentów wykazuje objawy nadużywania Internetu, podczas gdy 12 proc. jest nim zagrożonych.

STATYSTYKI - POLSKA W rankingu europejskim Polska znajduje się na trzecim miejscu pod względem liczby osób dysfunkcyjnie korzystających z Internetu. 13,3 proc. badanych dysfunkcyjnie używa Internetu. Problem dysfunkcyjnego korzystania z Internetu częściej dotyczy chłopców, starszych nastolatków oraz osób, których rodzice mają wykształcenie podstawowe. Osoby dysfunkcyjnie korzystające z Internetu częściej przejawiają zaburzenia psycho­społeczne.

ZAGROŻENIA DLA OSÓB KORZYSTAJĄCYCH Z INTERNETU Istnieje silna zależność między dysfunkcyjnym korzystaniem z Internetu a uprawianiem hazardu, korzystaniem z portali spo­łecznościowych oraz graniem w gry online, Odwrotna zależność występuje w przypadku odrabiania prac domowych przy pomocy Internetu - osoby, które częściej używają sieci do odrabiania lekcji i poszukiwania informacji, rzadziej wykazują symptomy dys­funkcyjnego korzystania z sieci.

Do najczęstszych niebezpiecznych zjawisk należą: cyberprzemoc, uwodzenie dzieci oraz pornografia. Badania wykazały, że aż 68,6 proc. respondentów kontaktuje się w Internecie z osobami, których wcześniej nie spotkało w świecie realnym, 45,5 proc. to osoby kontaktujące się z nieznajomymi. 5,4 proc badanych wyraziło odczucie niepokojącego bądź nieprzyjemnego doświadczenia kontaktu z nieznajomymi w Internecie,

67,3 proc. osób napotkało na różnego rodzaju materiały pornograficzne, C.D. 30,8 proc. respondentów spotkało się w świecie realnym z osobą poznaną w sieci 67,3 proc. osób napotkało na różnego rodzaju materiały pornograficzne, 32,8 proc. stwierdziło, że doświadczenie to było dla nich niepokojące lub nie­przyjemne, Kontakt z materiałami pornograficznymi częściej zgłaszali chłopcy niż dziewczynki, 21,5 proc. respondentów padło ofiarą zjawiska cyberprzemocy - badania wykazują, że dziewczynki bardziej niż chłopcy są narażone na cyberprzemoc,

RODZAJE AKTYWNOŚCI ONLINE PRZYCZYNIAJĄCE SIĘ DO DESTRUKCYJNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU Portale społecznościowe - (w dni szkolne aż 32 proc. młodzieży spędza na portalach społecznościowych przynajmniej 2 godziny dziennie. Portale społecznościowe częściej użytkują dziewczynki niż chłopcy.) Gry online – (62,75 proc. respondentów gra w gry online. Wyniki badań pokazały, że ryzyko dysfunkcyjnego korzystania z Internetu jest dwukrotnie wyższe w przy­padku osób grających online. Nadużywanie Internetu związane z grami online częściej dotyczy chłopców niż dziewczyn.)

C.D. Hazard – (6,3 proc. respondentów uprawia go w sieci. Ryzyko dysfunkcyjnego korzystania z Internetu jest trzykrotnie wyższe w przy­padku osób uprawiających hazard.)

POMOC DLA OFIAR UZALEŻNIONYCH OD INTERNETU Przy Instytucie Psychologii Zdrowia PTP działa pierwszy w Polsce telefon zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych, tj. uzależnienia od hazardu, internetu, seksu, zakupów, pracy czy jedzenia. Nowy telefon zaufania: 801-889-880 Jest czynny codziennie, także w weekendy, w godzinach od 17 do 22.

LECZENIE W odróżnieniu od innych uzależnień, w przypadku leczenia uzależnia od Internetu bądź komputera występuje dodatkowy problem. Osoby z tym uzależnieniem trudno jest bowiem skłonić do spotkania "twarzą w twarz" ze specjalistą, ponieważ są przyzwyczajone do obcowania z ekranem bądź do porozumiewania się za pomocą klawiatury.

PROGRAMY TERAPEUTYCZNE Trening nowych zachowań – alarm w komputerze, który po upływie określonego czasu przypomina o tym, że należy zostawić komputer i przejść do innej aktywności. Szczegółowy plan dnia - w ramach tego planu niezbędne jest określenie ram czasowych korzystania z komputera czy z Internetu, a także innych codziennych aktywności z wypoczynkiem włącznie. Realizacja takiego planu powinna zmienić dotychczasowe zwyczaje i zagospodarować na nowo te obszary życia, które zostały zaniedbane w wyniku uzależnienia.

PODSUMOWANIE Terapeuci zajmujący się problemem nadużywania Internetu wskazują, że dzieci i młodzież mogą uciekać w świat Internetu ze względu na towarzyszące im głębokie problemy, do których zaliczają niepowodzenia szkolne, odrzucenie przez grupę rówieśniczą i konflikty w rodzinie. (Chocholska, Osipczuk, 2009).