ORAZ PROCES SOCJALIZACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład I Co to jest socjologia?.
Advertisements

ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
socjalizacja i kontrola społeczna
Liberalizm.
Wielkie opozycje Prof. dr hab. Jerzy Chłopecki.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Spotkanie 1 Przygotował dr Piotr Wiench
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
KULTURA ORGANIZACYJNA
Prezentacja multimedialna
Kulturapojęcie i problem
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
Wiedza o społeczeństwie
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Pojęcie instytucji społecznej
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA. Podział prawa PRAWO Prawo wewnętrzne Prawo międzynarodowe Prawo kościelne Prawo zwyczajowe.
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Socjologia wychowania
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Harmonia i ład społeczny
Człowiek jako istota społeczna
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Temat: Społeczeństwo i hierarchia społeczna.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
RODZINA.
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Bezpieczeństwo publiczne i porządek publiczny w kontekście bezpieczeństwa państwa Leszek Baran, WSIiZ, KBW.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Zagadnienia wstępne. Przedmiot i zarys programu wykładu (WDS )
Życie społeczne jednostki
Kultura zachowania i słowa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Coraz większego znaczenia nabierają kwestie historycznej tożsamości
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

ORAZ PROCES SOCJALIZACJI SOCJOLOGIA WYKŁAD II INSTYTUCJE SPOŁECZE ORAZ PROCES SOCJALIZACJI

CO TO JEST INSTYTUCJA? Potoczne rozumienie instytucji Problem przenikania się słownictwa potocznego i naukowego Optyka socjologii skupiona na instytucjach społecznych – od samego początku jako samodzielnej dyscypliny koncentrowała się na najważniejszych składowych całości, np. na rodzinie, własności, podziale pracy, państwie, języku i religii

AUGUSTA COMTA WIZJA SPOŁECZEŃSTWA Podstawową komórką społeczną jest rodzina Motywem łączenia się ludzi w szersze zbiorowości jest postępujący podział pracy Wyjście poza więzy rodzinne wymaga wypracowania porządku ponadrodzinnego – organizację polityczną Organizacja polityczna nie jest wystarczającą podstawą spójności i równowagi – konieczna jest religia Dla wspólnoty uczuć konieczny jest też język

HERBERT SPENCER I JEGO INSTYTUCJE Stosunki, organizacja, kontrola, regulacja, przymus Instytucje to wszystko to, co prowadzi do uspołecznienia niespołecznego z natury człowieka do współdziałania z innymi (coraz liczniejszymi) ludźmi Podobna do Comte'owskiej wizja rozwoju społeczeństw od wspólnot rodzinnych, opartych na więzach krwi, do nowoczesnego społeczeństwa bazującego na skodyfikowanym porządku prawnym Od społeczeństwa militarnego do społeczeństwa industrialnego – od mechanizmu do organizmu

EMILA DURKHEIMA PROGRAM SOCJOLOGII Instytucje to zespół ustalonych działań oraz idei, które jednostki zastają jako coś gotowego i narzucającego się im mniej lub bardziej nieodparcie Socjologia jako nauka o instytucjach Prototyp wszelkich społecznych instytucji – religia Inicjacja jednostki do społeczeństwa poprzez religię → obrzędy religijne jako zespalanie zbiorowości → obrzędy religijne jako kultywowanie tradycji → funkcja euforyczna obrzędów religijnych (zawór bezpieczeństwa) Niepokój związany z ateizacją współczesnego społeczeństwa

WSPÓŁCZESNA WIZJA INSTYTUCJI Przejście od statycznej, XIX wiecznej wizji instytucji jako niezmiennych elementów rzeczywistości społecznej do rozumienia instytucji w kategoriach struktur długiego trwania Powiązanie instytucji z dynamicznym rozumieniem kultury jako procesu społecznego Pojęcie systemu aksjo-normatywnego: normy i wartości → wiązki norm i wartości czyli procedury → rola kontekstu społecznego (dziedziny życia społecznego, np. prokreacja i wychowanie) → zbiór reguł związanych z określonym kontekstem społecznym = instytucja

INSTYTUCJE A SOCJALIZACJA Przyjęcie takiego rozumienia instytucji stawia w centrum zainteresowania kwestię „przystosowania” jednostek do reguł obowiązujących w społeczeństwie Socjalizacja to proces wdrażania się jednostek do sposobu życia swojej grupy i szerszego społeczeństwa przez uczenie się reguł i idei zawartych w kulturze Socjalizacja pierwotna – typowa dla wczesnego etapu rozwoju, w ramach grup pierwotnych, nacechowana emocjonalnie, automatyczna internalizacja wzorców Socjalizacja wtórna – późniejsza w rozwoju, w ramach innych niż pierwotne grup, niekoniecznie nacechowana emocjonalnie, wybiórcza internalizacja wzorców

PORZĄDEK SPOŁECZNY Instytucje są tymi elementami społeczeństwa, których podstawowym zadaniem jest zabezpieczanie porządku i ładu społecznego Instytucje i instytucjonalizacja działań ludzkich należą do podstawowych mechanizmów szeroko rozumianej kontroli społecznej Instytucje kontrolują ludzkie działania → narzucają wzory działania → określają obowiązujący jeden z wielu możliwych kierunków działania

KONTROLA SPOŁECZNA Kontrola nieformalna – wszystkie wzory zachowań przekazywane w stosunkach osobistych i wszystkie reakcje i sankcje stosowane spontanicznie i na zasadzie obyczaju Kontrola formalna – wszystko to, co zapisane w formie regulaminów poszczególnych organizacji i stowarzyszeń, a przede wszystkim w skodyfikowanym prawie