PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Advertisements

Prezentacja systemu organizowania interwencji kryzysowej dla ofiar przemocy w Polsce Liliana Krzywicka Rada Ekspertów ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Zadania i rola specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie wynikające z przepisów prawnych - na przykładzie ośrodków działających.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Procedura odbioru dziecka Zakopane 2011 r.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Projekt Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Śrem na lata
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Informator dla osób doznających przemocy w Gminie Łużna. Łużna 2012 r.
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
KOALICJA PRZECIWKO PRZEMOCY „SZANSA”
Procedura Niebieskiej Karty w praktyce szkolnej
Niebieskie Karty TO PROCEDURA INTERWENCJI WOBEC PRZEMOCY W RODZINIE, NA KTÓRĄ SKŁADA SIĘ ODPOWIEDNI TRYB POSTĘPOWANIA I DOKUMENTACJA W PRZYPADKU STWIERDZENIA.
Razem Przeciw Przemocy
ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY – WSPÓŁPRACA SŁUŻB
Procedura Niebieskiej Karty
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
Procedura postępowania w przypadku wykrycia przemocy w rodzinie
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Patrycjusz Nowakowski Praktyka pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie z perspektyw członka Zespołu Interdyscyplinarnego i grupy roboczej.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Czy „przemoc w rodzinie” to przestępstwo? Opole, 7 listopada 2012 r.
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Działalność Zespołów Interdyscyplinarnych w woj. opolskim w I połowie 2012 r. Opole, 7 listopada.
Komenda Miejska Policji w Toruniu. Przemoc w rodzinie jest jednym z najgroźniejszych zjawisk patologicznych. Powoduje ona destrukcję rodziny i ma negatywny.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Zespoły Interdyscyplinarne. Samorząd = wspólnota osób Samorząd terytorialny = wspólnota osób zamieszkujących wspólne terytorium.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY” charakterystyka, współpraca, wyzwania,
1 10 LAT DZIAŁAŃ NA RZECZ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Dagmara Korbasińska Dyrektor Departamentu Matki i Dziecka Ministerstwa Zdrowia.
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Jachranka, 14 – 15 grudnia 2015 r. OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTRORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA”
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych i Współuzależnionych ul. H. Jordana Myślenice (budynek „Sokół”) tel: 012/
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
„L OKALNIE PRZECIW PRZEMOCY WOBEC KOBIET ” R OLA Z ESPOŁÓW I NTERDYSCYPLINARNYCH W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE I PRZEMOCY WOBEC KOBIET dr hab.
PROCEDURA POMOCY DZIECKU KRZYWDZONEMU. RODZAJE PRZEMOCY Przemoc fizyczna - naruszenie nietykalności fizycznej - szarpanie, kopanie, popychanie, krępowanie.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Zmiana standardów pracy grupy roboczej PROPOZYCJE.
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
REGIONALNA KONFERENCJA EDUKACYJNA
Zapis prezentacji:

PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE podstawy prawne formy przemocy przebieg procedury Niebieskie Karty zadania poszczególnych służb

* PRAWO A PRZEMOC Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie przyjęty Uchwałą Nr 162/2006 Rady Ministrów Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 października 2010 r. w sprawie wzoru zaświadczenia lekarskiego o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie 2

* Definicja przemocy: PRZEMOC W RODZINIE definiowana jest jako jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób najbliższych oraz wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.

INTERDYSCYPLINARNOŚĆ W POMAGANIU ochrona zdrowia oświata gminna komisja rpa Pomoc społeczna Potrzebujący pomocy policja organizacja pozarządowa pracownik socjalny inni prokurator kurator

zespoły interdyscyplinarne Zespół interdyscyplinarny powołuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta Obligatoryjny skład zespołu – przedstawiciele - jednostek organizacyjnych pomocy społecznej - gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych - Policji - oświaty - ochrony zdrowia - organizacji pozarządowych - kuratorzy sądowi - dodatkowo: prokuratorzy oraz przedstawiciele innych podmiotów działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie Zespół może tworzyć grupy robocze, w skład których wchodzą przedstawiciele: dodatkowo: kuratorzy sądowi, a także przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Wszystkie zadania wykonywane są w ramach obowiązków służbowych Zadaniem zespołu jest integrowanie i koordynowanie działań podmiotów, których przedstawiciele wchodzą w jego skład oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez: - diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie - podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku - inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie - rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym - inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie Zadania grup roboczych: - opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie - monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy - dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań

Procedury postępowania interwencyjnego Osoba doświadczająca przemocy w rodzinie ochrona zdrowia NIEBIESKA KARTA formularz A Policja/ prokuratura przewodniczący gminnego ZI ZESPÓL INTERDYSCYPLINARNY GRUPA ROBOCZA

Najczęstsze formy przemocy w rodzinie: 1) przemoc fizyczna: bicie, popychanie, kopanie, duszenie, bicie przedmiotami, parzenie, policzkowanie... 2) przemoc psychiczna: wyśmiewanie, szydzenie, lżenie, okazywanie braku szacunku, poddawanie stałej krytyce, kontrolowanie i ograniczanie kontaktu z bliskimi... 3) przemoc seksualna: wymuszanie pożycia seksualnego, wymuszanie nieakceptowanych praktyk seksualnych, wymuszanie seksu z osobami trzecimi... 4) inne zachowania: zmuszanie do oddawania uzyskiwanych środków finansowych, uniemożliwienie podjęcia pracy, niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności bądź wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków...

Przebieg procedury: 1) wszczęcie procedury – wypełnienie formularza Niebieska Karta – A przez przedstawiciela: jednostki organizacyjnej pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty, ochrony zdrowia. - wypełnienie formularza - w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, - jeżeli osoba, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, jest nieobecna ze względu na stan zdrowia lub potrzebę natychmiastowego zabezpieczenia życia i zdrowia, formularz wypełnia się niezwłocznie po nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z tą osobą lub po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej jego wypełnienie, -  wypełnienie formularza bez udziału osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie - nawiązanie bezpośredniego kontaktu jest niewykonalne, - przeprowadzanie rozmowy – w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie godności tej osoby oraz zapewniających jej bezpieczeństwo, -  podejrzenie stosowania przemocy wobec dziecka – wszystkie działania podejmuje się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego. Jeżeli krzywdzącym jest ktoś z ww. działania przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej. -   działania z udziałem dziecka powinny być prowadzone w obecności psychologa.

2) Przekazanie formularza Niebieska Karta – B” osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie -   podejrzenie stosowania przemocy wobec dziecka – formularz B przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła występowanie przemocy, 3)przekazanie wypełnionego formularza A do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego – niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od wszczęcia procedury. Kopię formularza pozostawia się w jednostce, która wszczyna procedurę. 4) Przewodniczący przekazuje formularz A członkom zespołu lub grupy roboczej – niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od jego otrzymania. 5) Wypełnienie formularza „Niebieska Karta – C” – na posiedzeniu zespołu lub grupy roboczej w obecności zaproszonej osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie. Nieskorzystanie przez osobę z zaproszenia nie wstrzymuje prac. Na posiedzenie nie zaprasza się dziecka. 6)  Wypełnienie formularza „Niebieska Karta – D” – dokonują członkowie zespołu lub grupy w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie. Przewodniczący zespołu wzywa taką osobę na spotkanie zespołu. Wszystkie działania są dokumentowane.

Ogólne zasady pracy członków zespołu i grup roboczych z osobami, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie: 1) udzielają pomocy osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, 2) podejmują działania w stosunku do osoby, co do której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, tak aby zaprzestała tego rodzaju zachowań, 3) zapraszają osobę, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie na spotkanie zespołu lub grupy roboczej, 4)  opracowują indywidualny plan pomocy dla osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie i jej rodziny, który zawiera propozycje działań pomocowych – zawiera zadania dla tej osoby oraz przedstawicieli: pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty, ochrony zdrowia. 5)  rozstrzygają o braku zasadności podejmowania działań.

Ogólne zasady pracy członków zespołu i grup roboczych z osobami, co do których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie: 1) diagnozują sytuację rodziny, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą 2) przekazują informacje o konsekwencjach popełnianych czynów, 3) motywują do udziału w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych 4)przeprowadzają rozmowę pod kątem nadużywania alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków, 5) przekazują informacje o koniecznych do zrealizowania działaniach w celu zaprzestania stosowania przemocy w rodzinie. Jeżeli osoba, co do której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc, nadużywa alkoholu kierowana jest przez zespół lub grupę do gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Spotkania z osobami, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą oraz z osobami, co do których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc NIE MOGĄ ODBYWAĆ SIĘ W TYM SAMYM MIEJSCU I CZASIE.

Zakończenie procedury: 1) następuje w przypadku: - ustania przemocy w rodzinie i uzasadnionego przypuszczenia o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy -   rozstrzygnięcia o braku zasadności podejmowania działań. 2) zakończenie procedury wymaga udokumentowania w formie protokołu, który zawiera: -   dane dotyczące osób, wobec których realizowana była procedura, -   datę rozpoczęcia i zakończenia procedury, -   opis działań podjętych w ramach procedury 3) protokół podpisuje przewodniczący zespołu 4) o zakończeniu procedury powiadamia się wszystkie uczestniczące podmioty.

Zadania poszczególnych służb: Zadania pracownika socjalnego jednostki organizacyjnej pomocy społecznej: 1) diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, 2)  udziela informacji o: a) możliwościach uzyskania pomocy, szczególnie prawnej, psychologicznej, pedagogicznej, wsparcia oraz instytucjach i podmiotach, gdzie można uzyskać pomoc, b)  formach pomocy dzieciom i instytucjach, które takiej pomocy udzielają, c)  możliwości dalszych działaniach, jakie można podjąć, aby poprawić sytuację osoby, 3) organizuje dostęp do pomocy medycznej, jeżeli jest taka potrzeba, 4) zapewnia stosownie do potrzeb osoby schronienie w placówce całodobowej, 5) może prowadzić rozmowy z osobami, co do których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie na temat konsekwencji stosowania przemocy oraz informują o możliwości podjęcia leczenia, terapii, udziału w programach korekcyjno-edukacyjnych

Przedstawiciel ochrony zdrowia: lekarz, pielęgniarka, położna, ratownik medyczny: 1) jest zobowiązany do wypełnienia formularza A, jeśli osoba, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, ze względu na stan zdrowia musiała być przewieziona do podmiotu leczniczego, 2)  każdorazowo udziela osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, informacji o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia oraz o uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie. Konieczny jest udział lekarza, ratownika medycznego lub pielęgniarki przy zabieraniu dziecka z rodziny zgodnie z art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Zadania przedstawiciela oświaty: 1)  udziela informacji o: a) możliwościach uzyskania pomocy, szczególnie prawnej, psychologicznej, pedagogicznej, wsparcia oraz instytucjach i podmiotach, gdzie można uzyskać pomoc, b)  możliwości dalszych działaniach, jakie można podjąć, aby poprawić sytuację osoby, 2) organizuje dostęp do pomocy medycznej, jeżeli jest taka potrzeba, 3) może prowadzić rozmowy z osobami, co do których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie na temat konsekwencji stosowania przemocy oraz informują o możliwości podjęcia leczenia, terapii, udziału w programach korekcyjno-edukacyjnych, 4) diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w tym w szczególności wobec dzieci, 5) udziela kompleksowych informacji rodzicowi, opiekunowi prawnemu, faktycznemu lub osobie najbliższej o możliwościach pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia, a także informuje o formach pomocy świadczonych w tym zakresie przez instytucje i podmioty.

Zadania przedstawiciela gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych: 1) diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, 2)  udziela informacji o: a.możliwościach uzyskania pomocy, szczególnie prawnej, psychologicznej, pedagogicznej, wsparcia oraz instytucjach i podmiotach, gdzie można uzyskać pomoc, b. formach pomocy dzieciom i instytucjach, które takiej pomocy udzielają, c. możliwości dalszych działaniach, jakie można podjąć, aby poprawić sytuację osoby, 3) organizuje dostęp do pomocy medycznej, jeżeli jest taka potrzeba, 4) może prowadzić rozmowy z osobami, co do których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie na temat konsekwencji stosowania przemocy oraz informują o możliwości podjęcia leczenia, terapii, udziału w programach korekcyjno-edukacyjnych

Zadania Policji: 1) udziela niezbędnej pomocy osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, 2) organizuje dostęp do pomocy medycznej, jeżeli jest taka potrzeba, 3) podejmuje inne czynności zapewniające ochronę zdrowia, życia i mienia osób, co do których jest podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie, włącznie z zastosowaniem wobec osób, co do których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, środków przymusu bezpośredniego i zatrzymania, 4) jeśli to możliwe przeprowadza rozmowę z osobą, co do której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc, o odpowiedzialności karnej za jej zachowanie wobec osób najbliższych oraz wzywa taką osobę do zachowania zgodnego z prawem i zasadami współżycia społecznego, 5) przeprowadza w miejscu zdarzenia niezbędne czynności procesowe 6) podejmuje działania mające na celu zapobieganie zagrożeniom, które mogą wystąpić w rodzinie, w szczególności składa wizyty sprawdzające stan bezpieczeństwa w rodzinie, w zależności od potrzeb określonych przez zespół lub grupę.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy w rodzinie niezwłocznie zawiadamiają o tym Policję lub prokuratora. Osoby będące świadkami przemocy w rodzinie powinny zawiadomić o tym Policję, prokuratora lub inny podmiot działający na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

GODNE ŻYCIE INNYCH CZĘSTO ZALEŻY OD NAS Renata Karwowska wojewódzki koordynator realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie