Magia czy fizyka? Czyli sztuczki z ciśnieniem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROJEKT „Fontanna Herona”.
Advertisements

SŁAWNI FIZYCY.
''Fizyczna strona wirowania prania''
Hydro- i aerostatyka : Co wpycha balon do butelki ?
Właściwości cieczy i złudzenia optyczne
Napięcie powierzchniowe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Koło „80 dni dookoła świata” PSSP,
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
WYODRĘBNIANIE DNA KIWI I BANANA
CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE
DYNAMIKA Oddziaływania. Siły..
Temperatura, ciśnienie, energia wewnętrzna i ciepło.
Zjawiska fizyczne w gastronomii
Opiekun uczniów: mgr Dorota Ciałowicz
Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia...
Napięcie Powierzchniowe
Eksperymenty trzecioklasistów, czyli…
3 Proste doświadczenia z lodem Projekt: Mateusza Ciałowicza Opiekun: pani mgr Dorota Ciałowicz.
Rozwiązanie Zadania nr 4 Związku Czystej Wody. Przedstawienie grupy : Spotkaliśmy się dn br. w składzie : Katarzyna Bis, Katarzyna Barlik, Joanna.
Fizyka Relatywistyczna
Sonia Rucińska i Victoria Peplińska
Lód Właściwości i niecodzienne użycie.
1.
Z G N I A T A C Z ciśnienie atmosferyczne
ZMIANY CIŚNIENIA WYWIERANEGO PRZEZ WODĘ W ZALEŻNOŚCI OD TEMPERATURY
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Ozimku im. Marii Skłodowskiej-Curie
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz
Elementy hydrostatyki i aerostatyki
Czy przeciwieństwa się przyciągają ?
Zablokowana woda.
Otacza nas woda i powietrze
Karolina Stolarczyk I LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Klasa If
Prawo Pascala i Kartezjusza
Mali odkrywcy Dokonania podczas pracy nad realizacją projektu w roku szkolnym 2012/2013.
Niezwykłe zamarzanie wody
Optyka Joanna Sado Tomasz Stanek
Mały Einstein 2006.
Mini Tornado w butelce.
Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?
Anna Hycki i Aleksander Sikora z Oddziałami Dwujęzycznymi
„Zaczarowany Świat Chemii”
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
RUCH JEDNOSTAJNY PĘCHERZYKA POWIETRZA W RÓŻNYCH CIECZACH
II zasad termodynamiki
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Termodynamika II klasa Gimnazjum nr 2
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Eksperymenty naukowe Anatol Karski
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
BARTEK KOSIŃSKI klasa III E
Eksperyment.
Proste doświadczenia z fizyki do zrobienia w domu
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
DANE INFORMACYJNE Cisnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
PRACA WYKONANA W RAMACH PROJEKTU
Projekt współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CO TO JEST CIŚNIENIE? Ciśnienie – wielkość skalarna określona jako wartość siły działającej prostopadle do powierzchni podzielona przez powierzchnię na.
Silniki odrzutowe.
Parowanie Kinga Buczkowska Karolina Bełdowska kl. III B nauczyciel nadzorujący: Ewa Karpacz.
Woda to cudowna substancja
BADANIE POWSTAWANIA GAZU W TRAKCIE FOTOSYNTEZY
Fizyka w świecie zabawek.
Mechanika płynów Naczynia połączone Prawo Pascala.
1.
Autor: Tomasz Krawczyk
Parcie hydrostatyczne
Opory powietrza podczas swobodnego spadku
Napięcie powierzchniowe
Zapis prezentacji:

Magia czy fizyka? Czyli sztuczki z ciśnieniem Przygotowali: Mateusz Ciałowicz Katarzyna Pędracka Publiczne Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun: mgr Dorota Ciałowicz

Materiały potrzebne do doświadczeń Zapałki Słoik Szklana butelka Kilka balonów Szklanka Ugotowane jajko Kostki lodu Słomka Kartka papieru Płyta CD Plastelina Korek od płynu typu "Ludwik"

Barometr Okrąg wycięty z balonu nakładamy na szklankę. Mocujemy szczelnie taśmą izolacyjną. Teraz na środek balonu przyklejamy słomkę. Na stojącej kartce papieru, zaznaczamy wysokość słomki. Całość powinna wyglądać tak jak na zdjęciu. Przy zmianie ciśnienia słomka zmieni położenie. Dlaczego?

Wyjaśnienie Balonik jest elastyczny, przez co reaguje na zmiany ciśnienia. Gdy zanosi się na deszcz ciśnienie na zewnątrz maleje, więc w szklance jest wyższe. Jeżeli ciśnienie w szklance jest wyższe, balonik będzie "wypychany" w górę, a słomka "opadnie" na dół. Przy wysokim ciśnieniu jest na odwrót. Balonik jest "wpychany" do szklanki i słomka "podnosi" się wyżej.

Statek w butelce Do wykonania tego doświadczenia potrzebne będą : szklana butelka z szerokim wlotem,miska wypełniona w ¾ wodą , plastelina , zapałki oraz plastikowa nakrętka. Najpierw do nakrętki wkładamy plastelinę , na której kolejno umieszczamy zapałki , nie użyliśmy świeczki ponieważ chcieliśmy zmniejszyć masę. Taki model „statku”kładziemy na powierzchni wody w misce i podpalamy zapałki , a po chwili nakrywamy go szklaną butelką. Dlaczego woda została zassana ?

Wyjaśnienie Zapałki paląc się wewnątrz butelki wypalają tlen znajdujący się w środku i ogrzewają powietrze ,które zwiększa swoją objętość i część cząsteczek wydostaje się na zewnątrz butelki. Ciśnienie wewnątrz butelki zmalało , więc wyrównuje go ciśnienie słupa cieczy , który został zassany do środka butelki.

Poduszkowiec Do płyty przyklej korek używając plasteliny, postaraj się go dobrze uszczelnić. Teraz nadmuchaj balon i załóż go na ZAMKNIĘTY "dziubek". Otwórz korek tak, aby z balonu powoli uchodziło powietrze, i postaw poduszkowiec np. na blacie biurka.Poduszkowiec powinien "jeździć" po powierzchni biurka. Dlaczego?

Wyjaśnienie W napełnionym powietrzem baloniku jest wyższe ciśnienie niż na zewnątrz. Wylatujące powietrze z balonika wytwarza pod płytą CD również obszar o podwyższonym ciśnieniu, tzw. poduszkę powietrzną, która poprzez siłę parcia na spód płyty powoduje uniesienie całego poduszkowca. Jednak wysokość na jaką się uniesie urządzenie jest niewielka, ponieważ siła parcia szybko maleje wraz ze wzrostem odległości od podłoża. To sprawia, że nasz poduszkowiec najlepiej działa na płaskiej, równej powierzchni. Popchnięty poduszkowiec może poruszać się ruchem jednostajnym.

Ruchliwe zapałki Zegnij każdą zapałkę w połowie. Ułóż zapałki tak aby stykały się punktami zgięć. Teraz pipetą wkrop 4 krople wody pomiędzy punktami zgięć zapałek. Zapałki ułożyły się w gwiazdkę. Dlaczego?

Wyjaśnienie Zapałki utworzyły gwiazdę, za sprawą ciśnienia tugorowego. Zapałki są zrobione z drewna, które jest zbudowane z komórek roślinnych. Zginając zapałkę zgniatamy te komórki. Gdy wkropimy wodę w zgięcie zapałki, wypełni ona zgniecione komórki, i będzie wywierała na nie ciśnienie. Spowoduje to częściowe przywrócenie kształtu zapałce. Takie ciśnienie, wykorzystują rośliny, do transportu wody.

Jak przykleić szklankę do balonu? Nalewamy pełną szklankę wrzątku. Po kilku minutach wylewamy. Potem przykładamy nadmuchany balon do szklanki, którą polewamy zimna wodą. Kilka minut później szklanka "przykleiła" się do balonu. Dlaczego?

Wyjaśnienie Wlanie wrzącej wody do szklanki spowodowało przekazanie do niej ciepła na skutek przewodnictwa cieplnego . Przyłożyliśmy ją do balonu i podczas gdy polewaliśmy szklankę zimną wodą malało gwałtownie w niej ciśnienie, w efekcie czego balon został zassany.

Bibliografia www.spryciarze.pl/zobacz/jak-zrobic-prosty-barometr Neutrino 5/2009 str. 11-12: Neutrino 5/2009 str. 14-15 Fizyka dla gimnazjum część1 M.R. Rozenbajgier str. 36 http://www.fuw.edu.pl/~kkorona/wwwykl/skrypt_w07.pdf http://www.swietlik.edu.pl/images/stories/zadania_2009/doswi adczenia_klasa%205_konkurs2009.pdf http://www.spryciarze.pl/zobacz/jak-wykonac-doswiadczenie- z-fizyki-statek-w-butelce http://www.cft.edu.pl/edu/piknik_naukowy/2008/5.pdf