Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
7. Metody analizy i modelowania strukturalnego SI
Advertisements

Piotr Czekalski, ZMiTAC, Politechnika Śląska 2003
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
JĘZYK VHDL Geneza: komputerowa symulacja układu cyfrowego, Departament Obrony USA opis skomplikowanego systemu w postaci schematu jest nieczytelny, szybkie.
Modelowanie aktywności
Diagramy stanów i diagramy aktywności
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Studia Podyplomowe IT w Biznesie Inżynieria Oprogramowania
Część 2 OiZPI Iteracyjny przyrostowy model cyklu życiowego Rational Unified Process™ w materiałach wykorzystano: K.Subieta: Budowa i integracja systemów.
Język UML (Unified Modelling Language)
Modele systemu Abstrakcyjne opisy sytemu, którego wymagania są opisywane.
UML Unified Modeling Language
Projektowanie systemów informacyjnych
Przedstawienie możliwości, wad i zalet dwóch wybranych narzędzi CASE
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
INŻYNIERIA OPROGRAMOWANIA [ 1968 ].
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych Politechniki Łódzkiej UML- Unified Modeling Language Ujednolicony Język Modelowania UML jest standardowym.
Inżynieria Oprogramowania dla Fizyków
Projektowanie systemów informacyjnych
UML - Unified Modeling Language
Diagramy klas w języku UML
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Projektowanie - wprowadzenie
Najbardziej popularną metodologią tworzenia obiektowych modeli systemów informatycznych (przydatną szczególnie na etapie ich projektowania) jest język.
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
Analiza i projektowanie systemów informacyjnych
Projekt i implementacja aplikacji wspomagającej testowanie
SZPIF – Harmonogram, Opis narzędzi, Schemat bazy danych
C.d. wstępu do tematyki RUP
Unified Modeling Language graficzny język wizualizacji, specyfikowania, tworzenia i dokumentowania systemów informatycznych.
Modelowanie w Visual Studio 2010
Stanisław Jerzy Niepostyn, Ilona Bluemke Instytut Informatyki,
UML 2.x Robert Pająk.
Kontrola spójności modeli UML za pomocą modelu przestrzennego DOD
Model przestrzenny Diagramu Obiegu Dokumentów
Wykład 1 – część pierwsza
MDA – Model Driven Architecture
- obiektowej metodyki analizy i projektowania SI
OMT - Model obiektów, cz.3.
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
(Unified Modeling Language)
Wprowadzenie do UML dr hab. inż. Kazimierz Subieta profesor PJWSTK.
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
1 (21) Modelowanie i opis wymagań Bogdan Bereza – blogomocja.blogspot.com –
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Model obiektowy bazy danych
Analiza jako początek i podstawa zmian w systemie informatycznym.
Analiza jako początek i podstawa zmian w systemie informatycznym
UML – Unified Modeling Language (1) Bartosz Baliś, Na podstawie, m.in.: Introduction to UML: Structural and Use Case Modeling, Cris Kobryn Projektowanie.
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
Unified Modeling Language
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
E. Stemposz. Wprowadzenie do UML, Wykład 1, Slajd 1/24 Wykład 1 Wprowadzenie do UML dr inż. Ewa Stemposz
Inżynieria systemów informacyjnych
Programowanie Obiektowe – Epilog
Różnice między programowanie strukturalnym a obiektowym
Inżynieria Oprogramowania Laboratorium
Wykład 1 – część pierwsza
Modelowanie i analiza systemów informatycznych
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie systemów informatycznych Wykład 1 - Wprowadzenie
Zapis prezentacji:

Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania UML język formalny wykorzystywany do modelowania różnego rodzaju systemów. Służy do modelowania dziedziny problemu (opisywania-modelowania fragmentu istniejącej rzeczywistości – na przykład modelowanie tego, czym zajmuje się jakiś dział w firmie) – w przypadku stosowania go do analizy oraz do modelowania rzeczywistości, która ma dopiero powstać – tworzy się w nim głównie modele systemów informatycznych. UML jest głównie używany wraz z jego reprezentacją graficzną – jego elementom przypisane są symbole, które wiązane są ze sobą na diagramach. Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania

KRÓTKA HISTORIA Modelowanie obiektowe w latach 70. W latach 90. kilkadziesiąt metod modelowania Problem znalezienia języka modelowania odpowiadającego potrzebom użytkowników

Powstają: Metoda Boocha, Object-Oriented Software Engineering (OOSE) oraz Object Modeling Technique (OMT), Fusion, Shlaera- Mellora i Coada-Yourdona Tylko wybrane zastosowanie, brak uniwersalności i standardu który zastąpił by wszystkie metody

James Rumbaugh Grady Booch G. Booch (twórca metody OOAD, kładącej nacisk na kwestie projektowania i implementacji) i J. Rumaugh (autor metody OMT, skupiającej się na modelowaniu dziedziny przedmiotowej), pracujący dla Rational Software dostrzegli możliwość wzajemnego uzupełnienia swoich metod i rozpoczęli prace nad Metodą Zunifikowaną, która miała objąć elementy dotychczas oddzielnych metodyk.

James Rumbaugh Grady Booch I. Jacobson (twórca metody OOSE, posiadającej elementy związane z modelowanie funkcjonalności, użytkowników i cyklu życia produktu)

CEL: STABILIZACJA RYNKU OBIEKTOWEGO Metoda Bocha Przypadki użycia OMT CEL: STABILIZACJA RYNKU OBIEKTOWEGO

UML 1.0

UML1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.4.2

Czym jest uml? Notacja graficzna (sposób opisu modeli) Język programowania (generowanie kodu z modelu) Metodyką – nie określa metody modelowania Specyfikacją dla narzędzi

Z czego składa się uml? modelowanie generacja kodu Elementy graficzne Ważna przy szkicach wstępnych Składania języka modelowania notacja Ważne przy programowaniu graficznym Definicje pojęć języka i powiązania między nimi metamodel UML definiuje dwie podstawowe składowe: notację poszczególnych elementów używanych na diagramach, a z drugiej strony – ich semantykę, czyli tzw. meta model. Z punktu widzenia analityka istotniejsze jest czytelne i jednoznaczne opisanie modelu tak, aby inne osoby mogły zrozumieć jego znaczenie. Zatem ważniejsza dla niego jest notacja, zaś Meta model powinien być zrozumiały intuicyjnie. Z kolei przy generowaniu kodu i przejściu do implementacji ważniejsze jest ścisłe rozumienie znaczenia poszczególnych elementów, tak, aby możliwa była automatyczna konwersja modelu do innego formalizmu. modelowanie generacja kodu

model perspektywy implementacyjna procesowa wdrożenia logiczna Przypadków użycia Modelowanie złożonych systemów jest zadaniem trudnym i angażuje wiele osób o różnym sposobie postrzegania systemu. Aby uwzględnić te punktu widzenia, UML jest często określany jako język modelowania z 4+1 perspektywą. Cztery pierwsze opisują wewnętrzną strukturę programu na różnych poziomach abstrakcji i szczegółowości. Ostatnia perspektywa opisuje funkcjonalność systemu widzianą przez jego użytkowników. Każda perspektywa korzysta z własnego zestawu diagramów pozwalających czytelnie przedstawić modelowane zagadnienie. Są to: •Perspektywa przypadków użycia – opisuje funkcjonalność, jaką powinien dostarczać system, widzianą przez jego użytkowników. •Perspektywa implementacyjna – opisuje poszczególne moduły i ich interfejsy wraz z zależnościami; perspektywa ta jest przeznaczona dla programisty •Perspektywa procesowa – zawiera podział systemu na procesy (czynności) i procesory (jednostki wykonawcze); opisuje właściwości Poza funkcjonalne systemu i służy przede także programistom i integratorom •Perspektywa wdrożenia – definiuje fizyczny podział elementów systemu i ich rozmieszczenie w infrastrukturze; perspektywa taka służy integratorom i instalatorom systemu •Perspektywa logiczna – zawiera sposób realizacji funkcjonalności, strukturę systemu widzianą przez projektanta

model perspektywy implementacyjna procesowa wdrożenia logiczna Przypadków użycia Modelowanie złożonych systemów jest zadaniem trudnym i angażuje wiele osób o różnym sposobie postrzegania systemu. Aby uwzględnić te punktu widzenia, UML jest często określany jako język modelowania z 4+1 perspektywą. Cztery pierwsze opisują wewnętrzną strukturę programu na różnych poziomach abstrakcji i szczegółowości. Ostatnia perspektywa opisuje funkcjonalność systemu widzianą przez jego użytkowników. Każda perspektywa korzysta z własnego zestawu diagramów pozwalających czytelnie przedstawić modelowane zagadnienie. Są to: •Perspektywa przypadków użycia – opisuje funkcjonalność, jaką powinien dostarczać system, widzianą przez jego użytkowników. •Perspektywa logiczna – zawiera sposób realizacji funkcjonalności, strukturę systemu widzianą przez projektanta •Perspektywa implementacyjna – opisuje poszczególne moduły i ich interfejsy wraz z zależnościami; perspektywa ta jest przeznaczona dla programisty •Perspektywa procesowa – zawiera podział systemu na procesy (czynności) i procesory (jednostki wykonawcze); opisuje właściwości Poza funkcjonalne systemu i służy przede także programistom i integratorom •Perspektywa wdrożenia – definiuje fizyczny podział elementów systemu i ich rozmieszczenie w infrastrukturze; perspektywa taka służy integratorom i instalatorom systemu

model perspektywy implementacyjna procesowa wdrożenia logiczna Przypadków użycia Modelowanie złożonych systemów jest zadaniem trudnym i angażuje wiele osób o różnym sposobie postrzegania systemu. Aby uwzględnić te punktu widzenia, UML jest często określany jako język modelowania z 4+1 perspektywą. Cztery pierwsze opisują wewnętrzną strukturę programu na różnych poziomach abstrakcji i szczegółowości. Ostatnia perspektywa opisuje funkcjonalność systemu widzianą przez jego użytkowników. Każda perspektywa korzysta z własnego zestawu diagramów pozwalających czytelnie przedstawić modelowane zagadnienie. Są to: •Perspektywa przypadków użycia – opisuje funkcjonalność, jaką powinien dostarczać system, widzianą przez jego użytkowników. •Perspektywa logiczna – zawiera sposób realizacji funkcjonalności, strukturę systemu widzianą przez projektanta •Perspektywa implementacyjna – opisuje poszczególne moduły i ich interfejsy wraz z zależnościami; perspektywa ta jest przeznaczona dla programisty •Perspektywa procesowa – zawiera podział systemu na procesy (czynności) i procesory (jednostki wykonawcze); opisuje właściwości Poza funkcjonalne systemu i służy przede także programistom i integratorom •Perspektywa wdrożenia – definiuje fizyczny podział elementów systemu i ich rozmieszczenie w infrastrukturze; perspektywa taka służy integratorom i instalatorom systemu

model perspektywy implementacyjna procesowa wdrożenia logiczna Przypadków użycia Modelowanie złożonych systemów jest zadaniem trudnym i angażuje wiele osób o różnym sposobie postrzegania systemu. Aby uwzględnić te punktu widzenia, UML jest często określany jako język modelowania z 4+1 perspektywą. Cztery pierwsze opisują wewnętrzną strukturę programu na różnych poziomach abstrakcji i szczegółowości. Ostatnia perspektywa opisuje funkcjonalność systemu widzianą przez jego użytkowników. Każda perspektywa korzysta z własnego zestawu diagramów pozwalających czytelnie przedstawić modelowane zagadnienie. Są to: •Perspektywa przypadków użycia – opisuje funkcjonalność, jaką powinien dostarczać system, widzianą przez jego użytkowników. •Perspektywa logiczna – zawiera sposób realizacji funkcjonalności, strukturę systemu widzianą przez projektanta •Perspektywa implementacyjna – opisuje poszczególne moduły i ich interfejsy wraz z zależnościami; perspektywa ta jest przeznaczona dla programisty •Perspektywa procesowa – zawiera podział systemu na procesy (czynności) i procesory (jednostki wykonawcze); opisuje właściwości Poza funkcjonalne systemu i służy przede także programistom i integratorom •Perspektywa wdrożenia – definiuje fizyczny podział elementów systemu i ich rozmieszczenie w infrastrukturze; perspektywa taka służy integratorom i instalatorom systemu

model perspektywy implementacyjna Przypadków użycia procesowa wdrożenia logiczna Przypadków użycia Modelowanie złożonych systemów jest zadaniem trudnym i angażuje wiele osób o różnym sposobie postrzegania systemu. Aby uwzględnić te punktu widzenia, UML jest często określany jako język modelowania z 4+1 perspektywą. Cztery pierwsze opisują wewnętrzną strukturę programu na różnych poziomach abstrakcji i szczegółowości. Ostatnia perspektywa opisuje funkcjonalność systemu widzianą przez jego użytkowników. Każda perspektywa korzysta z własnego zestawu diagramów pozwalających czytelnie przedstawić modelowane zagadnienie. Są to: •Perspektywa przypadków użycia – opisuje funkcjonalność, jaką powinien dostarczać system, widzianą przez jego użytkowników. •Perspektywa logiczna – zawiera sposób realizacji funkcjonalności, strukturę systemu widzianą przez projektanta •Perspektywa implementacyjna – opisuje poszczególne moduły i ich interfejsy wraz z zależnościami; perspektywa ta jest przeznaczona dla programisty •Perspektywa procesowa – zawiera podział systemu na procesy (czynności) i procesory (jednostki wykonawcze); opisuje właściwości Poza funkcjonalne systemu i służy przede także programistom i integratorom •Perspektywa wdrożenia – definiuje fizyczny podział elementów systemu i ich rozmieszczenie w infrastrukturze; perspektywa taka służy integratorom i instalatorom systemu

model perspektywy implementacyjna Przypadków użycia procesowa logiczna wdrożenia logiczna Przypadków użycia Modelowanie złożonych systemów jest zadaniem trudnym i angażuje wiele osób o różnym sposobie postrzegania systemu. Aby uwzględnić te punktu widzenia, UML jest często określany jako język modelowania z 4+1 perspektywą. Cztery pierwsze opisują wewnętrzną strukturę programu na różnych poziomach abstrakcji i szczegółowości. Ostatnia perspektywa opisuje funkcjonalność systemu widzianą przez jego użytkowników. Każda perspektywa korzysta z własnego zestawu diagramów pozwalających czytelnie przedstawić modelowane zagadnienie. Są to: •Perspektywa przypadków użycia – opisuje funkcjonalność, jaką powinien dostarczać system, widzianą przez jego użytkowników. •Perspektywa logiczna – zawiera sposób realizacji funkcjonalności, strukturę systemu widzianą przez projektanta •Perspektywa implementacyjna – opisuje poszczególne moduły i ich interfejsy wraz z zależnościami; perspektywa ta jest przeznaczona dla programisty •Perspektywa procesowa – zawiera podział systemu na procesy (czynności) i procesory (jednostki wykonawcze); opisuje właściwości Poza funkcjonalne systemu i służy przede także programistom i integratorom •Perspektywa wdrożenia – definiuje fizyczny podział elementów systemu i ich rozmieszczenie w infrastrukturze; perspektywa taka służy integratorom i instalatorom systemu

Diagramy uml Modelowanie behawioralne Modelowanie strukturalne Diagram pakietów Diagram klas i obiektów Diagram struktur złożonych Diagram komponentów Diagram wdrożenia Diagram przypadków użycia Diagram czynności Diagram maszyny stanowej Diagramy interakcji (sekwencji, komunikacji, przeglądu interakcji) Diagram uwarunkowań czasowych Modelowanie behawioralne Modelowanie strukturalne W UML zdefiniowano 13 rodzajów diagramów podzielonych na dwie główne grupy: opisujących strukturę systemu i opisujących zachowanie. Nie wszystkie są i muszą być używane jednocześnie – zależy to od rodzaju i złożoności modelowanego systemu. Część z nich służy do modelowania tego samego aspektu, jednak ujętego nieco inaczej, dlatego dobór rodzajów diagramów zależy także od preferencji analityka

podsumowanie UML powstał w wyniku połączenia różnych notacji i metodyk modelowania UML opisuje system w postaci 4 perspektyw wewnętrznych i 1 zewnętrznej Diagram przypadków użycia opisuje funkcje systemu i jego użytkowników Diagram klas określa statyczną strukturę logiczną systemu Diagram obiektów pokazuje możliwą konfigurację obiektów w systemie