Strategie rozwiązywania konfliktów
Co to jest konflikt? Konflikt interpersonalny to seria następujących po sobie zdarzeń, w których przeciwnicy mają sprzeczne interesy i cele oraz wywierają na siebie negatywny wpływ.
Strategie rozstrzygania konfliktów. Słuchaj uważne innych. Wyjaśnij swoje zdanie bez oskarżania tej drugiej osoby Daj sobie czas na ochłonięcie. Problem rozwiązujcie razem, aby stworzyć sytuację, w której każdy wygrywa. Bądź gotowy pójść na kompromis. Przeproś i powiedz, że jest ci przykro. Miej poczucie humoru. Poproś o pomoc. Wiedz, kiedy się wycofać.
Słuchaj uważne innych. Ważne, aby podczas kłótni pozwolić drugiej osobie na wyjaśnienie jej wersji wydarzeń. Pozwoli to każdej ze stron na zrozumienie punktu widzenia przeciwnika.
Wyjaśnij swoje zdanie bez oskarżenia tej drugiej osoby Zamiast od razu oskarżać drugą osobę opowiedz swoją wersję i spokojnie wyraź swoje uczucia. Staraj się używać komunikatów „Ja”: zamiast powiedzieć „Zdenerwowałeś mnie” lepiej użyć słów „Czuję złość”.
Daj sobie czas na ochłonięcie. Jeśli przeciwnicy są bardzo zdenerwowani lub zmęczeni, lepiej odłożyć rozmowę na później. Prawdopodobnie pozwoli to zapobiec większemu konfliktowi.
Problem rozwiązujcie razem, aby stworzyć sytuację, w której każdy wygrywa Ta strategia polega na tym, że trzeba postawić sobie za cel znalezienie takiego rozwiązania, które pasuje obydwu stronom. Możliwe, że najpierw będzie trzeba wypróbować kilka innych strategii, takich jak przeprosiny lub uważne wysłuchanie drugiej osoby.
Bądź gotowy pójść na kompromis. Polega to na tym, że obie strony konfliktu muszą współpracować, aby dojść do kompromisu. Często każdy z przeciwników musi z czegoś zrezygnować, ale również dostanie coś w zamian.
Przeproś i powiedz że jest ci przykro. Chodzi o to, że jeśli jesteś odpowiedzialny za konflikt, powiedz „ Przepraszam, ale nie chciałem tego zrobić”. Nie znaczy to wcale, że przyznajesz się do błędu. Postępując tak, pokazujesz drugiej osobie, że wiesz, że czuje się ona dotknięta i jest ci przykro z tego powodu.
Miej poczucie humoru. Może warto spróbować potraktować konflikt z humorem, by móc rozładować napięcie. Ważne, aby nie wyśmiewać się z drugiej osoby.
Poproś o pomoc. Warto zawsze poprosić o pomoc kogoś innego, kto spełni rolę mediatora. Często ktoś taki przedstawia nowe pomysły oraz widzi problem z innego punktu widzenia.
Wiedz, kiedy się wycofać. Gdy znajdziesz się w sytuacji fizycznego zagrożenia, lepiej się wycofaj.
Propozycje najlepszych strategii dla rozwiązania konfliktu: Piotr i Ania od dawna się nie lubią. Piotrek dokucza koleżance, śmieje się z jej ubrań i przyborów szkolnych. Dziewczynka czuje się w klasie coraz gorzej, szuka pomocy u nauczyciela, ale Piotrek albo wszystkiego się wypiera, albo obiecuje poprawę, a następnego dnia zachowuje się dokładnie tak samo. Ania jest smutna, przestaje wierzyć w siebie, myśli o zmianie szkoły…
W tej sytuacji najlepsze będą następujące strategie: Słuchaj uważnie innych osób: ważne, by Piotr wysłuchał Anię, dowiedział się, co ona czuje. Warto, by poznał sytuację rodzinną koleżanki. Dobrze, by Ania spróbowała zrozumieć przyczyny zachowania kolegi (może dokucza jej, bo stara się komuś zaimponować itd.)
Najlepsze strategie ciąg dalszy Przeproś i powiedz, że jest Ci przykro: Piotrek powinien przeprosić Anię i spróbować pokazać jej, że jednak obchodzi go to, co czuje koleżanka. Ania może obiecać koledze, że gdy następnym razem ją obrazi lub ośmieszy, po prostu mu o tym powie, a nie będzie skarżyć na niego nauczycielom.