Strategie rozwiązywania konfliktów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
od namawiania i żebrania do zaspokojenia potrzeb”
Advertisements

Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DOTYCZĄCYCH REKLAMY
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Jak poprawić relacje międzyludzkie ???
Nie rób drugiemu, co tobie nie mi ł o. Co znaczy przys ł owie : Nie rób drugiemu Nie rób drugiemu co tobie nie mi ł o? co tobie nie mi ł o?
ZATRZYMAJ PRZEMOC.
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
6 kroków do porozumienia
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Zatrzymaj się na chwilę, by obejrzeć tę prezentację
CZAT-używana jest również angielska pisownia chat - rodzaj internetowej pogawędki i jedna z usług internetowych.
RACHUNEK SUMIENIA.
DZIECKO I JEGO PRAWA Temat:” NASZE MAŁE WOJNY, CZYLI RZECZ O KONFLIKCIE I SPOSOBIE WYRAŻANIA GNIEWU”
Żeby nie żałować....
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
„DZIEŃ DOBRY” „Dzień dobry” mówimy do sprzedawców, pacjentów w poczekalni, pasażerów w przedziale, wszędzie, gdzie wchodzimy i zastajemy ludzi,
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Pytania dla widzów.
przypadku prześladowania
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Jak poprawić relacje międzyludzkie ?
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Szkolny system wychowawczy
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
czyli jak mówić bez oskarżenia
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
P. Jaworska W. Filipowicz. Nasi gracze nazywają się Przemek (gracz 1) i Kasia (gracz 2). Wyobraźmy sobie sytuację, w której Przemek i Kasia maja zadecydować.
Zachowania negatywne w klasie i w szkole
Prezentacja klasy VI r.szk. 2007/2008
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
7 nawyków lidera.
@ WIRTUALNA SIEĆ – REALNE ZAGROŻENIE. Czy wiesz, jakie są wirtualne
i obywatelskich uczniów ”
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna.
Kiedy spełnią się marzenia mediatorów? Stan rozwoju mediacji a gotowość Polaków do korzystania z niej Maciej Tański Centrum Mediacji Gospodarczej Mediacje.
Podstawowe umiejętności pomagania
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
WIRTUALNA SIEĆ – REALNE ZAGROŻENIE
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
10 kroków do przyjaznej klasy.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
Lubię czytać!.
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Poczucie własnej wartości dziecka
CO ZROBIĆ, GDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ?
Zapis prezentacji:

Strategie rozwiązywania konfliktów

Co to jest konflikt? Konflikt interpersonalny to seria następujących po sobie zdarzeń, w których przeciwnicy mają sprzeczne interesy i cele oraz wywierają na siebie negatywny wpływ.

Strategie rozstrzygania konfliktów. Słuchaj uważne innych. Wyjaśnij swoje zdanie bez oskarżania tej drugiej osoby Daj sobie czas na ochłonięcie. Problem rozwiązujcie razem, aby stworzyć sytuację, w której każdy wygrywa. Bądź gotowy pójść na kompromis. Przeproś i powiedz, że jest ci przykro. Miej poczucie humoru. Poproś o pomoc. Wiedz, kiedy się wycofać.

Słuchaj uważne innych. Ważne, aby podczas kłótni pozwolić drugiej osobie na wyjaśnienie jej wersji wydarzeń. Pozwoli to każdej ze stron na zrozumienie punktu widzenia przeciwnika.

Wyjaśnij swoje zdanie bez oskarżenia tej drugiej osoby Zamiast od razu oskarżać drugą osobę opowiedz swoją wersję i spokojnie wyraź swoje uczucia. Staraj się używać komunikatów „Ja”: zamiast powiedzieć „Zdenerwowałeś mnie” lepiej użyć słów „Czuję złość”.

Daj sobie czas na ochłonięcie. Jeśli przeciwnicy są bardzo zdenerwowani lub zmęczeni, lepiej odłożyć rozmowę na później. Prawdopodobnie pozwoli to zapobiec większemu konfliktowi.

Problem rozwiązujcie razem, aby stworzyć sytuację, w której każdy wygrywa Ta strategia polega na tym, że trzeba postawić sobie za cel znalezienie takiego rozwiązania, które pasuje obydwu stronom. Możliwe, że najpierw będzie trzeba wypróbować kilka innych strategii, takich jak przeprosiny lub uważne wysłuchanie drugiej osoby.

Bądź gotowy pójść na kompromis. Polega to na tym, że obie strony konfliktu muszą współpracować, aby dojść do kompromisu. Często każdy z przeciwników musi z czegoś zrezygnować, ale również dostanie coś w zamian.

Przeproś i powiedz że jest ci przykro. Chodzi o to, że jeśli jesteś odpowiedzialny za konflikt, powiedz „ Przepraszam, ale nie chciałem tego zrobić”. Nie znaczy to wcale, że przyznajesz się do błędu. Postępując tak, pokazujesz drugiej osobie, że wiesz, że czuje się ona dotknięta i jest ci przykro z tego powodu.

Miej poczucie humoru. Może warto spróbować potraktować konflikt z humorem, by móc rozładować napięcie. Ważne, aby nie wyśmiewać się z drugiej osoby.

Poproś o pomoc. Warto zawsze poprosić o pomoc kogoś innego, kto spełni rolę mediatora. Często ktoś taki przedstawia nowe pomysły oraz widzi problem z innego punktu widzenia.

Wiedz, kiedy się wycofać. Gdy znajdziesz się w sytuacji fizycznego zagrożenia, lepiej się wycofaj.

Propozycje najlepszych strategii dla rozwiązania konfliktu: Piotr i Ania od dawna się nie lubią. Piotrek dokucza koleżance, śmieje się z jej ubrań i przyborów szkolnych. Dziewczynka czuje się w klasie coraz gorzej, szuka pomocy u nauczyciela, ale Piotrek albo wszystkiego się wypiera, albo obiecuje poprawę, a następnego dnia zachowuje się dokładnie tak samo. Ania jest smutna, przestaje wierzyć w siebie, myśli o zmianie szkoły…

W tej sytuacji najlepsze będą następujące strategie: Słuchaj uważnie innych osób: ważne, by Piotr wysłuchał Anię, dowiedział się, co ona czuje. Warto, by poznał sytuację rodzinną koleżanki. Dobrze, by Ania spróbowała zrozumieć przyczyny zachowania kolegi (może dokucza jej, bo stara się komuś zaimponować itd.)

Najlepsze strategie ciąg dalszy Przeproś i powiedz, że jest Ci przykro: Piotrek powinien przeprosić Anię i spróbować pokazać jej, że jednak obchodzi go to, co czuje koleżanka. Ania może obiecać koledze, że gdy następnym razem ją obrazi lub ośmieszy, po prostu mu o tym powie, a nie będzie skarżyć na niego nauczycielom.