Szkolenie z zakresu kompetencji twardych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
„Premia na Horyzoncie” środki finansowe na działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych w programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
REKRUTACJA CUDZOZIEMCÓW NA STUDIA ZASADY, DOKUMENTY, PRZEPISY studia III st. Małgorzata Chajęcka Dział Kształcenia.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
REKRUTACJA CUDZOZIEMCÓW NA STUDIA ZASADY, DOKUMENTY, PRZEPISY studia I st., II st., jednolite magisterskie Małgorzata Chajęcka Dział Kształcenia.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Przekraczanie Granic wewnętrznych
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
ZATRUDNIANIE CUDZOZIEMCÓW NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Nowy wzór świadectwa pracy – jak wypełniać poszczególne punkty
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Sześciolatek idzie do szkoły
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Powtarzanie roku studiów
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Finansowanie programu
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
AGH: Sprawy pracownicze
System Mobility Tool+ Projekt „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” Konkurs 2016.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zasady wykonywania pracy przez cudzoziemców
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Harmonogram Rekrutacji 2019/2020
Nowe podejście do zamówień publicznych
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Szkolenie z zakresu kompetencji twardych Legalizacja pobytu Nice to See JU! Zwiększenie kwalifikacji pracowników administracji uniwersyteckiej w zakresie obsługi studentów zagranicznych. Program jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, projekt pozakonkursowy pt. Podniesienie kompetencji kadry akademickiej i potencjału instytucji w przyjmowanie osób z zagranicy – Welcome to Poland realizowany w ramach Działania określonego we wniosku o dofinansowanie projektu nr POWR.03.03.00-00-PN14/18.

Plan szkolenia Sprawdzenie obecności. Test wprowadzający uj.edu.pl Plan szkolenia Sprawdzenie obecności. Test wprowadzający Grupa docelowa - cudzoziemcy Podstawowe informacje o polskim systemie migracyjnym Zasady wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Legalizacja pobytu obywateli państw trzecich w celu podjęcia studiów Wjazd i pobyt obywateli państw członkowskich UE i członków ich rodzin w celach kształcenia się na studiach Informacje uzupełniające i pytania uczestników Test na zakończenie

uj.edu.pl Cudzoziemcy Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 12.12.2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2013 r. Nr 0, poz. 1650, z późn. zm.) „cudzoziemcem jest każdy kto nie posiada obywatelstwa polskiego.” Cudzoziemiec to osoba nieposiadającą polskiego obywatelstwa, a osoba, która oprócz obywatelstwa polskiego, legitymuje się również obywatelstwem innego kraju, powinna być traktowana jako polski obywatel.

uj.edu.pl Doniosłość w kontekście zasad odbywania studiów Zgodnie z Ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym, „Cudzoziemiec może być zwolniony z opłat, o których mowa w art. 79 ust. 1 pkt 2, 3 i 5 oraz art. 163 ust. 2, na zasadach określonych w umowie między uczelniami albo umowie międzynarodowej. Zwolnienie cudzoziemca z tych opłat może nastąpić również na podstawie: decyzji administracyjnej rektora, dyrektora instytutu PAN lub dyrektora instytutu badawczego; decyzji ministra lub decyzji dyrektora NAWA w odniesieniu do jej stypendystów. 2. Opłat, o których mowa w art. 79 ust. 1 pkt 5, nie pobiera się od: 1) cudzoziemca – obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członków ich rodzin, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 2) cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt stały, lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej; 3) cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2017 r. poz. 2206 i 2282 oraz z 2018 r. poz. 107, 138 i 771); 4) cudzoziemca, który posiada status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzysta z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 5) cudzoziemca – posiadacza certyfikatu poświadczającego znajomość języka polskiego jako obcego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 931), co najmniej na poziomie biegłości językowej C1; 6) posiadacza Karty Polaka lub osoby, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia; 7) cudzoziemca będącego małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, mieszkającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 8) cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 151 ust. 1 lub art. 151b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b ust. 1 tej ustawy lub posiadającego wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.”

Organizacja administracji państwowej uj.edu.pl Organizacja administracji państwowej Rada Ministrów Ministerstwo Spraw Zagranicznych Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji Policja Straż Graniczna Urząd do Spraw Cudzoziemców Urzędy Wojewódzkie Rada ds. Uchodźców Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Właściwość organów administracyjnych uj.edu.pl Właściwość organów administracyjnych Konsulowie Straż Graniczna Szef urzędu do Spraw Cudzoziemców Wojewodowie Wydawanie wiz Cofanie wiz Unieważnianie wiz Kontrola graniczna Kontrola legalności pobytu Kontrola legalności zatrudnienia Zobowiązania do powrotu Zezwolenia na pracę Zezwolenia na: pobyt czasowy, stały, rezydenta długoterminowe-go UE Rejestracja pobytu obywateli UE Prawo stałego pobytu obywateli UE Przedłużanie wiz Przyjmowanie zawiadomień m. in. w sprawie realizacji mobilności studenckiej w RP Odwołania od decyzji wojewodów w sprawie zezwoleń pobytowych, rejestracji pobytu, przedłużania wiz. Odwołania od decyzji SG w sprawie zobowiązań do powrotu Konsultacje wizowe Rejestry do celów odmowy wjazdu Ochrona międzynarodowa i krajowe formy ochrony

I instancja – Małopolski Urząd Wojewódzki (w przypadku Małopolski) uj.edu.pl Zezwolenia na pobyt - właściwość Kontrola Sądowa WSA w Warszawie; NSA II instancja - UDSC I instancja – Małopolski Urząd Wojewódzki (w przypadku Małopolski) Departament Legalizacji Pobytu UDSC: Wydziały postępowań odwoławczych (I-III) Wydział Wykazu Cudzoziemców Wydział Konsultacji Wizowych Zespół Samodzielnych Stanowisk Kontakt: https://udsc.gov.pl/urzad/1-3-struktura-organizacyjna/departament-legalizacji-pobytu/

Zasady wjazdu na terytorium RP uj.edu.pl Zasady wjazdu na terytorium RP Państwa obszaru Schengen: Sygnatariusze układu z Schengen (DE,FR, NL,LU) oraz: ES, PT – od 1995r. IT, AT – od 1997r. EL- od 2000r. DK, FI, SE oraz państwa spoza UE: NO i IS – od 2001r. PL,CZ,SK, HU, SL, LT, LV,EE, MT – od 2007r. Państwa spoza UE- CH- 2008r., LI – 2011r. Państwa oczekujące: BG, RU, CY, HR. Państwa unijne spoza Strefy:UK, IE.

Podstawy wjazdu i pobytu uj.edu.pl Podstawy wjazdu i pobytu Pobyt krótkoterminowy – 90 dni w każdym okresie 180-dni: Ruch bezwizowy Wiza Schengen (symbol C) – wydana przez państwo obszaruSchengen (w tym RP) Wiza długoterminowa (krajowa) (symbol „D”, lub adnotacja „student”) – wydana przez inne niż RP państwo obszaru Schengen Dokumenty pobytowe wydane przez inne państwo obszaru Schengen zgodne z jednolitym wzorem lub inne notyfikowane. Pobyt długoterminowy – powyżej 90 dni: Wiza długoterminowa wydana przez RP Dokumenty pobytowe wydane przez RP

Zasady wjazdu na terytorium RP uj.edu.pl Zasady wjazdu na terytorium RP Ważny dokument podróży Ważna wiza lub dokument uprawniający do wjazdu – jeśli wymagane Środki finansowe lub zaproszenie Ubezpieczenie zdrowotne (jeśli podstawą wjazdu jest wiza krajowa RP) Uzasadnienie celów i warunków planowanego pobytu Zaproszenie: - nie stanowi samoistnej podstawy do wjazdu, nie jest wizą, zezwoleniem ani dokumentem podróży! - potwierdza posiadanie przez zapraszanego cudzoziemca środków finansowych wystarczających na pokrycie kosztów związanych z planowanym pobytem na terytorium Polski, w tym kosztów zakwaterowania i wyżywienia, oraz na pokrycie kosztów podróży powrotnej do państwa pochodzenia lub zamieszkania albo kosztów tranzytu do państwa trzeciego, które udzieli pozwolenia na wjazd. - może zostać przedstawione w trakcie ubiegania się o wizę lub podczas kontroli granicznej, ale wjazd na terytorium Polski nie jest uzależniony od jego posiadania!

uj.edu.pl Odmowa wjazdu nie posiada ważnego dokumentu podróży, ważnej wizy lub innych ważnych dokumentów uprawniających do wjazdu na terytorium RP i do pobytu na tym terytorium Przekroczenie dopuszczalnego okresu pobytu w strefie Schengen 90 dni w każdym okresie 180 dni, o ile umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej Figurowanie danych w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu Chce wjechać w okresie obowiązywania wpisu do wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium RP jest niepożądany Figurowanie danych w Wykazie osób niepożądanych na terytorium RP Podrobiony lub przerobiony dokument podróży, wiza lub inny dokument uprawniający do wjazdu Wjazd lub pobyt może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego Względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego lub zobowiązania międzynarodowe lub unijne Niespełnienie warunków wjazdu

Zezwolenia pobytowe udzielane w RP uj.edu.pl Zezwolenia pobytowe udzielane w RP Zezwolenie na pobyt czasowy Udzielane na maksymalny okres 3 lat Karta pobytu wydawana na okres ważności zezwolenia Głównie w celach wykonywania pracy Zezwolenie na pobyt stały Udzielane bezterminowo Karta pobytu wydawana na okres 10 lat z możliwością wydawania kolejnych kart Najczęściej względy rodzinne i polskie pochodzenie Zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE Zgodnie z dyrektywą 2003/109/WE Udzielane bezterminowo po 5 latach legalnego i nieprzerwanego pobytu Karta pobytu wydawana na okres 5 lat z możliwością wydawania kolejnych kart

Wiza a zezwolenie na pobyt czasowy uj.edu.pl Legalizacja pobytu obywateli państw trzecich w celu kształcenia się na studiach Wiza a zezwolenie na pobyt czasowy Wiza krajowa (pobyt pow. 90 dni w okresie 365 dni ), Wiza Schengen (pobyt 90/180, w okresie do 5 lat) Wielokrotny wjazd - możliwy Przedłużenie – tylko w wyjątkowych przypadkach, ponowne wydanie – wyłącznie poza terytorium RP Podróże w Strefie Schengen – dopuszczalne Udzielane na okres dłuższy niż 3 miesiące do 3 lat. Wielokrotny wjazd/pobyt Przedłużenie pobytu/odnowienie – możliwe (na terytorium RP) Podróże w Strefe Schengen - dopuszczalne

Nowe adnotacje: „student” „stażysta” „wolontariusz” „naukowiec” uj.edu.pl Legalizacja pobytu obywateli państw trzecich w celu kształcenia się na studiach Nowe adnotacje: „student” „stażysta” „wolontariusz” „naukowiec”

uj.edu.pl Legalizacja pobytu Karta Polaka nie jest dokumentem legalizującym pobyt! Stanowi podstawę do ubiegania się o zezwolenie na pobyt stały. Wydanie karty pobytu cudzoziemcowi, o którym mowa w art. 195 ust. 1 pkt 9, następuje po zwróceniu przez niego Karty Polaka, zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. z 2018 r. poz. 1272 i 1669). ≠

ZPC w celu kształcenia się na studiach uj.edu.pl ZPC w celu kształcenia się na studiach Zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach udziela się cudzoziemcowi, gdy celem jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest podjęcie lub kontynuacja studiów w jednostce prowadzącej studia zatwierdzonej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, chyba że ta jednostka nie podlega obowiązkowi zatwierdzenia albo w jednostce prowadzącej studia, która nie podlega obowiązkowi zatwierdzenia, w stosunku do której nie została wydana decyzja o zakazie przyjmowania cudzoziemców, o której mowa w art. 144a ust. 1, oraz gdy są spełnione łącznie następujące warunki: 1) cudzoziemiec przedłoży: a) zaświadczenie jednostki prowadzącej studia o przyjęciu na studia lub o kontynuacji studiów, b) dowód uiszczenia opłaty, jeżeli podejmuje lub kontynuuje studia odpłatne; 2) cudzoziemiec posiada: a) ubezpieczenie zdrowotne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub potwierdzenie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztów leczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, b) wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania i podróży powrotnej do państwa pochodzenia lub zamieszkania albo kosztów tranzytu do państwa trzeciego, które udzieli pozwolenia na wjazd, oraz kosztów studiów.

Kumulatywne wymogi materialnoprawne ZPC uj.edu.pl Kumulatywne wymogi materialnoprawne ZPC Celem pobytu jest podjęcie lub kontynuacja studiów Okoliczność ta uzasadnia pobyt w RP dłużej niż 3 mieś Zaświadczenie z uczelni (w tym dowód uiszczenia opłaty za czesne) Ubezpieczenie zdrowotne Środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania i podróży powrotnej

Zaświadczenie jednostki prowadzącej studia uj.edu.pl Zaświadczenie jednostki prowadzącej studia Dotychczasowy wzór zaświadczenia został określony w załączniku do rozporządzenia MNiSW z dnia 24 września 2018r. w sprawie wzoru zaświadczenia jednostki prowadzącej studia lub kształcenie w szkole doktorskiej o przyjęciu cudzoziemca na studia stacjonarne lub kształcenie w szkole doktorskiej lub o kontynuacji przez niego studiów stacjonarnych lub kształcenia w szkole doktorskiej (Dz.U. z 2018r., poz. 1835) Treść (poszczególne elementy zaświadczenia) została określona w art. 148a ustawy o cudzoziemcach. Nowe elementy zaświadczenia jednostki prowadzącej studia (po nowelizacji): informacja, w jakim języku odbywają się studia, oraz o poziomie biegłości językowej wymaganym do ich odbycia; informacja, czy cudzoziemiec jest objęty programem unijnym lub programem wielostronnym obejmującym środki w zakresie mobilności lub porozumieniem między przynajmniej dwiema instytucjami szkolnictwa wyższego przewidującym mobilność wewnątrzunijną oraz nazwę programu lub porozumienia i nazwę oraz adres jednostek prowadzących studia, objętych tym porozumieniem; jeżeli zaświadczenie dotyczy kontynuacji studiów –informację dotyczącą dotychczasowej realizacji toku studiów i zaliczenia przez niego wymaganych programem studiów przedmiotów. Dodatkowe elementy zaświadczenia wydanego przez jednostkę prowadzącą studia oraz dodatkowy obowiązek załączenia wydruku karty okresowych osiągnięć studenta, jeżeli zaświadczenie ma dotyczyć kontynuacji studiów

Wystarczające środki finansowe uj.edu.pl Wystarczające środki finansowe Ostatnią nowelą ustawy o cudzoziemcach wprowadzono podstawę prawną do uwzględnienia rzeczywistych kosztów zamieszkania cudzoziemca przy ustaleniu wysokości miesięcznych środków finansowych na pokrycie kosztów utrzymania Koszty zamieszkania obejmują co najmniej wysokość stałych opłat związanych z eksploatacją lokalu w rozliczeniu na liczbę osób zamieszkujących w tym lokalu Departament Legalizacji Pobytu UDSC rekomenduje, aby badając spełnienie tej przesłanki uwzględnić oświadczenie cudzoziemca co do ponoszonych przez niego faktycznych kosztów zamieszkania RM nie wydała do chwili obecnej Rozporządzenia wyłączającego obywateli niektórych państw z wyżej wymienionego obowiązku

ZPC - Procedura uj.edu.pl Zapoznanie się z pouczeniem Przygotowanie wniosku wraz z załącznikami Osobiste stawiennictwo w MUW Wydanie rozstrzygnięcia w I instancji Wydanie karty („plastik”) pobytu albo tryb odwoławczy Termin na wydanie decyzji w I instancji – 60 dni Organ prowadzący postępowanie w sprawach o: wydanie cudzoziemcowi wizy, przedłużenie okresu ważności wydanej wizy lub okresu pobytu objętego tą wizą, udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zwanego dalej „zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE”, zobowiązanie cudzoziemca do powrotu – poucza cudzoziemca pisemnie w języku dla niego zrozumiałym o zasadach i trybie postępowania oraz o przysługujących mu prawach i ciążących na nim obowiązkach. Link do pouczenia: https://udsc.gov.pl/cudzoziemcy/obywatele-panstw-trzecich/pouczenie-dla-cudzoziemca-o-zasadach-postepowania-prawach-i-obowiazkach/

uj.edu.pl Wniosek o ZPC Składany na formularzu, zgodnie z następującymi zasadami: Wypełniony czytelnie w języku polskim Wypełniony w całości zgodnie ze stanem faktycznym Wskazanie miejsca faktycznego pobytu, gdzie będzie odbierana korespondencja W części dot. karalności informacja o wydanych wyrokach, które nie uległy zatarciu. W przypadku wątpliwości sygnalizowanie ich osobie przyjmującej wniosek. W przypadku braku pewności odnośnie karalności – wskazanie, iż postępowanie karne nie zostało zakończone. Zawiera odręczny podpis oraz zapis imienia i nazwiska w języku łacińskim. Formularz do pobrania: https://cudzoziemcy.gov.pl/ Wymóg osobistego działania Wymóg osobistego stawiennictwa przy złożeniu wniosku Wymóg dot. właściwości wojewody Składany w trakcie legalnego pobytu na terytorium RP Składany wraz z niezbędnymi załącznikami

Treść wniosku o ZPC uj.edu.pl Art. 106 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach m. in.: imię, nazwisko, datę urodzenia oraz informacje o płci, obywatelstwie i miejscu zamieszkania członków rodziny cudzoziemca zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z określeniem stopnia pokrewieństwa, a także informację o ubieganiu się przez nich o zezwolenie na pobyt czasowy oraz o tym, czy pozostają na utrzymaniu cudzoziemca; informację o poprzednich pobytach oraz aktualnym pobycie cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; informację o podróżach i pobytach zagranicznych cudzoziemca w okresie ostatnich 5 lat; informację o środkach finansowych na pokrycie kosztów utrzymania cudzoziemca; informację o posiadanym przez cudzoziemca ubezpieczeniu zdrowotnym; informację o deklarowanym celu pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; informację o zatrzymaniu cudzoziemca, umieszczeniu go w strzeżonym ośrodku lub w areszcie dla cudzoziemców, zakazie opuszczania przez niego kraju, odbywaniu kary pozbawienia wolności lub jego tymczasowym aresztowaniu; informację o zobowiązaniach cudzoziemca wynikających z orzeczeń sądowych, postanowień i decyzji administracyjnych, w tym o zobowiązaniach alimentacyjnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub poza tym terytorium; wzór podpisu cudzoziemca; pisemne oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe.

Wymóg osobistego działania uj.edu.pl Wymóg osobistego działania Istota czynności w postaci złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy wymaga osobistego działania cudzoziemca, który ubiega się o zezwolenie, co oznacza, że wniosek musi zostać podpisany przez niego samego. Nie może w tym przypadku działać przez pełnomocnika (wyjątki dot. małoletnich oraz ubezwłasnowolnionych, którzy muszą działać poprzez przedstawicieli ustawowych).

Wymóg osobistego stawiennictwa uj.edu.pl Wymóg osobistego stawiennictwa Osobiste stawiennictwo ma na celu: Identyfikację cudzoziemca – porównanie jego wyglądu ze zdjęciami załączanymi do wniosku, które zostaną umieszczone w karcie pobytu Umożliwienie mu przedstawienia ważnego dokumentu podróży Odebranie od cudzoziemca odcisków linii papilarnych, które zostaną zapisane na karcie pobytu. Wniosek składany do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca. Właściwość miejscowa wojewody jest właściwością ruchomą, co oznacza, że w przypadku zmian miejsca pobytu w toku postępowania poza granice jednego województwa, zmianie ulegnie również właściwość wojewody. W celu osobistego stawiennictwa konieczność wcześniejszego umówienia wizyty w MUW Stanowczo rekomenduje się umawianie wizyty z wyprzedzeniem! Uwaga: Co w sytuacji, gdy istnieje zagrożenie naruszenia terminu wniesienia wniosku w związku z brakiem możliwości umówienia wizyty? Możliwość przesłania wniosku za pośrednictwem poczty. Wówczas zastosowanie ma art. 105 ust. 2 - Jeżeli wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy nie został złożony przez cudzoziemca osobiście, wojewoda wzywa go do osobistego stawiennictwa w terminie nie krótszym niż 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Przy składaniu wniosku konieczne okazanie ważnego dokumentu podróży. W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania, może przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość (art. 106 ust. 3 uoc)

Pobranie odcisków linii papilarnych uj.edu.pl Pobranie odcisków linii papilarnych Od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy pobiera się odciski linii papilarnych - Art. 106 ust. 4 Konsekwencje niezłożenia odcisków linii papilarnych: Art. 99 ust. 1a uoc: „cudzoziemcowi odmawia się wszczęcia postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy, gdy przy składaniu wniosku o udzielenie mu tego zezwolenia albo w terminie, o którym mowa w art. 106 ust. 5, nie złożył odcisków linii papilarnych w celu wydania karty pobytu.” W przypadku gdy z przyczyn zależnych od wojewody nie jest możliwe pobranie odcisków linii papilarnych od cudzoziemca w dniu, w którym nastąpiło jego osobiste stawiennictwo, wojewoda wyznacza termin na ich złożenie, nie krótszy niż 7 dni.

uj.edu.pl Załączniki do wniosku Składając wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, cudzoziemiec przedstawia ważny dokument podróży i dołącza do wniosku: aktualne fotografie (4) dokumenty niezbędne do potwierdzenia danych zawartych we wniosku i okoliczności uzasadniających ubieganie się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy. Dokumenty załączone do wniosku winny być oryginałami lub potwierdzonymi za zgodność z oryginałem kopiami (notarialnie lub przez pełnomocnika strony będącego adwokatem lub radcą prawnym, ewentualnie przez pracownika urzędu wojewódzkiego w biurze podawczym, po okazaniu oryginałów) Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być przedstawione wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski Pisma i wnioski strony winny być sporządzane w języku polskim

uj.edu.pl Opłaty w MUW 340 zł – opłata skarbowa za udzielenie zezwolenia (na rachunek bankowy lub w kasie organu podatkowego, jakim jest prezydent miasta właściwy ze względu na siedzibę wojewody). Jest to koszt postępowania, jaki należy uiścić z góry pod rygorem zwrotu wniosku (art. 261 § 1 K.p.a.) 50 zł – opłata (nie będąca opłatą skarbową) za wydanie karty pobytu (płatność po udzieleniu zezwolenia w kasie organu wydającego dokument lub na rachunek bankowy tego organu). Studenci uprawnieni do zniżki w opłacie.

Pobyt w RP w trakcie procedury uj.edu.pl Pobyt w RP w trakcie procedury Jeżeli termin na złożenie wniosku o udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy został zachowany i wniosek nie zawiera braków formalnych lub braki formalne zostały uzupełnione w terminie: Wojewoda umieszcza w dokumencie podróży cudzoziemca odcisk stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy; pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się za legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy stanie się ostateczna. 2. Przepisu tego nie stosuje się w razie zawieszenia postępowania w sprawie udzielenia cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy na wniosek strony (Art. 108 ustawy)

Decyzja i tryb odwoławczy uj.edu.pl Decyzja i tryb odwoławczy Po zapoznaniu się z materiałem dowodowym i jego ewentualnym uzupełnieniu wojewoda orzeka o: Udzieleniu zezwolenia na pobyt czasowy – wówczas wydawana jest karta pobytu, która jest dokumentem potwierdzającym w okresie ważności tożsamość cudzoziemca na terytorium RP oraz uprawniającym go do przekraczania granicy RP bez konieczności posiadania wizy. Odbiór karty jest możliwy tylko osobiście! Pierwsza decyzja wydawana jest na 15 miesięcy, a w przypadku gdy studia są objęte programem unijnym lub programem wielostronnym obejmującym środki w zakresie mobilności lub porozumieniem między przynajmniej dwiema instytucjami szkolnictwa wyższego przewidującym mobilność wewnątrzunijną, pierwszego zezwolenia udziela się na okres 2 lat. Kolejnego zezwolenia udziela się na okres studiów przedłużony o 3 miesiące. Odmowie udzielenia zezwolenia – przysługuje prawo do wniesienia odwołania do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu I instancji. W przypadku, jeśli cudzoziemiec nie skorzysta z tego prawa zobligowany jest do opuszczenia terytorium RP w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.

Uczestnicy kursów przygotowawczych uj.edu.pl Uczestnicy kursów przygotowawczych Wyłączenie uczestników kursów przygotowawczych, za wyjątkiem przypadków cudzoziemców posiadających obywatelstwo jednego z państw określonych przez Radę Ministrów (nie wydano jeszcze Rozporządzenia). w związku z likwidacją możliwości udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach uczestnikom kursów przygotowawczych w obecnej sytuacji istnieje jedynie możliwość udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy z uwagi na naukę (art. 187 pkt. 1 lit. a) nie na dłużej jednak niż na okres 1 roku (art. 190 pkt. 2 ustawy o cudzoziemcach).

uj.edu.pl Niestacjonarni Studenci studiów niestacjonarnych – Zezwolenie na pobyt czasowy ze względu na inne okoliczności (art. 187 pkt 1 lit. a) podstawa udzielenia: zezwolenia można udzielić cudzoziemcowi, jeśli zamierza na terytorium RP podjąć lub kontynuować naukę, a wspomniana okoliczność uzasadnia jego zamieszkiwanie w Polsce przez okres dłuższy niż 3 miesiące; udzielane na okres trwania nauki, jednak nie dłuższy niż 1 rok.

Absolwenci ZPC udziela się jednorazowo na 9 miesięcy: uj.edu.pl Absolwenci ZPC udziela się jednorazowo na 9 miesięcy: w przypadku, gdy cudzoziemiec jest absolwentem polskiej Uczelni i poszukuje na terytorium RP pracy lub planuje rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej na tym terytorium; dla cudzoziemca, który bezpośrednio przed złożeniem wniosku przebywał na terytorium RP na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy w celu prowadzenia badań naukowych, zakończył prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych i poszukuje na terytorium RP pracy lub planuje rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej.

Obligatoryjne podstawy odmowy uj.edu.pl Obligatoryjne podstawy odmowy Udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy odmawia się cudzoziemcowi, gdy: 1) nie spełnia on wymogów udzielenia mu zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na deklarowany cel pobytu lub okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, nie uzasadniają jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące lub 2) obowiązuje wpis danych cudzoziemca do wykazu cudzoziemców, których pobyt jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej niepożądany, lub 3) jego dane znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, lub 4) wymagają tego względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego lub zobowiązania wynikające z postanowień ratyfikowanych umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską, lub 5) w postępowaniu w sprawie udzielenia mu zezwolenia na pobyt czasowy: a) złożył on wniosek zawierający nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe informacje lub dołączył do niego dokumenty zawierające takie dane lub informacje, lub b) zeznał on nieprawdę lub zataił prawdę albo podrobił lub przerobił dokument w celu użycia go jako autentycznego lub takiego dokumentu używał jako autentycznego, lub 6) zalega z uiszczeniem podatków, z wyjątkiem przypadków gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, lub 7) nie zwrócił kosztów związanych z wydaniem i wykonaniem decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, które zostały pokryte z budżetu państwa, lub 8) podlegając obowiązkowi leczenia na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, nie wyraża zgody na to leczenie, lub 9) złożył wniosek podczas nielegalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przebywa na tym terytorium nielegalnie.

Obligatoryjne podstawy odmowy c.d. uj.edu.pl Obligatoryjne podstawy odmowy c.d. Poza przesłankami z art. 100 ust. 1 pkt. 1-5, 8 i 9: Jednostka prowadząca studia działa jedynie w celu ułatwienia studentom lub doktorantom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium RP; Zachodzą uzasadnione wątpliwości co do wiarygodności złożonych przez cudzoziemca oświadczeń odnośnie do celu jego pobytu z uwagi na dostępne organowi dowody lub obiektywne okoliczności wskazujące na to, że cel pobytu cudzoziemca mógłby być inny niż deklarowany; Gdy okoliczności sprawy wskazują, że poprzedzające je zezwolenie na pobyt czasowy było wykorzystane w innym celu niż cel w jakim zostało udzielone, przykładowo w celu podjęcia w Polsce pracy (np. student podejmujący 4-ty raz studia bez wcześniejszego podejścia do jakichkolwiek egzaminów – okres rozliczenia).

Nowe rodzaje zezwoleń i mobilności uj.edu.pl Nowe rodzaje zezwoleń i mobilności Zezwolenie na pobyt czasowy wolontariusza; Zezwolenie dla naukowca, który zakończył prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych i poszukuje pracy lub chce prowadzić działalność gospodarczą; Zezwolenie na pobyt czasowy dla absolwenta polskiej uczelni, który zamierza poszukiwać pracy lub planuje rozpocząć działalność gospodarczą; Wprowadzenie instytucji mobilności długoterminowej naukowca; Wprowadzenie instytucji mobilności studenta.

uj.edu.pl Mobilność studenta uprawnienie cudzoziemca do wjazdu i pobytu na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, wynikające z posiadania ważnego dokumentu pobytowego lub z posiadania ważnej wizy długoterminowej, wydanych przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej niż to, w którym cudzoziemiec korzysta z tego uprawnienia (art. 2 pkt 7a ustawy o cudzoziemcach). dla cudzoziemca posiadającego dokument pobytowy lub wizę długoterminową wydane przez inne państwo członkowskie UE z adnotacją „student” którego celem pobytu na terytorium RP jest kontynuacja lub uzupełnienie studiów podjętych na terytorium innego państwa członkowskiego UE i cudzoziemiec jest objęty programem unijnym lub programem wielostronnym obejmującym środki w zakresie mobilności lub porozumienia między przynajmniej dwiema instytucjami szkolnictwa wyższego przewidującymi mobilność wewnątrzunijną. przez okres nieprzekraczający 360 dni w każdym państwie członkowskim

uj.edu.pl Mobilność studenta Warunkiem skorzystania z mobilności studenta będzie złożenie zawiadomienia do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców przez jednostkę prowadzącą studia mającą siedzibę na terytorium polski i docelowo – brak wydania w terminie 30 dni przez ten organ decyzji o sprzeciwie. Mobilność studenta na terytorium RP jest dopuszczalna w przypadku gdy jest spełnionych łącznie 5 warunków: cel pobytu - kontynuacja studiów podjętych na terytorium innego państwa członkowskiego; cudzoziemiec jest objęty programem unijnym lub programem wielostronnym obejmującym środki w zakresie mobilności lub porozumieniem przewidującym mobilność wewnątrzunijną; posiadanie dokumentu pobytowego lub wizy z adnotacją „student”; okres pobytu nie przekracza 360 dni; Szef Urzędu otrzymał zawiadomienie od jednostki prowadzącej studia o zamiarze korzystania z mobilności i nie wydał decyzji o sprzeciwie w terminie 30 dni.

ZPC dla stażysty uj.edu.pl Przesłanki do udzielenia: Ukończenie studiów wyższych w ciągu 2 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia lub przedstawi dokument potwierdzający odbywanie poza granicami UE studiów wyższych Posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego Zapewnione miejsce zamieszkania Posiada wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania i podróży oraz kosztów odbywania stażu Pisemne oświadczenie organizatora stażu w którym zobowiązuje się on do poniesienia kosztów związanych z zobowiązaniem do powrotu Umowa na podstawie której cudzoziemiec odbywa staż musi być w niej zawarty opis programu stażu, czas trwania stażu, warunki odbywania i nadzorowania stażu, godziny odbywania stażu, prawa i obowiązki stron, sposób potwierdzenia zdobytej wiedzy, umiejętności praktycznych i doświadczenia zawodowego Staż będzie adekwatny do dziedziny i poziomu ukończonych studiów Cudzoziemiec ukończył kurs języka polskiego lub innego w którym odbywa się staż na poziomie biegłości językowej niezbędnym do odbywania stażu. ZPC dla stażysty wydaje się na okres niezbędny do realizacji stażu, jednak nie dłużej niż 6 miesięcy. Kolejnego zezwolenia tego typu można udzielić jednorazowo maksymalnie na 6 miesięcy.

uj.edu.pl Inne mobilności Mobilność krótkoterminowa naukowca: okres nieprzekraczający 180 dni w dowolnym okresie liczącym 360 dni w każdym państwie członkowskim unii europejskiej (art. 156b). Mobilność długoterminowa naukowca -mobilność naukowca przez okres przekraczający 180 dni w danym państwie członkowskim unii europejskiej (art. 151b). Mobilność krótko i długoterminowa członków rodzin naukowców oraz ZPC dla wolontariusza –udział w programie wolontariatu europejskiego (Konieczność zatwierdzenia Uczelni!)

uj.edu.pl Karta Polaka „realizując postanowienia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie udzielania pomocy Polakom zamieszkałym za granicą w zachowaniu ich związków z narodowym dziedzictwem kulturalnym, wypełniając moralny obowiązek wobec Polaków, którzy na skutek zmiennych losów naszej Ojczyzny utracili obywatelstwo polskie, spełniając oczekiwania tych, którzy polskimi obywatelami nigdy wcześniej nie byli, lecz ze względu na swoje poczucie tożsamości narodowej pragną uzyskać potwierdzenie przynależności do Narodu Polskiego, w celu wzmocnienia więzi łączących Polaków z Macierzą oraz wspierając ich starania o zachowanie języka polskiego oraz kultywowanie tradycji narodowej, postanawia się, co następuje:” Karta Polaka jest dokumentem potwierdzającym przynależność do Narodu Polskiego (Art. 3 ust. 1 ustawy o Karcie Polaka) Przyznanie Karty Polaka nie oznacza nabycia polskiego obywatelstwa ani stwierdzenia polskiego pochodzenia w rozumieniu odrębnych przepisów. Karta Polaka nie jest dokumentem uprawniającym do przekraczania granicy ani do osiedlenia się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 7 ust. 1 i 2).

Osiedlenie się w Polsce z KP uj.edu.pl Osiedlenie się w Polsce z KP Świadczenie pieniężne dla posiadaczy Karty Polaka osiedlających się w Rzeczypospolitej Polskiej: KP uprawnia do ubiegania się o zezwolenie na pobyt stały, na wniosek posiadacza KP, który złożył wniosek o zezwolenie na pobyt stały, może być przyznane świadczenie pieniężne przeznaczone na częściowe pokrycie kosztów zagospodarowania i bieżącego utrzymania w RP, wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego składa się do wojewody, do którego został złożony wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt stały; świadczenie pieniężne przyznaje się na okres do 9 miesięcy: w okresie pierwszych 3 miesięcy – równowartość 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w roku złożenia wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego – na wnioskodawcę i jego małżonka oraz równowartość 50% tej kwoty na każde małoletnie dziecko pozostające pod władzą rodzicielską wnioskodawcy lub jego małżonka; w okresie od 4. do 9. miesiąca – odpowiednio 60% kwot określonych;

Obywatelstwo polskie z KP uj.edu.pl Obywatelstwo polskie z KP Stosownie do art. 30 ust. 1 obowiązującej ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz.U. 2018 poz. 1829) za obywatela polskiego uznaje się: […] „cudzoziemca przebywającego nieprzerwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej od roku na podstawie zezwolenia na pobyt stały, które uzyskał w związku z polskim pochodzeniem lub posiadaną Kartą Polaka” Wypełniając wniosek o uznanie za obywatela polskiego, należy posłużyć się tymi danymi osobowymi, które widnieją w odpisach aktów stanu cywilnego wydanych przez polski urząd stanu cywilnego. Opłaty: Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego posiadaczowi KP osiedlającemu się na terytorium RP podlega opłacie skarbowej w wysokości 10 PLN. 17 PLN za pełnomocnictwo, jeżeli ustanowiono pełnomocnika do prowadzenia sprawy. Z opłaty skarbowej za pełnomocnictwo zwolnieni są: małżonek, rodzice, dzieci i rodzeństwo wnioskodawcy. Stosunek pokrewieństwa powinny potwierdzać załączone do sprawy dokumenty.

Obowiązek zwrotu KP uj.edu.pl jeżeli posiadacz KP nabył obywatelstwo polskie albo uzyskał zezwolenie na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiadana przez niego KP traci ważność z mocy prawa z dniem wydania dokumentu potwierdzającego nabycie obywatelstwa polskiego albo uzyskania zezwolenia na pobyt stały; posiadacz KP niezwłocznie zwraca ją konsulowi albo wojewodzie właściwemu ze względu na miejsce pobytu.

Rejestracja pobytu obywateli UE uj.edu.pl Rejestracja pobytu obywateli UE Swoboda przemieszczania się jako jeden z filarów UE Zgodnie z art. 21 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej każdy obywatel Unii ma prawo do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich, z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków ustanowionych w traktatach i aktach przyjętych w celu ich wykonania. Te ograniczenia i warunki zostały przyjęte w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/38/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Państw Członkowskich (Dz. Urz. UE L 158 z 30.04.2004, str. 77; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX:32004L0038 ) Implementacja w/w dyrektywy do polskiego porządku prawnego nastąpiła poprzez ustawę z dnia 14 lipca 2006r. o wjeździe na terytorium RP, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (j.t. Dz. U. z 2017r., poz. 900). Ustawa o wjeździe określa zasady i warunki wjazdu na terytorium RP, pobytu i wyjazdu obywateli unijnych (+EFTA/EOG oraz Szwajcarii) oraz członków ich rodzin, którzy do nich dołączają lub im towarzyszą.

Obywatel Unii Europejskiej uj.edu.pl Obywatel Unii Europejskiej to obywatel państwa członkowskiego UE. (dyrektywa 2004/38/WE) Definicja obywatela Unii przyjęta na potrzeby ustawy o wjeździe… - zgodnie z art. 2 pkt 3 określenie „obywatel UE” oznacza zarówno: obywatela państwa członkowskiego UE; obywatela państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (vide Norwegia, Islandia, Lichtenstein); obywatela Konfederacji Szwajcarskiej.

Obyw. UE – pobyt krótkoterminowy uj.edu.pl Obyw. UE – pobyt krótkoterminowy Obywatele UE mogą przebywać w Polsce przez okres do 3 miesięcy bez konieczności spełniania jakichkolwiek warunków pobytu, innych niż posiadanie ważnego dokumentu podróży lub innego ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo. W przypadku braku takiego dokumentu wjazd możliwy, o ile obywatel UE jest w stanie udowodnić w sposób inny, niebudzący wątpliwości, że jest uprawniony do korzystania ze swobody przepływu osób. W przypadku, jeżeli celem wjazdu jest poszukiwanie pracy – uprawnienie to rozciąga się na okres do 6 miesięcy po wjeździe lub przez okres dłuższy, o ile obywatel UE udowodni, że aktywnie poszukuje pracy i posiada realne szanse na jej znalezienie.

Obyw. UE – pobyt długoterminowy uj.edu.pl Obyw. UE – pobyt długoterminowy Prawo pobytu powyżej 3 miesięcy przysługuje obywatelowi UE m.in. w przypadku, jeśli: studiuje lub odbywa szkolenie zawodowe na terytorium RP oraz posiada wystarczające środki finansowe do utrzymania siebie i członków rodziny pozostających na jego utrzymaniu, tak, by nie stanowić obciążenia dla systemu pomocy społecznej, oraz posiada wymagane ubezpieczenie zdrowotne. Podstawa prawna: art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o wjeździe

Obowiązek rejestracji pobytu obyw. UE uj.edu.pl Obowiązek rejestracji pobytu obyw. UE Obowiązek rejestracji pobytu trwającego powyżej 3 miesięcy nałożony art. 20 ust. 1 ustawy o wjeździe, nie jest tożsamy z obowiązkiem meldunkowym! Rejestracja pobytu jest dokonywana na wniosek obywatela UE składany osobiście na wypełnionym formularzu (dostępny pod: https://cudzoziemcy.gov.pl/pliki-do-pobrania/ w zakładce wnioski UE) nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od wjazdu do wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania: Wniosek składany wraz z załącznikami w postaci oświadczeń i dokumentów potwierdzającymi spełnienie warunków pobytu. Przy składaniu wniosku konieczne okazanie ważnego dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo. W następstwie wydawane jest zaświadczenie o zarejestrowaniu (które nie ma formatu karty pobytu – dyrektywa nakłada obowiązek wydawania kart pobytu jedynie członkom rodziny obywatela UE) Zaświadczenie o zarejestrowaniu wydawane jest niezwłocznie.

uj.edu.pl Niezbędne dokumenty Do wniosku o zarejestrowanie pobytu obywatela UE dołącza się, w przypadku, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 3: zaświadczenie państwowej lub niepaństwowej szkoły wyższej o przyjęciu na studia lub skierowanie na szkolenie zawodowe; dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego; pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich posiadanie. Określone paragrafem 3 rozporządzenia MSWiA z dn. 24 sierpnia 2006r. w sprawie wniosków i dokumentów w sprawach prawa pobytu na terytorium RP obywateli UE i członków ich rodzin.

uj.edu.pl Konsekwencje braku rejestracji pobytu przez obywatela UE Zgodnie z art. 81 pkt 1 ustawy o wjeździe, kto nie dopełnia obowiązku zarejestrowania pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega karze grzywny. Korzystanie przez obywatela UE z prawa pobytu na terytorium Państw Członkowskich nie jest jednak uzależnione od dopełnienia obowiązku rejestracji.

Zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu uj.edu.pl Zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu Czy zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE to dokument pobytowy? Dokumenty wydawane obywatelom UE nie są dokumentami pobytowymi w rozumieniu rozporządzenia, gdyż nie stanowią one upoważnienia do korzystania ze swobody przemieszczania się i pobytu na terytorium innych państw członkowskim; Prawo to wywodzi się z obywatelstwa UE i nie jest uzależnione od formalności administracyjnych; Dokumenty wydawane obywatelom UE potwierdzają jedynie fakt, że dany obywatel UE zarejestrował swój pobyt na terytorium przyjmującego Państwa Członkowskiego albo potwierdzają ,że dany obywatel nabył w danym państwie prawo stałego pobytu zgodnie z określonymi wymogami.

uj.edu.pl Źródła informacji Małopolski Urząd Wojewódzki: www.malopolska.uw.gov.pl UDSC: www.udsc.gov.pl/cudzoziemcy Interaktywne formularze: https://cudzoziemcy.gov.pl/ Statystyki migracyjne: www.migracje.gov.pl

uj.edu.pl Wzory wniosków https://cudzoziemcy.gov.pl/pliki-do-pobrania/

uj.edu.pl Raport legalizacji pobytu Administracja > Wydruki raportów > BIRT > BWZ

uj.edu.pl Punkt informacyjno-konsultacyjny MUW

Dziękuję za uwagę! Nice to See JU! Zwiększenie kwalifikacji pracowników administracji uniwersyteckiej w zakresie obsługi studentów zagranicznych. Program jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, projekt pozakonkursowy pt. Podniesienie kompetencji kadry akademickiej i potencjału instytucji w przyjmowanie osób z zagranicy – Welcome to Poland realizowany w ramach Działania określonego we wniosku o dofinansowanie projektu nr POWR.03.03.00-00-PN14/18.