PRAWA DZIECKA I UCZNIA
Historia Praw Człowieka Jeszcze na początku XX wieku uznawanie praw człowieka leżało w gestii poszczególnych państw. Nie istniała żadna uniwersalna i prawnie wiążąca ustawa praw człowieka. Dopiero II wojna światowa skłoniła zwycięzców do podjęcia próby utworzenia międzynarodowego forum rozmów, aby wspólnymi siłami sprostać wyzwaniom powojennej rzeczywistości, ale przede wszystkim, aby nie dopuścić do powtórzenia błędów historii w przyszłości. Stała się nim Organizacja Narodów Zjednoczonych. Na Konferencji w San Francisco, gdzie 26 czerwca 1945 roku podpisano Kartę Narodów Zjednoczonych, blisko 40 organizacji pozarządowych zaapelowało o poświęcenie większej uwagi przestrzeganiu praw człowieka.
Co to są Prawa Dziecka i Ucznia ? Każdy człowiek, niezależnie od swojego wieku lub wyglądu posiada swoje prawa. Posiadają je także dzieci, czyli ludzie, którzy nie ukończyli osiemnastu lat. Uczniowie również posiadają swoje prawa, które są używane w szkole. Nazywają się one Prawami Ucznia.
Dlaczego powstały Prawa Ucznia i Dziecka? Każdemu dziecku przysługują prawa dziecka, a każdemu uczniowi prawa ucznia. Dzięki prawom Dziecka, młodsze osoby mają świadomość, jak łatwiej obronić się przed przemocą, krzywdzeniem, dyskryminacją, ponieważ wiedzą, że mają do tego prawo, i że są instytucje, które powinny im pomóc.
Kim jest Rzecznik Praw Dziecka? Rzecznik Praw Dziecka to osoba, która podejmuje działania na rzecz zapewnienia dziecku pełnego i harmonijnego rozwoju, z poszanowaniem jego godności i podmiotowości. Wypełnienie tych zadań wymaga ochrony dziecka przed wszelkimi przejawami przemocy, okrucieństwa, wyzysku, a także przed demoralizacją, zaniedbaniem i innymi formami niewłaściwego traktowania. Przedmiotem troski Rzecznika są wszystkie dzieci, szczególną opieką otacza dzieci niepełnosprawne, które mają utrudniony start życiowy. Marek Michalak (obecny Rzecznik Praw Dziecka)
Konwencja o Prawach Dziecka Konwencja – inaczej umowa międzynarodowa pociągająca skutki prawne. Konwencja o prawach dziecka – międzynarodowa konwencja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989r. Jest to dokument obowiązujący we wszystkich państwach świata z wyjątkiem USA. W konwencji o prawach dziecka zostały spisane wszystkie prawa dziecka. Uchwalenie Konwencji było jednym z ważniejszych osiągnięć Polski w dziedzinie ochrony praw dziecka. W roku 1978 Polska zaproponowała Komisji Praw Człowieka ONZ jej uchwalenie i przedstawiła projekt, który był później dwukrotnie modyfikowany. Na podstawie Konwencji powołano do życia organ nadzorujący jej realizację przez państwa, które ją zatwierdziły - Komitet Praw Dziecka.
Komitet Ochrony Praw Dziecka Komitet Ochrony Praw Dziecka (w skrócie KOPD) – to polska organizacja pożytku publicznego, której celem jest obrona praw i interesów dzieci. Komitet rozpoczął swoją działalność w 1981. Był wtedy pierwszą tego typu organizacją w Europie Wschodniej. Obecnie na terenie Polski znajduje się 27 oddziałów terenowych, w których dzieci i ich rodziny mogą otrzymać profesjonalną, bezpłatną pomoc.
Działanie Komitetu Praw Dziecka Dla realizacji ochrony praw i interesów dziecka Komitet podejmuje następujące działania: Prowadzi działalność interwencyjną, kontrolną i profilaktyczną oraz edukacyjno-szkoleniową; Upowszechnia znajomość Praw Dziecka, ujawnia ich naruszanie w życiu rodzinnym i społecznym; Podejmuje inicjatywy i działania na rzecz doskonalenia systemu ochrony praw dziecka; Broni praw indywidualnych i zbiorowych dziecka, dba o prawidłowe stosowanie wobec dziecka przepisów prawa; Inicjuje i rozwija specjalistyczne formy pomocy rodzinie, prowadzi własne placówki: ośrodki interwencyjne, opiekuńczo–wychowawcze, interwencji kryzysowej, mediacyjne, poradnie dla dzieci i rodzin i inne;
Organizuje i prowadzi różne formy wypoczynku dla dzieci i młodzieży; Podejmuje działania na rzecz ochrony praw dzieci niepełnosprawnych; Udziela wszechstronnej pomocy dzieciom i ich rodzinom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych; Podejmuje wszelkie inne działania zmierzające do ochrony interesów dziecka, w tym m.in. działania z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy; Prowadzi kampanie społeczno-edukacyjne, m.in. Kampania społeczna „Bicie jest głupie” oraz konkurs „Świat przyjazny dziecku”.
Podstawowe Prawa Dziecka Prawo do życia i rozwoju; Prawo do swobodnego wyrażania poglądów i poszanowania ich przez dorosłych; Prawo do wypoczynku, czasu wolnego i rozrywki; Prawo do wolności religii i przekonań; Prawo wolności wypowiedzi, swobody poszukiwania i przekazywania informacji i idei wszelkiego rodzaju; Wolność od przemocy fizycznej lub psychiatrycznej, wyzysku, nadużyć seksualnych oraz okrucieństwa; Prawo do nauki.
Podstawowe Prawa Ucznia Każdy uczeń ma prawo do nietykalności osobistej i poczucia bezpieczeństwa; Każdy uczeń ma prawo być wychowywany w duchu tolerancji i szacunku; Uczeń ma prawo znać program nauczania; Każdy uczeń ma prawo znać zasady ustalania ocen; Oceny są jawne i umotywowane dla ucznia i jego rodziców. Każdy uczeń ma prawo do wglądu do własnej pracy pisemnej; Każdy uczeń ma prawo do godnego traktowania jego osoby; W przypadku niezrozumienia tematu, uczeń ma prawo zwrócić się do nauczyciela z prośbą o wyjaśnienie problemu;
Każdy uczeń ma prawo do swojego zdania, ale wyraża je w sposób kulturalny; Każdy uczeń ma prawo korzystać z pomocy dydaktycznych w szkole; Każdy uczeń ma prawo znać drogę odwoławczą w razie łamania jego praw; Uczniowie mają prawo do tygodniowego rozkładu zajęć zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej; Uczeń ma prawo do rozwijania zainteresowań, talentów i zdolności; Uczeń ma prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
Bibliografia https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawa_dziecka http://zspbaltow.edupage.org/text4/?subpage=2 http://www.edukacja.edux.pl/p-15239-podstawowe-prawa-czlowieka-dziecka-i-ucznia.php
Dziękuję za obejrzenie prezentacji Prezentację przygotowała: Dominika Rączka