Andrzej Majkowski informatyka + 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Andrzej Majkowski informatyka + 1.
Advertisements

1 Dr Galina Cariowa. 2 Legenda Iteracyjne układy kombinacyjne Sumatory binarne Sumatory - substraktory binarne Funkcje i układy arytmetyczne Układy mnożące.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Waga pokazuje ile waży Chen. Ile waży Chen? Alfie zebrał informacje o zwierzętach domowych które mają dzieci w jego klasie. Oto jego wyniki. Zwierzę.
Jak majtek Kowalski wielokąty poznawał Opracowanie: Piotr Niemczyk kl. 1e Katarzyna Romanowska 1e Gimnazjum Nr 2 w Otwocku.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Sposób oraz zakres gromadzonych informacji regulują następujące przepisy prawne: 1.ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Poczta elektroniczna – e- mail Gmail zakładanie konta. Wysyłanie wiadomości.
Prezentacja pt. Kwadrat Magiczny.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Seminarium magisterskie/licencjackie dr Renata Karkowska Zakład Ubezpieczeń i Rynków Kapitałowych Katedra Systemów Finansowych Gospodarki (wpisać proponowany.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Algorytm Newtona - Raphsona
Lekcja 17 Budowanie wyrażeń algebraicznych Opracowała Joanna Szymańska Konsultacje Bożena Hołownia.
PRACA W GRUPIE PRZYPOMNIENIE EFEKTYWNA GRUPA Już od dawna ludzie znają zasadę, że „co dwie głowy, to niejedna”, ale aby praca w grupie przynosiła zamierzone.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza WYDZIAŁ ELEKTROTECHNIKI I INFORMATYKI ZAKŁAD METROLOGII I SYSTEMÓW POMIAROWYCH METROLOGIA Andrzej Rylski.
HOTEL HILBERTA O NIESKOŃCZONOŚCI Do paradoksów dotyczących nieskończoności należy seria dziwnych zdarzeń w hotelu Hilberta. Na początku XX wieku Dawid.
Elektron(y) w atomie - zasada nieoznaczoności Heisenberga - orbital atomowy (poziom orbitalny) - kontur orbitalu - reguła Hunda i n+l - zakaz Pauliego.
W KRAINIE CZWOROKĄTÓW.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Nr36zad3 Klasa IIIa Gimnazjum w Bogdańcu ma zaszczyt zaprezentować rozwiązanie zadania: o trójkątach z monet!
U MAD BRO?. Nie wiesz w jaki sposób znalazłeś się w tym pokoju. Nie znasz osób które znajdują się tu z Tobą. Wiesz natomiast, że musicie się stąd wydostać.
ZASTOSOWANIE  Programowanie  Ułatwianie pracy  Szybkie obliczanie  Spisywanie kosztów  Tworzenie tabel i wykresów  Obliczanie średniej, sumy,
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
WYPEŁNIANIE FORMULARZA – KRÓTKI KURS
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
Ucz i ucz się z TIK!.
Wyznaczanie miejsc zerowych funkcji
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Internet to nie tylko gry
WYPROWADZENIE WZORU. PRZYKŁADY.
Skup się, wybierz dobrą odpowiedz
Pamięci Henryka Pawłowskiego
JAK OBLICZYĆ DATĘ WIELKANOCY?
Liczby pierwsze.
A) trzech B) czterech C) pięciu D) sześciu E) siedmiu
Kąty Kąty w kole Odbicia Osie symetrii
CZWOROKĄTY.
Wstęp do Informatyki - Wykład 3
Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka
KLASYFIKACJA CZWOROKĄTÓW
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Jak korzystać z usługi Video s i Raportu Kontaktów
Problem Plecakowy (Problem złodzieja okradającego sklep)
Przyszłe zmiany sposobu finansowania zadań oświatowych
temat stwierdzenie Grafika SmartArt z obrazami na czerwonym tle
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
CIEKAWOSTKI, ZAGADKI I ŻARCIKI ZE ŚWIATA MATEMATYKI
Wyjazdy dydaktyczne i szkoleniowe dla kadry akademickiej.
Doskonalenie rachunku pamięciowego u uczniów
Tytuł prezentacji szkoleniowej
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Współrzędne Stosowanie procedur (pomocników)
Mikroekonomia Wykład 4.
Zapis prezentacji:

Andrzej Majkowski informatyka + 1

Kwadrat magiczny Paweł Perekietka 2

Kwadrat magiczny Wypełnij pola kwadratowej tablicy o wymiarach 3 × 3 różnymi liczbami od 1 do 9 w taki sposób, aby suma liczb w każdym wierszu, w każdej kolumnie i każdej przekątnej była taka sama (tzw. suma magiczna). 3 3

Kwadrat magiczny Jaką wartość powinna mieć tzw. suma magiczna? 15 Kluczowym elementem rozwiązania zadania jest określenie wartości tzw. sumy magicznej. Musi być ona równa sumie wszystkich liczb (1 + 2 + … + 9) podzielonych przez 3. Jaką wartość powinna mieć tzw. suma magiczna? 15 Dlaczego? 4 4

Kwadrat magiczny Jaką wartość należy wstawić w środkowym polu? 5 Drugim kluczowym pytaniem jest pytanie o liczbę, którą należy wpisać w środkowym polu. Jaką wartość należy wstawić w środkowym polu? 5 Dlaczego? 5 5

Kwadrat magiczny Zapisujemy sumy liczb: w drugim wierszu: (d + e + f) w drugiej kolumnie: (b + e + h) na przekątnych: (a + e + i) + (g + e + c). Ostatnia suma jest równa 3e + 3 × 15 . Każda z sum zapisanych wyżej jest równa tzw. magicznej sumie, czyli 15. Stąd 3e + 3 × 15 = 4 × 15. I ostatecznie e = 5. Po przegrupowaniu liczb otrzymujemy: 3e + (a + b + c) + (d + e + f) + (g + h + i) Co z tego wynika? 6 6

Należy skorzystać z tego, że: Kwadrat magiczny Ponieważ „wokół” 5 każdą sumę należy uzupełnić o 10, więc pozostaje sprawdzić ustawienia par liczb (1,9), (2,8), (3,7) i (4,6). Co dalej? Należy skorzystać z tego, że: 10 = 9 +1 = 2 + 8 = 3 + 7 = 4 + 6 7 7

Kwadrat magiczny Są dwie możliwości ustawienia 1 i 9: Z dokładnością do symetrii tablicy, są dwie tylko dwie możliwości ustalenia położenia liczb 1 i 9. Pierwszego ustawienia nie da się uzupełnić do magicznego kwadratu: -- jeśli w prawym górnym rogu wstawimy mniej niż 5, w pierwszym wierszu nie da się uzyskać sumy 15; -- jeśli w prawym górnym rogu wstawimy więcej niż 5, to w ostatniej kolumnie nie da się uzyskać sumy 15. Pozostaje przeanalizować drugi przypadek ustawienia (W tym momencie możemy mówić o zastosowaniu idei nawracania.) Pierwszego ustawienia nie da się uzupełnić! Dlaczego? 8 8

Uwzględniając symetrię mamy cztery możliwości. Kwadrat magiczny W wierszu lub kolumnie zawierającej liczbę 1 trzeba wstawić 6 i 8. Można to zrobić na dwa sposoby. Uwzględniając symetrię mamy cztery możliwości. Co dalej? 9 9

W każdym przypadku można zbudować dwa kwadraty. Kwadrat magiczny W wierszu lub kolumnie zawierającej liczbę 1 trzeba wstawić 6 i 8. Można to zrobić na dwa sposoby. Pozostałe liczby można wstawić już tylko w jeden sposób. W każdym przypadku można zbudować dwa kwadraty. 10 10

Osiem magicznych kwadratów (rozwiązania zadania). Kwadrat magiczny Otrzymamy więc w sumie osiem rozwiązań (każde z nich można uzyskać z każdego innego przez obrót i symetrię). Osiem magicznych kwadratów (rozwiązania zadania). 11 11