Temat: Jak wyglądał dom Kochanowskich za życia i po śmierci Urszulki opisany w Trenie VIII?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Slajdowisko Złoty wiek kultury polskiej. Literatura Jan Kochanowski „Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Urszulo, tym niknieniem swoim!
Advertisements

„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Słowo ewangelizacja pochodzi od słów ewangelia, ewangelizować. Wyraz ewangelia pochodzi z greckiego eu- angelion, który znaczy „dobra /radosna/ nowina.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
1 O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło „ Jest jeden aspekt, pod którym zwierz ę ta przewy ż szaj ą cz ł owieka-
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Jak Max i Tutu granic Europy szukali Część pierwsza, czyli wszystko zaczęło się we Wrocławiu na Placu Strzeleckim Opr. Anna Grabowska.
Ponadczasowe znaczenie toposu Vanitas. Pojęcia Topos - powtarzający się motyw, który często występuje w obrębie literatury i sztuki danej kultury, cywilizacji.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
„Na lipę” Autor wiersza: Jan Kochanowski Autorzy prezentacji: Łukasz Skierkowski i Witold Danisz.
Jan Kochanowski. Kochanowski Jest uważany za jednego z najwybitniejszych polskich poetów okresu Odrodzenia. Jest uważany za jednego z najwybitniejszych.
Bóg Cię kocha... …i ma dla Twojego życia wspaniały plan.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Kalendarz na 2014 Rok Styczeń Święty Józef załamał ręce, denerwują się w niebie święci, teraz idą już nie Trzej Mędrcy, lecz uczeni, doktorzy, docenci.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Filozofia na lata jesieni
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Nasz Patron – ks. Jan Twardowski ks. Jan Twardowski ( ) poeta, pisarz, kapłan… Kochają go wszyscy, wierzący i niewierzący, pobożniejsi i grzesznicy,
Wesołych Świąt. Pierwsza gwiazdka Kiedy w wieczór wigilijny pierwsza gwiazdka znów zabłyśnie, nastrój będzie tak rodzinny, w naszych sercach radość tryśnie.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Ujawnianie i rozpoznawanie interesów - argumentacja Negocjacje 9.
Pewna legenda hinduska opowiada o człowieku, który każdego dnia nosił wodę do swojej wioski w dwóch ogromnych dzbanach przytroczonych do drewnianego.
FOTOREPORTAŻ GIMNAZJUM NR 11 W TARNOWIE. NARODOWY BANK POLSKI W RZESZOWIE.
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
KULTURA ODRODZENIA W EUROPIE
Vincent van Gogh Słoneczniki
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Błogosławieństwo Św. Patryka.
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
JUSTYNA ŚLIWIŃSKA-SROKA
CZTERY ŚWIECE.
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
U fryzjera.
Baśń o WYSPIE i jej mieszkańcach
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Części składowe treści pisma
Moje szczęście.
Hans Bürki "Kochać człowieka, to znaczy mieć czas, nie śpieszyć się, być obecnym dla niego."
minuty w wieczność oblekają się
SWOBODA UMÓW.
Dlaczego mężczyźni nie mają biustu ?
MOJE KOCHANE DZIECKO!... Być może mnie nie znasz, ale Ja wiem o tobie wszystko. Wiem, kiedy siadasz i kiedy stoisz. Znam każdy twój krok. Ps 139,1-3.
U fryzjera.
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
Kto ty jesteś? Polak mały…
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
“Przemyśl to ...” Kliknij myszkę by oglądnąć slajdy ...
Wierzę w Boga, który jest Ojcem
Broszura firmy To miejsce jest doskonałe na określenie misji firmy
Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki, Jan Matejko, 1862
Lekcja odwrócona – 13 marca 2018r. Każdy z Nas jest poetą
MATEMATYKAAKYTAMETAM
ZIMA WINTER WINTER Rzeźby śniegowe.
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Przemijanie...czas....
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
życzę Ci gorącej filiżanki kawy, którą ktoś dla Ciebie zrobi.
„Wszystko ma swój czas i każda sprawa pod niebem ma swoją porę”
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 23
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 1
Zapis prezentacji:

Temat: Jak wyglądał dom Kochanowskich za życia i po śmierci Urszulki opisany w Trenie VIII?

Tren VIII Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Orszulo, tym zniknienim [zniknięciem ]swoim. Pełno nas, a jakoby nikogo nie było. Jedną maluczką duszą [dawniej duszami nazywano ludzi ]tak wiele ubyło. Tyś za wszytki [wszystkich ]mówiła, za wszytki śpiewała, Wszytkiś w domu kąciki zawżdy [zawsze ] pobiegała. [ przebiegała.] Nie dopuściłaś nigdy matce sie frasować [martwić] Ani ojcu myśleniem zbytnim głowy psować,[dręczyć, psuć ] To tego, to owego wdzięcznie obłapiając [obejmując] I onym swym uciesznym śmiechem zabawiając. Teraz wszytko [wszystko ]umilkło, szczyre pustki w domu, Nie masz zabawki, [zabawy, radości ] nie masz rośmiać sie nikomu. Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje, A serce swej pociechy darmo upatruje.

Cel lekcji: Na dzisiejszej lekcji dowiesz się, jak można przedstawić trudną sytuację ojca po śmierci dziecka w utworze lirycznym.

Pytania na dobry początek Co już wiemy na temat poety i Urszulki Kochanowskiej na podstawie wcześniejszych lekcji?

Gra dydaktyczna ,,Milionerzy’’ https://learningapps.org/display?v=pubcqmfec18

Lub gra dydaktyczna ,,Połącz w pary’’ https://learningapps.org/display?v=psqvnrpac18

Slajdy: od 9 do 14 to zadania zawarte w podanych powyżej grach dydaktycznych.

1.Na dzisiejszej lekcji omawiamy utwór Jana Kochanowskiego – poety, który żył: a) w XIV wieku b) w XV wieku c) w XVI wieku.

2.Do jakiej epoki nawiązujemy? a) średniowiecza b) odrodzenia c) oświecenia

3. Gdzie osiedlił się poeta po ślubie z Dorotą Podlodowską? a) w Czarnolesie b) w Krakowie c) w Lublinie

4. Podaj imiona zmarłych córek poety. a) Urszulka i Anna b) Urszulka i Hanna c) Anna i Hanna

7. Ile lat miała Urszulka, kiedy zmarła? a) cztery lata b) dwa i pół roku c) rok

8. Komu poświęcone są Treny Jana Kochanowskiego? a) królowi Zygmuntowi Augustowi b) Hannie c) Urszulce

Kryteria sukcesu: - określę podmiot liryczny i adresata utworu; - za pomocą cytatów opiszę dom za życia i po śmierci Urszulki; - określę uczucia panujące w domu Kochanowskich za życia i po śmierci córki; - nazwę środki poetyckie użyte w utworze. - omówię budowę wiersza.

WCHODZIMY PO SZCZEBLACH SUKCESU WCHODZIMY PO SZCZEBLACH SUKCESU. ( Każdy szczebel to realizacja kolejnego kryterium sukcesu oraz sposób realizacji celu lekcji. )

- Określam podmiot liryczny i adresata utworu. Szczebel I - Określam podmiot liryczny i adresata utworu.

- Za pomocą cytatów opisuję dom za życia i po śmierci Urszulki. Szczebel II - Za pomocą cytatów opisuję dom za życia i po śmierci Urszulki.

DOM KOCHANOWSKICH ZA ŻYCIA URSZULKI ,,Jan Kochanowski z Urszulką’’ – obraz Władysława Łuszczkiewicza

Władysław Łuszczkiewicz – polski malarz żyjący w XIX wieku. Lutnia – dawny instrument strunowy szarpany, wywodzący się z czasów starożytnych, rozpowszechniony w okresie renesansu; stał się jednym z symboli poezji i poetyckiego natchnienia.

Dom Kochanowskich za życia i po śmierci Urszulki Tren VIII Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Orszulo, tym zniknienim swoim. Pełno nas, a jakoby nikogo nie było: Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło. Tyś za wszytki mówiła, za wszytki śpiewała, Wszytkiś w domu kąciki zawżdy pobiegała. Nie dopuściłaś nigdy matce sie frasować Ani ojcu myśleniem zbytnim głowy psować, To tego, to owego wdzięcznie obłapiając I onym swym uciesznym śmiechem zabawiając. Teraz wszytko umilkło, szczere pustki w domu, Nie masz zabawki, nie masz rośmiać sie nikomu. Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje, A serce swej pociechy darmo upatruje

O kimś ( zwykle o dziecku ) bardzo ruchliwym, pełnym życia i energii. ,,żywe srebro’’ O kimś ( zwykle o dziecku ) bardzo ruchliwym, pełnym życia i energii.

,,Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat’’ Janusz Korczak Podsumowanie: ,,Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat’’ Janusz Korczak

Dom Kochanowskich po śmierci Urszulki Czarna wstążka – symbol oznaczający żałobę.

,,Żaden ociec podobno barziej nie miłował Dziecięcia, żaden barziej nad mię nie żałował.’’ Tren XII

Szczebel III - Określam uczucia panujące w domu Kochanowskich za życia i po śmierci córki.

Jakie uczucia towarzyszyły poecie za życia i po śmierci córki Urszulki? * przygnębienie * szczęście * rozżalenie * strapienie * radość *tęsknota * rozpacz * zadowolenie * rozgoryczenie * spełnienie * smutek * satysfakcja * cierpienie

- Nazwij znane ci środki poetyckie użyte w Trenie VIII. Szczebel IV Tu dowiem się, jakich środków użył autor, aby pokazać zmianę w domu Kochanowskich”. - Nazwij znane ci środki poetyckie użyte w Trenie VIII.

Tren VIII Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Orszulo, tym zniknienim swoim. Pełno nas, a jakoby nikogo nie było. Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło. Tyś za wszytki mówiła, za wszytki śpiewała, Wszytkiś w domu kąciki zawżdy pobiegała. Nie dopuściłaś nigdy matce sie frasować Ani ojcu myśleniem zbytnim głowy psować, To tego, to owego wdzięcznie obłapiając I onym swym uciesznym śmiechem zabawiając. Teraz wszytko umilkło, szczere pustki w domu, Nie masz zabawki, nie masz rośmiać sie nikomu. Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje, A serce swej pociechy darmo upatruje.

Środki poetyckie zastosowane w Trenie VIII - ,,Moja droga Orszulo’’ ( epitet + apostrofa ) - ,,Tyś za wszytki mówiła, za wszytki śpiewała.’’ ( powtórzenie ) - ,,Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje.’’ ( personifikacja )

ANTYTEZA ( PRZECIWSTAWIENIE ) Antyteza- zestawienie słów, myśli, pojęć sprzecznych. Używana jest w celu wywołania mocnego wrażenia na odbiorcach i zaznaczenia silnego kontrastu.

- ,,Pełno nas, a jakoby nikogo nie było’’.

Funkcja antytezy - Antyteza użyta przez Jana Kochanowskiego służy podkreśleniu pustki i ciszy panującej w domu. Jest to pustka przede wszystkim emocjonalna, uczuciowa – nikt nie może zastąpić ukochanej córeczki.

- Nazwij budowę wiersza. Szczebel V W tym miejscu dowiesz się, jakiej formy wiersza użył poeta, by ukazać swoją tragedię. - Nazwij budowę wiersza.

- Wiersz sylabiczny, 13-zgłoskowiec - Występuje średniówka ( 7+6 ) ,,Moja droga Orszulo,/ tym zniknieniem swoim.’’

Co zabieram z dzisiejszej lekcji? – GRA DYDAKTYCZNA ,,Milionerzy’’ https://learningapps.org/display?v=p0jgyd5in17

PODSUMOWANIE […] ORSZULA KOCHANOWSKA TU LEŻY, KOCHANIE OJCOWE, ALBO RACZEJ PŁACZ I NARZEKANIE. OPAKEŚ TO, NIEBACZNA ŚMIERCI UDZIAŁAŁA NIE JAĆ ONEJ, ALE MNIE ONA PŁAKAĆ MIAŁA.’’ Tren XIII - Opakeś udziałała- postąpiła opacznie, tj. na opak niebaczna- nieuważna, nieprzestrzegająca naturalnego porządku rzeczy.

,,W pytaniach, na które nie ma odpowiedzi, kryje się zawsze jakaś nadzieja.’’ Stanisława Fleszarowa-Muskat

Ta nadzieja, ,,[…] Że gdziekolwiek są dobrze im jest, Bo są z nami choć w innej postaci. […] Że odeszli po to, by żyć. I tym razem będą żyć wiecznie.’’

Ci, co odchodzą

wciąż z nami są. ,,Umarłych wieczność dotąd wiecznie trwa, dokąd pamięcią się im płaci.’’

I żyją sobie obok nas.

Patrzą z miłością

na nasze dni.

Czasem się śmieją Choć ich życia płomień zgasł, to myśli o nich są przecież w nas.’’

przez łzy.

Paulo Coelho – brazylijski pisarz i poeta.