CO ZROBIĆ, GDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ?
O co tak naprawdę kłócą się dzieci? mgr Patrycja Stępień-Grzelak O co tak naprawdę kłócą się dzieci? czas uwaga towarzystwo kontakt bliskość zaangażowanie zrozumienie pochwały miłość rodziców
1. Akceptuj i nazywaj możliwe uczucia i życzenia dziecka. mgr Patrycja Stępień-Grzelak Co robić? 1. Akceptuj i nazywaj możliwe uczucia i życzenia dziecka. „Nie znoszę go! Znowu wchodzi do mojego pokoju bez pytania i grzebie w moich rzeczach!” Widzę, że jesteś wściekły na niego. To może bardzo zdenerwować, kiedy ktoś rusza nasze rzeczy. Chciałbyś, żeby pytał zanim wejdzie i weźmie Twoją rzecz, tak? Rodzeństwo bez rywalizacji. Adele Faber i Elaine Mazlish.
2. Pomóż wyrazić uczucia w symboliczny sposób. mgr Patrycja Stępień-Grzelak Co robić? 2. Pomóż wyrazić uczucia w symboliczny sposób. „Nie znoszę go! Znowu wchodzi do mojego pokoju bez pytania i grzebie w moich rzeczach!” Może napiszesz na drzwiach pokoju „teren prywatny” i wyjaśnisz bratu, co to oznacza? Narysujesz mi, jak bardzo jesteś zły na niego? Twój brat musi się dowiedzieć, jak bardzo jesteś zły – napiszesz mu to? Rodzeństwo bez rywalizacji. Adele Faber i Elaine Mazlish.
mgr Patrycja Stępień-Grzelak Co robić? 3. Powstrzymaj zachowania, na które się nie zgadzasz, pokaż jak wyładować emocje. „Zabiję go! Ten idiota znowu wchodzi do mojego pokoju bez pytania i grzebie w moich rzeczach!” Masz prawo być wściekły, ale oczekuję, że nie będziesz przezywał brata. Powiedz inaczej, jak bardzo jesteś na niego zły. Nie zgadzam się na wyzwiska i groźby, powiedz mu, co ci się nie podoba i czego oczekujesz. Rodzeństwo bez rywalizacji. Adele Faber i Elaine Mazlish.
4. Unikaj porównań – opisz zachowania, nazwij swoje odczucia. mgr Patrycja Stępień-Grzelak Co robić? 4. Unikaj porównań – opisz zachowania, nazwij swoje odczucia. Zamiast: Jak to możliwe, że Zosia jest już gotowa, a Ty się ciągle guzdrzesz? Powiedz: Martwię się, że się spóźnimy, kiedy oglądasz znaczki i nie ubierasz czapki. Zamiast: Szkoda, że Jacek nie jest tak pilny przy odrabianiu lekcji jak ty. Powiedz: Uzupełniasz te zdania sam już trzydzieści minut! To się nazywa koncentracja. Rodzeństwo bez rywalizacji. Adele Faber i Elaine Mazlish.
5. Nie dawaj tyle samo, dawaj zgodnie z indywidualnymi potrzebami. mgr Patrycja Stępień-Grzelak Co robić? 5. Nie dawaj tyle samo, dawaj zgodnie z indywidualnymi potrzebami. On dostał więcej naleśników! Jesteś jeszcze głodna? Jest dokładka. Odrabiasz z nią lekcje już pół godziny, a ja?! Asia ma jutro ważny sprawdzian, dlatego ją odpytuję. Kiedy skończymy, pomogę ci w twoich ważnych sprawach. Rodzeństwo bez rywalizacji. Adele Faber i Elaine Mazlish.
6. Nie kochaj jednakowo, a każdego wyjątkowo! mgr Patrycja Stępień-Grzelak Co robić? 6. Nie kochaj jednakowo, a każdego wyjątkowo! Nie ma drugiego takiego na świecie jak ty, synku, nikt nie mógłby cię zastąpić. Nikt nie myśli, nie wygląda i nie uśmiecha się tak jak ty. Bardzo się cieszę, że jesteś moją córeczką. Rodzeństwo bez rywalizacji. Adele Faber i Elaine Mazlish.
mgr Patrycja Stępień-Grzelak Co robić? 7. Gdy dzieci poważnie się kłócą – opisz sytuację, wysłuchaj stron i zostaw im znalezienie rozwiązania. 1. Słyszę krzyki i to, że jesteście na siebie wściekłe. 2. Mhm, a więc nie podoba ci się, że Ola wzięła Twoją gazetę bez pytania... A ty masz dosyć, że Zuzia chowa rzeczy dla siebie i nie chce się dzielić. 3. To rzeczywiście trudne. Zastanówcie się, czy można coś z tym zrobić, żeby Zuzia się chciała dzielić, a Ola nie ruszała jej rzeczy bez pytania. Wierzę, że uda Wam się znaleźć rozwiązanie tego problemu 4. Wyjdź z pokoju. Rodzeństwo bez rywalizacji. Adele Faber i Elaine Mazlish.
8. Gdy się biją – opisz sytuację, wyznacz granicę, rozdziel strony. mgr Patrycja Stępień-Grzelak Co robić? 8. Gdy się biją – opisz sytuację, wyznacz granicę, rozdziel strony. 1. Stop! Widzę, że szarpiecie się i jesteście na siebie wściekli! 2. Nie zgadzam się na robienie sobie krzywdy. Odsuńcie się od siebie. 3. Potrzebujecie obaj ochłonąć. Jasiek do sypialni, Maciek na górę, już. Rodzeństwo bez rywalizacji. Adele Faber i Elaine Mazlish.
9. Gdy doszło do krzywdy - zajmij się przede wszystkim poszkodowanym. mgr Patrycja Stępień-Grzelak Co robić? 9. Gdy doszło do krzywdy - zajmij się przede wszystkim poszkodowanym. Zamiast: Co tu się dzieje! Jak mogłeś ją ugryźć! Powiedz: Ojej, ugryzł cię, pokaż. To musiało boleć. Chodź, zrobimy zimny okład. Zamiast: Podarłaś mu rysunek, co z ciebie za siostra, chciałabyś, żebym ja niszczyła ci rzeczy jak się zdenerwuje? Co ty znowu wyprawiasz? Powiedz: Podarła ci rysunek, ten ulubiony, tak? Musi Ci być bardzo przykro. Może spróbujemy go namalować jeszcze raz. Rodzeństwo bez rywalizacji. Adele Faber i Elaine Mazlish.
10. Uwalniaj od każdej roli! mgr Patrycja Stępień-Grzelak Co robić? 10. Uwalniaj od każdej roli! Ofiara Zamiast: Jasiek znowu wepchnął się pierwszy do grania na komputerze? No chodź, przytulę cię. Powiedz: Możesz powiedzieć Jaśkowi tak: nie podoba mi się, że jestem zawsze drugi, chcę żebyśmy się zamieniali. Sprawca Zamiast: Julka, znowu się na niej odgrywasz, nie musisz być taka złośliwa! Powiedz: Wiem, że potrafisz powiedzieć to inaczej, Julka, jesteś bardzo przekonująca bez niemiłych określeń. Rodzeństwo bez rywalizacji. Adele Faber i Elaine Mazlish.
mgr Patrycja Stępień-Grzelak Polecam! Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością. Adele Faber, Elaine Mazlish. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Dziękujemy.