uczniów klas 8a i 8b oraz IIIa i IIIb SPOTKANIE Z RODZICAMI uczniów klas 8a i 8b oraz IIIa i IIIb
EGZAMIN GIMNAZJALNY NA KONIEC SZKOŁY PODSTAWOWEJ – KWIECIEŃ 2019 ROKU EGZAMIN ÓSMOKLASISTY EGZAMIN GIMNAZJALNY NA KONIEC SZKOŁY PODSTAWOWEJ – KWIECIEŃ 2019 ROKU
Podstawy prawne ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457, ze zm. rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty Dz.U. z 2017 r. poz. 1512 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej Dz.U. z 2017 r. poz. 356 zasadnicze regulacje dotyczące m.in. przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, np. przedmioty egzaminacyjne, dostosowania form i warunków przeprowadzania egzaminu, unieważnienia, wglądy szczegółowe regulacje organizacyjne i administracyjne dotyczące przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty wymagania ogólne i szczegółowe określające zakres wiadomości i umiejętności, których opanowanie jest sprawdzane na egzaminie ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w odniesieniu do wybranych przedmiotów nauczanych w klasach I–VIII. Po raz pierwszy egzamin zostanie przeprowadzony w roku szkolnym 2018/2019. Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać. Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
HARMONOGRAM EGZAMINU ÓSMOKLASISTY W terminie głównym język polski – 15 kwietnia 2019 r. (poniedziałek) – godz. 9:00 ( 120 min) 2. matematyka – 16 kwietnia 2019 r. (wtorek) – godz. 9:00 (100 min) 3. język obcy nowożytny – 17 kwietnia 2019 r. (środa) – godz. 9:00 ( 90 min) W terminie dodatkowym 1. język polski – 3 czerwca 2019 r. (poniedziałek) – godz. 11:00 2. matematyka – 4 czerwca 2019 r. (wtorek) – godz. 11:00 3. język obcy nowożytny – 5 czerwca 2019 r. (środa) – godz. 11:00 Termin przekazania szkołom wyników i zaświadczeń 14 czerwca 2019 r. Termin wydania zaświadczeń oraz informacji zdającym 21 czerwca 2019 r.
HARMONOGRAM EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W terminie głównym część humanistyczna – 10 kwietnia 2019 r. (środa) - z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie – godz. 9:00 - z zakresu języka polskiego – godz. 11:00 2. część matematyczno-przyrodnicza – 11 kwietnia 2019 r. (czwartek) - z zakresu przedmiotów przyrodniczych – godz. 9:00 z zakresu matematyki – godz. 11:00 3. język obcy nowożytny – 12 kwietnia 2019 r. (piątek) - na poziomie podstawowym – godz. 9:00 na poziomie rozszerzonym – godz. 11:00 Termin dodatkowy 3, 4 i 5 czerwca 2019r.
Zadania na egzaminie ósmoklasisty W arkuszu egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź). Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów publikowanych na stronach CKE oraz OKE Kraków Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę. Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
Język polski – arkusz egzaminacyjny Dwie części arkusza: Pierwsza – zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów (literackiego oraz popularnonaukowego/publicystycznego) - Łączna objętość tych tekstów nie większa niż 1000 słów Druga – propozycja dwóch tematów wypracowań, do wyboru przez ucznia -Temat o charakterze twórczym albo o charakterze argumentacyjnym
Budowa arkusza egzaminacyjnego z języka polskiego W arkuszu znajdą się zarówno zadania otwarte (takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź), jak i zamknięte (takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych). CZĘŚĆ 1 W tej części arkusza zamieszczone będą dwa teksty: tekst literacki (liryczny, epicki lub dramatyczny), tekst nieliteracki (naukowy, popularnonaukowy, publicystyczny), oraz odnoszące się do nich zadania. Poza tym mogą pojawić się również zadania z fragmentami innych tekstów literackich i nieliterackich, z tekstami ikonicznymi (np. plakat, reprodukcja obrazu), przysłowiami, powiedzeniami, frazeologizmami. W zadaniach egzaminacyjnych nacisk jest położony na sprawdzanie umiejętności: wnioskowania, argumentowania, formułowania opinii. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również kompetencji kulturowych (np. interpretacji plakatu), literackich (np. rozumienia sensu utworów), językowych (np. świadomego korzystania z różnych środków językowych).
CZĘŚĆ 2 W drugiej części arkusza uczeń znajdzie propozycje dwóch tematów wypracowań, z których będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 słów. temat o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze) temat o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, artykuł, przemówienie) W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zadania sprawdzające znajomość treści i problematyki lektur obowiązkowych (Mickiewicza, Kochanowskiego, Słowackiego, Sienkiewicza, Fredry, Wańkowicza, Zeromskiego …) W przejściowym okresie wdrażania reformy, tj. w latach 2019–2021, na egzaminie znajdą się pytania dotyczące lektur obowiązkowych dla kl 7 i 8.
Język polski – arkusz egzaminacyjny Egzamin gimnazjalny Liczba zadań: - zamkniętych: 20 - otwartych: 2 (w tym wypracowanie) Łączna liczba punktów: - zadania zamknięte: 20 (ok. 67%) - zadania otwarte: 12 (ok. 33%) (w tym za wypracowanie 10) Egzamin ósmoklasisty - zamkniętych: 12-17 - otwartych: 5-9 (w tym wypracowanie) - zadania zamknięte: 12-17 (ok. 30%) - zadania otwarte: 28-36 (ok. 70%) (w tym za wypracowanie 20)
Język polski – arkusz egzaminacyjny Egzamin gimnazjalny Jeden temat wypracowania o charakterze twórczym lub argumentacyjnym (opowiadanie, opis, charakterystyka, sprawozdanie, podanie, życiorys i CV, rozprawka, dedykacja, list motywacyjny). Tekst napisany przez ucznia powinien zająć co najmniej połowę wyznaczonego miejsca. Egzamin ósmoklasisty Dwa tematy wypracowań do wyboru przez ucznia: a) temat o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze) b) temat o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, przemówienie) Tekst napisany przez ucznia, nie krótszy niż 200 słów.
Zadania na egzaminie Egzamin ósmoklasisty z matematyki trwa 100 minut W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 19 do 23 zadań.
Egzamin z matematyki sprawdza w jakim stopniu uczeń klasy 8 spełnia wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego ( klasy 1-8) Przykładowe zadania egzaminacyjne ( z próbnych) koncentrują się wokół: - znajomości faktów matematycznych ( wzorów, reguł postępowania) umiejętności wykorzystania wiedzy matematycznej w różnych sytuacjach typowych lub mniej, - zdolności tworzenia strategii rozwiązywania problemów. Wymagania egzaminacyjne Na egzaminie z matematyki ważne będziezaprezentowanie znacznej samodzielności w posługiwaniu się ogólnymi umiejętnościami matematycznymi. Dlatego uczniowie będą musieli rozwiązywać zadania dotyczące wykorzystania matematyki na co dzień zarówno stosowania wzorów i reguł, jak i logicznego myślenia oraz uporządkowanego działania. Uczeń zaznajomiony z próbnymi arkuszami egzaminacyjnymi czuć się na pewno będzie bezpieczniej na ogólnopolskim kwietniowym egzaminie!
Egzamin ósmoklasisty- język angielski Rodzaje zadań: otwarte (takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź) i zamknięte (takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych). Zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu (Podstawę zadań stanowią krótkie teksty, czytane przez rodzimych użytkowników języka i odtwarzane dwukrotnie z płyty CD.) Zadania sprawdzające umiejętność reagowania (Zadania są oparte na krótkich tekstach lub materiale ikonograficznym, częściowo także na krótkich (jedno-, dwuzdaniowych) wypowiedziach odtwarzanych dwukrotnie z płyty CD.) Zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych (Zadania są oparte na tekstach adaptowanych lub oryginalnych o łącznej długości do 850 wyrazów.) Zadania sprawdzające znajomość gramatyki i słownictwa (Zadania są oparte na pojedynczych zdaniach lub krótkich tekstach – adaptowanych lub oryginalnych. ) Zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej (Jedno zadanie (bez możliwości wyboru) polegające na samodzielnym napisaniu krótkiego tekstu (50–120 wyrazów)).
Egzamin ósmoklasisty z języka obcego- czas 90 min: Łączna liczba zadań od 13 do 17 Pięć części Zadania otwarte: co najmniej jedno w każdej części (w tym praca pisemna) Typy zadań: wybór wielokrotny prawda/fałsz dobieranie uzupełnianie luk odpowiedzi na pytania parafraza zdań tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy układanie fragmentów zdań z podanych elementów leksykalnych wypowiedź pisemna: list prywatny, wiadomość, e-mail
Egzamin gimnazjalny – czas 60 minut: Łączna liczba zadań od 8 do 11 Cztery części Zadania otwarte: tylko w częściach znajomość środków językowych oraz praca pisemna Typy zadań: wybór wielokrotny prawda/fałsz dobieranie uzupełnianie luk parafraza zdań tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy układanie fragmentów zdań z podanych elementów leksykalnych wypowiedź pisemna: list prywatny, wiadomość, e-mail
Egzamin gimnazjalny Egzamin gimnazjalny sprawdza stopień opanowania umiejętności i wiadomości istotnych dla przedmiotów humanistycznych, matematyczno – przyrodniczych oraz dla języka obcego nowożytnego (nauczanego w szkole jako obowiązkowy). • powszechny zdają go wszyscy uczniowie • obowiązkowy przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły (jeżeli ktoś nie przystąpi do egzaminu, będzie musiał powtórzyć ostatnią klasę), • zewnętrzny pisany w czasie trzech kolejnych dni w macierzystych szkołach, lecz zakodowane prace sprawdzają egzaminatorzy OKE,
Wyniki i zaświadczenia: W dniu zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu. Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń zdobył za zadania z danego przedmiotu. Wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający. Egzaminu nie można nie zdać.( nie okreslono min wyniku) Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej. Wyniki egzaminu będą brane pod uwagę podczas rekrutacji do szkół średnich, jeśli liczba kandydatów będzie większa niż liczba miejsc w danej szkole.
Uprawnienia laureatów i finalistów konkursów Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej lub laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty jest zwolniony z egzaminu z danego przedmiotu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem z przedmiotu najwyższego wyniku. Uprawnienia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przystępują do egzaminu ósmoklasisty w warunkach i formach dostosowanych do ich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące dostosowań są ogłaszane w komunikacie o dostosowaniach.
Wspomaganie w pisaniu nauczyciel wspomagający jeden uczeń i oddzielna sala dodatkowy arkusz nagrywanie egzaminu
Wspomaganie w czytaniu nauczyciel wspomagający jeden uczeń i oddzielna sala cały egzamin dodatkowy arkusz nagrywanie egzaminu
Odczytywanie tekstu do zadań w części humanistycznej składającego się z 250 słów - członek zespołu nadzorującego głęboka dysleksja lub gdy poważne trudności w czytaniu i rozumieniu dłuższego tekstu zostały wskazane w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej - kilku zdających - tylko arkusz z j. polskiego - arkusz z rezerwy
Wykaz uczniów zawiera Dane uczniów imię i drugie imię data i miejsce urodzenia PESEL i płeć oznaczenie oddziału i nr ucznia w dzienniku lekcyjnym - kod ucznia
Wykaz uczniów zawiera Dane egzaminacyjne nr sali egzaminacyjnej typ arkusza egzaminacyjnego rodzaj i poziom egzaminu laureaci
Przygotowanie uczniów do egzaminu : •Zapoznawanie z różnymi typami zadań egzaminacyjnych – otwartych i zamkniętych •Kształcenie umiejętności pracy z arkuszami egzaminacyjnymi; •Egzaminy próbne •Wykorzystanie wyników egzaminu próbnego •Prace domowe w formie zadań egzaminacyjnych; •Systematyczna korekta błędów popełnianych w pracach; •Ćwiczenie najsłabiej opanowanych umiejętności; •Dodatkowe zajęcia przygotowujące do egzaminu ; •Konsultacje indywidualne; •Monitorowanie postępów rozwoju uczniów; •Wyposażenie uczniów w umiejętność radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym / gospodarowania czasem •Wdrażanie uczniów do starannego (czytelnego) pisma
Podsumowanie: Co jest dla nas ważne ? • Jak najlepsze przygotowanie uczniów do egzaminu • Współpraca z Rodzicami i Uczniami • Pełna informacja o egzaminie ósmoklasisty, ale również przygotowanie uczniów do rozwiązywania różnych typów zadań podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych •Wdrożenie uczniów do oceniania zgodnie z kryteriami stosowanymi na egzaminie • Czytanie przez uczniów lektur • Systematyczne uczenie się uczniów • Organizacja testów (egzaminów próbnych)
Dziękuję za uwagę