SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Advertisements

Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Przepisy dotyczące rowerzystów Agata Lewandowska.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
CZYNNOŚCI KONTROLNO OBSŁUGOWE ORAZ PRZYGOTOWANIE MOTOCYKLA DO JAZDY.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Znaki ostrzegawcze uprzedzają o miejscach na drodze, w których występuje lub może występować niebezpieczeństwo albo przeszkody. Znaki te zobowiązują uczestników.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ustawa z dnia r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej: art Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi do wykonywania.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Strażak Strażak to osoba pełniąca służbę w straży pożarnej. Strażacy są przeszkoleni i wyposażeni w specjalistyczny sprzęt do walki z ogniem, częściowego.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
UŻYTKOWANIE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Ogólne zasady ruchu drogowego – ruch pojazdów na autostradzie i drodze ekspresowej, strefie zamieszkania oraz na drogach wewnętrznych.
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
Światła zewnętrzne. Światła pozycyjne Powinny być widoczne z odległości 300 m - z przodu białe, z tyłu czerwone - razem ze światłami pozycyjnymi powinniśmy.
TEMAT 8 WYBRANE ZAGADNIENIA OPERACYJNE
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Sześciolatek idzie do szkoły
TEMAT 23 Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP
Ubezpieczenie wypadkowe
Sierpień 2017 roku.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w Umowie i Projekcie
Łączność – przypomnienie. Dokumentacja do przesłania do:
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Pojęcie i skład spadku.
Temat: STRUKTURA I ORGANIZACJA OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ OSP ORAZ OL
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 2 Służba wewnętrzna
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Lekcja 5 Temat: Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Lekcja 17 Temat: Budowa roweru Definicja roweru
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Aspekty prawne użytkowania instalacji grzewczych do 1 MW na paliwa stałe Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska.
SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP
BRD W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO czyli …
Prawa i obowiązki kierowcy samochodu pożarniczego
Zapis prezentacji:

SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP TEMAT 1: Prawa i obowiązki kierowcy samochodu pożarniczego Autor: Piotr P. Bielicki Prezentacja: Piotr Hegyi

Pojazd uprzywilejowany Pojazd uprzywilejowany to pojazd wysyłający: sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych, sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi. Powyższe warunki muszą być spełnione jednocześnie. Definicja ta obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie.

Oznakowanie pojazdów samochodowych i sprzętu pływającego Numery umieszczone na nadwoziu pojazdu samochodowego oraz na sprzęcie pływającym zwane „numerami operacyjnymi”, mają za zadanie usprawnienie kierowania i prowadzenia działań ratowniczych, poprzez przekazanie uczestnikom tych działań istotnych informacji o przynależności pojazdu lub sprzętu pływającego do jednostki ochrony przeciwpożarowej, jego rodzaju oraz o kryptonimie radiowym.

Samochód pożarniczy prawidłowo oznakowany numerami operacyjnymi numer operacyjny na płaszczyźnie bocznej nadwozia

Samochód pożarniczy prawidłowo oznakowany numerami operacyjnymi numer operacyjny na płaszczyźnie bocznej nadwozia

Samochód pożarniczy prawidłowo oznakowany numerami operacyjnymi numer operacyjny umieszczony na dachu

Samochód pożarniczy prawidłowo oznakowany numerami operacyjnymi numer operacyjny umieszczony na tylnej płaszczyźnie nadwozia

Przyczepa gaśnicza prawidłowo oznakowana numerem operacyjnym numer operacyjny na płaszczyźnie bocznej przyczepy

Samochód operacyjny prawidłowo oznakowany numerami operacyjnymi

Kto może być kierowcą w OSP ? Uprawnienie do kierowania pojazdem uprzywilejowanym może otrzymać osoba która: ukończyła 21 lat i nie przekroczyła 60 roku życia, uzyskała wykształcenie co najmniej podstawowe (dotychczasowy system ośmioklasowy) lub gimnazjalne, posiada prawo jazdy wymaganej kategorii C, C + E, posiada zaświadczenie potwierdzające zatrudnienie bądź przydział do kierowania pojazdem OSP,

Kto może być kierowcą w OSP ? c.d. spełnia odpowiednie warunki zdrowotne pozwalające na podjęcie społecznej służby ratowniczej, przejdzie badania psychologiczne z wynikiem pomyślnym, uzyska wymagane przeszkolenie pożarnicze.

Do podstawowych obowiązków kierowcy zaliczamy: dbanie o powierzony jednostce sprzęt i wyposażenie techniczne, sprawdzenie stanu technicznego powierzonego sprzętu, prowadzenie obsługi codziennej i okresowej sprzętu silnikowego, utrzymywanie go w stanie gotowości bojowej, a po użyciu (akcja, ćwiczenia) doprowadzenie do ponownej gotowości bojowej, niezwłoczne przybycie na sygnał alarmu do wyznaczonego miejsca,

Podstawowe obowiązki kierowcy c.d.: prowadzenie niezbędnej dokumentacji eksploatacji urządzeń, prowadzenie pojazdu i obsługa urządzeń technicznych podczas akcji ratowniczych i ćwiczeń, przestrzeganie zasad i przepisów bhp, poddanie się okresowym badaniom lekarskim (do 55 lat – co 5 lat, powyżej 55 lat – co 2 lata), poddanie się okresowym badaniami psychologicznym (co 5 lat lub doraźnie jeżeli występują ku temu przesłanki), wykonywanie rozkazów i poleceń dowódców oraz przestrzeganie wymaganej dyscypliny.

Uprawnienia kierowcy OSP to: zapewnienie badań lekarskich i psychologicznych dopuszczających do pełnienia społecznej służby strażackiej i prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, zapewnienie niezbędnych środków ochrony osobistej, wypłacanie ustalonego ekwiwalentu pieniężnego za udział w akcjach i ćwiczeniach, ochrona prawna w czasie wykonywania zadań i obowiązków ratownika OSP, świadczenia odszkodowawcze z tytułu wypadku w czasie pełnienia obowiązków służbowych, ubezpieczenie od wypadków zaistniałych w czasie wykonywania zadań statutowych.

Ratownik, będący kierowcą samochodu pożarniczego lub uprawniony do prowadzenia innego środka transportu jest ponadto odpowiedzialny za: sprawność powierzonego mu środka transportu, zachowanie niezbędnej ostrożności w czasie jazdy do akcji oraz podczas innych wyjazdów, obsługę w czasie akcji środka transportu i zainstalowanych w nim urządzeń w sposób zapewniający sprawne wykonanie zadania oraz bezpieczeństwo ratowników, doprowadzenie środka transportu i jego urządzeń po powrocie do akcji do ponownej sprawności,

Ratownik, będący kierowcą samochodu pożarniczego lub uprawniony do prowadzenia innego środka transportu jest ponadto odpowiedzialny za c.d.: utrzymanie powierzonego środka transportu w należytej sprawności i konserwacji, zgłaszanie naczelnikowi OSP upływu terminu ważności dokumentów dopuszczających sprzęt do użytkowania.

Obowiązki kierowcy po ogłoszeniu alarmu: przerwać wszelkie wykonywane czynności, wyłączyć pracujące urządzenia i maszyny, jeżeli miałyby pozostać bez nadzoru, najkrótszą drogą niezwłocznie udać się do strażnicy bądź wyznaczonego miejsca zbiórki. Odjazd następuje tylko na wyraźne polecenie dowódcy zastępu po podaniu miejsca docelowego, ewentualnie trasy przejazdu i hasła - Odjazd!

Czas alarmowego wyjazdu został określony wskaźnikami operacyjnymi i nie powinien on przekraczać: dla jednostek gaśniczych kat. I – III do 5 minut, dla jednostek operacyjno-technicznych kat. IV do 10 minut, dla jednostek specjalnych złożonych z wolontariuszy czas określony w odrębnych regulaminach, co warunkowane jest często koniecznością zabrania dodatkowego niezbędnego dla danego rodzaju akcji oprzyrządowania.

Zasady poruszania się pojazdem uprzywilejowanym: warunkiem uprzywilejowania jest posiadanie sprawnych dwóch sygnałów (akustycznego i świetlnego), które muszą być uruchomione, podczas jazdy muszą być włączone także światła mijania lub drogowe, poruszać musimy się z prędkością bezpieczną, a więc taką, która zapewnia panowanie nad pojazdem, w takich warunkach, w jakich ruch się odbywa, dowódca zastępu nie może wymuszać jazdy szybszej, może natomiast nakazać jazdę wolniejszą i ostrożniejszą.

Jazda w kolumnie: liczba pojazdów w kolumnie nie może przekraczać 20, a jeżeli kolumna składa się wyłącznie z samochodów osobowych – 30 pojazdów, w kolumnie tworzonej doraźnie z jednostek zdążających na miejsc zdarzenia szybkość jazdy reguluje pierwszy pojazd i nie wolno wyprzedzać się wzajemnie, w każdym pojeździe wyznacza się dowódcę pojazdu, którym może też być jego kierowca,

Jazda w kolumnie: kierownik jednostki zarządzającej przejazd wyznacza dowódcę kolumny, a jeżeli kolumna składa się co najmniej z 10 pojazdów dodatkowo: kierunkowego – poruszającego się w pierwszym pojeździe kolumny, odpowiedzialnego za utrzymanie wyznaczonej trasy oraz prędkości pojazdu, zamykającego – poruszającego się w ostatnim pojeździe kolumny, odpowiedzialnego za utrzymanie dyscypliny w kolumnie, organizację środków bezpieczeństwa wymaganych w czasie postoju, informującego także o ewentualnych uszkodzeniach pojazdów i ich miejsc postoju,

prędkość 40 km/h ~ odległość 40m Jazda w kolumnie: przyjmuje się zasadę, że odległość między pojazdami powinna wynosić w metrach proporcjonalnie tyle, jaka jest szybkość jazdy, prędkość 40 km/h ~ odległość 40m ponieważ auta jadące na końcu kolumny muszą osiągać większe szybkości niż jadące na czele, wskazane jest takie sformowanie kolumny, by wolniejsze pojazdy znalazły się na jej początku, jeżeli kolumna pojazdów pokonać musi dłuższą trasę konieczne jest zarządzanie 10 minutowych postojów co godzinę jazdy.

Specyficzne warunki jazdy podczas akcji ratowniczych: jazda z przyczepą ze sprzętem specjalnym: masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, ciężarowy o masie całkowitej nie przekraczającej 3,5t lub autobus – nie może przekraczać masy całkowitej pojazdu ciągnącego, rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód ciężarowy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony – nie może przekraczać masy całkowitej tego pojazdu powiększonej o 40%, przyczepa musi być prowadzona przez pojazd ciągnący na połączeniu sztywnym, w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy,

zagrożenia podczas akcji przeciwpowodziowych: przyczepa musi być odpowiednio oświetlona, szybkość pojazdu powinna zostać ograniczona do 60 km/h poza obszarem zabudowanym i 30km/h na obszarze zabudowanym, zagrożenia podczas akcji przeciwpowodziowych: wybieramy przeprawy przez tereny zagrożone, które nie stwarzałyby dodatkowego zagrożenia dla pojazdu ratowniczego i jego załogi, przed wjazdem musi być sprawdzony stan techniczny (wytrzymałość i możliwość przejazdu) uszkodzonych mostów, wiaduktów, wałów, grobli itp., drogi dojazdowe muszą być tak wybrane, by nie nastąpiło nagłe odcięcie dróg odwrotu przez wzbierające wody lub ewentualne zniszczenia budowli,

technika jazdy na miękkich drogach gruntowych: w miejscach przeprawy o szczególnym zagrożeniu przejazd następnego pojazdu może nastąpić, gdy poprzednik osiągnął miejsce bezpieczne, zamki drzwi nie mogą być zabezpieczone, szyby muszą być opuszczone, jeśli występują możliwości załoga powinna mieć założone kamizelki ratunkowe, technika jazdy na miękkich drogach gruntowych: przed wjechaniem warto sprawdzić czy nie grozi nam ugrzęźnięcie i ewentualnie poszukać innej drogi, pojazd powinien być prowadzony płynnie, bez gwałtownych ruchów kierownicą, przyspieszania i hamowania, w przypadku ugrzęźnięcia, lub gdy koła obracają się w miejscu należy przerwać wszelkie manewry; załoga musi być przygotowana na konieczność udzielania pomocy przez podkładanie pod koła twardych materiałów,

technika jazdy w górach: jeśli zachodzi potrzeba skorzystać z pomocy innego pojazdu lub z wyciągarki nie wolno przebywać w polu zakreślonym promieniem odpowiadającym długości liny, wyciągarki samochodowe powinny być uruchamiane płynnie, bez gwałtownej zmiany szybkości obrotów bębna, technika jazdy w górach: jazda powinna być płynna, bez gwałtownych manewrów, zjeżdżając utrzymujemy tą samą prędkość z jaką wzniesienie pokonywaliśmy, podczas jazdy z góry nie wolno wyłączać sprzęgła, zjeżdżając z ze stromej i długiej góry hamujemy silnikiem, traktując hamulce tylko jako element pomocniczy, zimą trzeba być przygotowanym na konieczność założenia na koła łańcuchów,

technika jazdy w zabudowie miejskiej: w miastach dojazd do wielu obiektów może być utrudniony przez stojące wokół samochody czy też szykany blokujące wjazd w wydzieloną strefę (zwrócić musimy uwagę czy nie da się ich usunąć, niekiedy położyć), być może skorzystać trzeba będzie z dróg alternatywnych takich jak chodniki, ścieżki rowerowe i promenady dla pieszych, czy też trawników, zawsze rozpoznać musimy czy teren nie jest zbyt grząski (np. trawniki), czy nie ulegnie niepotrzebnemu zniszczeniu (być może jest inny w miarę dogodny dojazd), korzystając ze wspomnianych dróg zawsze zwrócić musimy uwagę czy nie stwarzamy zagrożenia dla ich użytkowników; teren powinien zostać wówczas wyłączony z ruchu i oznakowany,

technika jazdy w zabudowie miejskiej cd.: niebezpieczne może być manewrowanie pojazdem (np. zmiana miejsca pracy stanowisk bojowych), szczególnie w ciasnej przestrzeni i występującym zadymieniu; tył samochodu musi być kontrolowany, z chwilą włączenia biegu wstecznego powinno zapalić się światło i odezwać się sygnał dźwiękowy (wymagania dla samochodów o masie całkowitej powyżej 3,5 t); jako sygnał świetlny dopuszcza się światło cofania, podczas manewrowania pojazdem kategorycznie nie wolno pozwolić ludziom na jazdę na stopniach lub dachu pojazdu, specyficzną sytuacją jest podawanie środków gaśniczych z samochodu będącego w ruchu, gdy strażak musi zająć miejsce przy działku; jazda nie może być szybka, chociażby ze względów na konieczność operowania prądem gaśniczym i bezpieczeństwo strażaka.

Wykorzystano: Ustawa z dnia 20 czerwca 1977r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1997r. Nr 98, poz.602 z późn. zm.). Kodeks drogowy 2006 z komentarzem Adama Jasińskiego, stan prawny na 1 stycznia 2006r., Gazeta Prawna, Warszawa 2006. Polska Norma – PN-EN 1846-1:2000. Samochody pożarnicze. Podział i oznaczenie. Zarządzenie Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 20 stycznia 2006r.w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych PSP. Dziennik Urzędowy Komendanta Głównego PSP 2006nr 1, poz.1.

Uchwała nr 95/18/2004 prezydium Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 grudnia 2004r. w sprawie kategoryzacji jednostek operacyjno-technicznych ochotniczych straży pożarnych i wzorcowego regulaminu organizacyjnego tych jednostek.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ