Poznanie Adama i wiedza Chrystusa a intelekt możnościowy i czynny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
List świętego Pawła do Kolosan
Advertisements

Po czym poznać Kościół?.
Po co ewangelizować?.
Jak mówić o Bogu?.
Boży Obraz (Wprowadzenie)
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Co znaczy wierzyć?.
Aniele Boży, Stróżu mój Ty zawsze przy mnie stój
Granice poznania. Granice poznania.
Religijne znaczenie wyjścia z niewoli egipskiej
Nasz umiłowany Jezu Chryste! Błogosław nas, Twoją łaską, pomóż nam, abyśmy wykonywali nasze postanowienia, dobrze uczyli się i tym przynosili Tobie większą
EUCHARYSTIA Dar największy... made by martussa.
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice chwalebne
Okup za WSZYSTKICH.
Owocem zaś ducha jest: miłość, RADOŚĆ, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność,
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
MAŁŻEŃSTWO O JAKIM MARZYMY
Sakrament – widzialny znak niewidzialnej łaski
V Spotkanie dla rodziców Temat: Sakrament Pokuty i Pojednania
Małgorzata Trzcielińska
Biblijne pytania 2. Biblijne pytania 2 Co jest sednem Prawa Mojżesza? Tora (co znaczy Nauka). Jaka nauka? I będzie to naszym czynem sprawiedliwości,
ŚWIATOWE DNI MŁODZIEŻY.
Maryja - Dziewica niepokalanie poczęta
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Historia grzechu pierworodnego, czyli o Adamie i Ewie
Przyjmij Jezusa jako Pana!.
Słowo Życia Październik 2014.
1. Bóg mnie kocha i ma wobec mnie wspaniały plan.
O Kościele I Ustanowienie.
Boża Łaska Niezasłużony dar.
Gdybym mówił językami ludzi i aniołów, a miłości bym nie miał,
29. Kultura życia, kultura śmierci
8. Człowiek jednością ciała i duszy – „dwa w jednym”
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Kim jest Jezus Chrystus? – Czy jest Bogiem? – Czy jest człowiekiem?
SESJA DRUGA Dlaczego Jezus umarł?.
Klaudiusz Kuc mgr inż.. Małgorzaty Żmuda Agnolo BRONZINO „Dante”
LUDZIE PLANUJĄ RÓŻNE RZECZY. RODZICE PRZYGOTOWUJĄ PLAN WYBUDOWANIA DOMU. WYCHOWAWCZYNI KLASY PLANUJE I PRZYGOTOWUJE WYCIECZKĘ, BY POKAZAĆ UCZNIOM INTERESUJĄCE.
9. Pod skrzydłami Bożej opatrzności
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
Maryja jest Matką Kościoła, a więc twoją prawdziwą matką duchową, ponieważ zrodziła Tego, który od pierwszej chwili wcielenia w jej dziewiczym łonie złączył.
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Wiara szuka zrozumienia – rozum pozwala prawdziwie uwierzyć
Wina jako dar? Kilka teologicznych obserwacji. Plan wystąpienia Jak zdefiniować winę? Chrześcijańska narracja Pierwszy upadek Odkupienie z grzechu i winy.
Niedziela Zesłania Ducha Świętego Schola Michał Polkowice.
SPOTKANIE IV. CO OZNACZA, GDY NA DRZWIACH BIURA JEST UMIESZCZONY PRZED NAZWISKIEM SKRÓT:
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
MAGADALENA KOZŁOWSKA KLASA 4 c SP Nr 1 w ZĄBKACH ŚWIAT OCZAMI MISJONARZY.
Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym. (J 6,54)
Rozdziały 1. i 2. Księgi Joba opisują, jak szatan oskarżył Boga o bycie stronniczym w stosunku do Joba, i jak Job odpowiedział na problemy, jakie szatan.
Rodzina - Tu wszystko się zaczęło -. Znaczenie rodziny w życiu człowieka Jakie znaczenie w życiu ma rodzina? Najczęściej w ogóle się nad tym, nie zastanawiamy.
Po co ewangelizować?.
PRIORYTET OBIETNICY Lekcja 6 na 5 sierpnia 2017.
Słowo Boże w życiu Maryi
PISMO ŚWIĘTE O CHRZCIE STARY I NOWY TESTAMENT.
Po co ewangelizować?.
WOLNOŚĆ W CHRYSTUSIE Lekcja 11 na 9 września 2017.
PREZENTACJA DLA KLASY 3 SP DO LEKCJI 27
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
Lekcja 6 na 11 listopada 2017 ADAM I JEZUS.
Obraz raju w religii chrześcijańskiej
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Koronka do Miłosierdzia Bożego Na początku odmawia się: Ojcze nasz..., Zdrowaś Maryjo..., Wierzę w Boga... Na dużych paciorkach (x1): Ojcze Przedwieczny,
Zapis prezentacji:

Poznanie Adama i wiedza Chrystusa a intelekt możnościowy i czynny III Posiedzenie Naukowego Towarzystwa Tomistycznego Michał Zembrzuski

Plan referatu 1. Okoliczności podjęcia tematu 2. Problem teologiczny, ale filozoficzne narzędzia 3. Natura ludzka w różnych ujęciach 4. Kim był Adam i jak poznawał? 5. Kim był Chrystus i jak poznawał?

1. Okoliczności podjęcia tematu ADAM „Jako przygotowującemu cały rodzaj ludzki przysługiwało mu bowiem posiadanie poznania nie zmąconego, lecz wyraźnego, dzięki któremu mógłby pouczać. Z tego też powodu jego intelekt nie mógł być jak niezapisana tablica, ale Bóg dał mu pełną wiedzę” (QDV q. 18, a. 4, ad 3). CHRYSTUS „Dusza Chrystusa zatem, podobnie jak wiedzą wlaną ogarniała wszystko, co w jakikolwiek sposób jest w zasięgu intelektu możnościowego, tak wiedzą nabytą ogarniała wszystko, co można poznać działaniem intelektu czynnego” (ST III, q. 12, a. 1, co.)

2. Problem teologiczny, ale co z filozofią - o Adamie wiemy z Objawienia (Rdz 2, 7-9) „Utworzył tedy Pan Bóg człowieka z mułu ziemi i natchnął w oblicze jego dech żywota, i stał się człowiek w dusze żywiącą. I naszczepił był Pan Bóg raj rozrosły od początku w który postawił człowieka którego stworzył” - o Jezusie Chrystusie wiemy z historii i z Objawienia (Ga 4, 2): „Lecz gdy przyszło wypełnienie czasu, zesłał Bóg Syna swego uczynionego z niewiasty, uczynionego pod zakonem, aby tych, którzy pod zakonem byli, wykupił, żebyśmy przysposobienia Synowskiego dostali”.

3. Natura ludzka - natura Adama, - natura po grzechu, - natura ludzka w Chrystusie, - natura w oddzieleniu od ciała, - natura po zmartwychwstaniu, - natura wyniesiona w wizji uszczęśliwiającej (visio beatificans) ST I, q. 94, a. 2, co - anima coniuncta corpori vel separata - animae secundum integritatem et corruptionem

4. Kim był Adam i jak poznawał? - człowiek w stanie niewinności (homo in statu innocentiae) - ojciec całego rodzaju ludzkiego (pater totius humani generis) i jako taki jest odpowiedzialny za rodzenie i nauczanie (generatio et disciplina) - początek całej natury ludzkiej (principium totius humanae naturae) przygotowujący cały rodzaj ludzki (totius humani generis instructor) - pielgrzym (in statu viatoris) - uczestnik dworu aniołów (particeps angelicae curiae)

4. Kim był Adam i jak poznawał? - Pełnia wiedzy w intelekcie możnościowym – doskonałość na zasadzie sprawnościowego poznania każdego przedmiotu, który wraz z doświadczeniem zmysłowym zostaje zaktualizowana. „A ponieważ nic nie jest początkiem ze względu na to, czym jest w możności, lecz ze względu na to, czym jest w akcie, gdyż akt z natury poprzedza możność, a działanie natury zawsze zaczyna się od tego, co doskonałe, dlatego pierwszy człowiek powinien od razu być utworzony w pełni doskonałości, zarówno pod względem ciała, aby był odpowiednim początkiem, z którego zrodzi się cały rodzaj ludzki, jak i pod względem poznania, aby był wystarczającym początkiem nauczania (...) Dlatego też należy powiedzieć, że Adam znał sprawnościowo, dzięki naturalnemu poznaniu, to wszystko, co ktokolwiek mógł wiedzieć o rzeczach naturalnych” QDV q. 18, a. 4, co

5. Kim był Chrystus i jak poznawał? - Wcielenie i odkupienie dokonało się z powodu grzechu Adama i podyktowane było koniecznością zadośćuczynienia za jego skutki - „W Chrystusie, zgodnie z prawdą wiary katolickiej, było prawdziwe ciało naszej natury, prawdziwa dusza rozumna, a zarazem doskonałe bóstwo. Otóż te trzy substancje złączyły się w jednej osobie, ale nie w jednej naturze” CT c. 209, co. - „Lecz wydaje się, że brak jakiegokolwiek naturalnego działania intelektu w Chrystusie byłby czymś niestosownym. Tworzenie zaś pod wpływem intelektu czynnego umysłowych form poznawczych z wyobrażeń jest właściwością natury ludzkiej. Uważamy więc za słuszne przypisać Chrystusowi także i tę czynność”. ST III, q. 12, a. 2, co.

Zakończenie - chodzi o poznanie natury ludzkiej w jej formach - zwrócenie uwagi na ograniczoność ludzkiej wiedzy - szersze rozumienie natury ludzkiej in statu viae - w odniesieniu do Adama – chodziło o zrozumienie natury ludzkiej ustanowionej na początku - w odniesieniu do Chrystusa – chodziło o zaznaczenie przyjęcia ograniczoności ludzkiej wiedzy (władz intelektualnych)