BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Advertisements

Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ, DEMORALIZACJĄ I UZALEŻNIENIAMI ORAZ AGRESYWNYM ZACHOWANIEM Niepubliczny.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
DZIAŁANIA INTERWENCYJNE W SZKOLE Konferencja dla dyrektorów przygotowana przy współpracy ŚKO i KMP w Gliwicach kwiecień 2012.
Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
W PRZYPADKU ZAGROŻENIA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS
Wybrane procedury postępowania niepełnoletnich uczniów w szkole
Działania interwencyjne podjęte kroki
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
POSTEPOWANIE DYREKCJI SZKOŁY W PRZYPADKU UJAWNIENIA UCZNIA ZAGROŻONEGO DEMORALIAZCJĄ I PRZESTĘPCZOŚCIĄ.
UDZIAŁ POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
Alarmy i sygnały alarmowe
„Bezpieczna Szkoła- Bezpieczny Uczeń”
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
Rola i zadania koordynatora bezpieczeństwa
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
ZASADY INTERWENCJI PROFILAKTYCZNEJ
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego REALIZATOR PROJEKTU: WSPÓŁPRACA: MIASTA ŁÓDŹ
  Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Sytuacje kryzysowe w szkole
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
i bezpieczeństwa uczniów
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
„BEZPIECZNE FERIE 2014”.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Regulamin Świetlicy Szkolnej
Procedury szkolne w zakresie bezpieczeństwa w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Zielonej, Zielona , ul. 1Maja 8 Ireneusz Kramkowski   ZIELONA.
EUROPEJSKI NUMER ALARMOWY
Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi
Bezpieczne zachowanie na ulicy
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADANIA NR 3
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Gimnazjum nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Sulechowie w roku szkolnym 2014/2015 Przedmiot ewaluacji obszar I Efekty.
Działania interwencyjne podjęte kroki
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Projekt „Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń”
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
OCENA DZIAŁANIA WCPR W GORZOWIE WLKP. 16 Stycznia 2014 r.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
SZKOLENIE Z ZAKRESU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ dla Rad Pedagogicznych
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI I METODY WSPÓŁPRACY Z POLICJĄ W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ I DEMORALIZACJĄ nadkom.
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
Szkolne procedury postępowania w przypadku występowania przejawów demoralizacji i zachowań zagrażających bezpieczeństwu uczniów i nauczycieli.
EWAKUACJA SZKOŁY.
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Niepołomicach
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA W SZKOLE
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa Szkoła Podstawowa nr 13 z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Sportowymi im. Arkadego Fiedlera w Gorzowie Wlkp. Maj-Czerwiec 2019

Wejście do budynku szkoły Szkoła znajduje się na terenie ogrodzonym. W szkole znajduje się monitoring wewnętrzny. Klucze wejściowe znajdują się w stałym posiadaniu osób upoważnionych lub wydawane są zgodnie z ustalonymi przez szkołę procedurami. W szkole przy wejściu do budynku znajduje się portiernia - osoby wchodzące/wychodzące kontrolowane są przez wyznaczoną osobę dyżurującą przy wejściu.

Wejście do budynku szkoły Procedura wejścia/wyjścia 1) Uczniowie najczęściej wpuszczani są do budynku wejściem głównym. 2) Osoby z zewnątrz podlegają kontroli portiera lub osoby wyznaczonej, stosowany jest również wpis do księgi gości. często gość jest doprowadzany do celu, co uniemożliwia mu swobodne poruszanie się po placówce szkolnej.

System alarmowy Placówka posiada system alarmowy – dzwonek. Szkoła prowadzi ćwiczenia praktyczne z użyciem sygnałów alarmowych na wypadek ewakuacji.

Procedura wezwania odpowiednich służb drogą telefoniczną: System alarmowy Ewakuacja w trakcie lekcji i przerwy – zasady postępowania po ogłoszeniu alarmu w szkole Procedura wezwania odpowiednich służb drogą telefoniczną: wybranie numeru odpowiedniej służby. Po zgłoszeniu się dyżurnego operatora danej służby podanie następujących informacji: rodzaj stwierdzonego zagrożenia nazwę i adres szkoły imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję telefon kontaktowy zrealizowane dotąd działania w reakcji na zagrożenie 2) potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia i zapisanie danych przyjmującego zgłoszenie.

System alarmowy O zagrożeniu należy bezzwłocznie poinformować odpowiednie służby: Policja 997 Straż Pożarna 998 Pogotowie Ratunkowe 999 Europejski Telefon Alarmowy obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej 112 Pogotowie Energetyczne 991 Pogotowie Gazowe 992 Pogotowie Ciepłownicze 993 Pogotowie Wodno-Kanalizacyjne 994 Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego 987 Infolinia Policji (połączenie bezpłatne) 800 120 226.

System alarmowy Najważniejsze zasady, które powinien pamiętać i przestrzegać każdy uczeń z chwilą ogłoszenia alarmu w szkole słuchać i wykonywać dokładnie polecenia nauczyciela być opanowany, nie ulegać panice po przerwaniu zajęć udać się na miejsce zbiórki wraz z klasą drogą wskazywaną przez nauczyciela pomagać osobom słabszym bezwzględnie podporządkować się osobom funkcyjnym nie lekceważyć zagrożenia.

Drogi ewakuacyjne Drogi ewakuacyjne w budynku szkolnym są oznakowane. Miejscem docelowym ewakuacji jest boisko szkolne. Zbiórka na placu alarmowym służy sprawdzeniu obecności uczniów klas i ustalenia osób nieobecnych.

Agresywne zachowania ucznia w szkole Procedura postępowania na wypadek wystąpienia agresywnych zachowań w szkole Agresja fizyczna Obowiązkiem każdego pracownika szkoły, który zaobserwował atak agresji fizycznej lub został o nim poinformowany jest przerwanie tego zachowania. W razie potrzeby należy zadbać o uniemożliwienie dalszego kontaktu między uczniami Należy powiadomić pedagoga/psychologa , dyrektora szkoły, wychowawcę/ów, pielęgniarkę szkolną oraz rodziców (opiekunów prawnych) agresora i ofiary

Agresywne zachowania ucznia w szkole cd. W przypadku zagrożenia życia (stan nieprzytomny) - pielęgniarka, pedagog/psycholog lub dyrektor szkoły wzywa natychmiast karetkę pogotowia, nawet bez uzyskania zgody rodziców (opiekunów prawnych) Opiekę nad uczniem podczas udzielania pomocy medycznej, ale bez możliwości udzielenia zgody na operację, sprawuje osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły Decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmują rodzice (opiekunowie prawni) poszkodowanego Pedagog szkolny/psycholog szkolny i wychowawcy klas przeprowadzają rozmowy z rodzicami (opiekunami prawnymi) obydwu stron oraz ze sprawcą i ofiarą. Z rozmów sporządzają notatkę

Agresywne zachowania ucznia w szkole cd. Pedagog/psycholog szkolny powinien udzielić wsparcia ofierze przemocy, wskazać, jak należy rodzić sobie w kontaktach z innymi W przypadku agresji fizycznej poczucia bezpieczeństwa i wsparcia wymagają również świadkowie ataku. Należy przeprowadzić rozmowę ze świadkami przemocy, wyjaśnić im pojęcie agresji, przypomnieć normy i zasady reagowania na przemoc, ustalić działania w podobnych przypadkach W przypadku wszczynania kolejnych ataków przez agresora, z widocznymi skutkami pobicia - szkoła kieruje sprawę na policję, od postępowania której zależą dalsze losy sprawcy przemocy. Wobec agresora stosuje się konsekwencje przewidziane w statucie szkoły.

Agresywne zachowania ucznia w szkole cd. 2. Agresja słowna Należy bezzwłocznie podjąć działania mające na celu powstrzymanie i wyeliminowanie tego zjawiska Należy powiadomić wychowawcę klasy i/lub dyrektora, pedagoga /psychologa Wychowawca (pedagog lub psycholog) przeprowadza rozmowę z uczniem mającą na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia. Rozmowę z ofiarą i agresorem należy przeprowadzić osobno Wychowawca (pedagog/psycholog) przeprowadza rozmowę ze sprawcą i ofiarą w celu ustalenia okoliczności zdarzenia O zaistniałym zdarzeniu należy poinformować rodziców/opiekunów prawnych uczestników zdarzenia

Agresywne zachowania ucznia w szkole cd. Pedagog/psycholog szkolny powinien udzielić wsparcia ofierze przemocy, wskazać, jak należy rodzić sobie w kontaktach z innymi W przypadku agresji fizycznej poczucia bezpieczeństwa i wsparcia wymagają również świadkowie ataku. Należy przeprowadzić rozmowę ze świadkami przemocy, wyjaśnić im pojęcie agresji, przypomnieć normy i zasady reagowania na przemoc, ustalić działania w podobnych przypadkach W poważnych przypadkach np. uzyskania informacji o popełnieniu przestępstwa powiadamiana jest policja Wobec ucznia przejawiającego zachowania agresywne stosuje się konsekwencje przewidziane w statucie szkoły.

Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych Procedura postępowania na wypadek znalezienia w szkole substancji psychoaktywnych 1) W przypadku znalezienia podejrzanej substancji odurzającej na terenie szkoły, należy: zachować szczególne środki ostrożności zabezpieczyć substancję przed dostępem do niej uczniów oraz ew. jej zniszczeniem powiadomić dyrektora szkoły, który powiadamia policję ustalić (jeżeli to możliwe), do kogo znaleziona substancja należy przekazać policji zabezpieczoną substancję oraz informację o zaistniałej sytuacji.

Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych cd. 2) W przypadku podejrzenia ucznia o posiadanie środków odurzających należy: odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie powiadomić pedagoga/psychologa szkolnego powiadomić dyrektora szkoły, dyrektor powiadamia policję zażądać od ucznia w obecności innej osoby/pedagoga przekazania posiadanej substancji zażądać od ucznia pokazania zawartości plecaka oraz zawartości kieszeni powiadomić rodziców/prawnych opiekunów ucznia

Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych cd. poinformować rodziców o obowiązujących procedurach w szkole/placówce przeprowadzić z uczniem w obecności rodziców / opiekunów prawnych dziecka rozmowę o złamaniu obowiązującego prawa szkolnego podjąć wraz z rodzicami działania profilaktyczne w zakresie posiadania i rozprowadzania środków odurzających.

Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych cd. 3) W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia alkoholem należy: powiadomić wychowawcę klasy ucznia odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie powiadomić pedagoga/psychologa szkolnego przekazać ucznia pod opiekę pielęgniarki/pedagoga szkolnego powiadomić dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji powiadomić rodziców ucznia z prośbą o przybycie do szkoły /placówki

Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych cd. poinformować rodziców o obowiązującej w szkole procedurze postępowania na wypadek znalezienia w szkole substancji psychoaktywnych przeprowadzić rozmowę z rodzicami wskazując argumenty dla zagrożenia zdrowia, wskazać działania, instytucje mogące służyć pomocą w zaistniałej sytuacji powiadomić właściwe instytucje.

Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych cd. 4) W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia narkotykami należy: przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy poinformować pielęgniarkę/pedagoga szkolnego w momencie rozpoznania odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie przekazać ucznia pod opiekę pielęgniarki/pedagoga szkolnego poinformować dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji wezwać do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia przekazać rodzicom informację o obowiązującej procedurze postępowania

Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych cd. przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z uczniem zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu od odurzania się, wskazać działania, instytucje mogące służyć pomocą w zaistniałej sytuacji powiadomić właściwe instytucje.

Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych cd. 5) W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia „dopalaczami” należy: przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy w momencie rozpoznania odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie poinformować pedagoga/psychologa szkolnego przekazać ucznia pod opiekę pielęgniarki/pedagoga szkolnego poinformować dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji wezwać karetkę pogotowia ratunkowego wezwać do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia

Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych cd. przekazać rodzicom informację o obowiązującej procedurze postępowania przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności lub indywidualnie w celu wyciszenia emocji udzielić pomocy i zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu od odurzania się powiadomić właściwe instytucje.

Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych cd. 6) W przypadku odmowy współpracy przez rodziców: szkoła pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny lub Policję szkoła współpracuje z instytucjami w zakresie pomocy i wsparcia ucznia.

Kradzież lub wymuszenie przedmiotu znacznej wartości: Procedura postępowania na wypadek wystąpienia kradzieży lub wymuszenia przedmiotów wartościowych Osoba, która wykryła kradzież, winna bezzwłocznie powiadomić dyrektora szkoły Należy przekazać sprawcę czynu (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) pod opiekę pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły Należy zabezpieczyć dowody przestępstwa tj. przedmiotów pochodzących z kradzieży lub wymuszenia i przekazanie ich Policji

Kradzież lub wymuszenie przedmiotu znacznej wartości: cd. Należy zażądać, aby uczeń przekazał skradzioną rzecz, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni we własnej odzieży oraz przekazał inne przedmioty budzące podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną rzeczą - w obecności innej osoby, np. wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, psychologa, dyrektora lub innego pracownika szkoły We współpracy z pedagogiem szkolnym należy ustalić okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia Dyrektor szkoły winien wezwać rodziców (opiekunów prawnych) sprawcy i przeprowadzić rozmowy z uczniem w ich obecności. Należy sporządzić notatkę z tej rozmowy podpisaną przez rodziców Należy powiadomić Policję.

Instytucje, do których można się zgłosić o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wychowawczej np. Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych Adres Czereśniowa 4, Telefon 95 732 07 36 Gorzowskie Centrum Pomocy Rodzinie Adres Walczaka 42, Telefon 95 715 13 60 Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Adres Okrzei 39, Telefon 95 721 41 60 Monar. Ośrodek Profilaktyki i Wczesnej Terapii Adres Ogińskiego 43, Telefon 95 736 71 71 Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii. Oddział Terenowy Adres Okrzei 42, Telefon 95 723 19 99 Para Familia. Instytut zdrowia psychicznego Adres Walczaka 12, Telefon 884 701 676 Policja Lekarz rodzinny

Dziękujmy za uwagę