Depresja u dzieci i młodzieży. Przyczyny, objawy, skutki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Schizofrenia w okresie dorastania. Epidemiologia  na schizofrenię choruje 1% populacji  typowy wiek zachorowania  mężczyźni lat  kobiety
Advertisements

Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opiekun osób starszych
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”
Monitorowanie zachowań ryzykownych wśród uczniów szkół podstawowych. PROGRAM „BEZPIECZNI OD PODSTAW” JAKO PRZYKŁAD ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH SKIEROWANYCH.
Program ZDROWIE – MŁODOŚĆ - TRZEŹWOŚĆ r. – r. Dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy specjalistycznej NASZA WYSPA oraz uczniów Zespołu.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Czyli często nieuzasadniony strach.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
UZALEŻNIENIA NIKOTYNIZM Opracowała Angelika Kowalska w oparciu o poradnik Jak rzucić palenie. Profesor Zatoński radzi, Wydanie XV, W. Zatoński, Medycyna.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
Dr Edyta Kowalczyk - Boroń
Światowy Dzień Zdrowia
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
Stalking.
Bezpieczne korzystanie z gier komputerowych i Internetu
Jak radzić sobie z uzależnieniem ?
DEPRESJA.
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Światowy Dzień Rzucania Palenia
ALKOHOLIZM.
Młodzież a Narkotyki Rozpoznanie zjawiska narkomanii wśród młodzieży Tarnobrzeskiej Konferencja Maria Nagaba - Wójcik.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Moje szczęście.
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
Jak wspierać rodziców małych dzieci w wychowaniu bez przemocy – doświadczenia Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Renata Szredzińska Warszawa, 30 listopada.
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
6-LATEK W SZKOLE.
Depresja wieku młodzieńczego
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Program profilaktyczno-wychowawczy
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
Cukrzyca typu 1.
Metody radzenia sobie ze stresem
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Współczesne kierunki polityki społecznej
Nie byłoby problemu SMOGU,
Zapis prezentacji:

Depresja u dzieci i młodzieży. Przyczyny, objawy, skutki dr Aleksandra Piotrowska Uniwersytet Warszawski

Początki badań nad depresją dzieci: 1946 r. – Spitz opisał zespół depresji dziecięcej (podobny do depresji dorosłych), obejmujący: Spowolniony rozwój Smutek, płacz Ograniczenie ruchów, bezruch Apatię

Epidemiologia : Duża (rosnąca) częstość występowania – zmaga się z nią ok. 3 - 4% populacji (ale ok. 50% nie trafi nigdy do lekarza) Epizody depresji występują częściej u osób z wyższym wykształceniem i mieszkańców miast Częstsze występowanie zaburzeń depresyjnych u młodzieży (2-15%) niż u dzieci przed okresem dorastania (0,2-2% - ale ryzyko zaniżenia liczby)

Epidemiologia – c.d.: U dzieci przedszkolnych (powyżej 2 r.ż.) stwierdzana jest u 1% populacji Wśród dzieci w wieku 6 – 12 lat dotyka 2% osób W okresie dzieciństwa występuje nieco częściej u chłopców, ale w okresie adolescencji u dziewcząt (nawet dwukrotnie częściej). Co piąty 18-latek przeszedł przynajmniej jeden epizod depresji

Diagnozowanie epizodu depresji (wg. ICD 10): Objawy podstawowe: 1. Obniżony nastrój 2. Utrata zainteresowań i zdolności radowania się 3. Zmniejszenie energii, wzmożona męczliwość, zmniejszona aktywność Objawy dodatkowe: Osłabienie koncentracji i uwagi Niska samoocena i mała wiara w siebie Poczucie winy i małej wartości

Diagnozowanie – c.d. : 4. Pesymistyczne, czarne widzenie przyszłości 5. Myśli i czyny samobójcze 6. Zaburzenia snu 7. Zmniejszony apetyt Epizod depresji stwierdza się przy wystąpieniu: - co najmniej 2 objawów podstawowych - co najmniej 2 objawów dodatkowych - utrzymywania się objawów co najmniej 2 tyg. (przy dużym nasileniu i narastaniu – krócej)

Obraz depresji dzieci i młodzieży: Brak różnic w stosunku do depresji dorosłych (spełnia kryteria diagnost. DSM-IV i ICD-10) Wyjątek to często stwierdzana drażliwość jako objaw podstawowy zamiast obniżenia nastroju Stwierdzane są zaburzenia afektywne, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia somatogenne albo posttraumatyczne Forma - pojedynczy epizod dużej depresji lub charakter przewlekły, nawracający; dystymia

Dystymia a depresja: Dystymia tzw. depresja nerwicowa, typ depresji charakteryzujący się przewlekłym (min. rok) obniżeniem nastroju, łagodniejszym niż w depresji endogennej Zazwyczaj jest nierozpoznawana i nieleczona, traktowana jako cecha osobowości Głównym objawem dystymii u dzieci i młodzieży może być nie smutek, a poirytowanie i niechęć do działania

Przejawy depresji u dzieci: Nastrój często drażliwy (a nie depresyjny), łatwe wpadanie w złość, demonstrowanie wrogości wobec otoczenia, niechęć kontaktu Anhedonia, zanik odczuwania radości Skargi na mało sprecyzowane dolegliwości fizyczne, somatyczne Poczucie zniechęcenia, zanik podejmowania dotychczasowych aktywności, zabaw, hobby

Nietypowe przejawy depresji u dzieci: Zachowania agresywne, destrukcyjne, autodestrukcyjne (np. samookaleczenia) Cofanie się w rozwoju (pogorszenie mowy, nawrót moczenia się) Silne objawy somatyczne (np. zmniejszenie apetytu, bóle brzucha, duszności) Zaburzenia koncentracji uwagi, trudności z zapamiętywaniem – pogorszenie w nauce Częste błędne diagnozy (ADHD?)

Przejawy depresji u młodzieży: Zmiana nastroju – smutek, rozdrażnienie, lęk Odmowa podejmowania codziennych czynności Depresyjne myślenie („życie nie jest wiele warte”), pesymizm, niska samoocena Zniekształcone reprezentacje myślowe Poczucie bycia niepotrzebnym, bezużytecznym, myśli samobójcze Nadmierna reakcja na krytykę (rozpacz lub silna złość)

Przejawy depresji u młodzieży - c.d: Wyraźna zmiana zachowania (a nie reakcje somatyczne – jak u dzieci) Charakterystyczna triada poznawcza (wg. Aarona Becka): Negatywne myśli dotyczące otoczenia („wszystko jest bez sensu”) Pesymizm dotyczący przyszłości („nie mam żadnych szans na ułożenie sobie życia”) Niekorzystny obraz siebie („jestem do niczego”)

Anhedonia jako ważny przejaw depresji u młodzieży: Istota anhedonii – brak lub utrata zdolności do przeżywania przyjemności i radości Brak odczuwania radości z tego, co do tej pory było jej źródłem (hobby, spotkania z kolegami) Brak spontaniczności w wyrażaniu emocji – radości czy złości Przygaszone, „zszarzałe” stany emocjonalne (nawet złość i gniew)

Przejawy atypowe: Hipersomnia - występowanie senności mimo przespania nocy, przedłużanie się snu – lub trudności z zasypianiem, wybudzanie się nocą Nadmierny apetyt, wzrost masy ciała Kłopoty z koncentracją i zapamiętywaniem Pobudzenie psychomotoryczne Działania autoagresywne (samookaleczenia) Nadmierne podejmowanie pewnych czynności (gry komputerowe, oglądanie telewizji)

Przyczyny depresji dzieci i młodzieży: Rozwój depresji to wynik współdziałania wielu czynników biologicznych, psychologicznych, społecznych i środowiskowych Znaczenie mają wchodzące ze sobą w liczne interakcje: czynniki predysponujące, wyzwalające podtrzymujące

Czynniki predysponujące: Osobiste Podatność genetyczna, zaburzenia nastroju występujące w rodzinie, przebyte we wczesnym dzieciństwie choroby Indywidualne właściwości psychologiczne Środowiskowe Niekorzystny, pozabezpieczny styl przywiązania Problemy w relacjach z rodzicami Dezorganizacja życia rodzinnego Niski status społeczny, złe warunki socjalne

Czynniki wyzwalające: Aktualne krytyczne wydarzenia w życiu: Utrata osoby znaczącej Trudności w kontaktach z rodzicami, rówieśnikami Nadużywanie substancji psychoaktywnych Zmiana środowiska Niepowodzenia szkolne, brak wsparcia szkoły Doświadczanie przemocy w domu czy w szkole Blokowanie przez rodziców procesu separacji i indywiduacji adolescenta

Czynniki podtrzymujące: Wymienione jako czynniki predysponujące i wyzwalające mają także znaczenie czynników podtrzymujących zaburzenie, bo: nasilają utrwalają objawy depresyjne u dzieci i młodzieży

Skutki depresji dzieci i młodzieży: Negatywne konsekwencje dla dalszego rozwoju dziecka, dla funkcjonowania rodzinnego, społecznego i szkolnego (słabe wyniki w nauce – konflikty w rodzicami – niska samoocena - kłopoty w relacjach rówieśniczych itp.) Zwiększone ryzyko samobójstwa, uzależnień, problemów ze zdrowiem Gorsze funkcjonowanie w wieku dojrzałym (w pracy, trwałe trudności interpersonalne)

Metody leczenia: Oddziaływania niefarmakologiczne: Psychoedukacja dziecka i jego opiekunów Psychoterapia Indywidualna Grupowa Rodzinna Farmakoterapia (gdy objawy są bardzo nasilone, a sama psychoterapia nie skutkuje)