Reguły racjonalnej dyskusji i „Erystyka” Schopenhauera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Logika i argumentacja dla prawników
Advertisements

TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Piłka Siatkowa Wykonał: Filip Babiec. Ogólne Informacje Podstawowe zasady Urządzenia i sprzęt Zawodnicy Podstawowe błędy Podział boiska Dalej  Dalej.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
LMN dla Państwowej Straży Pożarnej. Powołanie zespołu Zarządzeniem nr 8 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 27 lutego 2006 r. został powołany.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
1 Pomyślne zarządzanie projektami z zastosowaniem metody PCM przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju Inicjatywy Wspólnotowej Equal Bartosz Grucza – Szkoła Główna.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
MODUŁ 4 TEMAT 2 POZIOM 2 Reagowanie na zmianę. CELE SZKOLENIA: Poznasz różnicę pomiędzy nastawieniem, gdy jesteś „w” lub „poza pudełkiem”, Zrozumiesz,
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Normalizacja. Dlaczego uczeń musi o niej wiedzieć ? Zespół Szkół Mechanicznych Centrum Kształcenia Praktycznego Nr 2 im Św. Józefa w Białymstoku Szymon.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Jak zaliczyć wykład: Dobrzy żołnierze, dobrzy aktorzy – kształtowanie swojego wizerunku w pracy? dr Aleksandra Spik.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Autorzy Mateusz Stępień Maciek Dziankowski Norbert Jakubiak.
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 3 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
„Czy każdemu z nas jest bliska ochrona środowiska?”
Zadanie 4. Treść zadania Oto początkowy fragment pewnego nieskończonego ciągu liczbowego: Jego kolejne wyrazy powstają zgodnie z.
Dowodzenie twierdzeń Autor: Patryk Kostrzewski. Dowodzenie twierdzeń pozwala stwierdzić prawdziwość twierdzenia. W tym celu przeprowadza się rozumowanie.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Logika dla prawników.
Umiemy powiedzieć NIE ! Czyli wskazówki dla każdego z Was.
Wykład I: Pytania o logikę
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
13. W stronę efektywnej komunikacji…
Elementy retoryki i erystyki
Logika dla prawników Podział logiczny.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
Charakterystyka prawoznawstwa
Dlaczego spory bioetyczne nie wygasną
Norma prawna.
ORGANIZACJA.
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Dlaczego trzeba się uczyć?
Prawo finansów publicznych
Stosowanie prawa.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Ludność polska pod okupacją niemiecką i radziecką.
Zachowanie.
BUDDYZM.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Podstawy prawa cywilnego
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
SWOBODA UMÓW.
PODZIAŁ LOGICZNY KLASYFIKACJE TYPOLOGIE
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
Wielka Oszcz w Plusie Kategoria: INNOWACYJNE WYKORZYSTANIE MEDIÓW DRUKOWANYCH Podkategoria: Innowacyjne wykorzystanie prasy tradycyjnej (wydania drukowane.
Argument z konsekwencji – odwołanie do negatywnych/pozytywnych konsekwencji jakiegoś zjawiska/faktu/działania Wprowadzenie kary śmierci z pewnością może.
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce
ćwiczenia 1 mgr Barbara Zyzda
Komunikacja Interpersonalna
Prezentacja informacji w biznesie
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Kultura – sztuka w okresie międzywojennym
dr Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz
Zapis prezentacji:

Reguły racjonalnej dyskusji i „Erystyka” Schopenhauera Logika dla prawników

Reguły racjonalnej dyskusji

Rodzaje dyskusji Dyskusja jako współpraca Dyskusja jako walka

Reguły racjonalnej dyskusji Swobody wypowiedzi Odpowiedzialności za głoszone poglądy Uczciwości wobec stanowiska rozmówcy Trzymania się meritum sprawy Reguła stosowania poprawnych schematów argumentacyjnych*

„Erystyka” Schopenhauera

Logika Nauka o prawach myślenia Charakter aprioryczny Celem obiektywna prawda*

Dialektyka erystyczna Sztuka dyskutowania per fas et nefas Charakter aposterioryczny Celem wygrana w sporze

Sofistyka Przeprowadzanie dowodu błędnych twierdzeń

Ćwiczenie Sposoby: 1-3, 6, 8, 12, 13, 17, 18, 19, 23, 24, 27, 29, 36, 37, 38 a nazwy sofizmatów z podręcznika

Pytania Czy występujące w rzeczywistym świecie dyskusje można przypisać do „dyskusji jako współpracy” albo „dyskusji jako walki” i osiągnąć w ten sposób podział logiczny? Czy da się przypisać wszystkie sofizmaty do naruszeń odpowiednich reguł racjonalnej dyskusji zgodnie z zasadami przeprowadzania podziału logicznego? Jaka jest relacja pomiędzy słomianą kukłą a ignoratio elenchi? Jakie znane ci sofizmaty potencjalnie „mieszczą się” w dywersji?

Literatura Gromski W., Jabłoński P., Kaczor J., Paździora M., Pichlak M., Warsztaty prawnicze. Logika praktyczna z elementami argumentacji prawniczej, 2016. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów (dowolne wydanie, ss. ok.100).