Libertarianizm, socliberalizm, komunitaryzm, John Rawles

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprawiedliwy podział, H. Young
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Liberalizm.
Teoria krytyczna.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Podstawy wiedzy ekonomicznej
„ Sprawiedliwy podział”
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny JERZY WILKIN
na podstawie książki H.Peyton Young’a
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
OGRANICZENIE BUDŻETOWE
Przygotował Witold Przychoda
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Metodologia ekonomii Zajęcia 5 SPRAWIEDLIWOŚĆ JAKO KATEGORIA EKONOMICZNA Na podstawie: H.P. Young Sprawiedliwy podział rozdział 1. Anna Przygódzka WNE.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Rola państwa w gospodarce
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Ekonomia a ekonomia polityczna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Charakterystyka finansów publicznych
Filozofia polityki 3. Egzystencjalizm
Filozofia polityki 2.
Ideologia, krytyka ideologii
Fundacja jako rodzaj organizacji
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
7 zasad Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
o roli państwa w gospodarce
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Przyrzeczenie harcerskie
według książki H. P. Young „Sprawiedliwy podział”
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Demokracja.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
John Maynard Keynes.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
EFEKTYWNOŚĆ A SPRAWIEDLIWOŚĆ jako problem ekonomiczny Jak prawda w systemach wiedzy, tak sprawiedliwość jest pierwszą cnotą społecznych instytucji. Teorię.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Etyka Patrycja Zalewska.
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Prawa dziecka.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
Temat: Ingerować, czy nie? Ile państwa w gospodarce.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Konkurencja a polityka konkurencji
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Prawo jako fakt ekonomiczny
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Etyka zawodów prawniczych
Zasada lojalności.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Zasada lojalności.
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
mgr Małgorzata J. Januszewska
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Libertarianizm, socliberalizm, komunitaryzm, John Rawles

Socliberalizm Socliberalizm, liberalizm socjalny, liberalizm społeczny, ,,Nowy liberalizm” Twórca: Leonard Hobhouse Podstawy koncepcji: Krytyka leseferyzmu; Ochrona pracownika, jako słabszej strony umowy; System powszechnej oświaty oraz pomocy dla ubogich; państwo miało zapewniać równy start; Wolność: konieczność dla społeczeństwa, interes społeczny to uzupełnienie wolności indywidualnej; Państwo ma walczyć z nierównościami społecznymi.

John Maynard Keynes Najważniejsza praca Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza Koncepcja Welfare state – państwo dobrobytu Rynek Rynek nie jest niezawodny Konieczne jest korygowanie decyzji jednostek gospodarujących Odpowiedź na kryzys Należy pobudzić inwestycje – aktywna rola państwa Należy pobudzać konsumpcję Narzędzia: Podatki, Wydatki budżetowe; Stopa redyskontowa, rezerwa obowiązkowa, emisja pieniądza – zapewnienie tanich kredytów Opieka państwa ,,od kołyski aż po grób”

Keynesizm (wg. Libertarian)

Libertarianizm Powstały w USA jako reakcja przeciwko socliberalizmowi; zarzut odejścia od ideałów liberalnych. Wyraz chęci powrotu do klasycznych koncepcji liberalnych Ideologia bardziej radykalna niż liberalizm (granica nie jest jasna), często promuje zupełną likwidację państwa (anarchokapitalizm). Minarchizm – znaczące ograniczenie roli państwa do minimum.

Aksjomaty i zasady libertarianizmu 1. Aksjomat o nieagresji Każdy przymus jest z definicji zły, negatywnie wartościowany etycznie, niesłuszny. Wszystkie transakcje muszą być oparte na dobrowolności stron. 2. Aksjomat samoposiadania Człowiek ma absolutne prawo do dysponowania swoim ciałem i rozporządzania swoim życiem. 3. Prawo pierwotnego zawłaszczenia Człowiek ma absolutne prawo do sprawiedliwie zawłaszczonych rzeczy. Inne istotne kwestie: Wiara w wolny rynek jako najlepszy regulator dystrybucji dóbr ,,Nie ma przestępstwa bez ofiary” Aksjomaty i zasady libertarianizmu

Koncepcja sprawiedliwości u libertarian Autor: Robert Nozick Tzw. Koncepcja sprawiedliwości transakcyjnej Sprawiedliwa dystrybucja to po prostu każdy rezultat dobrowolnej wymiany między jednostkami. Wszystko, co zostało sprawiedliwie nabyte, może być przedmiotem transferu; Pierwotne nabycie jest sprawiedliwe; Nieprawomocność tytułu własności, wyklucza prawomocność transakcji. Zasada kompensacji, naprawy krzywd: w przypadku gdy zasada 2 lub 3 zostały pogwałcone, możemy domagać się rekompensaty, odszkodowania. Państwo – tylko minimalne, ograniczone do wąskiej funkcji ochrony przeciwko gwałtowi, kradzieży, oszustwu, narzucaniu zobowiązań. Pierwotne uwłaszczenie: problem siły. Zawłaszczenie za pomocą siły jest prawomocne jeżeli pozostawia innym odpowiednią ilość dóbr, która nie pogarsza sytuacji nikogo innego. Czasem objęcie dobra wspólnego własnością prywatną opłaca się wszystkim.

Teoria sprawiedliwości Johna Rawlesa Zasada ogólna: Wszelkie pierwotne dobra społeczne: wolności szanse, dochód i bogactwo, mają być rozdzielane równo, chyba, że nierówna dystrybucja jest z korzyścią dla najmniej uprzywilejowanych Zasada maksyminu: jednostki, nic nie wiedząc o swoim położeniu, opowiadają się za takim układem, w którym najgorsza pozycja, w której mogłyby się znaleźć, byłaby najkorzystniejsza. Teoria sprawiedliwości Johna Rawlesa

Koncepcja sprawiedliwości Johna Rawlesa Usuwamy tylko te nierówności, które kogoś krzywdzą, a nie wszystkie. Zasada 1: Każda osoba powinna mieć równe prawo do jak najszerszego całościowego systemu równych, podstawowych wolności, dającego się pogodzić z podobnym systemem dla wszystkich. Zasada 2: Nierównosci społeczne i ekonomiczne mają być tak ułożone, by: Były z największa korzyścią dla najbardziej upośledzonych i JEDNOCZEŚNIE Były związane z dostępnością urzędów i stanowisk dla wszystkich, w warunkach autentycznej równości szans. Priorytet wolności: (Pierwsza zasada priorytetu): zasady sprawiedliwości maja być zestawiane w porządku linearnym, tj. wolność może być ograniczana jedynie w imię wolności. Druga zasada priorytetu: druga zasada ma pierwszeństwo wobec zasady efektywności i wobec zasady maksymalizowania sumy korzyści, a zasada równych szans ma pierwszeństwo wobec zasady dyferencji.

Nurt stanowiący odpowiedź na liberalizm, koncepcje Johna Rawlsa. Nie tworzy spójnej doktryny. Podkreśla znaczenie wspólnoty i zakorzenienia w niej jednostki. Twórca: Michael Sandel Komunitaryzm

Krytyka liberalizmu Liberalizm błędnie uznaje się za ideologię uniwersalną, podczas gdy w praktyce dobra te zostały wywiedzione z aksjologii konkretnej kultury – zachodniej. Nie można utrzymać wizji społeczeństwa opartego na koncepcji dobra, które nie jest zakorzenione we wspólnocie i nie jest w niej identyfikowane jako służące jej członkom. Liberałowie uważają, że człowiek jest różny od wartości, które wyznaje, uprzedni wobec nich, dowolnie je wybiera. Komunitaryści: Człowiek nie istnieje poza społeczeństwem, poza wspólnotą. Podmiot radykalnie usytuowany: nie jest uprzedni wobec wartości, które wyznaje, lecz to one decydują o tym, kim jest. Krytyka liberalnego społeczeństwa: egoistycznej rywalizacji, zanik wartości moralnych, permisywizm, fakt istnienia grup społecznych, którym nie powiodło się na liberalnym rynku, a które są poddane wykluczeniu, upadek etosu służby i społeczeństwa obywatelskiego, szalejący konsumpcjonizm etc. Krytyka atomizacji społeczeństwa.

Antyliberalny nurt we współczesnej anglosaskiej filozofii politycznej powstały w latach 80. XX w., afirmujący wspólnotę jako niezbędną do osiągnięcia przez jednostkę wymiaru moralnego i zakorzenienia; Sama wolność negatywna nie wystarczy, należy także człowieka wyedukowac: metafora lasu. ,, gdyby nie pewne zasady i zwyczaje, których jednostka nie kreuje, lecz odkrywa - takie jak np. maniery przy stole albo zasady wymowy (pronunciation norms) pozwalające jednostce "orientować się w przestrzeni moralnej" - wszyscy bylibyśmy zagubionymi wędrowcami.”  Etyka społeczna "nie może być zawieszona w próżni” Koncepcja dobra substancjalnego, materialnego - a nie proceduralnego, formalnego. Dobro substancjalne to podzielany przez konkretną wspólnotę system wartości, zaangażowanie w sprawy zbiorowości, "współpraca niezależna od intencji, zamierzeń i celów”. Proceduralnie rozumiane dobro wspólne polega na indywidualnym dążeniu do własnych celów przez jednostki, o ile da się pogodzić z dążeniem do celu przez inne jednostki. "Tym, co odgrywa tu kluczową rolę, są procedury podejmowania decyzji i właśnie dlatego pragnę tę odmianę liberalnej teorii określać mianem "proceduralnej„ Komunitaryzm