„Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Kołobrzeg 14 marzec 2013 r. LGR w przyszłym okresie programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Rozwój lokalny z udziałem lokalnej społeczności RPO WKP
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Rola LSR we wdrażaniu podejścia LEADER w nowej perspektywie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Aktualizacja Strategii Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Chełmno Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Chełmnie 15 czerwiec 2016r, godz. 17:00.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność
Rozwój Lokalny Kierowany Przez Społeczność
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
„Aktualny stan wdrażania podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Europejskiego Funduszu Społecznego
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
System oceny projektów w ramach RPO WP
Europejskiego Funduszu Społecznego
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Seminarium informacyjne Koncepcja wdrażania przedsięwzięcia 1. 1
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wdrażanie instrumentu RLKS w województwie podlaskim.
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

„Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność” Instrument „Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność” w Województwie Kujawsko-Pomorskim

Uroczyste podpisanie umów o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność odbyło się 19 maja 2016 r.

Lokalne Grupy Działania z Obszaru Województwa Kujawsko-pomorskiego

Finansowanie Lokalnych Strategii Rozwoju 18 EFRROW, EFS, EFRR 7 EFS 1 EFRROW 1 EFMiR 1 EFRROW, EFS, EFRR, EFMR Wartość pojedynczej umowy ramowej 3,5 – 33 mln zł. EFRROW – Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich EFS – Europejski Fundusz Społeczny EFRR – Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego EFMR – Europejski Fundusz Morski i Rybacki

Oś 11 RPO WK-P Europejski Fundusz Społeczny - 29 682 237,23 € W województwie kujawsko-pomorskim RLKS realizowany jest w formule bezpośredniej (polegającej na możliwości realizacji wielofunduszowych LSR finansowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, PO RYBY 2014-2020 oraz RPO WK-P 2014-2020) Program Operacyjny Rybactwo i Morze na lata 2014-2020 - 3 000 000,00 € Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - 42 532 717,50 € Oś 11 RPO WK-P Europejski Fundusz Społeczny - 29 682 237,23 € Oś 7 RPO WK-P Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego - 33 576 777,19 €

OBSZARY WSPARCIA W RAMACH RLKS - RPO Środki z RPO mogą być przeznaczone na: EFRR: działania rewitalizacyjne, tworzenie inkubatorów przedsiębiorczości, rozwój istniejących przedsiębiorstw; EFS: wdrożenia rozwiązań o charakterze środowiskowym (kluby: samopomocy, młodzieżowe, pracy; świetlice środowiskowe) oraz działania animacyjne (budowa i rozwój lokalnych partnerstw publiczno-społecznych na rzecz tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw społecznych).

Audyt wewnętrzny-analiza systemu RPO Zapis art. 9 ust. 1 pkt. 2 ustawy wdrożeniowej stanowi, że w przypadku RPO Instytucją Zarządzającą jest Zarząd Województwa. Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy RLKS zadania określone w ustawie wykonuje Zarząd Województwa jako Instytucja Zarządzająca. Funkcje instytucji zarządzającej zostały określone w art. 125 rozporządzenia ogólnego. Kompetencje i odpowiedzialność IZ wskazano w art. 9 ustawy wdrożeniowej. Delegacja odpowiedzialności i uprawnień dokonana została na gruncie regulacji wewnętrznych. Zarząd Województwa Kujawsko - Pomorskiego na poziomie struktury organizacyjnej Urzędu Marszałkowskiego na mocy uchwały określił odpowiedzialność za realizację zadań w obszarze RLKS. Uszczegółowienie delegacji zadań i odpowiedzialności dokonano na mocy zarządzeń Marszałka Województwa w regulaminach wewnętrznych poszczególnych departamentów UM. W systemie zarządzania i kontroli RPO, delegacji uprawnień i odpowiedzialności, dokonano na gruncie dokumentu OFiP i IW. Analiza zapisów wyżej wymienionych dokumentów wskazuje, że w ramach: - DFE w sposób bezpośredni wskazano dwie komórki organizacyjne zaangażowane we wdrażanie instrumentu RLKS. - EFRR wskazano w sposób bezpośredni jedną komórkę organizacyjną Biuro Oceny Projektów RLKS – EFRR, - EFS wskazano w sposób bezpośredni jedną komórkę organizacyjną Biuro Oceny Projektów RLKS. - wskazano w sposób bezpośredni jedną komórkę organizacyjną Wydział Koordynacji RLKS. Odpowiedzialność za monitoring rzeczowy i finansowy wykonania wskaźników osi 7 i 11 została przypisania na poziomie struktury organizacyjnej do Biura Monitoringu i Sprawozdawczości RPO funkcjonującego w Wydziale Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym.

Umowa ramowa Zarząd Województwa LGD Lokalne kryteria wyboru Umowa cywilno-prawna LGD Umowa ramowa Lokalne kryteria wyboru Kryteria zgodności operacji z EFSI Wskaźniki z LSR Procedury uzgodnienie zmian opiniowanie sprawdzenie monitoring Wydział koordynacji RLKS w uzgodnieniu z departamentami wdrażającymi poszczególne fundusze

Umowy ramowe Nadzór nad LGD Uzgadnianie naborów wniosków* Kontrole LGD* Umowy ramowe Wydział koordynacji RLKS *w uzgodnieniu z departamentami wdrażającymi poszczególne fundusze Organizowanie szkoleń* Analiza sprawozdań Monitorowanie postępu realizacji LSR*

Wdrażanie operacji – projekty „inne” ogłoszenie konkursu Wydział koordynacji RLKS analiza procesu wyboru operacji Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich/Wydział koordynacji RLKS akceptacja procesu wyboru operacji EFS EFRR EFRROW EFMiR Departamenty wdrażające poszczególne EFSI Umowa z beneficjentem i rozlicznie projektu Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Monitorowanie postępu rzeczowo-finansowego LSR

Wdrażanie operacji – projekty grantowe EFS EFRROW EFMiR Wezwanie do złożenia wniosku Aktualizacja procedur Podpisanie umowy pomiędzy ZW a LGD Ogłoszenie przez LGD naboru na granty Zaproszenie do składania grantów Złożenie wniosków przez grantobiorców Kontraktacja środków z grantobiorcami Podpisanie umowy pomiędzy ZW a LGD Aktualizacja procedur Złożenie wniosku o płatność Złożenie wniosku o płatność

Koszty bieżące i animacja Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Departament Spraw Społecznych, Wdrażania EFS i Zdrowia Fundusz wiodący EFFROW Fundusz wiodący EFMiR Fundusz wiodący EFS

Protesty LGD (autokorekta) Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Departament Funduszy Europejskich EFRROW EFMiR EFS EFRR

V V V V V V V V V V Procedury oceny i wyboru operacji Ustawa o RLKS V Ustawa o stowarzyszeniach V Zgodność ze statutem LGD V Poradnik dla LGD Zgodność z regulaminami LGD, dokumentami wew. Procedury oceny i wyboru operacji V V Ustawa o EFMiR V Ustawa o EFRROW V Rozporządzenie PE 1303/2013 V Wytyczne MRiRW V Tzw. Ustawa wdrożeniowa

TRUDNOŚCI W REALIZACJI RLKS - RPO przyzwyczajenia z innych funduszy - każdy z funduszy jest wdrażany w odmienny sposób, co przy wielofunduszowości jest znacznym utrudnieniem dla LGD, brak regulacji prawnych, uwzględniających wielofunduszowość LSR, brak możliwości skorzystania z dobrych praktyk i doświadczeń z wcześniejszych okresów – EFRR i EFS jako laboratorium doświadczalne dla LGD, zaburzony system oddolności – zaburzona logika programowania (RPO, później LSR, a na samym końcu pozostałe dokumenty jak LPR/GPR wymuszają na LGD wpisywanie się w powstałe już ramy, a nie realizację oddolnych inicjatyw), zbyt duży udział sektora publicznego - dotychczasowe proporcje udziału poszczególnych sektorów – zwłaszcza publicznego - powoduje, że często rozwój lokalny nie jest kierowany przez społeczność, a przez lokalne samorządy

TRUDNOŚCI W REALIZACJI RLKS - PROW uznawanie wyższości polityki spójności nad WPR w oparciu o argument finansowy, brak regulacji prawnych, uwzględniających wielofunduszowość LSR, w szczególności z zakresie realizacji wytycznych MRiRW np. w zakresie kontroli, ujednolicenia podejścia czy funduszu wiodącego Rozbieżność zadań w zakresie roli Zarządu Województwa (IZ/IP) brak chęci skorzystania z dobrych praktyk wypracowanych w ramach PROW 2007-2013, zaburzony system oddolności – zaburzona logika programowania (RPO, później LSR, a na samym końcu pozostałe dokumenty jak LPR/GPR wymuszają na LGD wpisywanie się w powstałe już ramy, a nie realizację oddolnych inicjatyw), Brak spójności w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji poszczególnych komórek zaangażowanych w procesy RLKS - czynnik ludzki !!! Brak systemu do obsługi elektronicznej wniosków i monitoringu w PROW, a co za tym idzie niekompatybilność z systemem SL

Dziękuję za Uwagę