Metody radzenia sobie ze stresem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Agnieszka Trela doktorantka psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Czyli często nieuzasadniony strach.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Co to jest jakość? Rozumienie, definiowanie i ocena jakości.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Mateusz Polaszewski IaG Żródła:Wikipedia,Encyklopedia PWN,strona handel-emisjami.pl.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
SAMOPOZNANIE Lider projektu: Województwo Małopolskie
Aktywny RODZIC.
Stres: człowiek – zespół-organizacja
AKTA STAŁE Wykaz aktów prawnych
Światowy Dzień Rzucania Palenia
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Wprowadzenie do ekonomii
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Podstawy prawa cywilnego
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Psychologia kryzysu Wykład IV Kryzys jako sytuacja stresowa
Przedszkole Promujące Zdrowie
Wykład 1 Przedmiot psychologii
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Natascha Gormanns-Bieker Pedagog Biznesu M.A.
STRES PRZEDEGZAMINACYJNY
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Wykłady Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Psychologia w zarządzaniu
Aktywny RODZIC.
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Czynniki psychologiczne modulujące stres
Metody radzenia sobie ze stresem
Czynniki psychologiczne modulujące stres
STRES The greatest weapon against stress is our ability to choose one thought over another. William James.
Zapis prezentacji:

Metody radzenia sobie ze stresem Wykłady Jolanta Babiak Semestr letni 2018/2019

Warunki zaliczenia TEST – ostatnie zajęcia 18 czerwca, 2019 Próg zaliczenia – 60 pkt. 93 – 100: bdb 85 – 92: dob+ 78 – 84: dob 71 – 77: dost+ 60 – 70: dost Poniżej 60: ndst

TEMATY WYKŁADÓW Pojęcie stresu w życiu człowieka Modele stresu psychologicznego Bilogiczne i psychologiczne uwarunkowania stresu Typologia reakcji stresowych Indywidualne i społeczne skutki przeżywania stresu Zarządzanie stresem jednostki Stres zawodowy i jego konsekwencje Zarządzanie stresem w organizacji

Pojęcie stresu Stres psychologiczny stanowi nieodłączny atrybut emocji Reakcje stresowe – znaczenie jakie osoba nadaje czynnikowi szkodliwemu czyli stresorowi (subiektywny charakter oceny poznawczej) Stres – bodziec, sytuacja lub wydarzenie o określonych właściwościach (sytuacja trudna, deprywacja potrzeb) Stres – reakcje emocjonalne człowieka, doświadczane jako określone przeżycie, najczęściej o treści lękowej Stres – relacja między czynnikami zewnętrznymi a właściwościami jednostki (procesy wewnętrzne) Złożony zespół zmian obejmujących: Pobudzenie fizjologiczne Odczucia Procesy poznawcze Reakcje behawioralne Pojawiające się w odpowiedzi na sytacje postrzegane jako ważne dla jednostki

Stres w ujęciu Strelau’a (1996) „Stan, który charakteryzowany jest przez silne emocje negatywne, takie jak strach, lęk, złość, wrogość, a także inne stany emocjonalne wywołujące dystres oraz sprzężone z nimi zmiany fizjologiczne i biochemiczne, ewidentnie przekraczające bazalny poziom aktywacji” (s. 92) Powodem tego stanu jest brak równowagi między obiektywnymi i subiektywnymi wymaganiami a obiektywnymi i subiektywnymi możliwościami ich spełnienia przez jednostkę

Przyczyny stresu – podstawowe rozróżnienie Dramatyczne wydarzenia o rozmiarach katastrof, obejmujące całe grupy (katastrofy naturalne, wojny, katastrofy komunikacyjne, ataki terrorystyczne: atakują najbardziej podstawowe wartości człowieka jak życie i schronienie, często przychodzą bez ostrzeżenia, pozostawiają potężny ślad Poważne wyzwania i zagrożenia dotyczące jednostek lub kilku osób Odejście osoby bliskiej: śmierć, rozwód Kara więzienia Zawarcie związku małżeńskiego, nowy członek w rodzinie, wyjazd na wakacje Drobne codzienne utrapienia Niemożność znalezienia potrzebnej rzeczy Nieporozumienia rodzinne Nieprzyjemne spotkanie

Radzenie sobie ze stresem O skutkach konfrontacji stresowej bardziej decyduje radzenie sobie ze stresem niż obiektywne działanie stresora Ludzie różnią się ze względu na nawykowy sposób radzenia sobie w sytuacjach stresowych Style poznawcze: ignorowanie informacji; poszukiwanie informacji; zniekształcanie informacji Style behawioralne: podejmowanie czynności angażujących uwagę, odwracających od stresora; działania zaradcze Style emocjonalne – kontrolowanie emocji; dawanie „upustu emocjom”

Uczenie się i praca nad odpornością psychiczną Odporność psychiczna to potencjał umiejętność skonfrontowania się ze stresem godne przeżywanie trudnych sytuacji Podejmowanie prób odradzania się po przeżytych sytuacjach stresujących transformowanie siebie i stawanie się mądrzejszą osobą

Dwie kategorie czynników wyjaśniających odporność i giętkość psychiczną Czynniki personalne Strategie radzenia sobie Wysoka samoocena Szanowanie siebie Duże możliwości poznawcze Zalety dostrzegane i szanowane przez środowisko Dbałość i praca nad relacjami Utrzymywanie kapitału społecznego Obniżanie ryzyka wsytąpienia destruktywnych zachowań wobec siebie i innych

Czy jesteśmy w stanie osiągnąć balans w życiu?

Literatura Heszen, I. (2013). Psychologia stresu.Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa:PWN Sapolsky, R.M. (2019). Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Warszawa:PWN Zimbardo, P. (2001). Psychologia I życie. Warszawa:PWN