to nieosobowa forma czasownika, mająca cechy przymiotnika

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacje multimedialne
Advertisements

Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Gimnazjum im. Ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie
Co każdy student pisząc pracę i nie tylko wiedzieć powinien
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Poprawność języka polskiego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie Warszawa, r.
Jak pisać pracę dyplomową?
Przygotowali Adam Karpiński
Temat: O czasowniku raz jeszcze. oprac. Karolina Sroka
Pisownia cząstki „ nie ” z różnymi częściami mowy.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Aby ortografia nie była trudna…
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
SŁOWNIKI.
PODSTAWY <HTML>
Odmienne i nieodmienne części mowy
Człowiek z opaską na oku, czyli w poszukiwaniu sensu rzeczy niezrozumiałych Michał Kociankowski Synergion.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Wycieczka do Lwowa. Przydatne słowa: zwiedzać - zwiedzić
ORTOGRAFIA NIE JEST TRUDNA!.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Objawy DYSLEKSJI.
POPRAWNOŚĆ ORTOGRAFICZNA
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
Nauczanie zintegrowane
XII FORUM DYSKUSYJNE OŚWIĘCIM – MIASTO AKTYWNYCH OBYWATELI?
NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY Aneta Woźniak.
CZĘŚCI MOWY Autor Anita Rejch.
„Ortograffiti w mojej szkole”
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
Czy wiesz już wszystko o częściach mowy?
OD ZABAWY DO KLASOWEJ OFICYNY WYDAWNICZEJ.  POZNANIE CIEKAWYCH SPOSOBÓW UCZENIA SIĘ ORTOGRAFII ICH UPOWSZECHNIANIE  ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO.
Visual Basic w Excelu - podstawy
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Co robić?.
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
PIERWSZEŃSTWO PRZEJAZDU NA SKRZYŻOWANIU DRÓG
Struktura i redagowanie tekstów
Posłuchajcie melodii. Czy rozpoznajecie tę piosenkę.
ZAKODUJ ROBOTA! Sponsorzy: Realizator: Patroni:.
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
SŁOWOTWÓRSTWO Vademecum świadomego użytkownika
Utrwalenie pisowni wyrazów z „j”
Sygnały na drodze.
czas teraźniejszy ciągły
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Części mowy Edyta Sawicka.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ O7_Cz ęści mowy Autor: Škola: Mgr.Beta Tomanek Základní 3kola a Mateřská škola s polským jaz. vyuč. Předmět: Polský jazyk.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
Umowa o dzieło.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Fleksja – powtórzenie wiadomości
Rozwój mowy dziecka.
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2018
OBRAZKOWY SŁOWNIK ORTOGRAFICZNY
ZAKODUJ ROBOTA! Sponsorzy: Realizator: Patroni:.
ŁĄCZNIE nie + napisano nie + cierpliwić się nie + czytać
Zapis prezentacji:

to nieosobowa forma czasownika, mająca cechy przymiotnika Imiesłów to nieosobowa forma czasownika, mająca cechy przymiotnika bądź przysłówka. Autor: Katarzyna Buchman

imiesłowy przymiotnikowe przysłówkowe czynne bierne współczesne uprzednie -ący -ąca -ące -ty, -ta, -te -ny, -na, -ne -ony, -ona, -one -łszy -wszy -ąc

IMIESŁOWY PRZYMIOTNIKOWE PRZYSŁÓWKOWE czynne -ący, -ąca, -ące bierne (odmieniają się jak przymiotniki: przez liczby, rodzaje, przypadki) PRZYSŁÓWKOWE (są nieodmienne, jak przysłówki) czynne -ący, -ąca, -ące (mówiący, mówiąca, mówiące) Tworzone są od czasowników niedokonanych. bierne -ty, -ta, -te (myty, myta, myte) -ny, -na, -ne (widziany, widziana, widziane) -ony, -ona, -one (mylony, mylona, mylone) od czasowników przechodnich. współczesne -ąc (idąc, jadąc, myjąc) uprzednie -łszy (wszedłszy, zjadłszy) -wszy (powiedziawszy, zwiedziwszy) od czasowników dokonanych.

ORTOGRAFIA: Imiesłowy przymiotnikowe z „nie” piszemy łącznie. Imiesłowy przysłówkowe z „nie” piszemy oddzielnie.

CIEKAWOSTKA: Rada Języka Polskiego wydała 9 grudnia 1997 roku uchwałę, zgodnie z którą od 1 stycznia 1998 roku imiesłowy przymiotnikowe z partykułą "nie" piszemy zawsze łącznie. Działanie to miało na celu wyeliminowanie błędów ortograficznych popełnianych przez większość społeczeństwa. Wzbudziło to jednak liczne obawy i krytykę. Zarzucano przede wszystkim, że język polski stanie się uboższy oraz że po zmianie przepisów zatraci się możliwość rozróżniania funkcji czasownikowej od przymiotnikowej, np. "Rada Nieustająca" i "nie ustający deszcz". Rada, rozumiejąc trudności przy unifikacji pisowni partykuły "nie" z imiesłowami przymiotnikowymi, postanowiła zezwolić na początku stosowania nowej zasady na pisanie "nie" oddzielnie, jeśli usilnie chce się zaznaczyć czasownikową funkcję imiesłowu.

CIEKAWOSTKA cd.: Wyżej wymieniona uchwała z 9 grudnia 1997 roku brzmi następująco: "Nie wykluczając zasadniczych zmian w przyszłości w polskiej ortografii, Rada Języka Polskiego podejmuje decyzję pozytywną co do łącznej pisowni nie z imiesłowami odmiennymi z dopuszczalnością świadomej pisowni rozdzielnej". Wynika z niej jasno, że można bez przeszkód stosować się także do starych zasad ortograficznych, jeśli tylko czyni się to poprawnie i konsekwentnie. Członek Rady Języka Polskiego, prof. dr hab. Jerzy Podracki, dodaje, że "nie jest łatwo i prosto (nawet dla specjalisty) odróżnić w użyciach imiesłowów przymiotnikowych znaczenie przymiotnikowe od czasownikowego, dlatego wprowadzono nową (uproszczoną) regułę ortograficzną".

ĆWICZENIE: Rozpoznaj w tekście imiesłowy (8). Podkreśl je i dokładnie nazwij.   Idący szybko przechodnie, widząc przejeżdżające krętą drogą samochody, zatrzymują się. Zapominają nawet o czytanych gazetach. Także zobaczywszy migające gorącą czerwienią światło stają natychmiast. Dopiero zielony kolor pozwala im ruszyć dalej. Nie ignorują nawet stojącego na uboczu policjanta, lecz stosują się do dawanych przez niego sygnałów.