Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Od kompetencji do kwalifikacji
ocenianie, które pomaga się uczyć
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Publikacja została sfinansowana ze środków pochodzących z darowizny Departamentu Stanu USA. Zawarte w niej opinie, stwierdzenia i konkluzje wyrażają przekonania.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Sprawdzian także dla rodziców
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Projekt „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych”
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Kurs - OK zeszyt.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
2014–2020 ERASMUS+ AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Ewaluacja szkoleń w Giżycku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
TRENER KADR SEKTORA TURYSTYCZNEGO
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
KSZTAŁCENIE DOROSŁYCH W ANGLII
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Kurs – OK zeszyt.
Zapis prezentacji:

Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: 2017-1-PL01-KA104-038217 Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym mgr Ewa Anczewska Projekt jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Sektor - Edukacja dorosłych, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna

Motywacja osób dorosłych do uczenia się wg M. S. Knowlesa Wewnętrzna- pragnienie osiągania większego zadowolenia z wykonywanej pracy, podwyższenia poczucia własnej wartości, jakości życia, Zewnętrzna - nabycie nowych kompetencji w zawodzie, awans, pieniądze, władza lub inne instrumentalne korzyści płynące z procesu kształcenia; osoby dorosłe mają wyższą motywację do uczenia się, jeśli dostrzegają szansę rozwiązania w ten sposób swoich dylematów życiowych. .

Czynniki wpływające na motywację Według M.S. Knowlesa motywacja osób dorosłych do uczenia się zależy od kilku czynników, np.: sukcesu - dorośli chcą odnosić sukcesy uczeniu się, woli - dorośli chcą mieć poczucie wpływu na uczenie się, wartości - dorośli chcą mieć przekonanie, że uczą się czegoś wartościowego, przyjemności - dorośli chcą, by uczenie się sprawiało im przyjemność.

Czynniki wpływające na motywację Oznacza to, że uczący się dorośli będą najbardziej zmotywowani do nauki, jeśli uwierzą, że są w stanie nauczyć się nowych treści oraz że uczenie się pomoże im w rozwiązaniu realnych, spersonalizowanych problemów, które są dla nich znaczącym utrudnieniem - np. w życiu zawodowym.

Pobudzanie motywacji u ucznia dorosłego przez osobę nauczającą: 1.Tworzenie warunków w których osoby szkolone będą gotowe do podwyższania indywidualnych sprawności i utrzymywania ich na jak najwyższym poziomie; 2. Kreowanie sytuacji, w której chęć pogłębiania wiedzy z danej dziedziny przez uczestników szkolenia trwałaby jeszcze po zakończeniu zajęć; 3. Dostosowywanie zadań do poziomu odbiorcy, tak by nie wpływały one na niego demotywująco, a wprost przeciwnie by pozwalały na wyzwalanie w uczniu chęci samorealizacji; 4. Przywrócenie osobie uczącej kontroli nad własnymi możliwościami rozwojowymi, przekonania, że może ona wywierać wpływ na swój sukces czy niepowodzenie w sytuacji zdobywania wiedzy;

Pobudzanie motywacji u ucznia dorosłego przez osobę nauczającą: 5. Otwarta, nieautorytarna atmosfera podczas szkolenia może być postrzegana jako wspieranie inicjatywy i kreatywności osoby szkolonej i może pomagać jej w zyskiwaniu pewności siebie, niezależności oraz poczucia odpowiedzialności. 6. Uatrakcyjnianie zajęć poprzez stosowanie tradycyjnych narzędzi i metod nauczania, jak i tych nowych, głównie związanych z wykorzystaniem ICT, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem poprzez nieformalne sieci jest motywującym i naturalnym sposobem uczenia się 7. Umożliwienie odwoływania się do własnych doświadczeń w rozwiązywaniu pojawiających się problemów bądź osiąganiu celów; 8. Pomoc w zrozumieniu znaczenia i wartości tego, czego się uczą;

Pobudzanie motywacji u ucznia dorosłego przez osobę nauczającą: 9. Tworzenie sytuacji, w których uczniowie mogą "wyrażać siebie”, nie obawiając się oceny; 10. Uznanie ich doświadczeń za cenne i przydatne w trakcie szkolenia; 11. Pokierowanie szkoleniem w taki sposób by uczniowie mieli wpływ na jego przebieg; 12. Niech uczenie się następuje poprzez błędy; 13. Pomaganie w interakcjach grupowych tzn. zapewnienie możliwości dyskusji grupowej, współpracy i grupowego rozwiązywania problemów;

Pobudzanie motywacji u ucznia dorosłego przez osobę nauczającą: 14.Szanowanie odbiorców tzn. poinformowanie uczniów, dlaczego warto wziąć udział w danym kursie, unikanie cynicznego lub protekcjonalnego tonu; 15. Bycie elastycznym - dostosowanie konsultacji, spotkań, egzaminów, poprawek do sytuacji życiowych osób szkolonych.

Cechy i umiejętności dobrego edukatora chcącego wzbudzić motywację u uczących się osób dorosłych: - wiedza specjalistyczna, - potrafi przekształcić wiedzę merytoryczną we wskazówki dotyczące procesu uczenia oraz musi zdawać sobie sprawę co jest korzystne dla osoby uczącej się w procesie edukacji; - empatia, - musi znać oczekiwania i potrzeby ucznia, a tym samym potrafi dopasować wskazówki i polecenia do poziomu doświadczeń i stopnia rozwoju uczestnika procesu szkoleniowego;

Cechy i umiejętności dobrego edukatora chcącego wzbudzić motywację u uczących się osób dorosłych: - entuzjazm,- zaangażowanie i działania animacyjne wyrażane poprzez odpowiedni poziom emocji, ruchu i energii podczas prowadzonych zajęć; - przejrzystość -uczniowie muszą być w stanie zrozumieć nauczyciela i podążać za jego wskazówkami;

Dziękuję za uwagę