FAKE NEWS = FAŁSZYWE INFORMACJE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W EB 2.0 W NGO. W 15 MINUT. M ICHAŁ P AŁASZ NGO 2.0. Organizacje pozarządowe w społeczeństwie informacyjnym.
Advertisements

Jak weryfikować informacje
Klasyfikacja źródeł informacji
Wiktor Cegła Dawid vs Goliat – czym wygrywają sklepy internetowe?
Social Media Monitoring dla biznesu - zastosowanie oraz wykorzystanie przy pozyskiwaniu klientów czyli jak dzięki monitoringowi Internetu można zmienić.
7 punktów Kodeksu 2.0.
Bezpieczne poruszanie się po internecie.
Konsumpcja informacji
WEBLOG jako źródło informacji. Definicja Webloga Blog (Weblog) to rodzaj strony internetowej, na której autor umieszcza datowane wpisy, wyświetlane kolejno,
XIX FORUM EKONOMICZNE Krynica 9-12 września Oferta specjalna dotycząca publikacji towarzyszących forum: EUROPA NAJWIĘKSZYCH FIRM EUROPY ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ.
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
Zwiększamy sprzedaż dzięki dialogowi
Bezpieczny Internet.
Czy księgowość kreatywna to oszustwo podatkowe?
Niebezpieczeństwa w codziennym życiu
Jak stworzyć internetową personę. Nota Prawna… Prawa Autorskie: Copyright 2013 NETbloger Group Szymon Janik & Wszystkie.
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
BIZNES_IDEE_PAŃSTWO_ROZWÓJ NA CZYM BUDOWAĆ PRZEWAGI KONKURENCYJNE EUROPY? POLSKA W EUROPIE A EUROPEJSKIE SOFT POWER SPECJALNE WYDANIA MAGAZYNU THINKTANK.
MAZURY CUD NATURY! Jak głosować?.
SOCIAL MEDIA, OUTSOURCING ORAZ MŚP ŁÓDŹ
Interactive Marketing Partner marketing
Technik Organizacji Reklamy
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
Zasady bezpiecznego Internetu
Customer Experience ubezpieczonych Czy jest sens się troszczyć
TEMAT Czy mądrze korzystamy z portali społecznościowych?
Z KLASĄ ..
Wojny informacyjne. Przypadek Rosji i Ukrainy
Inwestor w sieci Badanie w liczbach Paweł Piekarski, dyrektor zarządzający Instytutu Badań Pollster.
Joseph E. Stiglitz Życiorys
Polska w XX wieku Lekcja powtórzeniowa.
DZIENNIKARSTWO MODOWE
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Zasady korzystania z Internetu
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Prezentuje : Kamil Cygański
Metody komunikacji międzyludzkiej
WYRUSZAMY RAZEM W CYFROWY ŚWIAT… BEZPIECZNIE!!! Użytkownik to osoba, która korzysta z usług sieciowych po to, aby zapoznać się z innymi ludźmi lub w.
Metody komunikacji dawniej i dziś
Metody komunikacji dawniej i dziś
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
INTERNET Wykonawcy: Stanisław Staszczuk, Igor Poprawka i Adam Stankiewicz.
Użycie języka w procesie porozumiewania się. GEST to dowolny ruch wykonywany przez kogoś świadomie lub nie. MIMIKA to ruchy mięśni twarzy wyrażające.
czyli o kulturze w Internecie
 KOMUNIKACJA W INTERNECIE – Sposób porozumiewania si ę dwóch lub wi ę kszej liczby osób przy udziale internetu ; za pomoc ą komunikatorów internetowych.
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Dzień Bezpiecznego Internetu
Autorzy: Natalia Krzeszewska Natalia Rozlach. Internet jest bardzo przydatny i pomocny w pracy, ale niestety czyhają w nim zagrożenia tj. wirusy. Aby.
Bezpieczny Internet.
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim Rok szkolny 2013/2014.
Szkoła Podstawowa Nr 116 im. Aleksego Rżewskiego w Łodzi Uczniowie klas 4-6.
SPIS TREŚCI Adres strony Elementy strony PORUSZANIE SIĘ PO STRONIE.
Niebezpieczeństwo w sieci!. Internet jest jednym z najpopularniejszych medium. Dzięki niemu mamy dostęp do np. wiadomości, informacji sportowych, jest.
Marketing polityczny Założenia przedmiotu Sławomir Gawroński – Rzeszów 2016.
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Kategoria:ODWAGA W PLANOWANIU MEDIÓW
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
Bezpieczeństwo w sieci
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Instrukcja składania wniosku on-line na PIU
Na tropie prawdy w informacji
Zapis prezentacji:

FAKE NEWS = FAŁSZYWE INFORMACJE Źródło grafiki: http://www.classichits.ie/

Czym są „fake newsy”? wiadomości lub propaganda oparte na dezinformacji, celowej lub nieintencjonalnej, rozpowszechniane przez tradycyjne media drukowane i elektroniczne lub internetowe i media społecznościowe, często pisane z intencją oszustwa, żeby zaszkodzić instytucji lub osobie, przynieść zyski polityczne lub finansowe, z sensacyjnymi, przesadzonymi lub fałszywymi nagłówkami, które mją przyciągnąć uwagę. Na podstawie: Raport „Jak czytać w erze fake news”, Polityka Insight, Facebook, Press 2018

Rodzaje fake newsów wg Reuters Institute Informacje wymyślone od zera, aby osiągnąć cel polityczny lub biznesowy Informacje, które zostały świadomie zniekształcone, aby osiągnąć cel polityczny lub biznesowy Informacje, dla których używany jest termin “fake news” (np. przez polityków) po to, by zdyskredytować źródło czy samą informację (użycie do celów politycznych) Informacje wymyślane od zera, których celem jest rozśmieszenie odbiorców (satyra) Informacje, które wyglądają jak rzetelny materiał dziennikarski, a w rzeczywistości są materiałem reklamowym. Osoba prowadząca może wyświetlać „chmurki” po kolei, pytając osoby uczestniczące o przykłady takich wiadomości. Trudna do podania przykładu może być chmurka żółta – można przytoczyć albo wypowiedzi niektórych polskich polityków, albo (bardziej neutralnie) Donalda Trumpa, który często używa tego określenia wobec artykułów przedstawiających go w niekorzystnym świetle. Informacje będące efektem słabego warsztatu– błędów faktograficznych, z mylącymi nagłówkami, z tytułami będącymi clickbaitami, czyli o sensacyjnych, intrygujących tytułach, tylko częściowo odnoszących się do treści informacji, których celem jest tylko kliknięcie w link.

Czy fake newsy są groźne? W czasie kampanii prezydenckiej w USA powstało 150 różnych fałszywych historii związanych z dwoma kandydatami: Hillary Clinton i Donaldem Trumpem Najpopularniejszym fake newsem była informacja, że papież Franciszek poparł Trumpa – informacja ta wywołała 1 milion reakcji na Facebooku (like’ów, komentarzy, udostępnień) 20% tweetów w tej kampanii zostało stworzonych przez automatycznie, przez boty Uważa się, że wynik referendum „brexitowego” w 2016 był efektem masowej dezinformacji wskazującej na straty, jakie Wielka Brytania ponosi będąc członkiem Unii Europejskiej

Fake newsy w Polsce Przed wizytą w Bochni prezydenta Dudy i premier Szydło, żeby główny plac wyglądał ładnie i porządnie, archeolodzy musieli zakopać odkopywany właśnie zabytkowy ratusz. Autokar z pielgrzymami z Polski został zaatakowany przez imigrantów na granicy austriacko-włoskiej. Dwa największe polskie banki, Pekao SA oraz PKO BP, przygotowują się do fuzji. Na targu w Słupsku osoby pochodzące z Bliskiego Wschodu porywają klientki, które korzystają z przebieralni w aucie dostawczym

A może ktoś zna inne fake newsy?

Co myślą Polki i Polacy? (2018) 48% ufa wiadomościom, jakie do nich docierają. Rok wcześniej – 53% 55% ufa wiadomościom, które znajdują w mediach, z których na co dzień korzystają 46% wierzy w prawdziwość informacji wyszukiwanych w Internecie 38% uważa, że wiadomości, które znajdują w mediach społecznościowych, są prawdziwe 39% wszystkich przebadanych (z 37 krajów) w tygodniu poprzedzającym badanie trafiło na informacje specjalnie zniekształcone, a 26% - wymyślone od początku do końca, których celem była realizacja celów biznesowych lub politycznych. Źródło: Digital News Report, Reuters Institute for the Study of Journalism 2018