POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

Czy chrześcijanie są tolerancyjni?
Konstruktywizm.
Teoria krytyczna.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Rozróżnienie między ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną
Rozróżnienie między ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną
Rozróżnienie pomiędzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Rozróżnienie miedzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną Lidia Caban Na podstawie M. Blaug (1995), Metodologia ekonomii, PWN; rozdz. 5.
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną
Ekonomia Pozytywna a Ekonomia Normatywna
Diagnosing McCloskey Uskali Maki. Powody powstania komentarza Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo.
P R A W D A K O N T R A P R E C Y Z J A Tomasz Michalak.
Racjonalizm a relatywizm
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Konstruktywizm w dydaktyce
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Projekt „Drogowskaz dla NGO”
Michał Kociankowski synergion
Sofiści.
Postmodernizm.
NAJŁADNIEJSZE RASY PSÓW.
Argumentacja jako proces poznawczy
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Od narratologii do narratywizmu
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Klasyczna i korespondencyjna teoria prawdy
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Problem Gettiera Renata Ziemińska.
Rola języka w poznaniu i myśleniu
Prawda jako mit Renata Ziemińska.
istotne cechy kryterium:
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Relatywizm i pluralizm
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Epistemiczne teorie prawdy
Deflacyjne teorie prawdy
Przygotowała: Marlena Drożdż. Profesor socjologii na Uniwersytecie w Milton Keynes w Anglii.
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Demokracja.
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Organizacja: pojęcie, opis, cechy
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
FilozofiA.
Niezależność i pluralizm mediów
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Wykład I: Pytania o logikę
WNIOSEK - definicja 1) TO, CO Z CZEGOŚ WYNIKA, WYNIK ROZUMOWANIA, KONKLUZJA; 2) TWIERDZENIE WYPROWADZONE Z INNYCH ZDAŃ UZNANYCH ZA PRAWDZIWE Słownik języka.
Analityczność i aprioryczność
Organizacje jako systemy polityczne.
Wartość logiczna zdania
dyskursywny OBRAZ DEBATY o PARAMETRYZACJI W Forum akademickim
Kłamstwo cytaty i przysłowia Zygmunt Korzeniewski.
Epistemiczne teorie prawdy
Język polityki, polityka języka
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY Renata Ziemińska

R. Rorty (1931-2007) Prawdy są społeczną konstrukcją. Prawdy i fakty to uzgodnione społecznie przekonania (to, w co pozwala nam wierzyć nasza wspólnota), a nie obiektywne cechy świata. Nie ma czegoś takiego jak obiektywny świat, nie ma prawdy transcendentnej.

R. Rorty (1931-2007) „Prawdziwe” to komplement jakim określamy zdania, które wydają nam się warte uznania. Prawda to po prostu przekonanie lub przekonanie, które skłonni jesteśmy uznać.

R. Rorty (1931-2007) Prawda należy do religijnej epoki. Język to użyteczne fikcje, a prawda tkwi w języku. Gra, ironia, solidarność zamiast obiektywności. to „w co opłaca się wierzyć” (1999, s.37).

Krytyka Putnama niezależnie jak mocno zakorzenione są nasze przekonania, można powiedzieć: Wiem, że p ma mocną aprobatę, ale czy p jest prawdziwe? Pojęcia prawdy nie można więc zrównać z pojęciem stabilnego przekonania.

J. Derrida (1930-2004) Prawdy są produktem języka, efektem dyskursu – „tekst jest wszystkim i nic nie istnieje poza nim”. Drogą do prawdy nie jest konstrukcja sensu, jak u Gadamera lecz destrukcja, zerwanie. Krytyka: sąd, że afrykańscy niewolnicy byli przewożeni do Ameryki między XVI a XIX jest prawdą niezależnie od języka w którym jest wypowiedziany.

M. Foucault (1926-1984) Prawdy są instrumentem dominacji i represji. Nauka wyrasta z praktyk społecznej dominacji, więzień i kar. Poszukiwanie wiedzy wyrasta z interesów władzy i rządzenia (prawa i polityki). Prawda jest maszyną do wykluczania.

Prawda jako narzędzie dominacji Wobec braku pewności, za prawdy uznaje się te przekonania, które zyskują większą akceptację. Tak ustalona prawda jest narzędziem wykluczania mniejszości. Władza-wiedza to niewidzialny system społecznych relacji dominacji. Władza ta wyraża się w hegemonicznych narracjach, np. białych heteroseksualnych mężczyzn.

Krytyka Foucault Jeśli jednak prawda jest tylko sposobem na zdobycie lub utwierdzenie władzy, narzucenie jej innym, wykluczenie innych narracji, to czy ta teza jest prawdą w tym właśnie sensie, czy w innym?