Cyberprzemoc ang.: cyberbullying

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bezpieczeństwo w sieci - zjawisko cyberprzemocy Opracowanie: pedagog PG nr 1 w Łomży Marta Chojnowska.
Advertisements

Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Bądź bezpieczny w Internecie Razem tworzymy lepszy Internet.
 Jest bardzo ważnym środkiem umożliwiającym zdobywanie wiedzy i informacji.  Jest narzędziem pracy.  Zapewnia możliwość kontaktu miedzy ludźmi.  Za.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
Opracowanie: Karolina Szefler-Serylak, Sylwia Błażejczak 1.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Mam prawo do ochrony swoich danych osobowych Twoje dane – Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli.
Zagrożenia w Internecie. Spis treści Rodzaje zagrożeń w Internecie Zagrożenia związane z komputerami Zagrożenia związane z oprogramowaniem Zagrożenia.
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I KLIMAT SPOŁECZNY W POLSKICH SZKOŁACH Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
Bezpieczeństwo w sieci
Bezpieczny Internet.
Bezpieczne korzystanie z gier komputerowych i Internetu
CYBERPRZEMOC.
CYBERPRZEMOC Cyberprzemoc – to prześladowanie dręczenie
Jakub Śpiewak Fundacja Kidprotect.pl
CYBERPRZEMOC – czym jest? Czym różni się od innych form przemocy?
CYBERPRZEMOCY Michał Szyszkiewicz Klasa IV b.
Ucz i ucz się z TIK!.
Dziecko w sieci CYBERPRZEMOC
Cyberprzemoc a dziecko
HEJT!.
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
CyberPrzemoc                                                                                          Julia  saik.
Zespół Szkół Gimnazjalnych w Kwidzynie
CYBERPRZEMOCY MÓWIMY NIE!!!
Cyberprzemoc – jedno z wielu zagrożeń internetu.
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Jak sobie radzić z cyberprzemocą?
LEKCJA BEZPIECZEŃSTWA
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
DNIA 7 LUTEGO OBCHODZONY BYŁ DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Cyberprzemoc – zagrożenie dzieci w Internecie
Bezpieczeństwo w Internecie Cyberprzemoc
Cyberprzemoc.
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z internetu
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Bezpieczeństwo w sieci (dziecko ofiara i sprawca)
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Bezpieczeństwo w sieci
„Zagrożenia związane z użytkowaniem Internetu”
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole, placówce
Jakie ZAGROŻENIA mogą czyhać na Ciebie w Internecie?
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Procedury bezpieczeństwa
,,Netykieta oraz Łańcuszki internetowe’’
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
„Ja hejtu nie promuję, ja hejt bamuję”
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
Cyberprzemoc jako forma przemocy rówieśniczej.
Przemoc w sieci czyli CYBERPRZEMOC
Zapis prezentacji:

Cyberprzemoc ang.: cyberbullying Cyberprzemoc (agresja elektroniczna) – stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne w Internecie, portale społecznościowe i inne[7]. Zjawisko cyberprzemocy powoduje wiele niebezpiecznych i nieprzyjemnych zachowań, zarówno w świecie dziecka jak i dorosłych osób. W dobie społeczeństwa informacyjnego gdzie informacja rozprzestrzenia się w bardzo szybki sposób, ilość osób która jest w stanie dotrzeć do treści związanych z cyberprzemocą jest tak duża, że materiały kompromitujące daną osobę są w stanie zrujnować jej życie w mgnieniu oka.

Cyberprzemoc Formy Wpisywanie obraźliwych treści w internecie Szantażowanie z użyciem internetu Straszenie Nękanie Podszywanie się pod kogoś wbrew jego woli Rozsyłanie zdjęć lub filmów ośmieszających, Kompromitujących z użyciem sieci Cyberprzemoc Formy Wykonywanie komuś zdjęć lub filmów bez jego zgody

Cyberprzemoc - Miejsca Wiadomości tekstowe i graficzne typu sms, mms komunikatory Serwisy społecznościowe Poczta elektroniczna Czaty, blogi Fora internetowe Strony internetowe Cyberprzemoc - Miejsca

Specyfikacja Cyberprzemocy: Różne formy krzywdzenia, Wysoki poziom anonimowości sprawcy, Szybkość rozpowszechniania materiałów i powszechna dostępność, Zasięg, Stałe narażenie na atak ofiary niezależnie od miejsca i pory, Trudności z usunięciem kompromitujących materiałów, Zjawisko to jest mniej kontrolowane przez rodziców, czy nauczycieli niż „klasyczna” przemoc, gdyż działania sprawcy są trudniejsze do zaobserwowania, Przeszkodą w przeciwdziałaniu cyberprzemocy przez dorosłych jest słaba znajomość specyfiki mediów elektronicznych oraz bagatelizowanie problemu.[2]

Zagrożenia związane z korzystaniem z internetu przez dzieci i młodzież Treści namawiające do nietolerancji (ksenofobia, rasizm) Treści promujące niezdrowy i niebezpieczny tryb życia(używki, narkotyki, dopalacze) Treści promujące przemoc, obrażenia fizyczne, śmierć (patostream) Treści propagujące i namawiające do przystąpienie do organizacji religijnych sekt Treści pornograficzne (zdjęcia, filmy, teksty) Zagrożenia związane z korzystaniem z internetu przez dzieci i młodzież

Tabela przedstawiająca formy cyberprzemocy, działania oraz artykuły karne i cywilne pod, które należą dane przestępstwa[3]: Formy cyberprzemocy Działania Artykuły Wulgarne wyzywanie Publikacja nieprzyzwoitych treści, zdjęcia, rysunki, obrazy Kodeks wykroczeń Art. 141 Poniżanie, ośmieszanie, upokarzanie Uporczywe nękanie Art. 107 Kodeks karny Art. 190a Straszenie, szantaż Groźby Art. 190&1-2 i 191&1-2 Niechciane zdjęcia i filmy Naruszenie wizerunku Kodeks cywilny Art. 23 i 24 Publikacja kompromitujących materiałów Naruszenie czci (zniesławienie, znieważenie) Art. 212&1-4 Podszywanie się Włamania do miejsca strzeżonego hasłem lub innym zabezpieczeniem Art. 267&1-4, 268a&1-3 , 190a&2

Skala cyberprzemocy według raportu NIK z 2017 r. [6] Z badań ankietowych przeprowadzonych przez NIK w trakcie kontroli (wśród 271 nauczycieli, 814 rodziców i 737 uczniów) wynika, że zjawisko cyberprzemocy jest wśród uczniów poważnym problemem. Z cyberprzemocą zetknęło się prawie 40 proc.  uczniów, blisko 30 proc. rodziców oraz 45 proc. ankietowanych nauczycieli. Wykrywalność sprawców cyberprzemocy jest najwyższa w opinii badanych nauczycieli (blisko 97 proc.). Pogląd na temat wykrywalności sprawcy podzieliło natomiast ok. 59 proc. rodziców oraz ponad 49 proc. uczniów. Jednocześnie blisko połowa ankietowanych uczniów stwierdziła, że w przypadku doświadczenia cyberprzemocy nie zwróciłaby się do nikogo o pomoc, nieco ponad 13  proc. uczniów zwróciłoby sięo pomoc do nauczyciela, a 19 proc. do rodziców.

Skala cyberprzemocy według badań fundacji dzieci niczyje[5]: Zgodnie z badaniami prowadzonymi na zlecenie Fundacji „Dzieci Niczyje” okazuje się, iż ponad połowa internautów w nastoletnim wieku w Polsce co najmniej raz doświadczyła różnych form przemocy w cyberprzestrzeni. Według badań aż 52% dzieci w wieku 12-17 lat przyznaje, że za pośrednictwem Internetu lub telefonu komórkowego doświadczyło przemocy werbalnej – 47%, poniżania, ośmieszania i upokarzania – 21%, a nawet straszenia i szantażowania – 16%. Ponad połowa z nich co najmniej raz była fotografowana wbrew ich woli. Coraz częstsze również staje się też zjawisko kradzieży tożsamości, co potwierdziło 29% badanych. Zgodnie z ich słowami ktoś podszywał się pod nich podczas surfowania po Internecie. 14% badanych skarżyło się z kolei na publikowanie i rozpowszechnianie w sieci kompromitujących ich materiałów.

Skutki cyberprzemocy: Według ICD –10 (Międzynarodowej Klaryfikacji Chorób) w wyniku działań urazu mogą pojawić się zaburzenia pourazowe, adaptacyjne oraz dysocjacyjne (konwersyjne)[1]. U ofiar cyberprzemocy można dostrzec trzy kategorie objawów stresu pourazowego: nadmiernie pobudzenie , mogące obawiać się wzmożoną czujnością, nocnymi koszmarami, wypatrywaniem zagrożenia, psychosomatycznymi dolegliwościami; wtargnięcie pojawiające się w postaci wspomnień, urazowych doświadczeń pod postacią obrazów i wrażeń, gdzie jednak brakuje narracji i ciągłości z aktualnymi doświadczeniami; rezygnacja z aktywnego życia, obniżenie inicjatywy, sporadyczna zmiana poczucia miejsca i czasu[4].

Zapobieganie cyberprzemocy na terenie szkoły: Prowadzenie działań mających na celu uświadomienie zagrożeń i działań profilaktycznych; Edukacja w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu, netykiety, odpowiedzialności prawnej oraz sposobu reagowania w sytuacjach zagrożenia; Zastosowanie działań prewencyjnych w postaci filtrów na strony internetowe oraz kontroli przeglądanych stron internetowych; Wprowadzenie sankcji regulaminowych na przypadki stosowania cyberprzemocy przez uczniów; Reagowanie grona pedagogicznego na pojawiające się przypadki cyberprzemocy; Opracowanie procedur mających na celu zapobieganiu cyberprzemocy.

Wsparcie ze strony szkoły dla ofiar cyberprzemocy: Wsparcie psychologiczne – porady jak się zachować w sytuacji bycia ofiarą cyberprzemocy, jak zapewnić sobie bezpieczeństwo i nie doprowadzić do dalszych sytuacji, które mogłyby nasilić cyberprzemoc; Monitoring ucznia – Sprawdzanie czy nie są stosowane wobec ofiary dalsze akty agresji bądź odwetowe ze strony sprawcy; Rozmowa z rodzicami – Informowanie rodziców o problemie dziecka, pomoc ze strony szkoły w postaci rozmowy z wychowawcą oraz pedagogiem szkolnym. Wyjaśnienie rodzicom jakie zostały zastosowane środki zaradcze oraz jeśli sytuacja tego wymaga zaproponowanie pomocy specjalisty psychologa

zadzwoń pod bezpłatny numer telefonu 0 800 100 100 Gdzie szukać pomocy: www.helpline.org.pl zadzwoń pod bezpłatny numer telefonu 0 800 100 100 116 111 – ogólnopolski telefon zaufania dla dzieci i młodzieży www.dzieckowsieci.pl - strona promująca bezpieczeństwo w sieci, zarówno dla dzieci i rodziców www.nask.pl www.saferinternet.pl www.dyzurnet.pl – strona na której możemy zgłaszać nielegalne treści, które znaleźliśmy w internecie

Bibliografia: [1] - Albański L., „Wybrane zagadnienia z patologii społecznej”, Kolegium Karkonoskie, Jelenia Góra 2010 [2] – Komenda Wojewódzka Policji Radom [3] – Komenda Wojewódzka Policji Mazowsze [4] - https://cyberswiadomosc.wordpress.com/2017/01/31/skutki-cyberprzemocy [5] - http://fdn.pl/przemoc-wobec-dzieci [6] - https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-cyberprzemocy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy.html [7] - https://pl.wikipedia.org/wiki/Cyberprzemoc opracowanie M.Opałka