Wszystko co robisz, możesz robić INACZEJ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
uczyć się języka angielskiego
TIK w szkole podstawowej
Sprawdzian także dla rodziców
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Dobre praktyki w Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Strzegomiu
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Życzenia na Nowy Rok.
,,A kiedy powiem Ci, że chce coś zmienić… Apropos samorządności i angażu w życie szkoły…
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
ul. Kolejowa 17/25 Ostrów Wielkopolski tel Łączymy naukę z zabawą. Zapamiętujemy 10% z tego, co usłyszeliśmy, 20% z tego, co zobaczyliśmy.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Debata pt.,,Współpraca w naszej szkole odbyła się dnia 24. lutego 2014 r. Uczestniczyło w niej 11 rodziców.
Jak uczyć się skutecznie?
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
SZKOŁA PODSTAWOWA W TEMPLEWIE. TEMPLEWO- wieś w gminie Bledzew, w powiecie międzyrzeckim, w województwie lubuskim. To wieś sołecka położona 8 km na pd.
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Talent jest darem uniwersalnym, ale potrzeba wielkiej odwagi, żeby go wykorzystać. Nie bój się być najlepszy.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
czyli jak wrócić do wysokiej skuteczności i radości uczenia (się).
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Przedmioty artystyczne są 3:  Muzyka – p. Karolina Szurek, tylko w klasie pierwszej  Plastyka – p. Małgorzata Ozga w klasie 1 i 3 po pół roku  Zajęcia.
TYDZIEŃ NAUKOWCA Przedszkole nr 4 KRAINA ODKRYWCÓW w Nidzicy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 130 IM. MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO u l. Gościniec Łódź.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Rola opiekuna praktyk, jako MENTORA dla studenta- praktykanta.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sopocka Akademia Tenisowa
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Sukces i spokój umysłu - sekrety dwóch dróg do szczęścia
Weronika D. , Natalia H. , Agnieszka W. - uczennice klasy VI
Zapis prezentacji:

Wszystko co robisz, możesz robić INACZEJ. Czyli lepiej…

to co trzeba robić, żeby tak było? Skoro wiemy, że możemy uczyć się szybciej, lepiej, skuteczniej, radośniej w stylu raz a dobrze itd., to co trzeba robić, żeby tak było? Co jest potrzebne? Tylko TRZY RZECZY.

Po pierwsze chodzi o to, aby „widzieć” nowe informacje, tzn. zamieniać je na przekonujący dla swojego mózgu obraz lub obrazy. CO SIĘ DA ZROBIĆ ZAWSZE.

Ale co to znaczy „właściwy”? Po drugie trzeba kojarzyć zapamiętywane informacje we właściwy sposób, łączyć je z tym, co już wiemy, co zapamiętaliśmy wcześniej, i z możliwie pełną koncentracją na tym zadaniu. Ale co to znaczy „właściwy”?

Zasada „vivid picture/mental glue” Żywy obraz, „mental glue” to skojarzenie 1. niezwykłe, śmieszne, nawet absurdalne, 2. bogate w dynamiczną i równie niecodzienna akcję 3. i z naszą w niej obecnością. TO SIĘ DA ZROBIĆ ZAWSZE! Najprostszy opis dobrego skojarzenia: „ja robię coś niezwykłego” Zęby – gitara? (Ja) myję zęby gitarą... Drzewo – piłka? Gram z drzewem w piłkę... Kubek – herbata? Płynę w kubku po morzu herbaty. I jest sztorm…..

I wreszcie (czyli po trzecie) trzeba dbać o to, żeby nam się tego chciało, z wiarą we własne możliwości i poczuciem własnej wartości i pewności siebie. Co można wyćwiczyć. Chodzi oczywiście o motywację. „Żeby koniowi chciało się pić...”

„Prawo dwóch trójkątów”. Motywacja. Główny, najważniejszy czynnik? (1) Zainteresowanie (pasja poznawcza, ciekawość). Dalej (2) nagrody i (3) ramy wizji/misji życia (życiowe cele). Bardzo pomocne „Prawo dwóch trójkątów”.

Wróćmy na chwilę do żywej pracy wyobraźni w uczeniu się. Papier – ołówek? Samochód – szklanka? Sobieski – Okocim – tuja -kamień? Pub – ołów – wino – neska – dąb? Wątpliwości/obawy? Już wyjaśniam...

Tak. To jest głupie, śmieszne, nonsensowne i absurdalne. I wiesz co? I działa! Harry Lorayne

Więc w „tym szaleństwie jest metoda” (przy okazji: szkoła to METODA i pamięć też. Nie ma sprzeczności). Oto przykład; przechodzę do tablicy...

p/t „Jak zapamiętywać liczby”: Fonetyczny Alfabet Cyfrowy Oto bohater sztuki p/t „Jak zapamiętywać liczby”: Fonetyczny Alfabet Cyfrowy 1 – t(d) 6 – j 2 – n 7 – k(g) 3 – m 8 – f(w) 4 – r 9 – p(b) 5 – l 0 - z(s)

Zakładki liczbowe (przykładowe).

Przykłady uczenia się INACZEJ

2. „Nowe łączymy ze starym”. Dla przypomnienia: uczenie się INACZEJ to świadomie wykorzystywane głównych mechanizmów działania pamięci. Czyli: 1. Myślimy obrazami. 2. „Nowe łączymy ze starym”. 3. Uczenie się to stan umysłu; pamięć działa najlepiej przy maksymalnym zainteresowaniu przedmiotem i doświadczaniu przyjemności uczenia się. To flow (przepływ)– „narkotyk” XXI wieku... 5. Niczego nie zapominamy. Techniki przywołujące – cudowna rzecz...

Do odkrycia jest naprawdę „cały świat”. “Zawodowiec”, uczeń skuteczny i radosny: twórczo wykorzystuje wyobraźnię i własne skojarzenia, zna sekrety trzech głównych metod pamięciowych: ŁMS, ZMZ i TSZ, posługuje się najważniejszymi systemami zakładek, sprawnie notuje (metoda Cornella i Mapy Myśli) czyta szybko i ze zrozumieniem (przede wszystkim mądrze), wie, że uczenie się to stan umysłu, i osadza uczenie się w wizji/misji własnego życia.

Co sprzyja, ułatwia inne uczenie się, dodajmy jeszcze? Relaks, zasoby (energia - kondycja psychofizyczna, wytrwałość, odwaga, czas, samodyscyplina), techniki wspomagające… Zmienia się jakość życia.

OBRAZ + AKCJA + EMOCJE + MOTYWACJA + RELAKS = PAMIĘĆ Równanie, które na koniec podsumowuje wszystko: OBRAZ + AKCJA + EMOCJE + MOTYWACJA + RELAKS = PAMIĘĆ

Ostatnie myśli pod rozwagę: Daj uczniom radość i entuzjazm, a zrobią dla ciebie wszystko…. Pokazując entuzjazm „do przedmiotu” zainteresujesz nim ucznia... Uczeń często uczy się przedmiotu tylko dlatego, że lubi nauczyciela…. Uczeń nie jest pustym naczyniem, które masz wypełnić wiedzą. Uczeń ma zrobić to sam. Możesz mu tylko w tym pomóc... Każdy z nas przychodzi na świat Z naturalną ciekawością świata i chęcią do nauki...

Nie trać życia na uczenie się! Zestaw „HiMemory. Pięć minut dla pamięci” z kursem internetowym.

Dwadzieścia cztery 5-minutowych nagrania na płytach CD , skrypt z materiałami do ćwiczeń i zadań specjalnych, osobna płyta CD (31 uzupełniającychwątków tekstowych) oraz płyta DVD z krótkimi filmami (16) o szybkiej poprawie pamięci. Dla uczniów, studentów, nauczycieli, rodziców, seniorów i szkolnych Klubów MemoryLab.

Program dla nauczycieli/rodziców, z uwagami metodycznymi        200 x 4'   Albo kujesz albo kreujesz! Program dla nauczycieli/rodziców,         z uwagami metodycznymi Kreatywne uczenie się w szkole. Przez cały rok. Trzy-czterominutowe prezentacje na wybranych lekcjach, w oparciu o 200 zadań ćwiczeń i komentarzy, pokazujące uczniom podstawy kreatywnego uczenia się i co i jak można dzięki nim zapamiętać (od razu, skutecznie i na długo) i zachęcające do samodzielnego zgłębiania tematu.

Domowa Akademia Rodzinna (DAR) W zabawie z umysłem i wyobraźnią. Masz w domu geniusza. Obudź go i rośnijcie razem. W zabawie z umysłem i wyobraźnią. Autorski program dla rodziców, pokazujący, co można zrobić z dzieckiem i dla dziecka w ciągu 15 minut dziennie - czego nauczyć, co wspólnie odkryć, jakie horyzonty poszerzyć – rozwijając przy tym jego inteligencję i nieznane możliwości uczącego się i myślącego mózgu.

Szkolne Kluby MemoryLab W Klubie MemoryLab, w zaprzyjaźionym i wspierajacym się gronie najbardziej zainteresowani tematem uczniowie ćiczą pod opieką nauczyciela-trenera umiejętność kreatywnego uczenia się i myślenia i zdobywania wiedzy INACZEJ.

Program dla uczniów i nauczycieli              Accelerated Learning              w dzisiejszej szkole Program dla uczniów i nauczycieli Scenariusze dwóch lekcji, wraz z materiałami metodycznymi, umozliwiaące mauczycielowi realizację programu "Podstawy kreatywnego uczenia się. Nagranie DVD (2 x 45 min.) + skrypt.

Obozy „New Mind Master” Akademia Ecce Homo XXI Obozy „New Mind Master” Lepsze myślenie. Lepsza pamięć. Lepsze życie

10-dniowy program dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów (uczniów, maturzystów, nauczycieli, trenerów, przedsiębiorców), w ramach Wakacyjnej Szkoły Treningu Pamięci, Twórczego Myślenia i Rozwoju”).

powinieneś wrócić do domu? Zdanie, z którym powinieneś wrócić do domu? „Widzieć i kojarzyć!”

memar15@wp.pl, www.eccehomo21.pl Dziękuję za uwagę! Pytania? memar15@wp.pl, www.eccehomo21.pl Q.B.F.F.F.S.

Dwa słowa do prawdziwych sukcesów? Zasuwaj Mistrzu !

Jeszcze jedno zadanie, jeżeli starczy czasu. Patrz, czytaj i w ciągu 75 sekund zapamiętaj ciąg podanych słów w oryginalnej kolejności. Uwaga: START! balkon, piłka, latarnia, garnitur, plaża, jaskółki, rzeka, ławka, warkocz, Słońce, łąka, wanna, rower, bagażowy, szklanka

A może jeszcze jedno zadanie, doskonałe do krótkiej zabawy z klasą A może jeszcze jedno zadanie, doskonałe do krótkiej zabawy z klasą? Lub z dziećmi w domu? Jak zapamiętujesz kształty. Masz 50 sekund na zapamiętanie poniższych figur ( zobacz na tablicy)