Językowo – kulturowe zróżnicowanie społeczności osób z uszkodzeniami słuchu na przykładzie realizacji projektu Wirtualny Tłumacz Komunikacji Migowej WiTKoM.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
1 Projekt pn. „Kurs języka migowego” GMINA JEDLICZE.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
WYBORY DO SEJMU I DO SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2015 zarządzone na dzień 25 października 2015 r. WARUNKI WAŻNOŚCI GŁOSU.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
XXV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Krakowie.
Badania marketingowe w UE A.M. Zarzycka. Badania marketingowe na obszarze UE Systematyczne zbieranie i przetwarzanie informacji odnoszących się do eurorynku.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Klasa humanistyczna (B). Co to jest humanizm? Humanizm jest to prąd filozoficzny, etyczny i kulturowy wywodzący się z epoki Odrodzenia, a także postawa.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Źródła informacji. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych,
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
MOST - Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK Debata: Profil Szkoły.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
Python. Języki Programistyczne Microcode Machine code Assembly Language (symboliczna reprezentacja machine code) Low-level Programming Language (FORTRAN,
Działania rewitalizacyjne na Pradze do 2014 r. i Zintegrowany Program Rewitalizacji Pragi na lata
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA ul. Łucka Warszawa tel. (022)
Kontakt: ul. Żubardzka Łódź tel./fax (o42) tel. (042) www: gim8.szkoly.lodz.pl mail:
Kontakt: ul. Żubardzka Łódź tel./fax (o42) tel. (042) www: gim8.szkoly.lodz.pl mail:
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
Młodzież a „dopalacze” - postawy i zachowania wprowadzenie Szkolenie pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Projekt finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
Informacja o maturze w 2018 roku
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty EKG”
1. Ja i inni, czyli komunikacja interpersonalna
Sylabusy.
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty Spirometrii”
Młodszy Tester Oprogramowania
Karta usługi – zasady wypełniania
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Moje szczęście.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Numer naboru: RPMP IP /17 Małopolskie Talenty I etap edukacyjny: klasy IV – VI z 43 szkół podstawowych powiatu gorlickiego Numer naboru:
Projekt pn. Uczeń na 6 w Szkole Podstawowej nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego w Olecku współfinansowany z EFS w ramach Regionalnego.
„Różnorodność przestrzenią dialogu”
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Dlaczego warto uczyć się języka francuskiego...
Staż w dziale Utrzymania Ruchu
ZDROWIE DLA SENIORA Program promocji zdrowego stylu życia skierowany do Małopolskich Seniorów 2018.
JĘZYK NIEMIECKI W OBROCIE GOSPODARCZYM – 3 LETNIE STUDIA DUALNE www
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
Czym powinien charakteryzować się innowacyjny projekt?
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Jakie pytania badawcze powinny być stawiane w myśl użyteczności badań dla eliminacji kar cielesnych?
Podsumowanie Wydział Elektryczny
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Językowo – kulturowe zróżnicowanie społeczności osób z uszkodzeniami słuchu na przykładzie realizacji projektu Wirtualny Tłumacz Komunikacji Migowej WiTKoM Dorota Szulc, Katarzyna Barczewska, Jakub Gałka, Filip Malawski, Rafał Samborski, Mariusz Mąsior, Tomasz Wilczyński VoicePIN.com sp. z o.o. Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji, Katedra Elektroniki

Wirtualny Tłumacz Komunikacji Migowej (WiTKoM) Projekt realizowany przez konsorcjum naukowe Akademii Górniczo-Hutniczej oraz VoicePIN.com sp. z o.o. w latach 2013-2016 w ramach Programu Badań Stosowanych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Głównym celem projektu jest zbadanie możliwości zastosowania algorytmów rozpoznawania obrazu, uczenia maszynowego i przetwarzania języka naturalnego w kontekście wypowiedzi w Polskim Języku Migowym (PJM).

WiTKoM’s aim

Wsparcie osób nie(do)słyszących w funkcjonowaniu pośród społeczeństwa słyszących

Narzędzie badawcze dedykowane dla osób niesłyszących Zadanie I Narzędzie badawcze dedykowane dla osób niesłyszących

Różnorodność językowa niesłyszących Sposoby komunikowania się Polski Język Migowy (PJM) naturalne języki migowe odmiany regionalne języka migowego System Języka Migowego (SJM) języki migowe typu pidgin język dźwiękowy pisany język ogólnonarodowy

Różnorodność językowa niesłyszących Różnorodność językowa niesłyszących. Poziom kompetencji komunikacyjnych w języku migowym i ogólnonarodowym ? ?

Język a zdolności poznawcze np. problem pytań złożonych, warunkowych, o treści abstrakcyjnej, odnoszących się do bliżej nieokreślonej przyszłości, zachowanie ciągu przyczynowo-skutkowego, wrażliwość na przejawy Kultury Głuchych, i in.

Język a zdolności poznawcze

Budowa słownika Rejestracja do lekarza Zadanie II Budowa słownika Rejestracja do lekarza brak ujednoliconych znaków migowych na określenie lekarzy specjalistów, lekarze specjaliści wyrażani za pomocą symptomów chorobowych, różne warianty tego samego znaku, różnice w układzie i zorientowaniu dłoni.

Nagrania 17 osób głuchych z terenu Małopolski, w wieku 19 - 65 lat 200 różnych znaków migowych w 5-10 powtórzeniach (26000 klatek filmowych), blisko połowa znaków w od 2 do 9 różnych wariantach, każdy wariat opisany według nomenklatury B. Szczepankowskiego, w sumie ok. 30 godz. nagrań.

Aplikacja demonstracyjna Casus – rejestracja do lekarza

Praca finansowana ze środków Kontakt: Prelegentka mgr Dorota (Grądaska) Szulc dorota.gradalska@gmail.com Kierownik projektu dr inż. Jakub Gałka jgalka@agh.edu.pl Praca finansowana ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w ramach Programu Badań Stosowanych, projekt nr PBS2/B3/21/2013 pn. Wirtualny Tłumacz Komunikacji Migowej