Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORMY ORGANIZACYJNO- PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Advertisements

Budżet miasta Gdańska na rok 2004 Opracowanie Uchwały Nr XIX/553/04 RMG z dn. 24 stycznia 2004.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Prawo finansowe i polityka finansowa. PRAWO FINANSOWE PRAWO FINANSOWE – jest to ogół norm prawnych regulujących działalność finansową w danym państwie.
Pojęcie budżetu państwa Zasady budżetowe Wykład 3 Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
System wydatków jednostek samorządu terytorialnego.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Dr hab. Henryk Dzwonkowski Profesor UŁ. Działalność finansowa to: gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków Rozróżnienie prawa publicznego i prywatnego.
Ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego polega na ocenie zgodności postępowania Beneficjentów z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
CELE WPROWADZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA 1. WZÓR OBLICZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011.
Załącznik Nr 1 do protokołu Nr XLVII/14 sesji Rady Miejskiej w Nowem w dniu 25 czerwca 2014 r. WYKONANIE BUDŻETU GMINY NOWE 2013 Wielkości rzeczywiste.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa. Wykonanie budżetu państwa podlega kontroli bieżącej oraz następczej.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
Dochody Gminy Jedlnia–Letnisko
Dochody PUBLICZNE.
Finanse publiczne i prawo finansowe
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
Prawo finansów publicznych
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Lokalne źródła prawa – zarys
Szkolenie Dyrektorów PUP- maj 2010
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Prawo finansów publicznych
MINISTER FINANSÓW ZATRZYMUJE ROZWÓJ POLSKI.
Rzecznik Praw Dziecka.
2018 Projekt Budżetu Miasta Świnoujście www │ swinoujscie.pl.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA ŁODZI ZA 2016 R
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
BUDŻET PAŃSTWA.
MINISTERSTWO GOSPODARKI - POLSKA Ministerstwo Gospodarki - Polska
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Finansowanie programu
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Procedura Budżetowa.
Formy czynności prawnych
Dług publiczny i deficyt budżetowy państwa
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 marca 2018 r.
Finansowanie zadań oświatowych
Finanse JST – pytania uzupełniające
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkalnictwa oraz przedsiębiorców w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE CEL.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Prawo finansów publicznych
Zapis prezentacji:

Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I

Samodzielność finansowa j.s.t. Decentralizacja władzy, wynikająca z Konstytucji, jest także podstawą do decentralizacji finansowej. Wyróżnikiem decentralizacji finansowej jest prawnie określona samodzielność finansowa podmiotu zdecentralizowanego; Samodzielność j.s.t. jest jedną z zasad systemu finansów samorządowych; Samodzielność należy rozumieć jako : nieuleganie niczyim wpływom, niepodleganie niczyjej władzy, obchodzenie się bez niczyjej pomocy, a także jako: niezależność czy niezawisłość.

Samodzielność finansowa j. s. t Samodzielność finansowa j.s.t. jest możliwa tylko w sytuacji, gdy państwo ustawowo zapewni tym jednostkom wystarczający zasób środków do realizacji powierzonych im zadań publicznych. Prawna samodzielność obejmuje trzy istotne obszary: System dochodów System wydatków System gospodarki budżetowej Każdy ze wskazanych obszarów powinien być uregulowany ustawowo, ponieważ w prawie publicznym obowiązuje zasada, że dozwolone jest to, na co zezwala ustawa.

Władztwo dochodowe W samodzielności finansowej j.s.t. wyróżniamy aspekt dochodowy. Dotyczy to stworzenia mechanizmów prawnych zapewniających tym jednostkom stabilne i wydajne źródła dochodów występujące na obszarze właściwości terytorialnej tych jednostek. W drodze władztwa dochodowego mechanizmy te powinny natomiast zapewnić władzom j.s.t. wpływ na strukturę i wydajność tych źródeł dochodu. Istotna jest relacja między publiczno-prawnymi dochodami własnymi (podatkami, opłatami, udziałami w państwowych podatkach) otrzymywanymi z budżetu państwa.

Wydatki j.s.t. Wedle aspektu wydatkowego j.s.t. dokonują na podstawie ustaw w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, wydatki pokrywające koszty wykonania zadań własnych. Ustalają także hierarchię przez określanie zakresu i sposobu ich wypełniania. W tym przedmiocie samodzielność rozumiana jest jako: Ograniczenia sposobu wydatkowania środków, w tym przez nakazu i zakazu ponoszenia określnych wydatków; Ograniczenia wynikające z prawnie określnych obowiązków co do konstrukcji budżetu oraz procedury wykonania; Określenie form organizacyjnych.

Samodzielność kształtowania wydatków jest ograniczona przez ustawowy nakaz pierwszeństwa realizacji wydatków na zadanie obligatoryjne własne, a ponadto przez wyłącznie prawa do decydowania o zakresie i sposobie dokonania wydatków.

Budżet j.s.t. Budżet jest definiowany jako plan finansowy obejmujący zestawienie przewidywanych dochodów i wydatków państwa lub innego podmiotu publicznego, ujętych w odpowiednim stopniu szczegółowości i w określonym przedziale czasowym, zwykle w okresie jednego roku. Budżet j.s.t. wyróżnia forma uchwalenia tego aktu, który uchwalany jest w formie uchwały budżetowej. Z chwilą uchwalenia uchwała budżetowe wiąże organy samorządowe.

Rok kalendarzowy jest rokiem budżetowym j.s.t. Rok budżetowy może zakończyć się: Nadwyżką budżetową – dochodu budżetu są wyższe niż wydatki; Deficytem budżetowym – wydatki budżetu są wyższe niż dochody; Kwoty ujęte w budżecie j.s.t. mają charakter prognozy, której obciąża ryzyko nie pełnej realizacji. Ujęte w budżecie kwoty wydatków stanowią nieprzekraczalny limit.

Nadwyżka budżetowa zaplanowana w budżecie danego roku przeznaczane jest przede wszystkim na pokrycie zaciągniętych przez j.s.t. zobowiązań (kredytów, pożyczek, wykup papierów wartościowych); Postanowienia zawarte w budżecie, dotyczące planowanych dochodów i przychodów z poszczególnych ich źródeł oraz limitów wydatków i rozchodów ze wskazaniem ich przeznaczenia, mają postać konkretnych wielkości liczbowych i są skierowane do ściśle określonych adresatów – wykonawców budżetu.