POLITYKA ADMINISTRACYJNA triada i wyodrębnienie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Advertisements

PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Administracja publiczna
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Administracja publiczna
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Źródła prawa podatkowego
Rząd i prezydent.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
o roli państwa w gospodarce
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Prawo administracyjne – źródła prawa
Bezpieczeństwo publiczne i porządek publiczny w kontekście bezpieczeństwa państwa Leszek Baran, WSIiZ, KBW.
Ustrój administracji publicznej
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Konsultacje społeczne projektu
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rola Państwa w gospodarce
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Rola Państwa w gospodarce
Jerzy Jendrośka Podyplomowe prawo ochrony środowiska
POLITYKA ADMINISTRACYJNA formy polityka rozwoju
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Samorządowe akty prawa miejscowego
Nauka administracji zajęcia 10 i 11
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
SWOBODA UMÓW.
Stosunki administracyjno- prawne
Wstęp do polityki gospodarczej
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz. NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

POLITYKA ADMINISTRACYJNA triada i wyodrębnienie Małgorzata Giełda Zakład Nauki Administracji UWr

TRIADA I WYODRĘBNIENIE Zagadnienia wykładu Triada nauk administracyjnych Wyodrębnienie polityki administracyjnej Współczesne rozumienie polityki administracyjnej

TRIADA NAUK ADMINISTRACYJNYCH Ujęcie klasyczne TRIADA ADMINISTRACJI NAUKA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Bada normy prawa administracyjnego (jak jest w prawie) (np.: poddanie władzy wykonawczej prawu) NAUKA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Bada codzienność administracyjną (jak jest w rzeczywistości) (np.: pracę urzędów) POLITYKA ADMINISTRACYJNA Postuluje rzeczywistość administracyjną (jak być powinno) (np.: zmiany w służbie zdrowia)

TRIADA NAUK ADMINISTRACYJNYCH Ujęcie klasyczne POLITYKA ADMINISTRACYJNA ODPOWIADA NA PYTANIA: Jaka jest wartość administracji? Jaka powinna być administracja? Jak kształtować administrację?

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań 3 FAZY WYODRĘBNIENIA POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ 1 FAZA – PAŃSTWO POLICYJNE (merkantylizm kameralizm policyści) 2 FAZA – NOWE ZJAWISKO (doktryna liberalnego państwa konstytucyjnego, prawo administracyjna, nauka administracji) 3 FAZA – POCZĄTKI SAMODZIELNOŚCI (Jastrow, Stier-Somlo, Jellinek)

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań 1 FAZA – PAŃSTWO POLICYJNE XVIII/XIX w. W literaturze pojawiają się pierwsze wzmianki z zakresu polityki administracyjnej. Dotyczą one: ustroju gospodarczego państwa systemu gospodarczego państwa ideologii wszechobecności państwa NURTY (różnice: postawa ideowa i działalność praktyczna) MERKANTYLIŚCI POLICYŚCI (KAMERALIŚCI)

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań 1 FAZA – PAŃSTWO POLICYJNE XVIII/XIX w. MERKANTYKLIŚĆI PODSTAWOWE ZAŁOŻENIE: Rozwój handlu i produkcji. ROLA PAŃSTWA: ochrona rynku wew. (policja gospodarcza, reglamentacja, ograniczenia działalności) tworzenie rezerw towarowych, ograniczenie importu, osłabienie dominacji cechów, popieranie własnej wytwórczości. KAMERALIŚCI – Austria, Niemcy racjonalna organizacja skarbowości, zapełnienie skarbca (kamery) monarchy. POLICYŚCI PODSTAWOWE ZAŁOŻENIE: Nieograniczone prawo monarchy absolutnego do wkraczania w sfery życia społecznego dla zapewnienia pomyślności i dobrobytu poddanym. ROLA PAŃSTWA: zapewnienie porządku i bezpieczeństwa regulacja i reglamentacja działalności gospodarczej

POLICYSM WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań 1 FAZA – PAŃSTWO POLICYJNE XVIII/XIX w. MERKANTYLIŚCI I POLICYŚCI – POZYTYWNE ASPEKTY: Prekursorzy polityki administracyjnej Formułowali wskazania: jak powinna działać administracja państwa cele zmian środki i sposoby osiągania zmian Zwracali uwagę na konieczność kształcenia w dziedzinie administracji MERKANTYLIŚCI I POLICYŚCI – NEGATYWNE ASPEKTY Oba nurty zakładały umacnianie państwa policyjnego, stającego ponad społeczeństwem Nie tworzono polityki społecznej. Polityka gospodarcza była traktowana wybiórczo (monarcha, osoby zamożne związane z władzą) POLICYSM

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań 2 FAZA – NOWE ZJAWISKO DOKTRYNA LIBERALNEGO PAŃSTWA KONSTYTUCYJNEGO Zastępuje ideologię państwa absolutnego. Staje się podstawą porządku prawnego i zasad gospodarowania. ZADANIA PAŃSTWA: zapewnienie obrony zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego zabezpieczenie wolnej konkurencji w działalności gospodarczej konstytucyjne gwarancje praw jednostki

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań 2 FAZA – NOWE ZJAWISKO DOKTRYNA LIBERALNEGO PAŃSTWA KONSTYTUCYJNEGO CECHA CHARAKTERYSTYCZNA DOKTRYNY ZAINTERESOWANIE PRAWEM NAUKĄ PRAWA ADMINISTRACYJNYM ADMINISTRACYJNEGO KIERUNKI ZWIĄZANE Z IDEĄ LIBERALIZMU KIERUNEK PIERWSZY Maksymalne ograniczenie wpływu administracji na obywateli. KIERUNEK DRUGI Ochrona wolności obywatelskich. Ochronę porządku prawnego przed naruszeniem go przez władzę publiczną.

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań 3 FAZA – POCZĄTKI SAMODZIELNOŚCI Nauka prawa administracyjnego nie daje wszystkich informacji potrzebnych do administrowania. Zwraca uwagę na naukę administracji, która: daje informacje nauce prawa administracyjnego jest podstawa polityki administracyjnej Pierwszy określa politykę jako samodzielną naukę. Utożsamia politykę administracyjną z polityką społeczną. Ignaz Jastrow (1856-1937)

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ POLITYKA ADMINISTRACYJNA jako przedmiotu badań 3 FAZA – POCZĄTKI SAMODZIELNOŚCI Zdecydowanie wyodrębnia trzy kierunki: nauka administracji nauka prawa administracyjnego polityka administracyjna POLITYKA ADMINISTRACYJNA ADMINISTRACYJNA WIEDZA PRZEDMIOT ustalanie celów działania administracji ustalanie sposobów ich osiągania PODSTAWA Opisowa i obiektywna nauka administracji Fritz Stier-Somlo (1873-1932)

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań 3 FAZA – POCZĄTKI SAMODZIELNOŚCI Wyróżnia trzy nauki. NAUKA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Charakteryzuje ją słowo: „powinien” np.: organ powinien wydać zezwolenie NAUKA ADMINISTRACJI Używa słowa: „jest” np.: ten urząd jest strukturą, która funkcjonuje nieefektywnie POLITYKA ADMINISTRACYJNA Posługuje się zwrotem: „tak powinno być" np.: służba zdrowia powinna być dostępna dla każdego. Walter Jellinek (1885-1955)

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań WSPÓŁCZESNE ROZUMIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ POJĘCIE WIELOZNACZNE: wytyczenie kierunków działalności państwa wiedza i umiejętności dot. prowadzenia polityki system pozaprawnych i postulowanych wypowiedzi POLITYCZNY CHARAKTER ADMINISTRACJI ma podwójny sens: jest zjawiskiem ze sfery stosunków politycznych, działalność administracji służy osiąganiu celów publicznych. POWIĄZANIE POLITYKI I ADMINISTRACJI JEST ZWROTNE POLITYKA ADMINISTRACJA

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań WSPÓŁCZESNE ROZUMIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ TREŚĆ POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ: Wskazanie najbardziej przydatnych metod regulacji prawnej w danej dziedzinie. Określenie najbardziej efektywnych i prawem dopuszczonych sposobów działania administracji w osiąganiu celów publicznych. POLITYKA ADMINISTRACYJNA: polityka administracji polityka wobec administracji POLITYKA ADMINISTRACYJNA MUSI UZWGLĘDNIAĆ: * stan edukacyjny społeczeństwa * stan kulturalny kraju * stan sanitarny kraju * stan gospodarczy kraju * oczekiwania społeczeństwa (grup i jednostek) w stosunku do państwa

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań WSPÓŁCZESNE ROZUMIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ Źródło prawa Rodzaj polityki Formy wyrażania (stanowienia) polityki Ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym Polityka przestrzenna gminy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego Polityka przestrzenna województwa Przykładowe dokumenty: koncepcje i programy strategie rozwoju plan zagospodarowania przestrzennego Ustawa Prawo energetyczne Polityka energetyczna Polityka energetyczna państwa Współdziałanie Ustawa Prawo ochrony środowiska Polityka ekologiczna Uwzględnianie innych polityk Współpraca Zespół działań Strategie, programy …

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań WSPÓŁCZESNE ROZUMIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ TYPY NORM USTAWOWYCH OKREŚLAJĄCYCH POLITYKĘ ADMINISTRACYJNĄ PIERWSZY TYP to normy, które: określają podmioty polityki administracyjnej określają typ aktu polityki administracyjnej zawierają wytyczne co do treści aktu polityki ustanawiają obowiązek podjęcia określonych działań: ocennych, programujących, realizujących DRUGI TYP to normy, które występują z normami pierwszego typu i jednocześnie określają: tryb sporządzenia aktu polityki tryb uchwalania aktu polityki

WYODRĘBNIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ AKTY POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ jako przedmiotu badań WSPÓŁCZESNE ROZUMIENIE POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ AKTY POLITYKI ADMINISTRACYJNEJ Nie mają mocy obowiązującej poza układem bezpośredniego podporządkowania organizacyjnego. Nie wywołują samoistnych skutków prawnych (co do zasady). Mogą być kwalifikowane na różnych poziomach ogólności. STRATEGIA * PROGRAM * PLAN * KONCEPCJA * STUDIUM * WYTYCZNE

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Małgorzata Giełda Zakład Nauki Administracji UWr