SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 27: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na szlakach komunikacyjnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
Advertisements

SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych, ciężarowych.
Krzyżówka Pracuje w pogotowiu ratunkowym Lekarz „od zębów”
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM Gabriel Milczarek II b.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
PRIORYTETOWA ODPRAWA AUTOKARÓW eBOOKING BUS
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.
Jak się zachować podczas uwolnienia toksycznych środków przemysłowych.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
 Nigdy nie zjeżdżamy na sankach w pobliżu dróg!!!
Katowicki Holding Węglowy S.A. Opracowanie technologii zgazowania węgla dla wysokoefektywnej produkcji paliw i energii elektrycznej 1.
„Alkotest przeciw tragedii” kampania społeczna Stowarzyszenia „Droga i Bezpieczeństwo”” przy poparciu Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz współpracy.
Komenda Miejska Policji w Łomży Sekcja Ruchu DrogowegoANALIZA STANU BEZPIECZEŃSTWA ZA ROK 2005r. NA TERENIE MIASTA I POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO Łomża, 23 styczeń.
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Sprawozdanie z rocznej działalności JEDNOSTEK OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH Z TERENU MIASTA I GMINY POBIEDZISKA Pobiedziska 29 marzec 2016 r. Komendant.
Znaki ostrzegawcze uprzedzają o miejscach na drodze, w których występuje lub może występować niebezpieczeństwo albo przeszkody. Znaki te zobowiązują uczestników.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Oferujemy sprzedaż ręcznie wytwarzanych przez nas kartek na różne okazje (mi. na Boże narodzenie, Wielkanoc itp.). Kartki wykonywane będą z powszechne.
Ewakuacja z budynków w trybie awaryjnym
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Z ASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z I NTERNETU. 1. C HROŃ SWOJĄ PRYWATNOŚĆ W SIECI ! Jeśli bierzesz udział w jakimkolwiek forum publicznym w Internecie,
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
ZESPOLE SZKÓŁ W LUBOWIDZU PROCEDURY EWAKUACJI W. Osoba która pierwsza zauważyła pożar lub zagrożenie powinna natychmiast powiadomić: najbliższe otoczenie.
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH POWIATU WYSZKOWSKIEGO W okresie roku.
Cechy podobieństwa trójkątów Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przez Samorząd Województwa Małopolskiego 30 czerwca 2016r. Jacek Krupa Marszałek Województwa Małopolskiego.
BEZPIECZNE WAKACJE. B EZPIECZNIE W PODRÓŻY nigdy nie noś pieniędzy w jednym miejscu unikaj oddalania się od autokaru, czy pociągu staraj się nigdy nie.
Ogólne zasady ruchu drogowego – ruch pojazdów na autostradzie i drodze ekspresowej, strefie zamieszkania oraz na drogach wewnętrznych.
Autor: Łukasz Grzymkowski. str. 2  Elementy organizacji akcji ratownictwa technicznego na drogach;  Rozpoznanie i zabezpieczenie działań ratownictwa.
Sorbenty teoria i praktyka stosowania w zabezpieczeniu na terenie zakładu bryg. mgr inż. Bogusław Dudek Główny specjalista KW PSP w Katowicach Brenna,
WYPADEK DROGOWY PODSTAWOWE ZADANIA RATOWNICZE ROZPOZNANIE
Odblaskowa Szkoła.
TEMAT 23 Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
34. Działania ratownicze i zabezpieczające podczas powodzi, cz
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 7: Sporządzanie dokumentacji z działań ratowniczych Autor: Robert Łazaj.
Instrukcja postępowania na wypadek pożaru
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce
Kurs Ratownictwa Technicznego 2017
Komenda Miejska Policji w Łomży Sekcja Ruchu Drogowego
Temat 1: Wypadki drogowe statystyki i przyczyny
Szkolenie Specjalistyczne Ratownictwa Technicznego dla OSP
Łączność – przypomnienie. Dokumentacja do przesłania do:
Studium przypadku Kontaminacja wewnątrz karetek, pojazdów szpitalnych, wózków do przewozu pacjentów i innego sprzętu Testy przeprowadzone przez Walijskie.
CZY ZNASZ ZNAKI DROGOWE ?
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Misją Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku jest profesjonalna realizacja prawnie przypisanych mu zadań, a istotnym elementem tej Misji jest właściwe.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
Lekcja 5 Temat: Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
Bezpieczeństwo działań
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych, ciężarowych.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Zapis prezentacji:

SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 27: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na szlakach komunikacyjnych Autor: Jacek Gawroński

WYPADEK DROGOWY PODSTAWOWE ZADANIA RATOWNICZE ROZPOZNANIE DOJAZD DO MIEJSCA ZDARZENIA PODSTAWOWE ZADANIA RATOWNICZE ROZPOZNANIE ZABEZPIECZENIE UWOLNIENIE

ROZPOZNANIE WSTĘPNE WŁAŚCIWE MELDUNEK DO PSK ROZPOZNANIE Realizowane jest w pierwszym etapie działań ratowniczych Realizowane jest w czasie prowadzenia właściwych działań ratowniczych MELDUNEK DO PSK

Główne cele rozpoznania wstępnego dalszego WERYFIKACJA MELDUNKU UZYSKANEGO Z PSK oraz : Ustalenie rodzaju pojazdów uczestni- czących w wypadku Rozpoznanie zagrożeń Ustalenie miejsca rozlokowania sił ratowniczych pojazdy do przewozu ludzi: osobowe, mikrobusy, auto- busy, pojazdy ciężarowe: skrzyniowe, cysterny, plat- formy, inne, pojazdy specjalistyczne. pożar, widoczne pary i obłoki w okolicy zdarzenia, miejsce zdarzenia np.: skrzyżowanie, przejazd kolejowy, rzeka, akwen wodny, obiekty użyteczności publicznej wytypowanie w oparciu o wstępną analizę zagrożeń i rodzaju zdarzenia miejsca rozlokowania pojazdu, wstępne określenie sposobu zabezpieczenia miejsca zdarzenia np. zamknięcie drogi.

ROZPOZNANIE WSTĘPNE BLIŻSZE Rozpoznanie zagrożeń Rozpoznanie ofiar Rozpoznanie potrzeb wycieki: paliwo, gaz, inne niebezpieczne substancje, strefy zagrożenia wybuchowego, instalacja elektr., niebezpieczne ułożenie pojazdów itd. ile ofiar, w jakim wieku, w jakim stanie, jak są uwięzieni, rozpoznanie pod kątem segregacji poszkodowanych. określenie dodat- kowych sił i środków niezbędnych do sprawnego prze- prowadzenia akcji ratowniczej.

Akumulator Zawsze odkręcamy w pierwszej kolejności przewód (-) minusowy.

Akumulator Główny wyłącznik prądu w pojeździe ciężarowym i autobusie

Samochód z instalacją gazową rozpoznamy po: króćcu do tankowania na tylnym błotniku lub pod tylnym zderzakiem (niektóre auta mogą go mieć pod klapką wlewu paliwa),

Samochód z instalacją gazową rozpoznamy po: zbiorniku gazu w kształcie walca lub toroidalnym w bagażniku lub pod podłogą pojazdu,

Samochód z instalacją gazową rozpoznamy po: reduktorze-parowniku umieszczonym w komorze silnikowej.

Samochód hybrydowy rozpoznamy po: oznaczeniu na plastikowej osłonie silnika, napisie na klapie bagażnika Hybrid Synergy Drive.

ZABEZPIECZNIE ZABEZPIECZENIE OFIAR WYPADKU ZABEZPIECZENIE POJAZDÓW TERENU AKCJI ZABEZPIECZENIE RATOWNIKÓW

Zabezpieczenie Terenu Akcji

Do oznakowania terenu akcji możemy użyć: słupków, zapór żaluzjowych, znaków ostrzegawczych, lamp błyskowych przy ograniczonej widoczności, trójkątów ostrzegawczych, taśm.

Zagrożenia dla ratowników Ze strony: systemów bezpieczeństwa biernego samochodów uczestniczących w zdarzeniu, elementów i szczątków uszkodzonych karoserii, samochodów innych użytkowników drogi, zagrożenia pożarowego, warunków atmosferycznych i słabej widoczności, miejsca zdarzenia, rozszczelnień, paniki i chaosu.

Neutralizacja poduszek powietrznych

Stabilizacja pojazdu

Stabilizacja pojazdu na dachu

Stabilizacja pojazdu na boku

Stabilizacja pojazdu ciężarowego

Stabilizacja fotela kierowcy pojazdu ciężarowego

ZABEZPIECZNIE OFIAR WYPADKU KONTROLA STANU OFIAR PODTRZYMANIE FUNKCJI ŻYCIOWYCH PRZEKAZANIE POSZKODOWANYCH LEKARZOWI ZAOPATRZENIE MEDYCZNE ZABEZPIECZENIE PRZED UTRATĄ CIEPŁA ZABEZPIECZENIE PSYCHOLOGICZNE

UWOLNIENIE PRZEKAZANIE POSZKODOWANYCH LEKARZOWI POSZKODDOWANI SAMODZIELNIE OPUSZCZAJĄ POJAZD POSZKODOWANI NIE SĄ W STANIE SAMODZIELNIE OPUŚCIĆ POJAZDU ZABEZPIECZENIE POSZKODDOWANYCH ZASTOSOWANIE TECHNIK UWALNIANIA PRZEKAZANIE POSZKODOWANYCH LEKARZOWI

Stabilizacja odcinka kręgosłupa szyjnego

Filozofia „Złotej godziny” polega na takim zorganizowaniu działań ratowniczych, by poszkodowany trafił do miejsca definitywnej pomocy w ciągu pierwszej godziny po zaistnieniu wypadku. Miejsce pomocy definitywnej – to szpital z odpowiednim zapleczem sprzętowym i kadrowym do przeprowadzenia zabiegów ratujących życie na specjalistycznym oddziale chirurgicznym (SOR – Szpitalny Oddział Ratunkowy).

W czasie „Złotej godziny” poszkodowany musi zostać: odnaleziony, zabezpieczony medycznie, uwolniony, unieruchomiony, przewieziony do szpitalnego oddziału ratunkowego.

FILOZOFIA ZŁOTEJ GODZINY Pamiętaj !!! W przypadku ostrego niedotlenienia śmierć następuje w ciągu 2-4 minut. 2. W przypadku ostrej niewydolności krążenia śmierć następuje w ciągu do 40 minut. [%] 100 szanse na przeżycie 50 10 kilka procent szans na przeżycie 30 60 90 [minuty] wypadek czas od chwili wypadku

Wykorzystano: Zdjęcia: www.mercedes-benz.com www.holmatro.com

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ