Koncepcja Depresji wg. Edwarda Bibringa – Psychologia Ego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Advertisements

© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Czyli często nieuzasadniony strach.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Julia Wojciuk Sandra Adamska 1aT. Zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tępa wzrostu gospodarczego skutkujące najczęściej spadkiem.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Światowy Dzień Zdrowia
DEPRESJA.
Rola książki w życiu człowieka
I Ogólnopolska Konferencja Naukowo–Szkoleniowa
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Ubezpieczenie wypadkowe
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Moje szczęście.
Szkoła Promująca Zdrowie
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Pojęcie i skład spadku.
STRES PRZEDEGZAMINACYJNY
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Szybkość-zdolność do wykonywania ruchów w najkrótszych odcinkach czasu
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Zapis prezentacji:

Koncepcja Depresji wg. Edwarda Bibringa – Psychologia Ego Bernadetta Izydorczyk

O autorze...... Edward Bibring (1894 – 1959) – uczeń Fenichela, psychiatra, psychoanalityk, teoretyk psychoanalizy (przegląd teorii popędów, klinicznej teorii terapii - analizował m.in. teorię M. Klein, teoria depresji) E. Bibring „Mechanizm depresji”(1953) – opis psychopatologii depresji z perspektywy psychologii ego

Źródła teorii Bibringa Teorie psychoanalityczne (technika terapii) Krytyka angielskiej szkoły psychoanalizy Egzystencjalna analiza („depresja jest ściśle ludzkim sposobem reakcji na frustracje i cierpienie” kiedy tylko ego znajdzie się w stanie bezradności wobec przytłaczających sił”

„Depresja jest przede wszystkim fenomenem ego” E. Bibring Oralność i agresja nie są uniwersalne w depresji – pełnią rolę peryferyjną - wywołują, komplikują bądź są konsekwencją stanu ego, który stanowi istotę depresji Teoria depresji oparta została na podobnych założeniach co strukturalna teoria lęku u Freuda - ego to realne siedlisko lęku - lęk to stan afektywny, który może być doświadczany tylko przez ego - lęk i depresja są częstymi reakcjami ego, są podstawowymi reakcjami ego (1953) - nie mogąc być zredukowane Struktura depresji związana jest ze stanem ego

Afektywny stan ego- wspólny dla wszystkich depresji Freud - smutek i depresja powodują zahamowania w funkcjonowaniu ego Abraham – koncepcja pierwotnej depresji („paratymii”) – „stan umysłu zwany melancholią”(1924): - regresja w depresji to nie regresja libido do oralnego punktu fiksacji ,ale pierwotnie regresja ego do określonego stanu ego -depresyjny stan nie jest tworzony za każdym razem na nowo(przez regresję),ale jest odtwarzany jako stan afektywny(1926) Bibring - depresja to emocjonalny wyraz bezradności ego, niezależnie od przyczyn załamania się mechanizmów poczucia własnej wartości (self-esteem) Depresje nie jest tworzona od nowa przez dynamiczne czynniki-jest skutkiem reaktywacji trwałej struktury ego

Cechy afektywnego stanu depresji Zahamowanie ego Obniżenie poczucia własnej wartości (self- esteem) –centralne pojęcie w teorii genezy depresyjnego stanu ego Bezradność Kliniczne formy depresji to komplikacje (trudności) powstałe w obrębie podstawowego stanu ego, tworzącego afektywny stan depresji

Geneza afektywnego stanu ego –założenia koncepcji E Geneza afektywnego stanu ego –założenia koncepcji E. Bibringa (smutek – reaktywacja bezradności) Częste frustracje niemowlęcych, oralnych potrzeb (frustracja budzi złość, która zostaje zastąpiona przez uczucie wyczerpania, bezradności i depresji) Wczesne samo – doświadczanie (self-experience) infantylnej bezradności ego ,braku sił do zapewnienia witalności jest najczęstszym czynnikiem usposabiającym do depresji Oralna frustracja i oralna fiksacja – powstają wskutek szokowych doświadczeń niemowlęcia i jego fiksacji na uczuciu bezradności Samo-doświadczanie – poczucie bezradności wynikające z oralnych frustracji Bibring - wszystkie depresje są afektywnymi stanami ego -reaktywacjami infantylnego stanu bezradności ego Smutek jest genetycznie późną ” hamowaną” reaktywacją bezradności

Geneza afektywnego stanu ego Bibringa nawiązuje do koncepcji Abrahama i Eriksona Nie tylko oralne, ale i wszystkie inne, wczesne frustracje witalnych pragnień predysponują do afektywnego stanu ego i depresji Abraham - potrzeba dziecka do uczucia Erikson - porażka w tworzeniu macierzyńskiej relacji i wzajemności między matką a dzieckiem Freud - koncepcja bezradności wyrasta ze zjawiska smutku Smutek to reaktywacja jakiegoś stanu -to specyficzna reakcja na utratę obiektu Lęk jest specyficzną reakcją na niebezpieczeństwo, związane z utratą. Niemowlę nie jest w stanie zróżnicować stan chwilowego braku i stałej utraty, wymaga powtarzania pocieszenia zanim się nauczy,” że matka wróci” (tęsknota bez doświadczania utraty). Sytuacja braku matki staje się traumą, tylko gdy dziecko wtedy doświadcza potrzeby, którą matka powinna zaspokoić. Kiedy ta potrzeba nie jest pilna to sytuacja zmienia się na zagrożenie (nie ma traumy utraty obiektu – nie ma smutku - jest lęk)

Doświadczenia reaktywujące stan bezradności w dorosłości (Bibring) Ciężka choroba somatyczna Nawracające stany nerwicowe Pozornie nieodwracalny los bycia samotnym, wyizolowanym, niekochanym Konfrontacja z widocznymi dowodami porażki, słabości, bycia gorszym Poczucie bycia skazanym, zgubionym niezależnie od tego, jakie mogło być świadome i nieświadome podłoże tego uczucia - „ to cios dla poczucia własnej wartości” Czynniki peryferyjne w dynamice rozwoju afektywnego stanu depresyjnego ego to: oralna fiksacja, inkorporacja, agresja przeniesiona na podmiot

Aspekt dynamiczny teorii depresji Bibringa (reaktywacja stanu depresyjnego ego przez ego-wewnętrzny konflikt) Depresja ma związek z poczuciem własnej wartości (self –esteem) Dla podmiotu mają istotne znaczenie z punktu poczucia własnej wartości pewne cele i obiekty Depresja – wynika z napięcia pomiędzy znaczącymi narcystycznymi aspiracjami, a jasną świadomością ego ,realnej lub wyobrażonej bezradności i niezdolności do życia zgodnie z tymi aspiracjami Narcystyczne aspiracje to: Pragnienie bycia wartościowym, kochanym, docenianym, (nie gorszym) - podstawowa rola w depresjach (Bibring) Pragnienie bycia silnym, znaczącym i bezpiecznym ( nie słabym i zagrożonym) Pragnienie bycia dobrym i kochającym (agresywnym i destrukcyjnym)

Redefinicja pojęcia narcyzmu w terminologii psychologii ego (do tej pory opisywane w terminologii tzw. psychologii id) Depresja - nie jest zdeterminowana przez konflikt id i ego lub superego, lub przez środowisko Depresja wywodzi się z napięcia samego ego - z wewnątrz systemowego konfliktu Depresja to emocjonalny korelat częściowego lub całościowego załamania się poczucia własnej wartości, gdyż ego jest niezdolne do życia w zgodzie z istotnymi dla niego aspiracjami

Geneza narcystycznych aspiracji aspekt genetyczny teorii depresji wg. Bibringa

Geneza narcystycznych aspiracji - poziom oralny Narcystyczne aspiracje na poziomie oralnym to: - zdobycie uczucia - bycie kochanym - uzyskanie opieki - uzyskanie wsparcia Potrzeby obronne odpowiadające im to - być niezależnym - być samowystarczalnym Depresja następuje po odkryciu -bycia niekochanym -nie bycia niezależnym

Geneza narcystycznych aspiracji -poziom analny Narcystyczne aspiracje na poziomie analnym (władza nad ciałem, popędami i obiektami) - być dobrym, - być kochającym - być czystym potrzeby obronne odpowiadające im to - nie być wrogim, zranionym buntowniczym i brudnym Depresja wiąże się z odkryciem braku kontroli nad agresywnymi, libidinalnymi impulsami, braku kontroli nad obiektami, uczucia słabości, poczucia winy („nigdy nie będę dobry i kochający-zawsze będę nienawistny, wrogi, buntowniczy, a więc zły”

Geneza narcystycznych aspiracji -poziom falliczny Narcystyczne aspiracja mające początek w fazie fallicznej (odnoszą się do ekshibicjonistycznych i sadystycznych edypalnych pragnień współzawodnictwa). Są to: - być w centrum uwagi - być podziwianym - być silnym i zwycięskim Potrzeby obronne odpowiadające im to : - być skromnym - nie rzucać się w oczy - być uległym Depresja jest wynikiem odkrycia lęku przed byciem pokonanym bycia ośmieszonym z powodu wad i porażek lęku przed zagrażającą zemstą

Relacja pomiędzy narcystycznymi aspiracjami a bezradnością (utratą wartości) „...Małe dziecko traci poczucie własnej wartości, kiedy traci miłość i zdobywa je ,kiedy miłość odzyskuje...” (Fenichel) Dzieci potrzebują narcystycznych pokładów (dowozu) uczucia (źródła dowozu są celami narcystycznych aspiracji) Poczucie nudy (Fenichel) - brak dowozu - głód bodźców .Nudę charakteryzuje zarówno współistnienie potrzeby aktywności i zahamowania aktywności, jak i głód bodźców i niezadowolenie z nich Adekwatne bodźce to owe brakujące źródła dowozu (te, które są dostępne, są zbyt bliskie obiektu zrepresjonowanego popędu i dlatego odrzucane, lub są zbyt odległe od niego i dlatego nie wywołują zainteresowania)

Rozwój ego wymaga obecności „adekwatności bodźców” (miłości obiektu) Ich brak powoduje prymitywny stan ego (jego reaktywacja wywołuje depresję) Normalny rozwój - obniża intensywność depresyjnego stanu ego i możliwość jego reaktywacji - ogranicza depresyjność do tych rzeczywistych sytuacji, w których smutek i przygnębienie są właściwymi reakcjami Powtarzający się brak adekwatnych bodźców w toku rozwoju działa przeciwko obniżeniu intensywności depresyjnego stanu ego i wzmaga prawdopodobieństwo jego reaktywacji (skłonność do depresji)

Czynniki determinujące różnice w intensywności reaktywacji depresyjnego stanu ego Uniwersalne doświadczanie smutku i przygnębienia do depresji to stan ego, który istnieje u wszystkich ludzi Ustrojowa tolerancja na stałe frustracje Dotkliwość i rozmiar sytuacji bezradności w okresie wczesnodziecięcym Czynniki rozwojowe wzmacniające lub obniżające łatwość, z jaką ten stan jest reaktywowany oraz modulują jego intensywność Rodzaj i bolesność wywołujących warunków

Ekonomiczny aspekt teorii depresji wg. Bibringa Zahamowanie w depresji jest spowodowane faktem braku znaczenia wysiłków osoby z powodu braku zdolności ego do ich gratyfikacji Porównanie lęku i depresji wg.Bibringa Lęk – jako reakcja na wewn. i zewn. Niebezpieczeństwo wskazuje pragnienie ego, żeby je przeżyć (ego mobilizuje się przez sygnały lęku i przygotowuje na walkę lub ucieczkę) Depresja – ego jest sparaliżowane, gdyż czuje się niezdolne do spotkania się z niebezpieczeństwem W niektórych przypadkach depresja może następować po lęku – wówczas mobilizacja energii zastępuje obniżenie „samo-zaufania”

Ego sparaliżowane- niezdolne do spotkania z niebezpieczeństwem Ego „wprost sparaliżowane” – odnosi się do stanu bezradności, konsekwencją jest m.in. utrata poczucia własnej wartości Niebezpieczeństwo dla ego to – potencjalna strata obiektu Sytuacja traumatyczna dla ego to – strata obiektu Bezradność to trwały stan straty obiektu Sygnał lęku antycypuje stratę, aby zapobiec reaktywacji traumatycznej sytuacji tzn. panicznego lęku Wahania poczucia wartości antycypują (przygotowują do obrony) reaktywację stanu trwałej utraty obiektu (tj. stanu bezradności) Świadomość ego swojej bezradności czasami zmusza je do zwrócenia z obiektu na siebie, komplikując strukturę depresji (agresja skierowana na podmiot jest wynikiem stanu bezradności) Poczucie wartości jest sygnałem –funkcją ego ( a nie efekt relacji pomiędzy ego i superego)