Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wywieranie wpływu na ludzi
Advertisements

prowadzenie: Dorota Maciejewska
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Posłuszni do końca.
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
opracowała: Dorota Maciejewska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Teoria społecznego uczenia się
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Praca z dzieckiem agresywnym
Psychologia w zarządzaniu
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Zadawanie pytań.
Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może.
PROFILAKTYKA.
Pedagogika szkoły wyższej
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
w praktyce pedagogicznej
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Postawa asertywna.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Dla lidera SZTUKA PERSWAZJI Zygmunt Korzeniewski.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
i sposoby radzenia sobie z nimi
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Psychologia w zarządzaniu seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017 Czwartek tydzień parzysty.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.
Dzień dobry! Aleksandra Luterek
Komunikacja Interpersonalna
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Wprowadzenie do laboratorium: Technologia informacyjna
Reguły Cialdiniego Społeczny dowód słuszności Zygmunt Korzeniewski.
Psychologia w Zarządzaniu
FAQ: Zasady zaliczenia przedmiotu
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Komunikacja Interpersonalna
Psychologia w Zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019 Psychologia Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019

Warunki zaliczenia Hock, R. R. (2003) Warunki zaliczenia Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP. Przygotowanie i zrealizowanie tematu na zajęciach (40 pkt.) Aktywność na zajęciach (20 pkt.) Kolokwium zaliczeniowe (40 pkt.) Próg zaliczenia – 60 pkt. (minimum 25 pkt. kolokwium + minimum 25 pkt. - opracowanie tematu + 10 pkt. – aktywność) Regulaminowa obecność (1 nieobecność dopuszczalna). Każda następna (minus 5 pkt.)

Warunki zaliczenia Przygotowanie i zrealizowanie tematu na zajęciach (40 pkt.) Aktywność na zajęciach (20 pkt.) Kolokwium- (40 pkt.) Próg zaliczenia – 60 pkt. 100 – 95: bdb 94 – 85: dob+ 84 – 80: dob 75 – 79: dost+ 60 – 74: dost Regulaminowa obecność (1 nieobecność dopuszczalna) Każda następna (minus 5 pkt.)

Kryteria oceny przygotowania i zrealizowania tematu: Dobór literatury (5 pkt) Wyczerpujące przedstawienie tematu (10 pkt.) Przygotowanie i aktywność prowadzących w trakcie wystąpienia (10 pkt.) Aktywizacja studentów i ćwiczenia dla studentów (10 pkt.) Oryginalność i atrakcyjność wystąpienia (5 pkt.)

Zasady opracowania tematów Referujemy zgodnie i ściśle z opracowanym tematem Należy podać źródła wykorzystane do przygotowania tematu Materiały źródłowe to podręczniki, książki naukowe dotyczące tematyki bądź artykuły naukowe; Nie należy wykraczać poza zadaną tematykę

Kolokwium Kolokwium może zawierać zarówno pytania zamknięte jak i otwarte Pytania dotyczyć będą prezentowanych przez uczestników zagadnień, zatem… w trakcie zajęć warto dopytać się referujących o szczegóły, by przekonać się, czy materiał jest rzeczywiście poprawnie rozumiany

data Temat zajęć Zajęcia organizacyjne Reguły wpływu społecznego BIOLOGIA I ZACHOWANIA CZŁOWIEKA 1. „Jaki jesteś z natury?” Bouchard, T. i in. (1990). Źródła psychicznych różnic pomiędzy ludźmi: Minnesockie badania z udziałem wychowywanych osobno bliźniąt. 2. Mózg – jeden czy dwa. Gazzaninga, M.S. (1967). Rozszczepiony mózg człowieka 3. Wyścig z własnym sercem Friedman, M., Rosenman, R.H. (1959). Związek obserwowanych wzorców zachowań z wynikami badań krwi I chorobami krążenia. EMOCJE I MOTYWACJA 1. Sprzeczne myśli Festinger, L., Carlsmith, J.M. (1959). Poznawcze skutki wymuszonej uległości. 2. Potęga konformizmu Asch, S.E. (1955). Opinie i presja społeczna. 3. Posłuszni do końca Milgram, S. (1963). Badania behawioralne nad posłuszeństwem.

data Temat zajęć SPOSTRZEGANIE I UCZENIE SIĘ 1. Widzisz to, co znasz Turnbull, C.M. (1961). Uwagi dotyczące doświadczeń i zachowań Pigmejów Bambuti. 2. Emocje małego Alberta Watson, J.B. (1920). Emocjonalne reakcje warunkowe 3. Agresja – patrz i ucz się! Bandura, A., Ross, D. i Ross, S.A. (1961). Przejmowanie agresji poprzez naśladowanie agresywnych modeli. INTELIGENCJA, POZNANIE I PAMIĘĆ; KOLOKWIUM 1. Dostajesz to, czego oczekujesz Rosenthal, R., Jacobson, L. (1966). Oczekiwania nauczycieli: Czynniki determinujące zwiększanie ilorazu inteligencji uczniów. 2. Dzięki za pamięć! Loftus, E.F. (1975). Sugerujące pytania a zeznania naocznych świadków. 3. Mapy w Twoim umyśle Tolman, E.C. (1948). Mapy poznawcze szczurów i ludzi.

Po odbyciu kursu student powinien: Mieć podstawową wiedzę z zakresu psychologii. Interpretuje podstawowe koncepcje człowieka Rozumieć i objaśniać motywy ludzkiego działania Charakteryzować istotę i uwarunkowania funkcjonowania wśród innych, w tym rolę przywódcy/autorytetu Być przygotowanym do zachowywania się w sposób etyczny i niekrzywdzący innych ludzi

Wywieranie wpływu na ludzi jest częścią życia społecznego Mechanizmy wpływu społecznego – reguły wpływania na ludzi wg Roberta CIaldniniego Wywieranie wpływu na ludzi jest częścią życia społecznego Jakie mechanizmy leżą u podłoża skuteczności technik wpływania na ludzi Dlaczego ulegamy? - Pośrednictwo w działaniu (S. Milgram) Czy trening asertywności jest skuteczny?

Reguła wzajemności Reguła startowa społeczeństw (prawie) wszyscy jej przestrzegają Eksperymenty: osoba nieoczekiwanie obdarowana rzeczą lub usługą częściej spełniała prośby o przysłygę niż ta, która wcześniej nie była obdarowana Eksperyment z coca-colą “drzwi zatrzaśnięte przed nosem”

Zaangażowanie i konsekwencja Efektywność “stopy w drzwiach” – niewielka prośba, prośba poważniejsza Jak się pan dzisiaj czuje? – pułapka konsekwencji

Społeczny dowód słuszności Studium percepcji długości odcinków -Eksperyment Salomona Asha (1951) – 76% badanych zgodziło się z błędną! odpowiedzią większości w co najmniej jednej próbie Uleganie opiniom innych osób i naśladowanie ich zachowań: informacyjny (motywacja posiadania racji) i normatywny (posiadanie przyjaciół) wpływ społeczny Konformizm – środek do uzyskania akceptacji grupy, podtrzymania więzi, uniknięcia dezabrobaty

Społeczny dowód słuszności, cd. Zautomatyzowana (nieuświadomiona) skłonność do naśladowania innych Eksperyment Chartrand i Bargha (1999) – “bezwolne i nieintencjonalne” bujanie nogą podczas dyskusji Zjawisko konformizmu: zachowujemy się tak jak inni, ubieramy tak jak inni, głosimy takie same poglądy – tracimy na tym czy zyskujemy?

Lubienie i sympatia Prawidłowości rządzące atrakcyjnością interpersonalną Czy atrakcyjny fizycznie znaczy bardziej inteligentny? Jakie charakterystyki wpływają na lubienie? A co z pochlebstwami?

Autorytet Słynne badanie Stanleya Milgrama – nie potrafienie sprzeciwienia się autorytetowi Kapitanoza 12% medykamentów w szpitalach jest przepisywanych błędnie Kiedy uznajemy kogoś za autorytet? – wnioskowanie na podstawie zewnętrznych sygnałów Nadmierna ostrożność wobec ludzi bez statusu autorytetu

Reguła niedostępności Co jest unikatowego w... dzwoniącym telefonie kilgoramie cukru zniszczonych znaczkach pocztowych i wołowinie?

Podsumowanie Reguła wzajemności – powinniśmy odwzajemniać się za otrzymane dobra Konsekwencja i zaangażowanie – jeśli zaangażujemy się w jakieś działanie czy osiągnięcie jakiegoś celu, to będziemy kontynuować to działanie nawet wówczas, gdy okoliczności będą mniej korzystne Społeczny dowód słuszności – bazuje na ludzkiej skłonności do konformizmu

Podsumowanie, cd. Lubienie i sympatia – częściej i chętniej spełniamy prośby i akceptujemy propozycje pochodzące od ludzi, których lubimy niż od tych do których mamy sotsunek obojetny czy negatywny Reguła autorytetu – łatwiej ulegamy tym, których uważamy za autorytet w danej dziedzinie (kapitanoza!) Reguła niedostępności – dobra i informacje są tym cenniejsze im trudniej jest je osiągnąć