Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019 Psychologia Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019
Warunki zaliczenia Hock, R. R. (2003) Warunki zaliczenia Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP. Przygotowanie i zrealizowanie tematu na zajęciach (40 pkt.) Aktywność na zajęciach (20 pkt.) Kolokwium zaliczeniowe (40 pkt.) Próg zaliczenia – 60 pkt. (minimum 25 pkt. kolokwium + minimum 25 pkt. - opracowanie tematu + 10 pkt. – aktywność) Regulaminowa obecność (1 nieobecność dopuszczalna). Każda następna (minus 5 pkt.)
Warunki zaliczenia Przygotowanie i zrealizowanie tematu na zajęciach (40 pkt.) Aktywność na zajęciach (20 pkt.) Kolokwium- (40 pkt.) Próg zaliczenia – 60 pkt. 100 – 95: bdb 94 – 85: dob+ 84 – 80: dob 75 – 79: dost+ 60 – 74: dost Regulaminowa obecność (1 nieobecność dopuszczalna) Każda następna (minus 5 pkt.)
Kryteria oceny przygotowania i zrealizowania tematu: Dobór literatury (5 pkt) Wyczerpujące przedstawienie tematu (10 pkt.) Przygotowanie i aktywność prowadzących w trakcie wystąpienia (10 pkt.) Aktywizacja studentów i ćwiczenia dla studentów (10 pkt.) Oryginalność i atrakcyjność wystąpienia (5 pkt.)
Zasady opracowania tematów Referujemy zgodnie i ściśle z opracowanym tematem Należy podać źródła wykorzystane do przygotowania tematu Materiały źródłowe to podręczniki, książki naukowe dotyczące tematyki bądź artykuły naukowe; Nie należy wykraczać poza zadaną tematykę
Kolokwium Kolokwium może zawierać zarówno pytania zamknięte jak i otwarte Pytania dotyczyć będą prezentowanych przez uczestników zagadnień, zatem… w trakcie zajęć warto dopytać się referujących o szczegóły, by przekonać się, czy materiał jest rzeczywiście poprawnie rozumiany
data Temat zajęć Zajęcia organizacyjne Reguły wpływu społecznego BIOLOGIA I ZACHOWANIA CZŁOWIEKA 1. „Jaki jesteś z natury?” Bouchard, T. i in. (1990). Źródła psychicznych różnic pomiędzy ludźmi: Minnesockie badania z udziałem wychowywanych osobno bliźniąt. 2. Mózg – jeden czy dwa. Gazzaninga, M.S. (1967). Rozszczepiony mózg człowieka 3. Wyścig z własnym sercem Friedman, M., Rosenman, R.H. (1959). Związek obserwowanych wzorców zachowań z wynikami badań krwi I chorobami krążenia. EMOCJE I MOTYWACJA 1. Sprzeczne myśli Festinger, L., Carlsmith, J.M. (1959). Poznawcze skutki wymuszonej uległości. 2. Potęga konformizmu Asch, S.E. (1955). Opinie i presja społeczna. 3. Posłuszni do końca Milgram, S. (1963). Badania behawioralne nad posłuszeństwem.
data Temat zajęć SPOSTRZEGANIE I UCZENIE SIĘ 1. Widzisz to, co znasz Turnbull, C.M. (1961). Uwagi dotyczące doświadczeń i zachowań Pigmejów Bambuti. 2. Emocje małego Alberta Watson, J.B. (1920). Emocjonalne reakcje warunkowe 3. Agresja – patrz i ucz się! Bandura, A., Ross, D. i Ross, S.A. (1961). Przejmowanie agresji poprzez naśladowanie agresywnych modeli. INTELIGENCJA, POZNANIE I PAMIĘĆ; KOLOKWIUM 1. Dostajesz to, czego oczekujesz Rosenthal, R., Jacobson, L. (1966). Oczekiwania nauczycieli: Czynniki determinujące zwiększanie ilorazu inteligencji uczniów. 2. Dzięki za pamięć! Loftus, E.F. (1975). Sugerujące pytania a zeznania naocznych świadków. 3. Mapy w Twoim umyśle Tolman, E.C. (1948). Mapy poznawcze szczurów i ludzi.
Po odbyciu kursu student powinien: Mieć podstawową wiedzę z zakresu psychologii. Interpretuje podstawowe koncepcje człowieka Rozumieć i objaśniać motywy ludzkiego działania Charakteryzować istotę i uwarunkowania funkcjonowania wśród innych, w tym rolę przywódcy/autorytetu Być przygotowanym do zachowywania się w sposób etyczny i niekrzywdzący innych ludzi
Wywieranie wpływu na ludzi jest częścią życia społecznego Mechanizmy wpływu społecznego – reguły wpływania na ludzi wg Roberta CIaldniniego Wywieranie wpływu na ludzi jest częścią życia społecznego Jakie mechanizmy leżą u podłoża skuteczności technik wpływania na ludzi Dlaczego ulegamy? - Pośrednictwo w działaniu (S. Milgram) Czy trening asertywności jest skuteczny?
Reguła wzajemności Reguła startowa społeczeństw (prawie) wszyscy jej przestrzegają Eksperymenty: osoba nieoczekiwanie obdarowana rzeczą lub usługą częściej spełniała prośby o przysłygę niż ta, która wcześniej nie była obdarowana Eksperyment z coca-colą “drzwi zatrzaśnięte przed nosem”
Zaangażowanie i konsekwencja Efektywność “stopy w drzwiach” – niewielka prośba, prośba poważniejsza Jak się pan dzisiaj czuje? – pułapka konsekwencji
Społeczny dowód słuszności Studium percepcji długości odcinków -Eksperyment Salomona Asha (1951) – 76% badanych zgodziło się z błędną! odpowiedzią większości w co najmniej jednej próbie Uleganie opiniom innych osób i naśladowanie ich zachowań: informacyjny (motywacja posiadania racji) i normatywny (posiadanie przyjaciół) wpływ społeczny Konformizm – środek do uzyskania akceptacji grupy, podtrzymania więzi, uniknięcia dezabrobaty
Społeczny dowód słuszności, cd. Zautomatyzowana (nieuświadomiona) skłonność do naśladowania innych Eksperyment Chartrand i Bargha (1999) – “bezwolne i nieintencjonalne” bujanie nogą podczas dyskusji Zjawisko konformizmu: zachowujemy się tak jak inni, ubieramy tak jak inni, głosimy takie same poglądy – tracimy na tym czy zyskujemy?
Lubienie i sympatia Prawidłowości rządzące atrakcyjnością interpersonalną Czy atrakcyjny fizycznie znaczy bardziej inteligentny? Jakie charakterystyki wpływają na lubienie? A co z pochlebstwami?
Autorytet Słynne badanie Stanleya Milgrama – nie potrafienie sprzeciwienia się autorytetowi Kapitanoza 12% medykamentów w szpitalach jest przepisywanych błędnie Kiedy uznajemy kogoś za autorytet? – wnioskowanie na podstawie zewnętrznych sygnałów Nadmierna ostrożność wobec ludzi bez statusu autorytetu
Reguła niedostępności Co jest unikatowego w... dzwoniącym telefonie kilgoramie cukru zniszczonych znaczkach pocztowych i wołowinie?
Podsumowanie Reguła wzajemności – powinniśmy odwzajemniać się za otrzymane dobra Konsekwencja i zaangażowanie – jeśli zaangażujemy się w jakieś działanie czy osiągnięcie jakiegoś celu, to będziemy kontynuować to działanie nawet wówczas, gdy okoliczności będą mniej korzystne Społeczny dowód słuszności – bazuje na ludzkiej skłonności do konformizmu
Podsumowanie, cd. Lubienie i sympatia – częściej i chętniej spełniamy prośby i akceptujemy propozycje pochodzące od ludzi, których lubimy niż od tych do których mamy sotsunek obojetny czy negatywny Reguła autorytetu – łatwiej ulegamy tym, których uważamy za autorytet w danej dziedzinie (kapitanoza!) Reguła niedostępności – dobra i informacje są tym cenniejsze im trudniej jest je osiągnąć