Sądy Administracyjne w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Ustrój sądownictwa w państwach śródziemnomorskich
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Rzecznik Praw Przedsiębiorcy – projekt ustawy
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Wiedza o społeczeństwie
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Postępowanie sądowoadministracyjne
Wiedza o państwie i prawie
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Wiedza o społeczeństwie
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Właściwość sądów administracyjnych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Organizacja sądów, skład sądu, referendarze sądowi
Władza sądownicza w Polsce
Mgr Przemysław Mazurek
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny
Władza sądownicza.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Właściwość sądów administracyjnych
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
Zajęcia nr 2 czyli nadzór na samorządem terytorialnym w Polsce
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Podstawy procesu karnego
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 7.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Organizacja wymiaru sprawiedliwości
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Sądy Administracyjne w Polsce
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Władza sądownicza Pozycja Zasady działania Gwarancje.
SKARGA KASCYJNA.
POSTĘPOWANIE CYWILNE mgr Katarzyna Ociepka.
Zapis prezentacji:

Sądy Administracyjne w Polsce Opr. Jakub Mrożek

Art. 10. Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.

Art. 175 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej Wymiar sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. Sąd wyjątkowy lub tryb doraźny może być ustanowiony tylko na czas wojny.

Struktura Judykatury w Rzeczpospolitej Polskiej JUDYKATURA TRYBUNAŁY SĄDY SĄDY WOJSKOWE TRYBUNAŁ STANU SĄD NAJWYŻSZY SĄDY POWSZECHNE TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY KONSTYTUCYJNE ORGANY WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI W RP SĄDY ADMINISTRACYJNE

Art. 183. Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej Sąd Najwyższy sprawuje nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania. Sąd Najwyższy wykonuje także inne czynności określone w Konstytucji i ustawach. Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego powołuje Prezydent Rzeczypospolitej na sześcioletnią kadencję spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego.

Art. 1. ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym Sąd Najwyższy jest organem władzy sądowniczej, powołanym do: 1)   sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez: zapewnienie w ramach nadzoru zgodności z prawem oraz jednolitości orzecznictwa sądów powszechnych i wojskowych przez rozpoznawanie kasacji oraz innych środków odwoławczych, podejmowanie uchwał rozstrzygających zagadnienia prawne, rozstrzyganie innych spraw określonych w ustawach; 2)   rozpoznawania protestów wyborczych oraz stwierdzania ważności wyborów do Sejmu i Senatu oraz wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a także ważności referendum ogólnokrajowego i referendum konstytucyjnego; 2a)  rozpoznawania protestów wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego; 3)   opiniowania projektów ustaw i innych aktów normatywnych, na podstawie których orzekają i funkcjonują sądy, a także innych ustaw w zakresie, w którym uzna to za celowe; 4)   wykonywania innych czynności określonych w ustawach.

Ramowa struktura Sądownictwa Powszechnego w Polsce SĄD NAJWYŻSZY SĄD APELACYJNY SĄD OKRĘGOWY SĄD OKRĘGOWY SĄD REJONOWY SĄD REJONOWY SĄD REJONOWY SĄD REJONOWY

Struktura Sądów Rejonowych w Polsce (w roku 2010)

Struktura Sądów Okręgowych w Polsce (w roku 2010)

Ramowa struktura Sądownictwa Wojskowego w Polsce SĄD NAJWYŻSZY WOJSKOWY SĄD OKRĘGOWY WOJSKOWY SĄD GARNIZONOWY WOJSKOWY SĄD GARNIZONOWY

Art. 184. Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej Naczelny Sąd Administracyjny oraz inne sądy administracyjne sprawują, w zakresie określonym w ustawie, kontrolę działalności administracji publicznej. Kontrola ta obejmuje również orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych terenowych organów administracji rządowej.

Art. 1 oraz 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r Art. 1 oraz 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych. Art. 1. § 1. Sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego, samorządowymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami administracji rządowej. § 2. Kontrola, o której mowa w § 1, sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. Art. 2 Sądami administracyjnymi są Naczelny Sąd Administracyjny oraz wojewódzkie sądy administracyjne

Art. 3 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r Art. 3 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych. § 1. Sprawy należące do właściwości sądów administracyjnych rozpoznają, w pierwszej instancji, wojewódzkie sądy administracyjne. § 2. Naczelny Sąd Administracyjny sprawuje nadzór nad działalnością wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie orzekania w trybie określonym ustawami, a w szczególności rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń tych sądów i podejmuje uchwały wyjaśniające zagadnienia prawne oraz rozpoznaje inne sprawy należące do właściwości Naczelnego Sądu Administracyjnego na mocy innych ustaw.

Ramowa struktura Sądownictwa Administracyjnego w Polsce NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY ORGANY ADMINISTRACI RZĄDOWEJ ORGANY ADMINISTRACI PAŃSTWOWEJ ORGANY ADMINISTRACI SAMORZĄDOWEJ

Procedura wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Organ administracji publicznej I instancji Naczelny organ administracji publicznej ODWOŁANIE WNIOSEK O PONOWNE ROZPATRZENIE* Organ administracji publicznej II instancji Naczelny organ administracji publicznej SKARGA WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY SKARGA KASACYJNA SKARGA KASACYJNA NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY Uwaga ! Od 1 VI 2017 r. środek ten nie jest obligatoryjny - można wnieść skarge do WSA bez uprzedniego korzystania z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy

Art. 173 i 174 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r Art. 173 i 174 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art. 173. § 1. Od wydanego przez wojewódzki sąd administracyjny wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. § 2. Skargę kasacyjną może wnieść strona, prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka po doręczeniu im odpisu orzeczenia z uzasadnieniem. Art. 174. Skargę kasacyjną można oprzeć na następujących podstawach: naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie; naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

Art. 101 ustawy o samorządzie gminnym 1. Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli w sprawie orzekał już sąd administracyjny i skargę oddalił. 2a. Skargę na uchwałę lub zarządzenie, o których mowa w ust. 1, można wnieść do sądu administracyjnego w imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców gminy, którzy na to wyrażą pisemną zgodę. 3. W sprawie wezwania do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy o terminach załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym. 4. W sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 94.

Podmioty oraz przedmiot sporu przed sądem administracyjnym WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY STRONA LUB PODMIOT NA PRAWACH STRONY ORGAN ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ROZSTRZYGNIĘCIE LUB CZYNNOŚĆ ORGANU ADM. PUB. NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY STRONA LUB PODMIOT NA PRAWACH STRONY WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY ORZECZENIE WSA

Struktura Naczelnego Sądu Administracyjnego w latach 1980 – 1981

Struktura Naczelnego Sądu Administracyjnego w latach 1981 – 1983

Struktura Naczelnego Sądu Administracyjnego w latach 1983 – 1986

Struktura Naczelnego Sądu Administracyjnego w latach 1986 – 1993

Struktura Naczelnego Sądu Administracyjnego w latach 1993 – 1995

Struktura Naczelnego Sądu Administracyjnego w latach 1995 – 1999

Struktura Naczelnego Sądu Administracyjnego w latach 1999 – 2002

Struktura Naczelnego Sądu Administracyjnego w latach 2003 – 2004

Struktura Sądownictwa Administracyjnego w Polsce w latach 2004 – 2005

Struktura Sądownictwa Administracyjnego w Polsce w latach 2005 – 2007

Struktura Sądownictwa Administracyjnego w Polsce od roku 2007

Ceterum censeo Carthaginem delendam esse