Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowskich Górach ul. Towarowa Tarnowskie Góry Telefon / fax: (032) ,
Urząd Pracy m.st. Warszawy oferuje profesjonalne rozwiązania w zakresie
AKTYWIZACJA OSÓB BEZROBOTNYCH
Bartosz Lach | Paweł Kulpiński III H
Publiczne służby zatrudnienia
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Tworzenie miejsc pracy
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej WUP w Łodzi
0 zwrot kosztów przejazdu zwrot kosztów zakwaterowania dofinansowanie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów wyposażenia miejsca pracy.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
POWIATOWY URZĄD PRACY W ALEKSANDROWIE KUJAWSKIM
Narzędzia wsparcia dla pracodawców Warszawa, 2013r. Narzędzia wsparcia dla pracodawców.
SPOTKANIE    KOMITETU BUDOWLANEGO POŚWIĘCONE TEMATYCE ZWIĄZANEJ Z NOWELIZACJĄ PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH WSPARCIA PRZEDSIĘBIORCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY BEZROBOTNE.
Urząd pracy – pomagamy zatrudnić pracowników
MIASTO I GMINA OLKUSZ3134 osób49,3% MIASTO I GMINA BUKOWNO1095 ” ”17,2% MIASTO BUKOWNO 504” ” 7,9% GMINA BOLESŁAW.
Nowe instrumenty publicznych służb zatrudnienia dla przedsiębiorców w myśl nowej Ustawy o instytucjach rynku pracy i promocji zatrudnienia Justyna Piasecka.
PROFESJONALNIE ŚWIADCZĄCY USŁUGI, UWZGLĘDNIAJĄCY POTRZEBY KLIENTÓW
Nowe formy aktywizacji oferowane przez urząd
FORMY WSPARCIA DLA OSÓB MŁODYCH Powiatowy Urząd Pracy w Radomiu 2014.
Zajęcia I Młodzież na rynku pracy
Sytuacja na lokalnym rynku pracy po nowelizacji ustawy o promocji
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Nowe instrumenty rynku pracy po zmianie ustawy z dnia r
Nowe działanie umożliwiające podnoszenie kwalifikacji pracowników i poszukujących pracy PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE DOROSŁYCH Zielona Góra, 21 września 2009.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Planowane działania w zakresie polityki rynku pracy na rok 2013 Zielona Góra, listopad 2012 roku.
„Urząd Pracy partnerem pracodawcy”. Urząd Pracy realizuje swoje zadania na podstawie ustawy: - o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Konferencja: Młodzi na rynku pracy- wyzwania i instrumenty wsparcia
POWIATOWY URZĄD PRACY w ŁODZI
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
URZĄD PRACY POWIATU KRAKOWSKIEGO Pomoc dla pracodawców Kraków, 20 listopada 2015.
Główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Usługi świadczone przez PUP w Kielcach dla osób bezrobotnych oraz przedsiębiorców w kontekście drogi do samozatrudnienia.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy Nr POWR
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY Informacja na temat sytuacji na rynku pracy bezrobotnych do 25 roku życia Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu Styczeń 2016.
1 Osoby starsze na rynku pracy
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Seminarium dotyczące wprowadzonych zmian w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz nowego okresu programowania na lata
SPRAWOZDANIE Z WYKORZYSTANIA FUNDUSZU PRACY W 2014 Wojewódzka Rada Rynku Pracy w Białymstoku Białystok, 4 marca 2015 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku.
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Możliwości wsparcia finansowego w ramach Funduszu Pracy 12 kwietnia 2016r. Powiatowy Urząd Pracy w Tychach.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Nowe formy aktywizacji oferowane przez urząd. Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oprócz zmian w dotychczas dostępnych.
Powiatowy Urząd Pracy w Koszalinie
Urząd Pracy m.st. Warszawy oferuje profesjonalne rozwiązania w zakresie
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Osoby starsze na rynku pracy
Polityka rynku pracy w Polsce
Bystrzyca Kłodzka,17 lutego 2017 r.
Kobiety na rynku pracy.
Kobiety na rynku pracy.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Młodzież na rynku pracy
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Wybrane możliwości wsparcia finansowego przedsiębiorców
Wsparcie dla przedsiębiorców oferowane przez Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta Torunia Toruń, 27 lutego 2018 r.
Polityka rynku pracy w Polsce
Zajęcia III Młodzież na rynku pracy
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych Promocja zatrudnienia i instytucje rynku pracy Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych dr Ariel Przybyłowicz Zakład Prawa Pracy rok akademicki 2017/2018

Garść statystyk Źródło: GUS (www.stat.gov.pl)

Garść statystyk Źródło: GUS (www.stat.gov.pl)

Garść statystyk Osoby w wieku poniżej 30 roku życia stanowiły – 26,1% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych, poniżej 25 roku życia – 12,4%, natomiast 27,6% to osoby będące w wieku powyżej 50 roku życia Źródło: GUS (www.stat.gov.pl)

Bezrobotni poniżej 30 roku życia zaliczane są do osób znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy (art. 49 pkt 1 u.p.z.) Mając na uwadze ich wysoki udział w ogóle osób bezrobotnych i trudną sytuację życiową (brak pracy = brak źródeł utrzymania), grupa ta wymaga szczególnej pomocy ze strony państwa Dlaczego tak duża liczba osób młodych ma problemy ze znalezieniem pracy/zatrudnienia?

Instrumenty adresowane do osób poniżej 30. roku życia Młodzi bezrobotni korzystają ze wszystkich usług i instrumentów rynku pracy na zasadach ogólnych w zakresie pomocy przewidzianej dla danego profilu pomocy, do którego zostali zakwalifikowani Ponadto mogą korzystać ze specjalnych instrumentów adresowanych tylko do tej grupy bezrobotnych (począwszy od połowy 2014 r.) System bonów (stażowy, zatrudnieniowy, szkoleniowy, na zasiedlenie) Refundacja pracodawcy kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne

System bonów Bony mają motywować młode osoby bezrobotne do samodzielnego podejmowania działań zmierzających do zatrudnienia Jednocześnie stanowią odejście od dotychczasowej praktyki PUP, zgodnie z którą to urząd pracy ma zapewnić określone formy wsparcia

Bon stażowy (art. 66l u.p.z.) Cel bonu: skierowanie do odbycia stażu u pracodawcy wskazanego przez bezrobotnego na 6 miesięcy, o ile pracodawca zobowiąże się do zatrudnienia bezrobotnego po stażu przez okres min. 6 miesięcy Forma współpracy: 6 miesięcy staż + 6 miesięcy zatrudnienie Korzyści dla bezrobotnego: zatrudnienie stypendium w okresie stażu (120% zasiłku dla bezrobotnych – 997,40 zł) Korzyści dla pracodawcy: praca stażysty prawo do premii w kwocie 1513 zł, jeżeli utrzyma w zatrudnieniu bezrobotnego

Bon zatrudnieniowy (art. 66m u.p.z.) Cel bonu: refundacja części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem bezrobotnego do 30. r.ż. przez okres 12 miesięcy Forma współpracy: zatrudnienie przez okres 18 miesięcy Korzyści dla bezrobotnego: zatrudnienie Korzyści dla pracodawcy: refundacja kosztów zatrudnienia (składek na ubezpieczenia społecznego) w wysokości maksymalnej 831,10 zł (zasiłku dla bezrobotnych)

Bon szkoleniowy (art. 66k u.p.z.) Cel bonu: gwarancja skierowania młodego bezrobotnego na wybrane przez niego szkolenie oraz opłacenie związanych z tym kosztów do wysokości 100% przeciętnego wynagrodzenia Forma współpracy: skierowanie do odbycia szkolenia Korzyści dla bezrobotnego: odbycie szkolenia i uzyskanie nowych kwalifikacji/uprawnień Korzyści dla pracodawcy: pozyskanie przeszkolonego pracownika

Bon na zasiedlenie (art. 66n u.p.z.) Cel bonu: podjęcie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub rozpoczęcie działalności gospodarczej poza miejscem dotychczasowego zamieszkania Forma współpracy: umowa w sprawie przyznania środków z FP Korzyści dla bezrobotnego: Pokrycie kosztów zmiany miejsca zamieszkania związanych z podjęciem aktywności zawodowej (max. 200% przeciętnego wynagrodzenia) Korzyści dla pracodawcy: pozyskanie pracowników z innych regionów

Refundacja kosztów składek (art. 60c u.p.z.) Starosta może, na podstawie zawartej umowy, refundować pracodawcy koszty poniesione na składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy za skierowanych do pracy bezrobotnych do 30 roku życia, którzy podejmują zatrudnienie po raz pierwszy w życiu. Refundacja kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne przysługuje przez okres do 12 miesięcy w kwocie określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 1/2 minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego zatrudnionego bezrobotnego. Pracodawca jest obowiązany do dalszego zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres 6 miesięcy po zakończeniu okresu refundacji kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne.

Instrumenty adresowane do osób powyżej 50. roku życia Bezrobotni powyżej 50 roku życia zaliczani są do bezrobotnych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy (art. 49 pkt 3 u.p.z.) Przysługuje im pierwszeństwo w skierowaniu do udziału w programach specjalnych Mogą korzystać ze wszystkich usług i instrumentów rynku pracy na zasadach ogólnych w zakresie pomocy przewidzianej dla danego profilu pomocy, do którego zostali zakwalifikowani Ponadto mogą korzystać ze specjalnych instrumentów: prace interwencyjne dofinansowanie wynagrodzenia

Prace interwencyjne (art. 59 u.p.z.) Bezrobotny może zostać skierowany do wykonywania prac interwencyjnych na okres: 24 miesięcy wraz z refundacją pracodawcy poniesionych przez niego kosztów na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne 48 miesięcy wraz z refundacją pracodawcy poniesionych przez niego kosztów na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne, jeżeli obejmuje ona koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia.

Prace interwencyjne (art. 59 u.p.z.) Wysokość refundacji: do 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia – w przypadku osób, które spełniają warunki konieczne do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego do 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia – w przypadku pozostałych osób

Dofinansowanie do wynagrodzenia (art. 60d u.p.z.) Starosta może, na podstawie zawartej umowy, przyznać pracodawcy lub przedsiębiorcy dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia. Dofinansowanie przysługuje przez okres: 12 miesięcy w przypadku bezrobotnych w wieku 50-60 lat 24 miesiące w przypadku bezrobotnych powyżej 60 roku życia Miesięczna wysokość dofinansowania nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Pracodawca lub przedsiębiorca są obowiązani do dalszego zatrudniania skierowanego bezrobotnego po upływie okresu przysługiwania dofinansowania wynagrodzenia, odpowiednio przez okres 6 miesięcy/12 miesięcy.