Mechatronika Dziedzina nauki, technika interdyscyplinarna, której istotą jest dodawanie rozwiązań elektronicznych do mechanizmów w celu uzyskania możliwie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Szkół Mechanicznych
Advertisements

URZĄDZENIA PERYFERYJNE - WEJŚCIA
Algorytmika w szkole podstawowej
Siemens S7-300 Konfiguracja, Programowanie, Symulacja
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ALGORYTM Co to jest algorytm?
P O D S T A W Y P R O G R A M O W A N I A
Systemy dynamiczne 2010/2011Systemy i sygnały - klasyfikacje Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Dlaczego taki.
Komputer, procesor, rozkaz.
ALGORYTMY.
Algorytmy.
JAKO CZĘŚĆ NASZEGO ŻYCIA
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Wstęp do interpretacji algorytmów
Temat : Części komputera
Algorytmy Marek Pudełko
Budowa Komputera.
MECHATRONIKA.
ALGORYTMY Opracowała: ELŻBIETA SARKOWICZ
Wykonał: Tomasz Nocek kl. III B
Układy wejścia-wyjścia
Budowa algorytmów Algorytm: skończony ciąg operacji wraz z ściśle sprecyzowanym porządkowaniem ich wykonywania, które po realizacji dają rozwiązanie dowolnego.
Krótko o…. Historia Działanie Sterowniki a automatyka Dobór
ALGORYTMY.
Algorytmy.
ALGORYTMY Martyna K. Luiza K..
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Algorytmy.
LabVIEW Technologie informacyjne – laboratorium Irmina Kwiatkowska
Instytut Tele- i Radiotechniczny WARSZAWA
Prowadzący: Dr inż. Jerzy Szczygieł
Budowa komputera.
Opracował : Przemysław Drzymała
Zasada działania komputera
Urządzenia wewnętrzne komputera
Nie bać się mechatroniki
Autor: Justyna Radomska
Komputery i sterowniki przemysłowe
Budowa komputera.
ALGORYTMY.
Mikroprocesory.
Mikroprocesory mgr inż. Sylwia Glińska.
Instytut Tele- i Radiotechniczny WARSZAWA
Algorytmy.
Główne komponenty komputera i nie tylko
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Architektura PC.
Budowa komputera ProProgramer.
Wykład nr 9 Programowanie sterowników PLC Piotr Bilski
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
Algorytmika.
Wprowadzenie do programowania
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń maszyna licznikowa dr Kamila Barylska.
KARTY DŹWIĘKOWE.
Procesor, pamięć, przerwania, WE/WY, …
Struktura wewnętrzna mikrokontrolera zamkniętego
Technik mechatronik Monter mechatronik
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Budowa komputera Autor: Piotr Morawski.
Algorytmy – wprowadzenie
Wstęp do interpretacji algorytmów
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Grzegorz Cygan Wprowadzenie do PLC
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Efektywność algorytmów
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Mechatronika Dziedzina nauki, technika interdyscyplinarna, której istotą jest dodawanie rozwiązań elektronicznych do mechanizmów w celu uzyskania możliwie najlepszych efektów. Słowo mechatronika pojawiło się po raz pierwszy w 1969 roku w Japonii. Zostało wprowadzone przez T. Mori z japońskiej firmy Yaskawa i oznaczało zelektryfikowany mechanizm.

Mechanizm Zespół współpracujących ze sobą części składowych maszyny lub przyrządu spełniających określone zadanie, jak np. przenoszenie ruchu, sił, sygnałów. Do współpracy często stosuje się układy sterujące PLC.

Programowalny sterownik logiczny Programowalny sterownik logiczny, PLC (od ang. programmable logic controller) – uniwersalne urządzenie mikroprocesorowe przeznaczone do sterowania pracą maszyny lub urządzenia technologicznego. PLC musi zostać dopasowany do określonego obiektu sterowania poprzez wprowadzenie do jego pamięci żądanego algorytmu działania obiektu. Cechą charakterystyczną programowalnych sterowników logicznych, odróżniającą je od innych sterowników komputerowych, jest cykliczny obieg pamięci programu.

Algorytm Skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego rodzaju zadań. Sposób postępowania prowadzący do rozwiązania problemu. Słowo „algorytm” pochodzi od staroangielskiego słowa algorism, oznaczającego wykonywanie działań przy pomocy liczb arabskich, które z kolei wzięło się od nazwy „Algoritmi” – zlatynizowanej wersji nazwiska „al-Chwarizmi” Abu Abdullaha Muhammada ibn Musy al-Chuwarizmiego matematyka perskiego z IX wieku.

Cele tworzenia algorytmów Zadaniem algorytmu jest przeprowadzenie systemu z pewnego stanu początkowego do pożądanego stanu końcowego. Badaniem algorytmów zajmuje się algorytmika. Algorytm może zostać zaimplementowany w postaci programu komputerowego. Algorytm jest zapisywany w przeznaczonym dla sterownika języku programowania. Istnieje możliwość zmiany algorytmu przez zmianę zawartości pamięci programu.

Ogólna budowa PLC Sterownik wyposaża się w odpowiednią liczbę układów wejściowych zbierających informacje o stanie obiektu i żądaniach obsługi oraz odpowiednią liczbę i rodzaj układów wyjściowych połączonych z elementami wykonawczymi, sygnalizacyjnymi lub transmisji danych. Obecnie posiadają system mikroprocesorowy zarządzający systemem we/wy.

Modułowa budowa sterowników PLC jednostki centralnej (CPU) bloków wejść cyfrowych bloków wejść analogowych bloków komunikacyjnych bloków wyjść cyfrowych bloków wyjść analogowych bloków specjalnych pamięci ROM, PROM, EPROM, EEPROM

Zasada działania sterowników PLC Podstawową zasadą pracy sterowników jest praca cykliczna, w której sterownik wykonuje kolejno po sobie pojedyncze rozkazy programu w takiej kolejności, w jakiej są one zapisane w programie. Na początku każdego cyklu program odczytuje stan wejść sterownika. Po wykonaniu wszystkich rozkazów i określeniu aktualnego dla danej sytuacji stanu wyjść, sterownik wpisuje stany wyjść do pamięci. Wszystkie połączenia sygnałowe spotykają się w układach (modułach) wejściowych sterownika, a program śledzi ich obraz i reaguje zmianą stanów wyjść w zależności od algorytmu.

Cykl pracy sterownika można zapisać krokowo Autodiagnostyka (Reset) Odczyt wejść Wykonanie programu Przetwarzanie danych, komunikacja Ustawienia wyjść

Programowanie Firmy produkujące sterowniki programowalne dostarczają zwykle wraz z nimi środowisko programistyczne, pozwalające pisać aplikacje w jednym lub kilku językach programowania, zgodnie z normą IEC 61131-3

IEC 61131-3 ang. pol. Typ Opis Ladder diagram (LD) Schemat Drabinkowy Graficzny Programy są przedstawiane jako schematy elektryczne z przekaźnikami. Function Block Diagram (FBD) Schemat Bloków Funkcyjnych Programy są przedstawiane jako połączenie bloków funkcyjnych, zadających zależność między wejściami a wyjściami. Sequential Function Chart (SFC) Sekwencyjna Karta Funkcji Mieszany Programy są przedstawiane w postaci, podobnej do diagramów stanów. SFC bazuje na formalizmie sieci Petriego i pozwala opisywać zarówno sekwencyjne, jak i równoległe algorytmy. Structured Text (ST) Tekst Strukturalny Tekstowy Język wysokiego poziomu, oparty na języku Pascal. Instruction List (IL) Lista Instrukcji Język niskiego poziomu, przypominający język asemblera.

Wprowadzenie realizacji robota Dokumentacja techniczna. Carakterystyki czujników. Napędy elektryczne. Silniki elektryczne Oprogramowanie wspomagające. Scratch. Prophio. Program, panele sterujące robotami z poziomu komputera.

Projekty cz. I Projekt 1. Projekt 2. Projekt 3. Szukanie drogi w labiryncie przeszkód. Projekt 4. Pojazd gąsiennicowy. Projekt 5. Szukanie osoby (ładunku) na określonej współrzędnymi powierzchni. Projekt 6. Stacjonarny system alarmowy (jeden czujnik krańcowy zwłoczny). Projekt 7. Radar stacjonarny, wyznaczanie mapy przeszkód. Projekt 8. Pojazd jednoosiowy poruszający się po czarnej linii.

Projekty cz. II Projekt 9. Pomiar wilgotności z alarmem Susza. Projekt 10. Pojazd z pisakiem (opuszczanym) do rysowania rysunku z ekranu. Projekt 11. Śledzenie pojazdu (czujnik odległości). Projekt 12. Podążanie wzdłuż nierównej ściany z zachowaniem stałej odległości. Projekt 13. Ramię robota 2 stopnie swobody Projekt 14. Pojazd do podleweania roślin (sterowanie przechyłem). Projekt 15. Rozpoznawanie najsilniejszego źródła ciepła. Projekt 16. Rozpoznawanie najsilniejszego źródła światła.

Projekty cz. III Projekt 17. Wiatrak sterowany temperaturą. Dwa śmigła z przekładnią. Projekt 18. Holowanie (przenoszenie) w kierunku palca. Projekt 19. Przekładnia pasowa (pędkość, moc). Zasłanianie rolet. Projekt 20. Przekładnia pasowa. Wieża wiertnicza, ruch elementu w pionie. Projekt 21. Stroboskop. Projekt 22. Projekty uczniów na ocenę celującą. Projekt 23. Projekty uczniów na ocenę celującą. Projekt 24. Projekty uczniów na ocenę celującą.