PROBLEMATYKA WYNIKU W DZIECIĘCEJ PIŁCE NOŻNEJ. VS Autor: Adrian Siemieniec
Co to znaczy, że nie gramy o wynik w piłce dziecięcej Co to znaczy, że nie gramy o wynik w piłce dziecięcej? Co to jest wynik w piłce dziecięcej? Jest on ważny czy nie ważny ?
,,Wynik nie jest ważny ‘’ – takie słowa często słyszymy u Trenerów, którzy przed meczem rozmawiają ze swoimi podopiecznymi. Pytanie: Czy dziecku , które wychodzi na boisko i chce wygrać bo wynika to z jego potrzeby psychicznej, da się przetłumaczyć czy nawet wmówić, że wynik nie jest ważny ?
,,Wynik nie jest najważniejszy” – taką informację powinien przekazać trener swoim zawodnikom przed meczem, turniejem czy sparingiem. Ta informacja pokazuje dziecku, że wynik jest ważny, ale nie najważniejszy. Jest on otwarty, więc daje również możliwość indywidualnej interpretacji. Ważna jest w tym momencie odpowiednia interpretacja tych słów przez Trenera. O jakim rodzaju wyniku mówimy? Bo na pewno nie chodzi tu o wynik końcowy, który widnieje w protokole czy na tablicy świetlnej.
RÓŻNICA MIĘDZY WYNIKIEM W PIŁCE SENIORSKIEJ, A WYNIKIEM W PIŁCE DZIECIĘCEJ Wynik w piłce nożnej dziecięcej – to realizacja postawionych przed sobą celów szkoleniowych Należy pamiętać, że wynik końcowy to składowa wielu elementów, które realizowane są w procesie nauczania i to właśnie te składowe można nazywać wynikiem w piłce dziecięcej. Skuteczność bądź brak skuteczności ich realizacji w jednostce meczowej, można podciągnąć pod wynik końcowy. Wynik w piłce nożnej seniorskiej – to nic innego jak to co my wszyscy widzimy po zakończeniu meczu w protokole i na tablicy wyników. Środki i styl jego osiągnięcia są mniej istotne. Wynik tam jest najważniejszy
PRZYKŁAD ! Moim celem szkoleniowym w danym meczu było podejmowanie ryzyka w grze 1 x 1 i skuteczność tych działań. Jeden z moich zawodników podczas tego meczu rozegrał 31 pojedynków 1 x 1, z czego 30 wygrał, a 1 przegrał i przez to zespół stracił bramkę przegrywając mecz 0 :1. Dla mnie wynikiem jest rezultat 30 : 1, bo tak wygląda zestawienie końcowe celu szkoleniowego który chciałem zrealizować. Reasumując w takim przypadku to mój zespół wygrał 30 : 1, a nie przegrał 0 : 1. Myślę, że ten przykład doskonale obrazuje rodzaj wyniku jaki powinien obowiązywać w dziecięcej piłce nożnej.
Przykład na podstawie zagłębiA 2004 sosnowiec
Analiza meczu sparingowego na hali APN Zagłębie Sosnowiec r. 2004 – GKS Katowice 2003 14.01.2012r. 10:30
Data: 14.01.2012r Godzina: 10:30 Miejsce: Hala Staszica Sosnowiec Zawodnicy: Wilczak , Bała , Chęciński , Serwatka , Bąk , Hasik , Płuciennik , Twardoch , Cichowski , Bolek , O. Nibus , M. Nibus , Pomykała ,S.Krawczyk , J. Krawczyk Trener: Adrian Siemieniec BLOK TRENINGOWY: Gry 1 na 1 Cel szkoleniowy: Podejmowanie ryzyka w grze 1 na 1 w ofensywie. Skuteczność gry 1 na 1 w ofensywie. Świadomość podjęcia ryzyka i wejścia w pojedynek indywidualny. Cel dodatkowy: Wykorzystywanie poznanych zwodów i metod dryblingu. Czas meczu: 60 minut Czas trwania meczu jednej piątki : 5 minut I piątka : Wilczak – O.Nibus , S.Krawczyk , Serwatka , Twardoch , M.Nibus II piątka : Wilczak – Płuciennik , Bolek , Chęciński , Pomykała , J. Krawczyk III piątka : Wilczak – Cichowski , Bała , Hasik , Bąk
APN Zagłębie Sosnowiec r. 2004 14 - 3 GKS Katowice r. 2003 Strzelcy bramek: 5 – M.Nibus, 2- Serwatka , 2-Płuciennik , 2 – Bolek , 1- S.Krawczyk , 1- Chęciński , 1 – Pomykała. ANALIZA REALIZACJI CELU SZKOLENIOWEGO; STOSUNEK WYGRANYCH I PRZEGRANYCH POJEDYNKÓW 1 NA 1 W OFENSYWIE PODJĘTYCH ŚWIADOMIE Pojedynki wygrane : kolor Pojedynki przegrane: kolor I KWARTA: II KWARTA: III KWARTA: IV KWARTA: V KWARTA : VI KWARTA 7 9 7 5 6 6 4 4 4 2 2 2 VII KWARTA: VIII KWARTA: IX KWARTA: X KWARTA: XI KWARTA: XII KWARTA: 9 10 6 6 6 5 4 2 4 1 2 1
Podsumowanie statystyczne pojedynków 1 na 1 w ofensywie Liczba podjętych pojedynków: 113 !!!!!!!!! Liczba wygranych pojedynków 1 na 1 : 80 Liczba przegranych pojedynków 1 na 1 : 33 Wynik przedstawiony w procentach - skuteczność: 71% Wynik meczu : 80 - 33
A jak to wszystko interpretują rodzice ?
RODZIC OCENIA PROGRESJĘ I POSTĘP SWOJEGO DZIECKA PRZEZ PRYZMAT SUCHEGO WYNIKU KOŃCOWEGO. Jak temu zaradzić ?
MAMY DWIE MOŻLIWOŚCI: 1. Rozmawiamy z rodzicami wierząc w to, że zrozumieją i znajdą różnice pomiędzy progresją a wynikiem końcowy oraz pomiędzy wynikiem w piłce dziecięcej, a wynikiem w piłce seniorskiej i młodzieżowej. 2. Jeśli to nie poskutkuje zostaje nam jedyna możliwość; NIE JEŻDZIĆ NA TURNIEJE W KTÓRYCH GRA SIĘ TYLKO O WYNIK I KLASYFIKACJĘ KOŃCOWĄ !
Nie bój się rozmawiać z dzieciakami Nie bój się rozmawiać z dzieciakami ! trzeba IM tłumaczyć i ich Ukierunkowywać na to co słuszne i prawidłowe. Niech wiedzą, czym dla ciebie jest wynik.
BĄDŹMY ŚWIADOMI JAKO TRENERZY CO TO ZNACZY, ŻE NIE GRAMY O WYNIK BĄDŹMY ŚWIADOMI JAKO TRENERZY CO TO ZNACZY, ŻE NIE GRAMY O WYNIK ? ŚWIADOMOŚĆ TO POŁOWA SUKCESU. NASZE SŁOWA MUSZĄ BYĆ POPARTE ODPOWIEDNIMI DZIAŁANIAMI . KTO MA TO ZROBIĆ JAK NIE MY? GOŃMY ZACHÓD ! ! !
Z NAJLEPSZYCH KLUBÓW czerpiemy ŚRODKI I METODY SZKOLENIOWE Z NAJLEPSZYCH KLUBÓW czerpiemy ŚRODKI I METODY SZKOLENIOWE. KAŻDY WIE, ŻE W BARCELONIE DO PEWNEGO ETAPU SZKOLENIA NIE gra się o wynik i klasyfikacje. Dlaczego my tak nie robimy, SKORO SIĘ NA NICH WZORUJEMY ? Może my sami oceniamy naszą pracę przez liczbę dyplomów i pucharów na klubowych pÓłkach ?
CZYM DLA MNIE JEST WYNIK W PIŁCE DZIECIĘCEJ ? ZADAJ SOBIE PYTANIE: CZYM DLA MNIE JEST WYNIK W PIŁCE DZIECIĘCEJ ? I SZUKAJ ODPOWIEDZI
„KTO MA CIERPLIWOŚĆ, BĘDZIE MIAŁ CO ZECHCE” - Abraham Lincoln
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ. Adrian Siemieniec adriansiemieniec.apn@onet.pl Pragnę podziękować trenerowi Damianowi Galeji za cenne rady i wskazówki pomocne przy pisaniu tej publikacji.