Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie. Szkody i ich konsekwencje dla przewoźnika / spedytora Marek Izraelski TSLA EXPO 2018 Rzeszów, 28.09.2018r.
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie – szkody i ich konsekwencje dla przewoźnika / spedytora Podstawową konsekwencją wystąpienia ryzyka w transporcie jest szkoda Szkoda najczęściej rozumiana jest jako zmiana stanu składników majątkowych poszkodowanego Z punktu widzenia przedsiębiorstwa transportowego szkoda to ogół negatywnych dla działalności tego przedsiębiorstwa konsekwencji, o charakterze krótko i długofalowym, wynikających z niewykonania lub nienależytego wykonania zawartej umowy przewozu
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie – szkody i ich konsekwencje dla przewoźnika / spedytora Z punktu widzenia przedsiębiorstwa transportowego szkoda to: ogół negatywnych dla działalności tego przedsiębiorstwa konsekwencji o charakterze krótko i długofalowym, finansowym i niefinansowym wynikających z niewykonania lub nienależytego wykonania zawartej umowy przewozu lub spedycji
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie Szkoda transportowa – perspektywa przewoźnika /spedytora Uszkodzenie ładunku Strata finansowa Przesunięcie w czasie wcześniej zaplanowanych wydatków Utrata klienta / zaufania Utrata rynku Pogorszenie się reputacji firmy Itp.
Przyczyny i rodzaje szkód w transporcie Przyczyny i rodzaje szkód są pochodną wielu różnych czynników: Prowadzonej działalności (spedycja, transport, logistyka) Przyjętego modelu działania (sposobu i organizacji prowadzonej działalności, przyjętych procedur, itp.) Wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej oraz pracowników liniowych, w tym z zakresu obowiązujących przepisów prawa transportowego
Rodzaje szkód transportowych Najczęstszym (pod względem częstotliwości występowania) rodzajem szkód transportowych są szkody w substancji przesyłki przyjętej do transportu (uszkodzenie, utrata lub ubytek przesyłki) Szkody inne, niż szkody w substancji przesyłki (np. szkody finansowe z tytułu opóźnienia terminu dostawy, dodatkowe koszty przestojów, opłat celnych, uzyskania zezwoleń i licencji, itp.) mają miejsce relatywnie rzadziej ale zazwyczaj są bardziej dotkliwe finansowo
Przyczyny szkód transportowych Niewłaściwe obładowanie kontenera lub innego urządzenia transportowego (np. palety, skrzyni, itp.) Niewłaściwe obładowanie środka transportu (częsta przyczyna szkód w przypadku przewozów drobnicy i przesyłek konsolidowanych) Opakowanie przesyłki nieadekwatne do zastosowanego rodzaju transportu lub środka transportu (np. charakter i rodzaj sił dynamicznych działających na przesyłkę mogą wykluczać jej transport danym rodzajem transportu) Naturalne właściwości przesyłki
Przyczyny szkód transportowych Wada techniczna opakowania lub urządzenia transportowego np. dziury w plandece, kontenerze, itp. umożliwiające przenikanie wody, zapachów, itp. do przestrzeni ładunkowej środka transportu lub urządzenia transportowego, niewłaściwe umycie środka transportu Piętrowanie przesyłek (dotyczy głównie przesyłek drobnicowych i konsolidowanych) Nieprzestrzeganie instrukcji i wytycznych nadawcy, pomijanie oznaczeń ostrzegawczych zamieszczonych na przesyłce (góra / dół; ostrożnie szkło; nie piętrować)
Przyczyny szkód transportowych Niewłaściwe zabezpieczenie na środku transportu (pasami lub innymi urządzeniami Niedotrzymanie wymaganych parametrów transportu (np. temperatury) Nieadekwatność warunków procesu transportowego do danego rodzaju ładunku (np. zakłócenie procesu chłodniczego, awaria agregatu, ustawienie przez obsługę środka transportu niewłaściwego trybu pracy agregatu chłodniczego, itp.)
Przyczyny szkód transportowych Niewłaściwe przygotowanie przesyłki do przewozu przez nadawcę (np. przy przesyłkach chłodzonych, wymagających utrzymania określonej temperatury na czas przewozu – wyższa niż zakładana temperatura przesyłki w chwili przekazania przewoźnikowi do przewozu; niezabezpieczenie przesyłki w skrzyni, kontenerze, itp.) Wykonywanie czynności ładunkowych (ładowanie, manipulowanie, rozładowanie ze środka transportu), w tym na terminalach i magazynach przeładunkowych
Przyczyny szkód transportowych Niewłaściwy wybór drogi przez przewoźnika (dotyczy najczęściej przewozu przesyłek wielkogabarytowych, np. skrajnia przejazdu poniżej wysokości przesyłki na pojeździe) Niedoładowanie, kradzieże, rabunek Zła organizacja pracy na magazynach i punktach przeładunkowych (np. zaginięcie przesyłki w wyniku utraty fizycznej kontroli nad przesyłką; nadawanie i/lub odbiór przesyłek wyłącznie na podstawie scanów z dokumentów przewozowych)
Przyczyny szkód transportowych Opóźnienia w dostawie (przekroczenie umówionego terminu dostawy) na skutek błędów lub złej organizacji procesu transportowego Błędy ludzkie (nieprzekazanie w terminie informacji, przekazanie niepełnych lub błędnych danych podwykonawcy, niewłaściwe wypełnienie dokumentów transportowych, itp.)
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Przykłady szkód transportowych
Dziękuję Państwu za uwagę! TSLA EXPO 2018