W tej prezentacji omówię:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przeciwdziałanie przemocy domowej
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Hasło promujące życie bez agresji.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
WARSZTATY DLA GIMNAZJALISTÓW I UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Uzależnienia a rozwój dziecka
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Fazy odziaływania na dziecko trudne
Uzależnienie od internetu
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
JAK UCHRONIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED SIĘGANIEM PO UŻYWKI???
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
STOP pornografii.
Praca z dzieckiem agresywnym
Zadawanie pytań.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
PORNOGRAFII MÓWIMY NIE . !.
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
PROFILAKTYKA.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
w praktyce pedagogicznej
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Umiejętność obserwacji.
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKAJI NARODOWEJ w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Aleksander Kuliński klasa II A
Razem zmieniamy internet na lepsze!
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
akcja- STOP dopalaczom
ROZWÓJ SEKSUALNY CZŁOWIEKA
Opracowała: Katarzyna Płatek
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Zagrożenia oraz konsekwencje rozwojowe i zdrowotne u dzieci i młodzieży oglądającej pornografię

W tej prezentacji omówię: skalę zjawiska przyczyny oglądania pornografii główne zagrożenia jak o nich rozmawiać z dziećmi

Prezentacja potrwa około 15 minut Po zakończeniu prezentacji odpowiem na pytania

Podstawowe pojęcia dotyczące seksualności: tożsamość płciowa orientacja seksualna preferencje seksualne

Etapy seksualności: 0-4 lat faza wczesnego dzieciństwa (faza oralna i analna) 4-6 lat faza dzieciństwa (faza edypalna) 7-11 lat faza ciszy (faza latencji) 11-16 lat faza dorastania (faza genitalna)

Dlaczego należy o tym mówić? z badań w 2012 roku wynika, że 54% mężczyzn i 43% kobiet nie rozmawiało z żadnym z rodziców na tematy związane z seksualnością rodzice albo nie zdają sobie sprawy z zagrożeń, albo rozumieją ryzyko zagrożeń, ale nie potrafią o tym rozmawiać z dziećmi

Definicja pornografii Pornografia to pisma, druki, filmy, wizerunki i inne przedmioty wykorzystywane i rozpowszechniane w celu wywołania u odbiorcy podniecenia seksualnego. Kryteria kwalifikacji treści erotycznych i pornograficznych: erotyka pornografia pornografia penalizowana

Jak jest skala zjawiska oglądania pornografii przez dzieci i młodzież? Z badań Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej wynika, że ponad połowa nastolatków zetknęła się z pornografią przed 12 rokiem życia. Celowe korzystanie z pornografii w okresie ostatnich 30 dni wśród nastolatków zadeklarowało 20% dziewczynek i 66% chłopców, z czego 14% przyznaje, że robi to przynajmniej raz dziennie.

Przyczyny oglądania pornografii przez dzieci i młodzież: ciekawość brak komunikacji odrzucenie przez rodzinę i otoczenie brak rzetelnej wiedzy, informacji zaburzenia emocjonalne osamotnienie i nuda niska świadomość ryzyka „bezstresowe wychowanie” chęć zwrócenia na siebie uwagi  

Przyczyny oglądania pornografii przez dzieci i młodzież cd.: brak zaspokojenia potrzeby spontaniczności i zabawy traumatyczne przeżycia zbyt rygorystyczne wychowanie wzrost napięcia seksualnego brak asertywności chęć zaimponowania grupie chęć eksperymentowania niezaspokojona potrzeba bezpieczeństwa  

Główne zagrożenia wynikające z oglądania pornografii Dotyczące seksualności: błędne wyobrażenie kontaktu seksualnego nierealne wymagania wobec siebie i partnera nierealistyczna wiedza na temat seksualności zbyt wczesny wiek inicjacji seksualnej podejmowanie ryzykownych zachowań seksualnych, eksperymentowanie kompulsywne zachowania instrumentalizacja seksu

Główne zagrożenia wynikające z oglądania pornografii Dotyczące sfery psychicznej: idealizacja ciała i nabawianie się kompleksów zniekształcone role płciowe ograniczenie realnych kontaktów utrwalenie postawy egocentrycznej eskalacja zapotrzebowania na treści pornograficzne agresja (w tym seksualna) problemy natury psychicznej i seksualnej uzależnienie od pornografii

Możliwe konsekwencje oglądania pornografii w dorosłym życiu: utrata kontroli nad zachowaniami seksualnymi obsesja seksualna ucieczka w fantazje seksualne jako główna strategia radzenia sobie w życiu nałogowe rozładowywanie emocji, poszukiwanie coraz silniejszych bodźców uprawianie seksu i oglądanie pornografii, niezdolność do zaprzestania kosztem aktywności w innych sferach życia dyskomfort, wobec braku możliwości zrealizowania określonych zachowań seksualnych pojawienie się trudności w relacjach i budowaniu związków wycofywanie się z kontaktów seksualnych

Czy możemy zapobiec oglądaniu pornografii przez dzieci i młodzież? NIE

Pomyśl o edukacji dziecka, zanim zada pytanie: EDUKACJA DZIECKA Pomyśl o edukacji dziecka, zanim zada pytanie: unikniesz zakłopotania i przeprowadzisz rozmowę bez przesadnych emocji, które mogą nadmiernie koncentrować uwagę dziecka są sprawy na tyle ważne (np. zły dotyk, dojrzewanie), że dzieci powinny się o nich dowiedzieć, zanim zaczną o nie pytać

Wykorzystuj codzienne sytuacje: EDUKACJA DZIECKA Wykorzystuj codzienne sytuacje: gdyż edukacja seksualna jest procesem, a nie pojedynczą rozmową zamiast organizowania pouczającej pogadanki pamiętając, że edukacja powinna obejmować zarówno chłopców, jak i dziewczęta

EDUKACJA DZIECKA Dzieci są ciekawe: chcą rozmawiać z rodzicami na tematy związane z seksualnością; rozbudzaj w nich ciekawość zadając pytania oczekują informacji i chcą poznać punkt widzenia, poglądy i uczucia bliskich im osób liczą na wsparcie w trudnych sytuacjach zapytają wtedy, gdy będą miały poczucie bezpieczeństwa

Gdy nie znasz odpowiedzi: EDUKACJA DZIECKA Gdy nie znasz odpowiedzi: poszukaj jej z dzieckiem we właściwym źródle trzymaj się tematu odpowiadając na pytanie

Mów o pozytywnych emocjach i uczuciach: EDUKACJA DZIECKA Mów o pozytywnych emocjach i uczuciach: większość dzieci modeluje system wartości wyznawany w rodzinie ważne jest trenowanie umiejętności komunikowania własnych uczuć oraz rozmawianie na tematy związane z seksualnością niech seksualność wiąże się z radością – nie strasz dziecka

Mów językiem zrozumiałym dla dziecka: EDUKACJA DZIECKA Mów językiem zrozumiałym dla dziecka: dopasowanym do jego etapu rozwoju zgodnie z prawdą i wiedzą naukową, by nie oduczać tego, czego go nauczyłeś żeby czuło się partnerem w rozmowie

O co pytać dzieci w związku z pornografią? Mają dotyczyć zaistniałej sytuacji, ekspresji dziecka i łączyć się z rzetelną edukacją seksualną Jak trafiłeś (wszedłeś) na stronę z filmem pornograficzny? Jak rozumiesz słowo „pornografia”? Co Cię zainteresowało? Co zobaczyłeś, co zapamiętałeś? Co czułeś? Jakie emocje to w Tobie wywołuje? Jak się czujesz teraz, kiedy rozmawiamy? Jak często oglądałeś (oglądasz)? …

O co pytać dzieci w związku z pornografią? Jak myślisz, czy to, co widzisz na ekranie, jest prawdziwe czy sztuczne, naturalne czy nienaturalne? (tu warto edukować stosownie do wieku) Jak myślisz, czy oglądanie tego typu filmów może szkodzić (w czymś zagrażać) dziecku? (warto podać, jeśli dziecko nie potrafi wymienić) Jak myślisz, czy oglądanie pornografii może zagrażać Tobie? Co to może być?

O co pytać dzieci w związku z pornografią? Starsze dziecko można jeszcze dopytać: Czy coś Cię zaskoczyło, zdziwiło? Czy widzisz jakieś zagrożenia, które mogą dotyczyć Ciebie? A co jeszcze może się stać?

Jeśli dziecko mówi, że nie oglądało Może się zdarzyć, że przypadkiem natrafisz na filmy pornograficzne albo ktoś Ci je pokaże. Możesz poczuć się zaskoczony tym, co zobaczysz. Przyjdź, to chętnie z Tobą porozmawiam.  

Podsumowanie Oglądanie pornografii przez dzieci i młodzież jest – niestety – powszechne. W prezentacji zawarto sposoby radzenia sobie z negatywnymi skutkami tego zjawiska. Temat jest na tyle społecznie ważny, że trzeba szukać różnych rozwiązań profilaktycznych, aby dzieci rozumiały ryzyko oglądania pornografii, a nie stawały się jej ofiarą.

Dziękuję Państwu za uwagę Proszę o pytania