SPOŁECZNE SKUTKI POLITYKI KLIMATYCZNEJ ŚWIATA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Advertisements

Polska w strefie Schengen
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju. KPRU I domagaliśmy się 286,2 mln CO 2 otrzymaliśmy 239,0 mln CO 2 emisja w okresie niż o 25%
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Ministerstwo Gospodarki
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Katarzyna Michalska kl.V a
Program MŁODZIEŻ Akcje Programu.
Europejski obszar gospodarczy
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Traktat Nicejski Traktat Nicejski został wynegocjowany przez piętnastu szefów rządów UE, obradujących w Nicei w dniach grudnia Przywódcy Piętnastki.
Politechnika Częstochowska Wydział Inżynierii Procesowej, Materiałowej i Fizyki Stosowanej Katedra Pieców Przemysłowych i Ochrony Środowiska Struktura.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Węgiel energetyczny – aktualna sytuacja, ceny, trendy. Jerzy Podsiadło
ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Uporządkuj państwa od 1 do 16.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
UE w skrócie.
Zróżnicowanie społeczno – gospodarcze państw świata
Unia Europejska.
Stanowisko wobec systemu handlu z emisjami CO 2 po 2012 roku Jiří Cienciala Członek Zarządu SPČR Prezes ČPOK Prezydent Związku Branżowego HŽ Prezes Zarządu.
Energetyka rozproszona i prosumencka
problem ocieplania klimatu nierozerwalnie związany jest z funkcjonowaniem geosystemu, tj. skomplikowanej współzależności procesów zachodzących w litosferze,
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Elektroenergetyka w Polsce - wyzwania, skutki i koszty z propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej 2020 – 2030 Stanisław Tokarski Wiceprezes –
Rozwój energetyki jądrowej w Polsce szanse i zagrożenia
Ekonomika ochrony zdrowia (I)
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
PODATEK VAT W ROLNICTWIE
Efektywność w strategiach energetycznych
Unia Europejska Wykonało: ETI IV rok.
Integracja polityczna państw świata
Kto handluje z kim?.
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Rynek stali, koksu i węgla - wyzwania 1
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
1. 2 Konferencja regionalna POWT Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Wałbrzych, r.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
GOSPODARCZE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PODLASKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z KAZACHSTANEM I UZBEKISTANEM Białystok, dn r. Projekt jest finansowany ze środków.
STRUKTURA GEOGRAFICZNA POLSKA I JEJ SĄSIEDZI Wyk. xxx Ekonomia 3, grupa 4.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
Historia rozszerzeń Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej.
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF
„Gospodarka i Społeczeństwo”   Zielone miejsca pracy w krajach Unii Europejskiej – studium empiryczne z zastosowaniem analizy regresji Barbara.
Juliusz Kotyński IBRKK Warszawa, 28 czerwca 2017 r.
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Zapis prezentacji:

SPOŁECZNE SKUTKI POLITYKI KLIMATYCZNEJ ŚWIATA

UCHWAŁA Nr 5 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 18 lutego 2016 w sprawie polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej oraz systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) w kontekście projektu zmiany dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie w okresie 2021-2030 oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE Na podstawie art. 29 w związku z art. 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2015 r., poz. 1240), zwanej dalej „ustawą”, uchwala się co następuje:

Strona pracowników i strona pracodawców Rady Dialogu Społecznego przedstawiają następujące wspólne stanowisko w sprawie projektu zmiany dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie w okresie 2021-2030 oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE:

Polska i jej gospodarka narodowa z należytą uwagą i zaangażowaniem traktują troskę i działania światowej i europejskiej społeczności na rzecz poprawy klimatu i środowiska naturalnego. Na mocy Protokołu z Kioto (COP 3 - 1997) państwa rozwinięte oraz państwa będące w procesie transformacji, zobowiązały się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o przynajmniej 5% w stosunku do roku bazowego 1990. Państwa objęte porozumieniem zredukowały emisje o ok. 12%, głównie za sprawą wysiłku państw Europy Środkowo-Wschodniej przechodzących transformację. Polska zobowiązała się wówczas do redukcji emisji o 6% w stosunku do roku bazowego, a w rzeczywistości w okresie rozliczeniowym do 2012 roku zredukowała emisję o 30%. Potwierdzamy swoje dotychczasowe opinie, iż redukcję emisji gazów cieplarnianych należy wdrażać globalnie i kompleksowo, jednak nie z tą samą intensywnością i dynamiką we wszystkich państwach, zaś ochrona klimatu ma sens jedynie wtedy i jest skuteczna, gdy wszystkie kraje podpiszą się pod dobrowolnie przyjętymi na siebie zobowiązaniami, sprawiedliwie, solidarnie i adekwatnie do własnych możliwości.

Nowy system EU ETS będzie miał zasadnicze znaczenie dla utrzymania konkurencyjności przemysłu oraz całej gospodarki, tak europejskiej, jak i krajowej. Największe skutki prowadzonej polityki klimatyczno-energetycznej i nadmiernego eksponowania celów klimatycznych (niestety w większości negatywne) będą odczuwały kraje, w których węgiel odgrywa kluczową rolę w procesach przetwarzania energii. Do takich krajów zalicza się także Polska, gdzie produkcja energii elektrycznej i ciepła scentralizowanego oparta jest praktycznie w całości na węglu (ponad 90%).

Cele, trendy i narzędzia polityki klimatycznej UE generują nieodzowność podjęcia gigantycznego wysiłku inwestycyjnego w zakresie modernizacji polskiego sektora energii. Szacunki liczbowe hipotetycznych kosztów takiej modernizacji kształtują się na poziomie setek miliardów złotych, których z pewnością nie zrekompensują ani przydział bezpłatnych uprawnień do emisji, ani środki wsparcia z Funduszu Modernizacyjnego. W tej sytuacji należy liczyć się z rozległymi konsekwencjami i zagrożeniami dla tempa wzrostu gospodarczego w Polsce, poziomu naszej konkurencyjności oraz stanu zatrudnienia, co nie pozostanie bez wpływu na poziom życia i dobrobytu polskiego społeczeństwa oraz poszerzeniem się sfery ubóstwa energetycznego.

Przy wydobyciu 1 mln ton węgla kamiennego i brunatnego znajduje zatrudnienie 800 ludzi natomiast na jedno takie miejsce pracy przypadają 4 miejsca pracy osób zatrudnionych wokół stanowisk wydobywczych (wg danych Unii Europejskiej).

Tabela 1: Porównanie wydobycia węgla kamiennego w latach 2000-2012 na świecie Kraj 2000 [mln ton] 2012 Dynamika 2012/2000 [2000=100%] Polska 102 78 76,5 RPA 225 260 115,6 Chiny 1 171 3 660 312,6 Australia 238 366 153,8 Indie 310 580 187,1 Rosja 169 353 208,9 USA 899 922 102,6 Indonezja 76,6 386 503,9 Świat ogółem 3 641 7 166 196,8

Polska zmniejszyła wydobycie węgla o 24 mln co zgodnie z wyliczeniami sprawiło, że straciliśmy 19200 miejsc pracy w górnictwie i 76 800 miejsc pracy w branżach okołogórniczych.

Dla porównania Indie zwiększyły swoje wydobycie o 270 mln ton co sprawiło, że kraj ten zyskał 864 000 miejsc pracy w górnictwie i branżach okołogórniczych.

Wydobycie węgla na świecie zwiększyło się o 3 mld 525 mln ton natomiast Polska w tym samym czasie obniżyła swoje wydobycie.

Kraj 2009 [mln ton] 2011 2012 Dynamika 2012/2009 [2009=100%] Tabela 2: Import węgla kamiennego przez kraje Unii Europejskiej w 2009 i 2012r. Kraj 2009 [mln ton] 2011 2012 Dynamika 2012/2009 [2009=100%] Niemcy 36,8 44,2 44,9 122,0 Wielka Brytania 38,1 31,7 44,8 117,6 Włochy 22,0 24,0 25,9 117,7 Hiszpania 17,1 15,3 21,4 125,1 Francja 16,2 17,6 108,6 Holandia 10,8 11,7 12,4 114,8 Polska 10,0 15,5 10,1 101,0 Portugalia 3,1 3,6 5,0 161,3 Dania 4,4 6,1 4,0 90,9 Finlandia 6,0 7,0 66,7

Kraj 2009 [mln ton] 2011 2012 Dynamika 2012/2009 [2009=100%] Tabela 2. Cd Kraj 2009 [mln ton] 2011 2012 Dynamika 2012/2009 [2009=100%] Słowacja 3,2 3,4 4,0 125,0 Belgia 4,1 3,5 85,4 Austria 3,8 80,0 Bułgaria 3,3 2,3 65,7 Szwecja 2,4 2,7 2,1 87,5 Irlandia 1,9 91,3 Republika Czeska 1,7 1,5 88,2 Węgry 1,4 107,1 Rumunia 1,2 1,3 108,3 Pozostałe kraje Unii 0,8 66,7 Ogółem import UE 189,5 199,9 212,4 112,1

Import węgla kamiennego w krajach Unii Europejskiej wzrósł o 23 mln ton co sprawiło, że Europa straciła 73 600 miejsc pracy w górnictwie i branżach okołogórniczych.

Na skutek polityki klimatycznej świat zyskał miejsca pracy w branży górniczej natomiast kraje Unii Europejskiej tracą te miejsca pracy. Cena węgla wskaźnikowego wynosiła 48$ w 2013 roku natomiast w roku bieżącym wynosi około 100$. Od podpisania porozumienia w Kyoto emisja CO₂ zwiększyła się, wzrosło wydobycie oraz zużycie węgla i wzrosła również liczba miejsc pracy, ale dla pracowników poza Unią Europejską.

Dziękuję za uwagę.