Wydział Polityki Społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Advertisements

Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
system zarządzania zasobami ludzkimi
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Przyjazne środowisko – szansą na integrację społeczną w powiecie średzkim Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Środzie Wlkp.
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
System wsparcia dziecka i rodziny
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Czas aktywności szansą na zmiany. Projekt realizowany na terenie Gmin Kęty, Oświęcim, Osiek i Polanka Wielka Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EFS W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
Alina Karczewska WRZOS
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Urząd Miejski w Modliborzycach
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Rekrutacja do klas pierwszych gimnazjum. Weryfikacja dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
to 500 złotych miesięcznie na drugie i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia Rodziny o niskich dochodach otrzymają także wsparcie na pierwsze dziecko.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu. Terminy postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, a także terminy składania dokumentów do.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 2017 r.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2018/2019
Przykładowy model podziału środków
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
ul. 17 Stycznia 7 Ciechanów tel.:
INFORMACJA O REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH LUB BRANŻOWYCH SZKÓŁ I STOPNIA NA ROK SZKOLNY 2018/2019.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
REKRUTACJA rok szkolny 2019/2020
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
na podstawie: Rozporządzenia MEN z dnia 14 marca 2017 r. ‚
Zapis prezentacji:

Wydział Polityki Społecznej Rozwiązania proceduralne stosowane w obszarze pozyskiwania kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej Warszawa 12 czerwca 2018 r. Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Plan prezentacji Do czego potrzebna jest nam standaryzacja i procedury? Analiza przesłanych informacji: działania promujące ideę rodzicielstwa zastępczego, nabór kandydatów, szkolenia do sprawowania rodzinnej pieczy zastępczej – programy, analiza sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej kandydatów – uzyskanie kwalifikacji, działania wspierające i pomocowe 3. Wnioski Wydział Polityki Społecznej

Dlaczego standaryzacja Standaryzacja wiąże się z opracowaniem i wdrożeniem obowiązujących reguł, przepisów i norm w zakresie pewnych świadczeń. Cele: ujednolicenie pewnych usług, tak by ich wykonywanie było jednakowe dla każdego korzystającego, stworzenie kryteriów schematu ich wykonywania, co w kolejnych procesach przekłada się na ich kontrolę i ocenę optymalizacja kosztów – brak działań nieefektywnych eliminowanie błędów przez co wzrasta efektywność. Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Procedury określone reguły postępowania w jakiejś sprawie, zwykle o charakterze urzędowym lub prawnym; regułą postępowania jest także lista czynności i sama kolejność ich wykonywania; określony sposób realizacji poszczególnych działań lub procesów (polityka jakości - dążenie do efektywności w celu spełnienia wymagań, potrzeb i oczekiwań). Wydział Polityki Społecznej

Działania promujące rodzicielstwo zastępcze prowadzenie kampanii informacyjnej na piknikach, imprezach masowych, plakaty, ulotki, banery, broszury, bilbordy, informacje zawarte na stronach internetowej jednostek, spot filmowy, konkursy plastyczne, ogłoszenia w parafiach, lokalnej prasie, za pomocą innych mediów (radio, telewizje internetowe) na spotkaniach roboczych z innymi instytucjami. Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Nabór kandydatów Proces naboru kandydatów i postępowania kwalifikacyjnego podzielony został na etapy: udzielenie wstępnych informacji kandydatowi o obowiązującej procedurze kwalifikacyjnej, wstępna ocena spełniana warunków określonych w art. 41 i art. 42 ust. ustawy, w tym analiza sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej, wstępna akceptacja dokonana na podstawie oceny spełniania warunków, o których mowa w art. 42 ust. 1-3 i analizy sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej, skierowanie na szkolenie wg programu zatwierdzonego decyzją MRPiPS, wydanie świadectwa ukończenia szkolenia, kwalifikacja kandydatów, wydanie zaświadczenia kwalifikacyjnego. Wydział Polityki Społecznej

Szkolenia do sprawowania rodzinnej pieczy zastępczej 29 organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej przeprowadza szkolenia we własnym zakresie, 10 współpracuje z ośrodkiem adopcyjnym, 2 współpracuje z inną jednostką, 1 powierzył zadanie publiczne do realizacji organizacji pozarządowej. W 2017 r. 5 organizatorów nie organizowano szkoleń, uzasadniając to brakiem osób chętnych bądź, z uwagi na wystarczające zasoby w zakresie rodzinnej pieczy zastępczej. Wydział Polityki Społecznej

Programy szkoleniowe w 2017 r. Nazwa programu szkolenia Liczba organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej szkolących wg programu PRIDE: Rodzinna opieka zastępcza 22 Rodzina Plus 5 Szansa w Rodzinie 2 Bliżej dziecka 8 Rodzina-2 Programy autorskie Sowa 1 Nadzieja Nasz Dom Kto mnie pokocha Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Analiza sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej kandydata na rodzica zastępczego Wstępna kwalifikacja odbywa się poprzez: złożenie wniosku o wszczęcie procedury kwalifikacyjnej przez kandydata, zebranie dokumentów o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 42, odbycie wizyty środowiskowej w miejscu zamieszkania kandydata, wydanie opinii przez psychologa o posiadaniu przez kandydata predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka, przeprowadzenie badań pedagogicznych i sporządzenie opinii przez pedagoga. Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Analiza sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej kandydata na rodzica zastępczego - 2 Na wpływ o wstępnej akceptacji kandydata mają także dodatkowe okoliczności jak: rozmowa wstępna, przeprowadzana zazwyczaj przez pracowników zespołu do spraw rodzinnej pieczy zastępczej, czasami dyrektora PCPR, złożenie dodatkowych dokumentów w postaci zaświadczeń lub oświadczeń. Wydział Polityki Społecznej

Liczba organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej Podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenie analizy osobistej, rodzinnej i majątkowej. Liczba organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej wewnętrzna komórka PCPR (zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej; dział pomocy rodzinie i interwencji kryzysowej; dział pieczy zastępczej 16 zespół ds. kwalifikowania kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej / komisja kwalifikująca (zespół zadaniowy) 12   przedstawiciel ORPZ / pracownik PCPR 2 zespół pracowników PCPR, w tym trenerzy szkoleń 6 dyrektor PCPR, po konsultacji z zespołem ds. rodzinnej pieczy zastępczej i trenerów prowadzących szkolenie 1 Koordynator rodzinnej pieczy zastępczej podmiot zewnętrzny niebędący organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej brak uregulowań Wydział Polityki Społecznej

Podmiot odpowiedzialny za kwalifikację kandydata Liczba organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej wewnętrzna komórka PCPR (zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej; dział pieczy zastępczej) 2 zespół ds. kwalifikowania kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej / komisja kwalifikująca (powołany zarządzeniem zespół zadaniowy) 30 dyrektor PCPR wraz z trenerami 3 zespół pracowników PCPR, w tym trenerzy szkoleń dyrektor PCPR, po konsultacji z zespołem ds. rodzinnej pieczy zastępczej i trenerami prowadzącymi szkolenie 1 podmiot zewnętrzny niebędący organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej wraz z organizatorem brak wskazanych sposobów kwalifikacji kandydatów Wydział Polityki Społecznej

szkolenia kandydatów Wydział Polityki Społecznej Rok Liczba kandydatów, którzy wystąpili o uzyskanie kwalifikacji do pełnienia funkcji rodzinnej pieczy zastępczej, w tym: Liczba kandydatów, którym przeprowadzono badania pedagogiczno-psychologiczne oraz analizę, o której mowa w art. 42 ust. 7 Liczba kandydatów zakwalifikowanych do szkolenia Liczba kandydatów uczestniczących w szkoleniu Liczba kandydatów, którzy otrzymali świadectwo ukończenia szkolenia Liczba kandydatów zakwalifikowanych do pełnienia funkcji, którzy otrzymali zaświadczenie kwalifikacyjne wydane przez ORPZ 2) nie otrzymały kwalifikacji Liczba osób, które: 1)zrezygnowały Ogółem którym sąd czasowo powierzył pełnienie funkcji rodziny zastępczej niezawodowej kandydatów na rodzinę zastępczą niezawodową kandydatów na rodzinę zastępczą zawodową 2016 460 80 295 85 410 344 340 318 218 87 2017 457 114 301 42 434 312 337 264 149 94 ogółem 917 308 596 127 844 356 677 582 367 181 Wydział Polityki Społecznej

Działania wspierające i pomocowe Wyszczególnienie 2016 2017 Szkolenia mające na celu podnoszenie kwalifikacji rodzin zastępczych, wynikające z potrzeb bieżących, w tym:   liczba szkoleń (warsztatów, treningów), 172 176 liczba osób przeszkolonych 1503 1443 liczba przeszkolonych rodzin spokrewnionych 699 697 Liczba osób, którym udzielono wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, pomocy pedagogicznej, 2148 2022 pomocy psychologicznej 3081 3242 Liczba odbytych spotkań w ramach grup wsparcia 152 173 Liczba rodzin pomocowych 51 53 Liczb osób korzystających z poradnictwa i terapii 3102 3180 Liczba osób korzystających z pomocy prawnej 2977 1302 Inne: 23 25 psychoterapia 4 wspólnoty wyznaniowe, mediacje 7 spotkania z innymi instytucjami 8 terapia uzależnień, poradnictwo rodzinne 11 Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Wnioski nadal brak kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej pomimo prowadzenia działań promujących ideę rodzicielstwa, ponad 71% organizatorów uregulowało proceduralnie proces naboru i kwalifikacji kandydatów, należy dbać o jakość prowadzonych szkoleń dla kandydatów, szkolenia powinny być odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby osób kandydujących i rodzin (zawierać poszerzone moduły ustalone w trakcie lub w danych okolicznościach), należy dopracować przyjęte reguły postępowania i uregulować tryb odwoławczy, Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Wnioski - 2 dobra współpraca i budowanie relacji między rodziną zastępczą a organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej powinna doprowadzić do wzmocnienia wzajemnego zaufania i dalszego podnoszenia kompetencji obu stron, obserwuje się nadal niewystarczające wsparcie specjalistyczne ukierunkowane na konkretne problemy występujące w rodzinach biologicznych i dzieci w pieczy zastępczej, 3-letnie programy powinny być poddawane ewaluacji i ocenie na okoliczność przyjętych do realizacji celów, Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Wnioski - 3 brak planowania długofalowego, opartego na współpracy pomiędzy różnymi podmiotami (gminy i powiatu) w zakresie konkretnych, zdiagnozowanych wcześniej potrzeb, istotne jest prowadzenie rzetelnej i pogłębionej analizy danych na temat wspierania rodziny i pieczy zastępczej, ponieważ powinny one dostarczać dokładnej informacji i być podstawą do opracowania efektywnych programów, należałoby wdrożyć standard monitoringu i kontroli w procesie organizowania pieczy zastępczej w kierunku poszukiwania najlepszych rozwiązań w różnych sytuacjach, Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Wnioski - 4 nadal brak upowszechnienie pomocy w formie rodzin pomocowych, należy wypracowywać standard pracy koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, uwzględniający w szczególności wykonywanie jego obowiązków (ustalenie proporcji ok. 70% praca w terenie, 30% praca w biurze), organizatorzy rodzinnej pieczy zastępczej powinni dbać o dobry wizerunek i wdrażać transparentne standardy postępowania wpływające na wydanie opinii o posiadaniu przez osoby predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej. Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Oddział do spraw Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej siedziba przy Alejach Jerozolimskich 28 pokój 307, 311, 312 e-mail: bkosmalska-balik@mazowieckie.pl Wydział Polityki Społecznej