Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 – 21.03.2018.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
PIERWSZE LATA II RZECZPOSPOLTEJ
Reformy Sejmu Wielkiego( )
Prawo administracyjne
Współczesne systemy administracji publicznej
PRAWO FINANSOWE.
Wiedza o społeczeństwie
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Władza sądownicza w Polsce
SYSTEM WYBORCZY W STANACH ZJEDNOCZONYCH AMERYKI
Władza ustawodawcza w Polsce na tle porównawczym.
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
CHORWACJA.
Rząd i prezydent.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Wybory, czyli o demokracji pośredniej
Władza ustawodawcza.
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Trójpodział władzy w państwie demokratycznym
Mgr Przemysław Mazurek
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Władza ustawodawcza cz. II
Przygotowała Iwona Dyś
Zagadnienia ustrojowe i prawne w Królestwie Polskim
Zagadnienia ustrojowe w Księstwie Warszawskim
Podstawy prawne autonomii Galicji:
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Trybunał Konstytucyjny
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Pierwsze Konstytucje.
Administracja Królestwa Polskiego
1807 Autor : Szymon Zaliwski
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791r..
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Zagadnienia ustrojowe w Księstwie Warszawskim
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
Konstytucja marcowa.
Modele ustrojowo-prawne Wielkiego Księstwa Poznańskiego i Wolnego Miasta Krakowa Tomasz Resler.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Administracja Królestwa Polskiego
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Sądy Administracyjne w Polsce
Zapis prezentacji:

Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 – 21.03.2018

Powstanie Królestwa Polskiego Terytorium i ludność - 128,5 tys. km² z 3,2 mln ludności „Wieczna” unia personalna z Rosją Polska niepodległa czy nie?

Konstytucja Królestwa Polskiego 1815 – zasady naczelne Oktrojowana przez Cara Aleksandra I (faktyczny twórca – ks. Adam Jerzy Czartoryski) w dniu 27 listopada 1815 r. – Królestwo Polskie jako monarchia konstytucyjna Realizowała postanowienia kongresu wiedeńskiego w zakresie odrębności ustrojowej Królestwa Polskiego (parlament, wojsko, aparat państwowy, prawo i sądownictwo) Ustanawiała „wieczystą” unię personalną z Rosją – każdorazowo car Rosji był królem Polski Liberalny, lecz antydemokratyczny charakter – specjalny status ziem polskich w ramach Rosji Formalnie podzielona na 7 tytułów i 165 artykułów, od 1825 r. został dodany przez Aleksandra I jeden artykuł

Władza wykonawcza – król (car) „Rząd jest w osobie króla. Król sprawuje władzę wykonawczą w całej swojej rozciągłości” (art. 35). „osoba królewska jest święta i nietykalna” (art. 36). zwoływał zgromadzenia wyborcze, oraz mianował marszałków sejmików i zgromadzeń gminnych. zwoływał, odraczał i rozwiązywał sejmy zwyczajne i nadzwyczajne. powoływał ministrów, senatorów i wyższych urzędników miał prawo sankcji ustaw i uchwał sejmu. jako jedyny stan sejmujący dysponował inicjatywą ustawodawczą. dysponował prawem zawieszania ustaw sejmowych królowi przysługiwało prawo wypowiadania wojny oraz zawierania umów międzynarodowych król powoływał i odwoływał namiestnika. w wypadku nieobsadzenia urzędu namiestnika, król mógł powołać prezesa Rady Administracyjnej. sądy wyrokowały w imieniu monarchy.

Władza wykonawcza - namiestnik mógł być mianowany spośród członków Rodziny Królewskiej lub obywateli Królestwa Polskiego, w tym osób naturalizowanych przez Króla przewodniczył Radzie Stanu pod nieobecność króla - kierował całością spraw publicznych w kraju podejmował decyzje w czasie posiedzeń Rady Administracyjnej jako jej kierownik wydawał decyzje, które wymagały kontrasygnaty odpowiedniego ministra przedstawiał królowi kandydatów na ministrów, kandydatów na senatorów i wyższych urzędników państwowych mianował pozostałych urzędników publicznych lista namiestników: Wasyl Łanskoj (1815), gen. Józef Zajączek (1815-1826), od 1826 r. vacat

Władza wykonawcza - Rada Stanu Podział na Radę Administracyjną i Zgromadzenie Ogólne Rady Stanu Rada Administracyjna: Radą Administracyjną kierował naczelnik. Składa się z pięciu ministrów Komisji Rządowych - (Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Sprawiedliwości, Spraw Wewnętrznych i Policji, Przychodów i Skarbu, Wojny). Rada była dla naczelnika ciałem doradczym, wykonywała postanowienia królewskie, rozstrzygała sprawy przekraczające kompetencje jednego ministra oraz przygotowywała projekty dla Ogólnego Zgromadzenia Rady Stanu. Rada Stanu: Składała się z 5 ministrów resortowych, z 9 radców stanu zwyczajnych i radców stanu nadzwyczajnych, a także referendarzy stanu. Do kompetencji Rady Stanu należało: przygotowywanie projektów ustaw sejmowych i dekretów królewskich (do akceptacji przez króla), oddawanie pod sąd urzędników publicznych za przestępstwa urzędnicze, pełnienie funkcji sądu kompetencyjnego i administracyjnego, przyjmowanie corocznych sprawozdań z działalności komisji rządowych, przekazywanie królowi raportów o stanie kraju.

Władza ustawodawcza Trzy stany sejmujące: król, Izba Poselska i Senat Członków Izby Poselskiej wybierano na 6 lat (77 posłów szlacheckich z powiatów i 51 deputowanych z okręgów gminnych), przy założeniu, że co dwa lata odnawiano 1/3 składu izby, członkowie parlamentu uzyskali immunitet w sprawach karnych na czas trwania sejmu, czynne prawo wyborcze posiadali mężczyźni po ukończeniu 21 roku życia i mający prawa obywatelskie, cenzusy biernego prawa wyborczego - osoby umiejące pisać i czytać oraz opłacające znaczny podatek, brak praw wyborczych dla wojskowych w służbie czynnej. Kompetencje: samodzielnie uchwalanie ustawy w zakresie spraw cywilnych, administracyjnych i sądowniczych, wydawanie aktów prawnych w sprawach podatkowych, systemu monetarnego oraz zaciągu do wojska na polecenie króla, kontrola nad rządem, możliwość składania petycji przez posłów. 2. Senat Składał się z 9 biskupów, wojewodów i kasztelanów oraz rosyjskich książąt krwi cesarsko-królewskiej Kompetencje: równorzędna pozycja z Izbą Poselską w kwestii ustawodawczej, przeprowadzanie rugów, kontrola ksiąg obywatelskich, pełnienie funkcji Sądu Sejmowego