Nauka czytania. Metoda Glenna Domana.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

Prezentacje multimedialne
MÓJ MAŁY ŚWIAT aUTOR AUTOR: EWA BOROWSKA SOKÓŁKA, 20 LIPIEC 2010 R.
Opracowała: mgr Lidia Szklarska. W pracowni pisarza. Pisarz to człowiek, który pisze książki. Mówi się też o nim - autor książki. Aby książka mogła powstać,
OPERATORY WYSZUKIWAWCZE
Gimnazjum. Czy lubisz czytać? Ile książek czytasz w ciągu roku?
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Autor : Anita Rosińska i Kasia Majewska Masowy dostęp do internetu, oraz bardzo dynamiczny rozwój tej globalnej sieci, jak również brak praktycznie możliwości.
„Brzydkie słowa idą w las, poprawnej polszczyzny nadszedł czas”
Technologie Informatyczne dla socjologów
To jest lotnisko w (Gdańsk)…….
Zasady bezpieczeństwa w sieci
Pogoda w j. niemieckim Zajęcia przeprowadzone w dniu r. w klasie III a
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA PRZYCIŚNIJ ENTER PO KAŻDEJ STRONIE
Czego nie lubi książka? Dbajmy o nie… Tak szybko je niszczymy…
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Prezentację wykonała klasa VI
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY Aneta Woźniak.
Możesz być najlepszym przyjacielem jednego dnia
Formy pracy z książką (lekturą)
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
Rodzina - Źródłem życia, szacunku I miłości.
Moja pierwsza strona internetowa Created by Marta Guba
Najważniejsze! Zawartość strony Łukasz Stochniał.
Przygotowanie dobrej prezentacji
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
Metody pracy samokształceniowej ucznia
= = = 6 3 +
= = = 4 1 +
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
MATERIAŁY EDUKACYJNE Szkoły Podstawowej im.Papieża Jana Pawła II w Borkowie 1 POZNAJ ALFABET TO ŁATWE ! A a A ą B b C c Ć ć D d E e Ę ę F f G g H h I i.
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
METODA GLENNA DOMANA DELACATO
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Prezentacja Ewa Gurbiel Seminarium HCI 3.X Ogólny Zarys n Tworzenie n Rozplanowanie n Struktura n Trening (ćwiczenie) n Prezentowanie n Inne możliwości.
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Kodeks 2.0 klasy 5 Rok szkolny 2013/2014.
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
Zasady bezpieczeństwa w Internecie
Wyszukiwanie informacji w Internecie Marcin Wojnowski.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Żyj smacznie i zdrowo.
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Przykład radosny przykład. przykład radosny przykład.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Charakterystyka metody Glenna Domana
Moje Książki, czyli co warto przeczytać
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA
NETYKIETA? Cóż to takiego?
NAUKA CZYTANIA METODĄ GLENNA DOMANA
Dzień Bezpiecznego Internetu
Wychowanie przez czytanie
Prezentacje multimedialne
Bezpieczne ferie zimowe
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Rozwój mowy dziecka.
Nasza Drużyna Prezentacja programu rozwijania umiejętności społecznych realizowanego w Przedszkolu Integracyjnym nr 45.
Witaj, jestem Iza. Przygotowałam dla Ciebie puzzle, które możesz wykorzystać w swojej prezentacji Udanego tworzenia :)
Weronika D. , Natalia H. , Agnieszka W. - uczennice klasy VI
Zajęcia dodatkowe AKADEMIA UMYSŁU Ćwiczenie koncentracji ZESTAW nr 3
Zapis prezentacji:

Nauka czytania. Metoda Glenna Domana

Kilka słów o autorze Glenn Doman, fizykoterapeuta, pedagog.W latach 1947 – 1950 wraz neurochirurgiem Temple Fay, swoim bratem, swoją żoną, oraz Carlem Delacato psychologiem i pedagogiem stworzył zespół badawczy, który pracował nad opracowaniem skuteczniej metody rehabilitacji dla ludzi z uszkodzeniem mózgu.

Nauka globalnego czytania Czytanie potraktowane jest jako przełomowy moment w życiu dziecka. Nauka czytania jako element dziecięcej zabawy. Nauka czytania z użyciem, tzw. bitów.

Zasady podnoszące efektywność w nauce czytania. -Zacznij w możliwie najmłodszym wieku. -Bądź zawsze radosna. -Szanuj swoje dziecko. -Ucz tylko wtedy, gdy ty i twoje dziecko jesteście szczęśliwi. -Skończ zanim twoje dziecko chce skończyć. -Pokazuj materiały szybko. -Często wprowadzaj nowe materiały. -Wykonuj program systematycznie

"Dzieci mogą czytać słowa, gdy mają rok, zdania gdy mają dwa lata i całe książki gdy mają trzy lata i uwielbiają to" (G. Doman 1992)

Etapy nauki czytania. wprowadzenia 15 słów z najbliższego otoczenia, należy je powtarzać 3 razy w ciągu dnia, litery mają 8cm wielkości - są drukowane i czerwone, codziennie dokładamy jeden zestaw (pięć nowych słów), aż dojdziemy do pięciu zestawów dziennie eksponowanych każdy trzy razy.

II Etap czytanie wyrażeń dwuwyrazowych , na tym etapie łączymy w pary słowa, kolor i wielkość druku utrzymujemy bez zmian, potrzebujemy dodatkowych przymiotników, najlepiej ich użyć w parach przeciwieństw, np. duże - małe, ładne – brzydkie.

Można również wykonać książeczkę z prostych zdań. III Etap. zmniejszamy druk z 8cm do 5cm , wprowadzamy słowo "jest" np.: "Mama jest duża„ Można również wykonać książeczkę z prostych zdań.

IV Etap – rozbudowane zdania wprowadzamy przyimki: w, na, za, pod, przy, itp.. zmniejszamy litery do wysokości 3,5cm , zmieniamy kolor druku z czerwonego na czarny,

V Etap - książeczki to książki kupowane lub wykonywane przez rodziców, powinna zawierać słownictwo od 50 do 100 słów, powinna mieścić nie więcej niż jedno zdanie na jednej stronie, litery nie mogą być mniejsze niż 2 cm, tekst powinien poprzedzać ilustrację i znajdować się na oddzielnej stronie, dziecko musi przewrócić stronę, żeby zobaczyć ilustrację po przeczytaniu zdania.