Nauka czytania. Metoda Glenna Domana
Kilka słów o autorze Glenn Doman, fizykoterapeuta, pedagog.W latach 1947 – 1950 wraz neurochirurgiem Temple Fay, swoim bratem, swoją żoną, oraz Carlem Delacato psychologiem i pedagogiem stworzył zespół badawczy, który pracował nad opracowaniem skuteczniej metody rehabilitacji dla ludzi z uszkodzeniem mózgu.
Nauka globalnego czytania Czytanie potraktowane jest jako przełomowy moment w życiu dziecka. Nauka czytania jako element dziecięcej zabawy. Nauka czytania z użyciem, tzw. bitów.
Zasady podnoszące efektywność w nauce czytania. -Zacznij w możliwie najmłodszym wieku. -Bądź zawsze radosna. -Szanuj swoje dziecko. -Ucz tylko wtedy, gdy ty i twoje dziecko jesteście szczęśliwi. -Skończ zanim twoje dziecko chce skończyć. -Pokazuj materiały szybko. -Często wprowadzaj nowe materiały. -Wykonuj program systematycznie
"Dzieci mogą czytać słowa, gdy mają rok, zdania gdy mają dwa lata i całe książki gdy mają trzy lata i uwielbiają to" (G. Doman 1992)
Etapy nauki czytania. wprowadzenia 15 słów z najbliższego otoczenia, należy je powtarzać 3 razy w ciągu dnia, litery mają 8cm wielkości - są drukowane i czerwone, codziennie dokładamy jeden zestaw (pięć nowych słów), aż dojdziemy do pięciu zestawów dziennie eksponowanych każdy trzy razy.
II Etap czytanie wyrażeń dwuwyrazowych , na tym etapie łączymy w pary słowa, kolor i wielkość druku utrzymujemy bez zmian, potrzebujemy dodatkowych przymiotników, najlepiej ich użyć w parach przeciwieństw, np. duże - małe, ładne – brzydkie.
Można również wykonać książeczkę z prostych zdań. III Etap. zmniejszamy druk z 8cm do 5cm , wprowadzamy słowo "jest" np.: "Mama jest duża„ Można również wykonać książeczkę z prostych zdań.
IV Etap – rozbudowane zdania wprowadzamy przyimki: w, na, za, pod, przy, itp.. zmniejszamy litery do wysokości 3,5cm , zmieniamy kolor druku z czerwonego na czarny,
V Etap - książeczki to książki kupowane lub wykonywane przez rodziców, powinna zawierać słownictwo od 50 do 100 słów, powinna mieścić nie więcej niż jedno zdanie na jednej stronie, litery nie mogą być mniejsze niż 2 cm, tekst powinien poprzedzać ilustrację i znajdować się na oddzielnej stronie, dziecko musi przewrócić stronę, żeby zobaczyć ilustrację po przeczytaniu zdania.