Rynek poligraficzny w Polsce Edycja 2012

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Advertisements

Ryzyko walutowe Rynek walutowy
FUNDACJA WSZECHNICY BUDOWLANEJ OWEOB Promocja Patronat Honorowy Przewodniczącego Komisji Infrastruktury Sejmu RP, Ministra Infrastruktury, oraz Dyrektora.
Innowacyjność 2006 Aleksander Żołnierski
Analiza konkurencji: Przedsiębiorstwa powinny regularnie prowadzić analizę konkurencji, aby ustalić własne słabe i mocne strony w porównaniu z z najważniejszymi.
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Robert Lewicki
Raport z audytu technologicznego dla FIRMY PRODUKCYJNO-HANDLOWO -USŁUGOWEJ "HAGO" MAŁGORZATA HANDKIEWICZ Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Jędrzejczak.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo Wielobranżowe PA-CO Paweł Minkwitz Głażewo Łowyń Zespół konsultantów:
Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski Michał Kłos
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PW NAGLAK
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ALBA THYMENT Sp
Andrzej H Jasiński Zakład Innowacji i Logistyki Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski Bariery innowacji i transferu technologii w Polsce Referat na.
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Szara strefa wyrobów tytoniowych w 2012
Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
7 tysięcy wywiadów z właścicielami firm,
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Raport o sytuacji i perspektywach rozwoju mikro i małych firm w województwie opolskim Tomasz Kierzkowski Departament Klienta Biznesowego Opole, 10 kwietnia.
Raport o sytuacji i perspektywach mikro i małych firm w województwie zachodniopomorskim Jakub Fulara Departament Klienta Biznesowego Szczecin, 26 marca.
Ryzyko walutowe problemem współczesnych przedsiębiorstw
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
POTENCJALNE SKUTKI TTIP DLA POLSKIEGO EKSPORTU DO USA NA TLE KRAJÓW EUROPY ŚRODKOWOWSCHODNIEJ BOŻENA PERA.
1 Analiza konkurencji: Badania prowadzone w celu poznania własnych słabych i mocnych stron w porównaniu z z najważniejszymi konkurentami, określenia sposobu.
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
1 Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce w 2005 roku Wartość napływu oraz metodologia badań Józef Sobota Członek Zarządu NBP Dyrektor.
Oferta publiczna PKP Cargo. Podstawowe dane o emisji Istotne daty: 9-21 października - zapisy na akcje inwestorów indywidualnych 22 października - ustalenie.
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza Data badania: II półrocze 2015.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Głos Polaków w sprawie wina
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Firmy globalne.
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
NOWE PROGI I PUŁAPY (ART. 2)
Kancelaria Medius SA | Raport: Rynek wierzytelności w Polsce
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Obserwatorium kultury
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Ankieta koniunkturalna Polska w ocenie inwestorów zagranicznych
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

Rynek poligraficzny w Polsce Edycja 2012 Jacek Bajger Partner KPMG w Polsce

Rynek poligraficzny w Polsce. Edycja 2012 - agenda Metodyka badania Polska poligrafia na tle Europy Handel zagraniczny Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców: Sprzedaż (w tym na rynki zagraniczne) Mocne i słabe strony sektora Rola IT Przyszłość sektora poligraficznego w Polsce Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Metodyka badania W tegorocznej edycji badania wzięło udział 230 firm poligraficznych (8% więcej niż rok wcześniej), które były ankietowane w marcu 2012 r. metodą CAWI (ang. Computer Assisted Web Interview) lub samodzielnie wypełniły ankietę w wersji papierowej. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Metodyka badania Na pytania w kwestionariuszu ankietowym odpowiadały przede wszystkim osoby decyzyjne w przedsiębiorstwach. Blisko połowę badanych (48%) stanowili właściciele bądź współwłaściciele firm. 29% ankietowanych to dyrektorzy jednostek bądź kierownicy działu, a co piąty badany był prezesem firmy bądź członkiem zarządu. Badanie powstało we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga oraz przy wydatnej współpracy branży poligraficznej. Jest to druga wersja badania rozszerzona w stosunku do wersji z 2011 roku. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Polska poligrafia na tle Europy – liczba przedsiębiorstw i zatrudnienie w przedsiębiorstwach Źródło: opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Eurostat. *Dane za 2009 rok. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Handel zagraniczny Z racji, iż sektor poligraficzny mieście się w kilku kategoriach i przeplata się przy tym z innymi sektorami, przedstawiono jedynie dwie kategorie. Na tym slajdzie jest kategoria w 100% poligraficzna, na kolejnym kategoria koncentrująca się na opakowaniach – niestety mieści ona również inne przedsiębiorstwa niż poligraficzne, ale firmy poligraficzne stanowią większość. Niestety nie ma konkretnych danych pozwalających stwierdzić ile procent stanowi poligrafia. Te dwie przedstawione kategorie łącznie zawierają większość firm poligraficznych. Źródło: opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Eurostat. W 2011 roku polskie przedsiębiorstwa wyeksportowały towary klasyfikowane jako wyroby poligraficzne o wartości 569,7 mln euro. Było to o 11,6% więcej niż w roku 2010.Obecny poziom eksportu pozostaje na zbliżonym poziomie od 2008 roku, to jest blisko dwukrotnie wyższym niż miało to miejsce w roku wejścia do UE. Począwszy od roku 2004 systematycznie rośnie przewaga eksportu nad importem. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Handel zagraniczny Uwaga: nie wszystkie zawarte tutaj opakowania są produktem przemysłu poligraficznego. Źródło: opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Eurostat. Dane z poprzedniego slajdu nie obejmowały jednego z kluczowych produktów polskiego przemysłu poligraficznego, jakim są opakowania. Wartość eksportu opakowań w 2011 roku sięgnęła aż 457,4 mln euro. Saldo obrotów zagranicznych jest jednak mniej korzystne niż w przypadku poprzedniej kategorii. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców – sprzedaż * Przychody przedsiębiorstw na podstawie danych Eurostat przeliczonych wg średniego kursu NBP. ** Szacunek w oparciu o produkcję sprzedaną przedsiębiorstw powyżej 9 pracujących. *** Prognoza KPMG w Polsce. Przy przeliczeniu wartości na euro wzięto pod uwagę kursy walutowe NBP oraz prognozy Data Monitor. Połączone dane z Eurostatu i badania Według naszych szacunków w najbliższej przyszłości sektor czeka stopniowy, stabilny wzrost. W 2010 roku wartość sektora mierzona wielkością przychodów firm poligraficznych wyniosła 10,1 mld zł (albo 2,53 mld euro) i była o 9% wyższa niż w 2009 roku. Według naszych szacunków, opartych na danych GUS, w 2011 roku przychody całego sektora wzrosły do 11,2 mld zł. Po uwzględnieniu deklaracji przedsiębiorców, które związane są z prognozą wzrostu sprzedaży, można oczekiwać, że wielkość sektora poligraficznego w Polsce do końca 2014 roku może przekroczyć wartość 14 mld zł (albo 2,54 mld euro). Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców – wzrost sprzedaży w 2011 roku Z deklaracji polskich firm poligraficznych wynika, że blisko połowa z nich odnotowała w 2011 roku wzrost sprzedaży w stosunku do 2010 roku. Z kolei niespełna co czwarty przedsiębiorca uznał, że jego sprzedaż spadła. Podobnie jak w ubiegłym roku okazało się, że o łącznym wzroście branży decydowały przede wszystkim średnie i duże przedsiębiorstwa. Wśród największych ankietowanych podmiotów aż 56% zadeklarowało wzrost sprzedaży. Dla porównania jedynie 32% mikro-przedsiębiorstw objętych badaniem zadeklarowało wzrost sprzedaży na przestrzeni ostatniego roku. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców – sprzedaż na rynkach zagranicznych Blisko połowa (47%) badanych firm sprzedaje produkty i usługi na rynkach zagranicznych. Decydują o tym przede wszystkim średnie i duże przedsiębiorstwa. Aż 83% podmiotów z tej grupy zadeklarowało sprzedaż swoich produktów i usług na innych rynkach. Wart odnotowania jest fakt, że już 86% firm flekso-graficznych sprzedaje na rynkach zagranicznych. Jednocześnie najrzadziej swoje usługi i produkty sprzedają na tych rynkach zakłady specjalizujące się w usługach introligatorskich oraz przygotowalnie. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców – sprzedaż na rynkach zagranicznych Przedsiębiorcy pytani o kierunki ekspansji w pierwszej kolejności wymieniali rynek niemiecki – aż 70% firm eksportujących deklaruje sprzedaż na tym rynku. W dalszej kolejności wskazywano na Francję, Wielką Brytanię, Holandię czy Czechy. Rzadziej pojawiały się odpowiedzi wskazujące na sprzedaż w USA czy Rosji. Przedsiębiorstwa zapytane jakiego rodzaju usługi bądź produkty sprzedawane są najczęściej na rynkach zagranicznych najczęściej wskazywali na: opakowania, druk i oprawę książek, broszury, ulotki, plakaty, foldery i inne artykuły reklamowe. Pytanie zadano jedynie firmom, które potwierdziły obecność na rynkach zagranicznych. Można było wymienić maksimum 3 państwa. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Sektor poligraficzny oczami przedsiębiorców - SWOT MOCNE STRONY (STRENGHTS) SŁABE STRONY (WEAKNESSES) Dostęp do know-how i nowoczesnej technologii 73% Koszty materiałowe 83% Dostępność papieru i innych materiałów 72% Poziom marż 77% Kwalifikacje kadry 64% Koszty zakupu i serwisu urządzeń 69% SZANSE (OPPORTUNITIES) ZAGROŻENIA (THREATS) Popyt na usługi poligraficzne za granicą 81% Wymogi i regulacje prawno-administracyjne 88% Popyt na usługi poligraficzne w kraju 71% Rozwój mediów elektronicznych Rozwój cyfrowych nośników informacji 34% Sytuacja gospodarcza na świecie 75% Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Przyszłość sektora poligraficznego Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Przyszłość sektora poligraficznego – rynki zagraniczne Plany przedsiębiorców związane z dalsza ekspansją rynkową zależne są od wielkości firmy. Im firma jest większa tym częściej planuje ekspansję. Najczęściej poszukiwanie rynku zbytu za granicą planowane jest przez przedsiębiorstwa średnie i duże. Jedynie 1/3 najmniejszych firm ma takie plany. Technologia stosowana przez przedsiębiorstwa również ma wpływ na ich obecność na rynkach zagranicznych. Ekspansja najczęściej deklarowana jest przez firmy flekso-graficzne – planuje ją aż 90% badanych. Plan taki najmniejszym powodzeniem cieszy się wśród przygotowalni, jedynie1/4 chce wprowadzać zmiany w tym zakresie. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Przyszłość sektora poligraficznego Proces konsolidacji w branży w dalszym ciągu wydaje się nieunikniony, choć w świetle danych statystycznych nie jest on obecnie widoczny. Według danych Eurostat liczba podmiotów w branży w ciągu ostatniego roku wzrosła, choć blisko 70% badanych podmiotów uznało, że liczba firm powinna się zmniejszyć. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019

Dziękuję! Jacek Bajger Partner KPMG w Polsce jbajger@kpmg.pl

Podsumowanie Według wstępnych danych Eurostat w 2010 roku w Polsce funkcjonowało ponad 8,9 tys. firm poligraficznych, co daje polskiej poligrafii siódme miejsce w UE. Mikro-przedsiębiorstwa stanowiły 94,7% ogółu przedsiębiorstw poligraficznych w Polsce, przedsiębiorstwa małe – 3,8%, a przedsiębiorstwa średnie i duże – jedynie 1,5%. W 2010 roku w sektorze poligraficznym w Polsce zatrudnionych było blisko 45,1 tys. osób. Oznacza to, że pod względem zatrudnienia omawiany sektor jest szósty co do wielkości w całej Unii Europejskiej i odpowiada za 5,3% całego zatrudnienia w poligrafii krajów unijnych. W najbliższej przyszłości sektor czeka stopniowy, stabilny wzrost. W 2010 roku wartość sektora mierzona wielkością przychodów firm poligraficznych wyniosła 10,1 mld zł (albo 2,53 mld euro). Według naszych szacunków, opartych na danych GUS, w 2011 roku przychody całego sektora wzrosły do 11,2 mld zł, a do 2014 roku wzrosną do ponad 14 mld zł. Prawie połowa respondentów odnotowała wzrost sprzedaży w 2011 roku w porównaniu do roku 2010. Obecność na rynkach międzynarodowych była zgłaszana przeważnie przez średnie i duże przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy pytani o kierunki ekspansji w pierwszej kolejności wymieniali rynek niemiecki Dostęp do know-how oraz nowoczesnej technologii, dostępność papieru i innych materiałów, a także kwalifikacje kadry zostały uznane przez przedsiębiorstwa poligraficzne jako mocne strony sektora. Jako słabe strony wskazane zostały natomiast koszty materiałowe, poziom marż oraz koszty zakupu i serwisu urządzeń. Rynek poligraficzny w Polsce 01/01/2019