Akademia umiejętności kierowniczych z wykorzystaniem coachingu Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl
Zarządzanie Zarządzanie pracownikami nie jest proste. W obecnych czasach oczekiwania wobec dyrektorów są coraz większe. Współczesne szkoły funkcjonują w niezwykle skomplikowanej rzeczywistości. Współczesnym dyrektorom stawia się coraz większe wymagania. Coraz większe znaczenie odgrywają umiejętności zarządzania ludźmi. 2018-12-31
Umiejętności kierownicze Umiejętności społeczne przejawiające się przede wszystkim w interakcjach z: pracownikami szkoły, rodzicami, przedstawicielami środowiska lokalnego, z uczniami. 2018-12-31
Umiejętności społeczne W związku z tym Dyrektor powinien umieć: kierować zespołem pracowników i tworzyć atmosferę sprzyjającą emocjonalnemu wiązaniu się nauczycieli i innych pracowników ze szkołą, z którą się identyfikują, traktować indywidualnie poszczególnych pracowników, kształtować atmosferę stymulującą postawy nauczycieli tak, aby mieli oni motywację do twórczych poszukiwań pedagogicznych. 2018-12-31
Umiejętności społeczne W związku z tym Dyrektor powinien umieć: współpracować z rodzicami, współdziałać z władzami oświatowymi i samorządowymi, nawiązywać kontakty i współpracę z lokalnym środowiskiem. 2018-12-31
Styl dyrektywny W swojej czystej postaci jest obecnie coraz mniej akceptowany. Nie sprawdza się w dobie organizacji uczących się. Prowadzi do napięć i konfliktów. Prowadzi do zaniku kreatywności, samodzielności i odpowiedzialności pracowników. 2018-12-31
Znaczenie kapitału ludzkiego Dostrzeganie znaczenia kapitału ludzkiego, wymaga od dyrektora zapewnienia pracownikom: stałego rozwoju zawodowego, dobrej atmosfery w miejscu pracy, - zapewnienia równowagi pomiędzy zżyciem zawodowym i prywatnym 2018-12-31
Jak mogą pomóc umiejętności coachingowe? Umiejętności coachingowe, to też umiejętności społeczne, interpersonalne. Dzięki wykorzystaniu umiejętności coachingowych w zarządzaniu każdy dyrektor może być skuteczniejszy w relacji ze swoimi pracownikami. Coaching może stać się stylem zarządzania. Styl ten jest przeciwieństwem stylu skrajnie dyrektywnego. 2018-12-31
Coaching jako styl zarzadzania Stąd popularność coachingu jako stylu zarządzania. 2018-12-31
Idea i definicja coachingu Coaching, to jedno z narzędzi wspierania zmiany związanej z rozwojem, to także pewien styl komunikacji. Coaching koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań dla wybranego problemu, a nie na poszukiwaniu jego przyczyn. Uwaga nakierowana jest na przyszłość, a nie na przeszłość. Natomiast problem zamieniany jest w cel do realizacji. 2018-12-31
Idea i definicja coachingu Istotą coachingu jest pomoc w pełniejszym wykorzystaniu posiadanej przez jednostkę/zespół wiedzy w środowisku pracy. Coaching wpływa zatem na poprawę funkcjonowania jednostki/zespołu, zwiększając motywację do działania jak również efektywność podjętych działań. 2018-12-31
ISTOTA COACHINGU Czym twoim zdaniem jest coaching ? „Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać” Walt Disney 2018-12-31
Strategia Disney a Walt Disney, legenda animacji i filmu stosował bardzo skuteczną strategię. Każdy jego pomysł podlegał obróbce trzech Waltów: Marzyciela, Realisty i Krytyka. Spojrzenie z tych trzech stron dawało gwarancję dobrego produktu. 2018-12-31
Strategia Disney a Rola Marzyciela była kluczowa w procesie twórczym. Realista przekuwał marzenia w konkret i dbał o harmonogram działań. Krytyk natomiast nie pozwalał wypuścić na rynek produktu słabej jakości. 2018-12-31
Strategia Disneya a coaching W coachingu zaczynamy od werbalizacji marzeń, celów. Wykorzystując strategię Disneya wchodzimy w trzy stany (patrzymy z trzech perspektyw) MARZYCIELA, REALISTY i KRYTYKA. Marzyciel marzy, realista układa plan działania, krytyk szuka słabych punktów. Następnie wracamy do początku. Marzyciel odpowiada na zarzuty krytyka, realista udoskonala plan, krytyk szuka kolejnych słabych punktów. 2018-12-31
Od marzenia do….. MARZYCIEL REALISTA KRYTYK 2018-12-31
Istota coachingu Cykl ten może być wielokrotnie powtarzany, a kończy się zawsze w fazie REALISTY, kiedy krytyk nie ma już nic do powiedzenia. Spojrzenie z różnych perspektyw buduje naszą świadomość. A budowanie świadomości jest istotą coachingu. 2018-12-31
Skąd wzięła się współczesna „moda” na coaching? Czym jest coaching? Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Coaching służy rozwojowi osobistemu i zawodowemu. 2018-12-31
Coaching Coaching to zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw proces uczenia się. Jest to narzędzie, którego podstawą jest wiedza coachowanego (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta). Coaching to odblokowanie potencjału osoby. Coaching przeznaczony jest dla osób, które dążą do zmian i samodoskonalenia. 2018-12-31
Bazując na psychologii pozytywnej coaching zakłada, że: W każdym z nas są odpowiedzi i rozwiązania, coaching pomaga do nich dotrzeć; Każdy z nas może żyć z wykorzystaniem całego swojego potencjału; Każdy z nas posiada talenty, które mogą pomóc w realizowaniu życiowych celów i misji; Głównym celem coachingu jest poszerzanie samoświadomości i odpowiedzialności za swoje życie. 2018-12-31
Czym jest coaching? Obecnie profesjonalny coaching jest metodą rozwojową, która pomaga nam w osiąganiu celów w życiu zawodowym i osobistym, a organizacjom w osiąganiu rezultatów poprzez rozwój kluczowych kompetencji ludzi i zespołów. Coaching jest procesem, w którym coach – poprzez obserwację, stawianie celów i zadań oraz regularne udzielanie informacji zwrotnych i wzmacnianie nowych zachowań wspiera klienta w rozwoju. 2018-12-31
Czym jest coaching? Coaching polega przede wszystkim na komunikacji, czyli porozumiewaniu się, przekazywaniu myśli, udzielaniu informacji zwrotnych. Bez umiejętności słuchania, zadawania pytań, rozpoznawania komunikatów niewerbalnych, udzielania informacji zwrotnych i wielu innych elementów coach nie byłby w stanie pomóc klientowi w osiąganiu celów. 2018-12-31
Coaching w edukacji Historia wykorzystania coachingu w polskiej edukacji jest stosunkowo krótka i zaczyna się około roku 2000. Wtedy to metody szeroko rozumianego coachingu stały się głównie jednym z elementów „nowatorskich metod nauczania”. 2018-12-31
Coaching w szkole Co więcej, coaching wykorzystywany jest w szkołach, jako metoda wsparcia nie tylko relacji z uczniami, ale również z dorosłymi (i z rodzicami i z nauczycielami). Ta „nowatorska” metoda nie jest jednak niczym dramatycznie nowym i niezwykłym. Co więcej, wielu nauczycieli wykorzystuje narzędzia coachingowe w codziennej pracy. Nie jest to zjawisko powszechne, ale niewiele stoi na przeszkodzie, aby takim było. 2018-12-31
Po co nauczycielowi coaching? Rozwój osobisty i zawodowy Wspieranie rozwoju uczniów 2018-12-31
„Praca z ludźmi przypomina poszukiwanie złota… Przy szukaniu złota trzeba przerzucić dosłownie tony piachu, by znaleźć jedną unkcję kruszcu. Ale nie szuka się piachu – szuka się złota!” Andrew Carnegie 2018-12-31
Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA. Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”. www.womczest.edu.pl RODN "WOM" w Częstochowie
Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl Dziękuję za uwagę Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl